Jumaat, 25 Februari 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Revolusi Rakyat : Penduduk pertaruhkan nyawa

Posted: 25 Feb 2011 09:08 PM PST


SEJUMLAH penunjuk perasaan mendengar khutbah Jumaat di Benghazi, Libya semalam.


BENGHAZI - Para penunjuk perasaan di ibu kota Libya, Tripoli mempertaruhkan nyawa mereka untuk menunaikan solat Jumaat semalam apabila mereka menjadi sasaran tembakan kumpulan yang setia kepada pemerintah, Muammar Gaddafi.
Pasukan keselamatan di Tripoli melepaskan tembakan rambang ke arah orang ramai yang meninggalkan beberapa masjid di sini selepas menunaikan solat Jumaat.
Tindakan tidak berperikemanusiaan itu dilakukan bagi mengelakkan penunjuk perasaan berhimpun dengan tujuan mengadakan demonstrasi baru pada hari tersebut yang merupakan cuti umum di Libya.
Beberapa penduduk tempatan berkata, imam-imam di Tripoli dipaksa membaca khutbah yang disediakan oleh pihak berkuasa yang antara lain menggesa orang ramai tidak melakukan hasutan.
Bagi memastikan arahan tersebut dipatuhi, pasukan polis dan tentera dikerah berkawal di luar beberapa buah masjid sekitar Tripoli.
Sementara itu, Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama berhubung dengan pemimpin Britain, Perancis dan Itali bagi mencari kata sepakat mengenai tindakan segera yang perlu dilakukan bagi menangani kekejaman rejim Gaddafi.
Britain dan Perancis sebelum ini meminta Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu supaya menguatkuasakan sekatan di samping mendakwa anggota-anggota rejim Gaddafi di Mahkamah Jenayah Antarabangsa.
Kira-kira lebih 1,000 orang maut dalam pertempuran melibatkan penunjuk perasaan dengan tentera upahan Gaddafi di Libya. - Agensi

Mengisi Kemenangan, Bertindaklah Sebagai Kerajaan Bukan Pembangkang

Posted: 25 Feb 2011 09:05 PM PST

Oleh Muhammad Hafizuddin
Bahang kepanasan pilihanraya kampus (PRK) masih lagi terasa walaupun semua peserta telah melepasi garisan penamat. Meraikan kemenangan Pro-Mahasiswa yang berjaya menguasai beberapa kampus utama IPT tahun ini adalah satu amanah dan tanggungjawab yang amat berat dan besar.


Pada PRK kali ini, Pro-Mahasiswa telah berjaya menguasai Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Universiti Malaysia Sabah (UMS), Universiti Sains Malaysia kampus Kubang Kerian (USMKK), Universiti Malaysia Sabah kampus Labuan (UMSL) dan Universiti Malaysia Kelantan (UMK).

Kemenangan besar di kampus-kampus tersebut tidak boleh sama sekali menyebabkan para aktivis mahasiswa berada di zon yang selesa dan senang. Usaha yang padu berserta doa dan tawakal kepada Allah akhirnya membuahkan hasil. Dalam kemenangan ada ujian. Ujian kemenangan yang diberikan ini lebih besar berbanding sebelum ini. Hasil kemenangan inilah menjadi kayu ukur kepada kerajaan mahasiswa Pro-M untuk membuktikan komitmen dan integriti kita dalam pemerintahan.

Antara fokus utama masyarakat untuk menilai prestasi MPP baru ini adalah manifesto. Manifesto yang menjadi bahan utama semasa kempen akan dinilai kembali. Merealisasikan manifesto mestilah sekuat momentum kempen. Hal ini demikian supaya manifesto yang hebat itu tidak dilabelkan sebagai janji manis di mulut, hanyalah retorik semata-mata.

Penilaian kepada calon MPP yang menang juga akan diukur. Masyarakat akan melihat samada wujud atau tidak perbezaan berbanding calon lain yang menjadi lawan. Pimpinan dari Pro-M mestilah mempunyai identiti yang tersendiri. Identiti inilah yang membezakan kita daripada kumpulan lain supaya kita dilihat membawa perubahan sebenar. Sangatlah teruk andai pimpinan mahasiswa yang menang bertanding membawa tradisi korupsi yang lama.

Kita perlu sedar dan yakin, bermula dengan kemenangan ini kita bukanlah di pihak pembangkang lagi. Kita adalah pemerintah kerajaan. Oleh yang demikian, tindakan dan perilaku kita sebagai kerajaan mestilah lebih profesional dan rasional. Pembawaan pimpinan mahasiswa mestilah berubah dengan lebih dinamik. Jika pendekatan agresif itu sudah sinonim, maka ubahlah kepada pendekatan yang lebih diplomatik.

Tidak dinafikan, pastinya sekatan demi sekatan terus dikemaskini oleh pihak atasan, namun dengan memegang tampuk kerajaan, mahasiswa mesti mencatur dengan lebih bijak dan efektif. Bermula tampuk kepimpinan yang baru di setiap kampus, sudah tiba masanya kerajaan Pro-Mahasiswa membuktikan sebab dan rasional masyarakat kampus perlu menerima kerajaan kita. Jangan biarkan kemenangan ini menjadi sebab kekalahan akan datang.

Justeru, seluruh pendokong dan penyokong Kerajaan Mahasiswa diseru agar memberi tumpuan dan komitmen yang tinggi untuk mengisi kemenangan yang besar ini. Jangan biarkan sahabat-sahabat pimpinan mahasiswa berseorangan dalam mencapai tujuan menegakkan kebenaran dan menghapuskan kebatilan. Kemenangan bukan untuk bermegah, tetapi kemenangan itu untuk diisi dengan perubahan.

WE UNITE FOR ISLAM

Muhammad Hafizuddin Bin Muhamed Noor
Mahasiswa UIAM

Projek KL-MRT: Laporan kajian impak terhadap alam tidak lengkap

Posted: 25 Feb 2011 09:03 PM PST

Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER) sememangnya menyokong adanya sistem pengangkutan awam yang efektif.  Akan tetapi, laporan Kajian Impak Terperinci Alam Sekitar (DEIA) untuk projek KL MRT yang dicadangkan yang telah dihantar kepada Jabatan Alam Sekitar (JAS) adalah tidak lengkap dan tidak dapat membuktikan bahawa projek ini dapat memperbaiki kualiti alam sekitar di Lembah Klang.

AWER telah mengkaji laporan DEIA tersebut dan menghantar komen kepada Ketua Pengarah JAS pada 25 Februari 2011.  Berdasarkan kajian AWER, DEIA projek ini tidak patut diluluskan.
Komen untama yang telah AWER hantar kepada Ketua Pengarah JAS termasuk:

(i) Konsultan EIA telah menjalankan perbandingan pilihan projek yang tidak berfungsi (non-functional project option comparison).  Perbandingan pilihan projek sepatutnya seperti berikut:
  • Membandingkan LRT bersama sistem perkhidmatan sokongannya dengan;
  • Membandingkan Monorail bersama sistem perkhidmatan sokongannya dengan;
  • Membandingkan MRT bersama sistem perkhidmatan sokongannya dengan;
  • Membandingkan KTM Komuter bersama sistem perkhidmatan sokongannya.
Hanya melalui perbandingan sebegini, kita dapat memperolehi satu pilihan projek yang berfungsi.

(ii) Kriteria utama untuk pembinaan MRT ini adalah untuk memperbaiki kualiti udara berdasarkan Kajian JICA 1997 yang telah dirujuk dalam laporan DEIA ini.  Akan tetapi, konsultan EIA tidak menjalankan pemodelan kualiti udara dan trafik semasa operasi MRT.  Maka, konsultan EIA telah gagal untuk membuktikan bahawa kualiti udara dapat diperbaiki!  Di samping itu, peningkatan kesesakan lalu lintas mempunyai kesan langsung kepada kesihatan orang ramai.
(iii) Konsultan EIA mendakwa bahawa 34,400 ton CO2 akan dapat dikurangkan setiap tahun jika projek MRT ini beroperasi.  Berdasarkan kajian AWER terhadap kesesakan lalu lintas yang disebabkan oleh operasi MRT,
  • Jika 100% petrol terbazir disebabkan kesesakan lalu lintas, sebanyak 50,145 ton CO2 tambahan akan dibebaskan;
  • Jika 30% diesel dan 70% petrol terbazir disebabkan kesesakan lalu lintas, sebanyak 52,363 ton CO2 tambahan akan dibebaskan;
Tidak kira dalam kaedah pemodelan mana, kita dapat memerhati bahawa terdapat peningkatan pelepasan CO2 berbanding dengan dakwaan konsultan EIA yang dilaporkan dalam laporan DEIA.  Jika hanya petrol terbazir, terdapat peningkatan pelepasan CO2 sebanyak 45.8% dan pelepasan CO2 akan meningkat sebanyak 52.2% bagi pemodelan kombinasi diesel dan petrol.

Baca: Laporan penuh di laman AWER

*Piarapakaran S (gambar kanan) ialah Presiden Persatuan Penyelidikan Air dan Tenaga Malaysia (AWER).  Maklumat lanjut bagi komen yang telah dihantar kepada DOE boleh dirujuk di www.awer.org.my.

Menteri Mana Terlibat Dengan Gay?

Posted: 25 Feb 2011 09:02 PM PST

Oleh MSO

SAYA tidak percaya dengan berita ini tetapi itulah yang saya dengar. Seorang menteri kabinet terlibat dengan kegiatan gay. Berita menggemparkan ini akan disiarkan dalam sebuah tabloid minggu depan.
Kita harap selepas akhbar berkenaan mendedahkan isu ini ia akan mendapat perhatian Najib Razak. Laporan ini kena siasat tidak boleh dibiarkan begitu saja. Kabinet Najib tampaknya begitu mengambil besar mengenai kebersihan batang tubuh para menterinya. Baguslah...

Seperti mana yang diberita tahu oleh pengarang akhbar berkenaan isu ini sebenarnya sudah lama. Ia sudah banyak ditulis oleh bloger Umno sendiri. Tetapi terus terang saya katakan saya tidak pernah menemuinya secara konkrit. Munkin pengarang akhbar berkenaan bekas orang Umno mengetahui hal itu. Maklumlah Umno dalam parti itu semua jenis manusia ada.

Cuma tidak lama dulu memang ada terdengar mengenai seorang menteri kabinet yang terlibat dengan gay. Katanya dia membeli sebuah kereta sport berharga lebih RM100 ribu untuk pasangannya seorang lelaki. Kalau tidak silap juga ada pihak yang cuba menafikan dakwaan berkenaan.

Dengan terdedahnya kisah menteri gay ini nanti pihak tertentu akan membuat siasatan, terutama Najib sendiri. Kalau Najib begitu conscions dengan kes liwat Anwar kenapa beliau tidak mengambil sikap sama terhadap jemaah menterinya itu. Bukan saja liwat pelru dibelasah gay juga perlu dihentam sama.

Kita tidak mahu kalau ada elemen-elemen gay dalam kabinet Najib. Hendaknya jangan berulang kisah yang sama. Sebelum ini pernah kecur kisah seorang menteri di zaman Abdullah dikatakan terlibat dengan kegiatan lesbian. Untuk maklumat penjenguk blog Merah Tinta kedua-dua menteri dan bekas menteri yang dikatan terperosok dalam kegiatan menjijikklan itu asalnya dari Selatan tanah air.  Melayang-Layang

PRK Merlimau : Ini Bukan Kubu Kuat UMNO..

Posted: 25 Feb 2011 09:01 PM PST

Oleh: addin_77

"PAS tidak menganggap calon BN pada pilihan raya kecil DUN Merlimau, Roslan Ahmad, 44, sebagai cabaran besar bagi parti pembangkang itu untuk merampas kerusi berkenaan pada 6 Mac ini.Sebaliknya, PAS yakin calon mereka iaitu Yuhaizad Abdullah, 38, memiliki kelebihan tersendiri selain merupakan anak tempatan yang mampu menjalankan tugas sebagai wakil rakyat yang berkesan.

Pengarah Pengarah Pilihan Raya PAS DUN Merlimau, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman berkata, masing-masing ada kekuatan tersendiri yang dapat diketahui pada hari pemilihan nanti."Ia bukan satu cabaran bagi kami meskipun calon BN adalah keluarga ahli politik popular di sini. "Kami juga tidak menganggap Merlimau sebagai kubu kuat UMNO kerana pengalaman PAS pada Pilihan Raya Umum ke-12, kita berjaya mengurangkan hampir 3,000 undi BN.

Tiada istilah kubu kuat BN atau Umno dalam mana-mana proses pilihan raya kecil. "Kalau kubu kuat boleh hilang sampai 3,000, saya rasa tiada masalah untuk mengurangkan lagi pada PRK ini," katanya kepada pemberita di Markas Induk PAS, di sini, Jumaat. PAS mempertaruhkan Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Melaka, Yuhaizad manakala BN mencalonkan Roslan yang juga anak bekas ADUN Sungai Rambai dan Ahli Parlimen Jasin, Allahyarham Datuk Ahmad Ithnin.

Sekitar hari penamaan calon PRK N27 Merlimau, N28 Kerdau

Posted: 25 Feb 2011 08:59 PM PST

Sekitar proses penamaan calon bagi pilihan raya kecil dun Merlimau, Melaka dan dun Kerdau, Pahang.

11.45 am: MERLIMAU - Yuhaizad dalam sidang media selepas selesai pengumuman oleh SPR berkata, beliau bersedia untuk berkhidmat untuk rakyat dan yakin dapat memenangi Dun berkenaan.

"Saya tak janjikan apa-apa sebab saya bukan kerajaan tapi saya bersedia untuk menyumbang dan bagi PAS, rakyat sentiasa di hati kami," katanya.




11.38 am: MERLIMAU - Pegawai pengurus pilihan raya Roslan Yusuf mengumumkan menerima dua borang pencalonan masing-masing dari PAS dan BN.

Terdapat tiga bantahan terhadap borang pencalonan BN namun semuanya ditolak.

Oleh itu SPR mengumumkan satu lawan satu di Merlimau. PAS diwakili Yuhaizad Abdullah manakala BN diwakili Roslan Ahmad.
11.30 am: KERDAU - Pegawai pengurus pilihan raya memaklumkan dua calon yang sah bertanding, Syed Ibrahim Syed (BN) dan Hassanuddin Salim (PAS).

11.00 am: MERLIMAU - Pegawai pengurus pilihan raya Roslan Yusuf mengumumkan tempoh bantahan bagi borang pencalonan tamat.

10.42 am: MERLIMAU - Penyokong PAS dan Pakatan Rakyat masih setia berkumpul di hadapan sekatan polis di luar bangunan pusat penamaan calon sambil berselawat dan bertakbir.

Manakala penyokong Umno Barisan Nasional pula semakin berkurangan kerana ada yang telah beransur meninggalkan kawasan berkumpul menjadikan mereka sekitar lebih 100 orang sahaja.

10.30 am: MERLIMAU - Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa berkata, PAS bertanding di Dun Merlimau untuk menang meskipun mengakui kawasan berkenaan kubu kuat Umno BN.

"Di Merlimau kita akui persaingan sangat sengit tapi tak patahkan semangat PAS untuk bertanding," katanya.

Beliau berkata, PAS meletakkan Yuhaizad sebagai calon kerana yakin dengan pengaruhnya terhadap masyarakat setempat memandangkan beliau seorang anak tempatan.


10.10 am: MERLIMAU - Borang pencalonan dipaparkan oleh SPR di papan kenyataan. Borang pencalonan pertama dari calon PAS, Yuhaizad Abdullah.

10.00 am: KERDAU - Pegawai pengurus pilihan raya, Datuk Tarif Abdul Rahman mengumumkan tempoh penyerahan borang tamat dan masa bantahan dibuka sehingga jam 11 pagi.
9.40 am: MERLIMAU - Suasana di luar pusat penamaan gamat dengan suara para penyokong kedua-dua belah pihak yang berbalas sorakan.
Penyokong Pakatan Rakyat turut membawa sepanduk dalam pelbagai bahasa yang menyatakan sokongan terhadap calon PAS yang akan mewakili Pakatan Rakyat.
9.15 am: MERLIMAU - Di luar Politeknik Merlimau, ribuan penyokong PAS dan Pakatan Rakyat tidak berganjak.

Mereka berkumpul di hadapan sekatan polis sambil berselawat, bertakbir, melaungkan slogan 'Hidup Islam, Hancur kezaliman' berselang seli.
Turut kedengaran laungan 'Reformasi'. Sehingga kini keadaan terkawal dan tiada perkara yang tidak diingini berlaku.

9.15 am:
MERLIMAU - Lebih kurang 2 ribu penyokong PR menyertai perarakan.

9.06 am: KERDAU - Calon PAS, Hassanuddin Salim menyerahkan borang pencalonan.

9.00 am:
MERLIMAU - Pegawai pengurus pilihan raya Dun Merlimau mengumumkan masa untuk menyerahkan borang pencalonan dibuka.

8.49 am: MERLIMAU - Perarakan calon telah tiba di pusat penamaan calon.

Turut mengiringi calon adalah Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, Pesuruhjaya PAS Melaka, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman dan isteri calon.

8.35 am:
MERLIMAU - Calon PAS, Yuhaizad Abdullah tiba di tempat berhimpun dan perarakan bermula. Calon PAS diapit Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa.

Perarakan diiringi laungan selawat dan keadaan terkawal.

8.30 am:
KERDAU - Tiba di pintu masuk tempat penamaan calon di Dewan Majlis Perbandaran Temerloh.
8.25 am: MERLIMAU - Bob Lokman turut menyertai perarakan hari ini.

8.15 am: KERDAU - Perarakan dimulakan.
8.13 am: MERLIMAU - Pimpinan PR dan calon PAS serta penyokong sudah mula berkumpul di Padang Sime Darby Merlimau Utara sebelum memulakan perarakan.

Antara pimpinan PR yang hadir ialah Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa, Pengarah Pilihan Raya Kecil Dun Merlimau, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman, Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ibrahim, Ketua Angkatan Muda Keadilan Shamsul Iskandar Mat Akin.
8.08 am: KERDAU - Bacaan doa oleh Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat, Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh.
8.00 am: KERDAU - Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi tiba di tempat permulaan perarakan.

Gambar (MERLIMAU): Pimpinan dan penyokong mula berhimpun

7.57 am: MERLIMAU -
Pihak polis semakin memperketatkan sekatan jalan di persekitaran jalan Masjid Asy-Syuja'ah, tempat laluan utama perarakan calon ke pusat penamaan calon di Politeknik Merlimau.
7.34 am: MERLIMAU - Suasana di persekitaran Masjid Asy-Syuja'ah, tempat laluan perarakan calon mula sibuk.
6.30 am: KERDAU - Para penyokong PR mula di tempat perakan dimulakan.

Prk Kerdau : Benarkah BN mengaku kalah di Kerdau???

Posted: 25 Feb 2011 08:57 PM PST

YB Lim Kit Siang juga turut hadir....
munajat....dan solat subuh berjemaah di dataran parking Plaza Temerloh seawal 5.30 pagi
dataran utk para penyokong pas masih kosong sekitar jam 7.30 pagi...
ketua cawangan pas taman equine bersama ust Khalil Abdul Hadi
ketibaan ustzah noridah salleh. ketua muslimat pas pusat
sekitar jam 7.45 pagi
lebih kurang tepat lapan pagi.....

ketibaan calon PRK N28 Kerdau. hj hassanuddin salim bersama isteri....
YB Tuan Guru Presiden mengetuai perarakan calon
apa yang pasti kebanjiran penyokong pas dan pakatan rakyat melebihi jumlah penyokong BN...
antara yang turut hadir ialah Tuan Guru Hj Mohamad baki Othman mantan pesuruhjaya pas pahang....
 
boleh dibilang berapa jumlah penyokong BN yang hadir dgn dibayar sejumlah wang.....
sejurus saya sampai dihadapan markaz induk pas di darul hikmah...projek mee segera sedang giat dijalankan berhadapan markas induk pas.

Adakah PLKN berbaloi?

Posted: 25 Feb 2011 08:56 PM PST

Tidak hidup seseorang itu jika tidak pernah menghadapi masalah dan bukan manusia namanya jika tidak pernah melakukan kesilapan. Lazimnya manusia cuba mengelak daripada masalah tetapi sebaliknya bagi Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil yang menegaskan pihaknya memang sentiasa mencari masalah di dalam Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).
"Kalau tak perlu cari masalah maka tidak perlu ada PLKN," katanya. Namun, apa yang dimaksudkannya bukan mencari masalah untuk bergaduh dan bermusuhan, sebaliknya sebagai persediaan menghadapi masalah yang mungkin timbul kelak.
Menurut Abdul Hadi, masalah tetap akan datang walaupun tidak dicari dan JLKN mengambil langkah proaktif mencari masalah supaya dapat diselesaikan sebelum ia menjadi realiti.
"Kita menempatkan pelatih berbilang bangsa, agama, budaya dan pemahaman. Mesti akan ada masalah! Jika masalah dapat diselesaikan, kita dapat membuat penambahbaikan, seterusnya membantu menyelesaikan masalah lebih besar iaitu kurangnya tahap patriotisme dan perpaduan dalam negara kita," ujarnya kepada Utusan Malaysia.
PLKN sebenarnya tidak lari dan tidak asing dengan gagasan 1 Malaysia melalui pelaksanaan konsep 1 Hasrat, 1 Semangat, 1 Tekad pada program tersebut. Kumpulan remaja yang mengikuti PLKN perlu mempunyai semangat bersatu dengan hala tuju yang sama dan tidak membenarkan hasrat berbeza-beza yang boleh memecah-belahkan negara.
"Komposisi PLKN mengikut kaum di negara ini dan situasi di dalam kem-kem turut menggambarkan perjalanan yang selamat bagi Malaysia menuju ke ambang 2020 kelak.
"Semua pelatih duduk bersama, bekerjasama dan tiada jurang dalam menzahirkan komitmen terhadap latihan untuk meningkatkan kemampuan diri mereka," jelas Abdul Hadi.
Beliau berkata, kewujudan PLKN sebenarnya bagi menangani dua isu besar yang dihadapi negara iaitu patriotisme dan perpaduan. Abdul Hadi menjelaskan, patriotisme merupakan satu isu besar yang mudah diperkatakan tetapi amat sukar untuk dinilai tahapnya dalam kalangan generasi rakyat Malaysia kini.
"Perpaduan juga tidak boleh diambil mudah kerana ia boleh "meletup" pada bila-bila masa jika tidak dijaga dan dipupuk.
"Kita berhadapan dengan dua isu besar ini yang mungkin tidak nyata bagi orang lain tetapi amat jelas di mata mereka yang melihat peristiwa 13 Mei dahulu," tegasnya.
Beliau berpendapat, masalah yang dihadapi PLKN tidak begitu besar jika dibandingkan dengan masalah negara tetapi dengan menyelesaikan masalah "kecil", maka program tersebut dapat membantu mengawal masalah besar daripada merebak.
"Jangan sekadar tengok pada pokok tetapi kepada hutannya. Memang PLKN ada masalah tertentu tetapi besar lagi isu negara yang menjadi asas penubuhan program ini.
"Kita tidak pernah berhenti menyelesaikan masalah dan membuat penambahbaikan dalam PLKN. Namun, masalah patriotisme dan perpaduan tidak boleh dibiar menjadi realiti untuk kita," tegasnya.
Jelas Abdul Hadi, penambahbaikan PLKN mudah dilihat melalui peningkatan modul, kemudahan, dan penyediaan kakitangan tetapi patriotisme dan perpaduan negara masih menjadi tanda tanya.
PLKN bertujuan melahirkan remaja dan negara yang patriotik, individu yang memiliki ketahanan diri serta boleh menyumbang kepada masyarakat. Namun, bagaimana untuk mengukur tahap perpaduan yang subjektif serta patriotisme iaitu sayangkan dan sanggup mempertahankan negara?
Menjawab persoalan itu, Abdul Hadi berkata, satu kajian persepsi telah dijalankan dalam kalangan pelatih semasa menjalani latihan dan selepas mereka tamat latihan bagi menilai tahap perpaduan dan patriotisme.
"Kajian di dalam kem dan selepas pelatih pulang menunjukkan lebih 80 peratus daripada 60,000 responden yang terlibat bersetuju program ini berjaya mencapai objektifnya.
"Tetapi kami tetap tidak berhenti mencari masalah kerana kerajaan, masyarakat dan pembayar cukai sering bertanya adakah RM4 bilion yang dibelanjakan PLKN berbaloi dengan hasilnya," ujarnya.
Jika dikira melalui pembangunan fizikal, jumlah perbelanjaan PLKN itu mampu membina 4,000 jambatan bernilai RM100,000 setiap satu ataupun lapan buah hospital bernilai RM500 juta setiap satu.
"Kita tidak boleh mengukur pembangunan manusia melalui nilai fizikal (kuantitatif) dan perubahan tidak berlaku dengan pantas kerana ia berlaku secara berterusan serta mengambil masa yang panjang.
"Bagaimanapun, pada pandangan saya, setiap pelatih akan memberi kesan berganda sebanyak lima kali kerana mereka akan berkongsi apa yang dipelajari dengan sekurang-kurangnya lima individu lain," katanya.
Tambah Abdul Hadi, jika kira-kira 500,000 peserta berjaya dilatih, maka sebanyak 2.5 juta rakyat di luar akan turut mendapat tempias program tersebut.
"Kerana itu, saya tegaskan kita tidak boleh melihat masalah kecil sahaja tetapi perlu melihat gambaran besar bahawa para pelatih inilah yang akan memperkasa dan terus menjadi pemangkin kepada pembangunan negara kita kelak," tegasnya.
Dalam pada itu, keistimewaan yang diumumkan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengenai kemudahan pelatih PLKN memasuki Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) pula menjadi isu sebilangan ibu bapa jika anak mereka terpilih mengikuti program tersebut.
"Dahulu timbul isu anak terpilih ke PLKN, kini isu lain timbul kerana tidak terpilih ke PLKN pula. Ibu bapa berfikir rugi jika anak mereka tidak menyertai program tersebut kerana keistimewaan dan kemudahan membuat permohonan memasuki UPNM.
"Kemasukan ke UPNM tetap terbuka kepada semua pelatih, sementara bekas pelatih PLKN masih perlu mematuhi kelayakan yang dikehendaki seperti calon-calon lain," jelas Abdul Hadi.
Antara tarikan utama kemasukan ke UPNM adalah yuran dan tempat tinggal percuma, di samping elaun bulanan sebanyak RM1,380 untuk tahun pertama dan dijangka semakin meningkat kelak.
Pelatih PLKN yang dipilih terdiri daripada mereka yang mempunyai kelayakan dan perlu ditemuduga. Namun mereka mempunyai kelebihan jika mencatat markah yang sama dengan pemohon dari luar.
"Selepas tiga bulan latihan, pelatih PLKN sudah mempunyai asas tentera beserta ketahanan mental dan fizikal yang memudahkan mereka meneruskan pengajian tanpa memerlukan tempoh penyesuaian yang panjang di UPNM.
"Lagipun, UPNM tidak boleh lepaskan pelatih yang berkebolehan selepas mereka tamat PLKN. UPNM akan cari yang terbaik dan "sapu" dulu sebelum disambar IPT lain," kata Abdul Hadi.
Selain UPNM, pelatih juga mendapat kemudahan memohon terus ke institusi pengajian tinggi (IPT) awam atau swasta pilihan kerana setiap kem akan mengumpulkan semua wakil IPT pada satu hari khusus untuk kemudahan pelatih mendapatkan maklumat mengenai IPT berkenaan.
Selain itu, sebarang bentuk latihan memerlukan penggunaan akal fikiran serta melibatkan bebanan mental dan fizikal. Justeru, menjadi cabaran JLKN apabila pelatih perlu didorong ke tahap maksimum, sedangkan setiap individu dan bangsa mempunyai tahap kemampuan yang berbeza.
"Kita memahami remaja berumur 18 tahun belum keluar dari payung keluarga, jadi kita mahu latih dan "pisahkan" mereka supaya tahu konsep berdikari.
"Ada yang tidak pernah bangun pagi, tidur awal, tiada pendingin hawa dan tinggal beramai-ramai. Ini menjadi tekanan kepada mereka dan apabila tidak tahan dengan suasana baru ini, mereka mula merasakan diri mereka diseksa," jelas Abdul Hadi.
Beliau menyatakan, JLKN juga tidak menafikan kebimbangan ibu bapa melepaskan anak mereka menghadapi cabaran sedemikian dan kerana itu, pihaknya membuka pintu kem setiap minggu untuk membolehkan keluarga melawat pelatih.
"Kita sudah agak masalah ini (keresahan) akan timbul dan kerana itu kami beri peluang keluarga melihat sendiri anak mereka serta suasana di dalam kem untuk membuktikan pelatih tidak didera seperti persepsi sebahagian kecil masyarakat.
"Dahulu orang berfikir kerajaan tidak serius dalam PLKN tetapi selepas beberapa tahun, baru masyarakat mula nampak agenda besar program ini," ujarnya.
Selain persepsi, JLKN juga dalam perancangan menyelesaikan isu kemudahan infrastruktur di 80 kem PLKN yang bakal mengikut standard Jadual Pematuhan (SOC) yang sama dan terkini, di samping mencapai status ISO menjelang hujung 2012.
JLKN juga bercadang menubuhkan akademi latihannya sendiri dalam tempoh satu tahun lagi bagi melatih jurulatih PLKN bertauliah dan mengeluarkan sijil kelayakan yang diperakui semua pihak.
Cabaran berikutnya bagi JLKN adalah mengumpul semula kesemua bekas pelatih di bawah sekretariat alumni PLKN dan memastikan matlamat program tersebut berjaya dicapai.
Menurut Abdul Hadi, satu kad pintar untuk pelatih dan bekas pelatih PLKN juga telah disediakan dan boleh dipohon melalui laman web 1hasrat.com.my dengan pelbagai kemudahan dan manfaat.
"Kita berharap dapat mengumpul semula kira-kira 608,000 bekas pelatih untuk menyertai 33,000 pelatih semasa PLKN di bawah satu payung supaya dapat bergerak bersama kelak," katanya.
— Utusan Malaysia

Duit bukannya dunia pelajar?

Posted: 25 Feb 2011 08:55 PM PST


Mahasiswa universiti Zana (bukan nama sebenar) memutuskan untuk menceburi perniagaan jualan langsung setelah menghadiri ceramah tentang 'bagaimana menjana keuntungan beribu Ringgit sebulan'. Zana begitu teruja dengan 'persembahan' pelan pemasaran yang disampaikan oleh penceramah itu yang memberikan gambaran tentang betapa senangnya untuk menjana pendapatan yang besar dengan menjual alat kelengkapan rumah.
"Anda boleh menjadi majikan anda sendiri dan mendapat pulangan lumayan dengan menjual produk serta mendapat komisyen dengan mempelawa ahli baru untuk menyertai perniagaan ini," seorang penceramah memberitahu mereka yang hadir pada sesi ceramah itu.
Tetapi Zana tidak mempunyai sumber kewangan yang mencukupi untuk memulakan perniagaan itu. Keluarganya tidak begitu menggalakkan kerana Zana masih belajar dan enggan memberikan wang modal.
Zana memutuskan untuk menggunakan wang Pinjaman Tabung Pelajaran Tinggi Nasional (PTPTN) untuk dibuat modal.
Tetapi malangnya setelah beberapa bulan dalam perniagaan jualan langsung itu dan terpaksa membahagi masa antara pelajaran dan dunia perniagaan, Zana mendapati pendapatan daripada perniagaannya bukanlah sesuatu yang senang untuk dicapai.
"Saya berjaya menjual hanya beberapa produk. Akhirnya saya mengalami kerugian yang besar. Tetapi apa yang lebih memeningkan ialah saya menghabiskan wang pinjaman PTPTN untuk itu," kata Zana kepada penulis.
Zana menyesal tindakannya memasuki dunia perniagaan langsung ketika masih belajar 'tidak menjadi' dan daia terpaksa mencari sumber kewangan yang lain untuk menampung kos pelajarannya.
JUALA LANGSUNG
"Adalah tidak berapa bijak bagi pelajar universiti menceburi bidang perniagaan kerana mereka sepatutnya fokus terhadap pelajaran. Bukannya senang nak dapat tempat di universiti, jadi mereka sepatutnya menggunakan peluang yang diberi dengan baik dan bukan menyalah guna wang PTPTN", kata aktivis sosial dan pengguna Fatimah Mansur bila ditanya tentang dilema yang dihadapi Zana.
Fatimah berkata penjual langsung mestilah seorang yang mempunyai kesabaran dan tahu bagaimana caranya mendekati pelanggan selain mempunyai masa untuk berbuat demikian.
"Itulah sebabnya tidak berapa bijak bagi pelajar menceburi bidang perniagaan kerana ini akan memberi impak terhadap pelajaran kerana penjual langsung perlu memberikan penerangan serta membuat demonstrasi tentang produk yang mereka jual", katanya.
Penjual langsung bebas seperti Zana beroperasi bagi pihak diri sendiri atau bagi pihak syarikat, menjual produk dan perkhidmatan melalui jalinan jualan peribadi.
UNTUNG, RUGI
Penjual langsung berpeluang mencapai keuntungan yang lumayan daripada perniagaan mereka tetapi mereka juga mesti bertanggungjawab terhadap risiko yang bersangkut-paut dengan perniagaan seperti ini.
Ini bermakna mereka juga boleh menanggung kerugian besar, terang seorang lagi aktivis pengguna dan sosial, Gurmukh Singh.
"Jadi mereka juga boleh buat duit dan pada waktu yang sama boleh menanggung kerugian yang kadang kala agak besar," katanya.
Antara barang dalam bidang jualan langsung termasuk produk kosmetik dan penjagaan kulit, penjagaan peribadi dan pencuci, penyedut hampagas, produk makanan serta nutrisi, barang rumah serta pembersihan rumah, barang mainan, buku dan produk pembelajaran selain pakaian, barang kemas serta aksesori fesyen.
KERJA KERAS, MOTIVASI
Kata Gurmukh Singh lagi, bidang jualan langsung memerlukan kesabaran, masa, motivasi dan kesungguhan untuk mencapai kejayaan.
"Kalau tiada elemen-elemen ini, kemungkinan besar perniagaan itu akan gagal. Wang tidak akan begitu mudah masuk ke pangkuan anda. Kejayaan tidak berlaku dengan sekelip mata
"Tetapi ada yang begitu mempercayai yang mereka dapat menguasai perniagaan seperti ini dan wang dengan mudah akan mencurah masuk. Sebenarnya bukan mudah seperti yang mereka sangkakan. Ia mungkin boleh membinasakan (diri)".
Kata beliau penjual langsung terpaksa bekerja keras untuk mencapai kejayaan.
"Ini bermakna meluangkan masa yang banyak setiap hari bagi mempromosi apa yang mahu dijual, serta sentiasa memberitahu apa yang terkini kepada pelanggan. Selain dari itu anda hendaklah sentiasa fokus dan mempunyai motivasi", kata Gurmukh Singh.
Tegas beliau, halangan yang paling besar dalam perniagaan jualan langsung ialah hilang minat serta motivasi.
"Jika hilang minat, kemungkinan besar perniagaan jualan langsung anda tidak akan berjaya," katanya.
Seorang pegawai PTPTN mempunyai nasihat ini kepada pelajar universiti:
"Duit PTPTN sebenarnya untuk pelajar menampung yuran universiti dan tidak boleh digunakan untuk tujuan lain.
"Jika pelajar didapati menyalah guna wang itu, mereka menghadapi risiko pinjaman di tarik balik," katanya.
– BERNAMA

Najib, anak muda dan anak kucing

Posted: 25 Feb 2011 08:53 PM PST

Setelah berlaku kebangkitan anak muda di beberapa buah negara Arab, barulah Najib sedar di negaranya sendiri, wujud golongan anak muda! Golongan yang suara mereka perlu diberi perhatian!
Apakah selama ini Najib tidak sedar bahawa yang berhimpun antaranya di Kesas, Perhimpunan BERSIH dan terbaru, dalam isu air di Selangor, yang turun ke jalan raya melahirkan rasa dan perasaan, majoritinya adalah golongan anak muda. Mereka telah disembur dengan air asid dan dibelasah semahu-mahunya oleh pihak FRU. tapi Najib tidak pun ambil tahu.
Juga, yang ramai menjadi korban di tangan penguatkuasa, juga daripada golongan anak-anak muda yang diwakili oleh mendiang Kugan, mendiang Tan Beng Hock dan Allahyarham Amirul Rashid.
Agaknya, selama ini Najib hanya memberi tumpuan kepada golongan jahiliah di felda dan juga anak kucing! Lupakan PLKN dan Rakan Muda - kerana itu hanya  diwujudkan untuk Najib dan DS Fat Lady Of Malaysia (FLOM) mencari duit saku tambahan.
"Saya dan keluarga saya dalam proses memilih nama baginya (anak kucing), tapi saya mengalu-alukan cadangan daripada anda," kata Najib dalam laman blognya www.1malaysia.com.my.
Agak-agaknya Najib sudah pun membaca 'Surat pelajar kepada Najib: Pelan pemusnahan generasi masa depan?' yang telah tersebar dengan agak meluas di pelbagai blog dan weblog Internet. Di weblog ini sahaja, tulisan Anak Muda ini telah diakses lebih 36900 kali sehingga kini, satu rekod tertinggi bagi weblog ini.

Berita dari Ankara, Turki:
Perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berkata beliau mengakui peranan anak muda dalam menjalankan penentangan terhadap kerajaan seperti yang berlaku di beberapa negara Arab.
Namun, keadaan di negara berkenaan tidak sama dengan situasi di Malaysia, katanya.
"Jadi yang nak buat persamaan tu adalah tidak tepat sama sekali," katanya dalam satu sidang media di ibu pejabat Umno hari ini.

Jelasnya, walau negara Arab itu dilanda pergolakan politik, BN masih mampu meningkatkan majoriti dalam pilihan raya kecil.

Katanya lagi, trend kini juga menunjukkan sokongan lebih memihak kepada BN.

Beliau memberi contoh keputusan pilihan raya kecil Tenang sebelum ini di mana BN berjaya meningkatkan majoritinya.

Sekiranya tidak berlaku banjir mengejut ketika pilihan raya itu, BN pasti akan menang lebih besar lagi, katanya.

Tambahnya, beliau mengambil iktibar daripada perkembangan yang berlaku di negara-negara bergolak itu.

"Satu lagi yang perlu disedari yang tenaga punca yang mencetuskan adalah orang muda. Jadi perhatian kepada orang muda ini tak boleh kita pandang ringan.

"Kalau rasa tidak puas hati itu membara di kalangan orang muda, mereka akan bertindak kerana mereka mempunyai tenaga untuk menuntut kepada perubahan," katanya lagi.
Berkaitan: 

The Fetish

Posted: 25 Feb 2011 08:37 PM PST

The FetishThe waves of uprisings by citizens of Egypt, Tunisia, Yemen, Bahrain, Algeria and Libya that is also holding the breath of other regime leaders in other parts of the world is most noticeable.
What is also an obvious pattern is that the leaders of the affected countries are said to have stashed away exorbitant sums of money in banks across the globe - out of their own countries - J. D. Lovrenciear
Why do they do it? Is it a Fetish with money? Do they go into an orgiastic frenzy, while counting the dollar bills with their grubby hands? And like squirrels they faithfully stash it away for winter.
And the amounts siphoned off are exorbitant. Hosni Mubarak reportedly stashed away USD70 billion (MYR210 billion), does he not hear the whimpering of the people, outside his stately mansion? Are their ears deaf to the cries of the people crawling on their bellies, begging for their next meal? Does he not deserve to be booted out?
Do they really need that much money? Mubarak is close to 83 years old. They must believe in reincarnation. They can't possibly spend all that money in one life time! With what he's got, it will be about 360 thousand years before he can finish spending it.
What about the RM888 billion, outflow from Malaysia. Our Deputy Minister does not see it fit for the Government to comment on this. Why not? Doesn't the Rakyat have a right to know?
We hear that the Government has instructed Bank Negara to investigate this anomaly. Are they going to issue a statement anytime soon? Who are these people involved? Are they just a handful or are there at least 880 of them? Is RM880 billion a lot of money? If you were to spend modestly, RM1000 a day every day, you would need 3000years just to finish spending a modest RM1 billion.
Well, the RM2.5billion Perwaja Scandal, RM3.5billion BMF scandal, the RM8billion MAS scandal, and the mother of all scandals which shocked the nation at a whopping - RM12billion PKFZ scandal actually pales in comparison to this latest scandal.
If divided equally, 888 thousand people in this country will become instant millionaires, making Malaysia one of the only countries in the world with the most millionaires by per capita of the population.
Rumour, has it that there is a timber town in Sarawak, where the town's population of 5000 are all millionaires. Their leaders are reputedly richer than the Sultan of Brunei. Bill Gates billions is mediocre in comparison. Are Malaysians that rich?
If Malaysia did not have such scandals like the above, and if this RM888 billion were still in the country: wouldn't Malaysia be a First World Economic Power, overshadowing that little island down south, with absolutely no natural resources of its own? Isn't it embarrassing, that this little fry, casts a bigger shadow than us?
Most of the country's wealth is supposed to be centred in the Klang Valley where Executives' average salaries hover around RM3000 –RM20000. These same executives, however still can't balance their check books at the end of each month. Consistently behind in mortgage payments, and the occasional call from Citibank. "Hi there, we are calling from CITIBANK credit card centre!. For security can you please tell us your birth date?
And at the end of a long day, after fighting massive traffic jams, and finally and wearily crawling on to bed, we hear the soft music on the radio belting...It's been a Hard Day's Night. I'm feeling like a dog!!!
... and then the frustration sets in.

Pakatan stands to gain from campus polls

Posted: 25 Feb 2011 08:36 PM PST


The pro-Mahasiswa group was voted in at a third of the universities. — file pic
KUALA LUMPUR, Feb 26 — Pakatan Rakyat (PR) has emerged as the winner in this week's campus elections after big gains by pro-reform candidates. Although the pro-Mahasiswa faction that won big insists it is not a front for Pakatan Rakyat (PR), it supports a reform agenda that gels with the coalition's policies and rhetoric.
And the federal opposition pact will consider this a fillip in its battle with Barisan Nasional (BN) for the young vote in an impending general election.
A wave of political activism gripped university students during the recently-concluded campus polls, with the fracas in Universiti Putra Malaysia (UPM) that injured six people two days ago highlighting their disenchantment with university authorities.
Leaders of the anti-establishment pro-Mahasiswa group met by The Malaysian Insider yesterday said that the capture of seven of 20 varsities was its best performance since the Reformasi days of the late 1990s.
The government has had to step in and encourage discussion instead of discipline after the disqualification of 33 pro-Mahasiswa candidates by the varsity's deputy vice-chancellor Fauzi Ramlan.
Although they were quickly reinstated, a determined group of 100 students had camped overnight in front of the student affairs department to demand an explanation.
It ended up in a scuffle with security guards when they tried to force their way up to Fauzi's office, which resulted in a shattered glass door that wounded three guards and students each.
This led to Cabinet members, including Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin, calling for university administrators to enter into civil discussion with student council leaders.
The tempered response was in stark contrast to last year when protests over alleged electoral fraud resulted in FRU trucks rolling into Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
The pro-Mahasiswa faction, which lobbies for student autonomy instead of government authority, made extensive gains in this year's student elections, winning in seven universities, including the coveted Universiti Malaya, out of 20.
In 2010, they only held on to their stronghold of Universiti Islam Antarabangsa (UIA) and, even then, by a majority of one in the student council.
The situation seems to mirror the landscape of Election 2008, where opposition parties made record gains by denying Barisan Nasional (BN) its customary two-thirds majority in Parliament and five of 13 state governments.
The pro-Mahasiswa, just like PR, still finds the going tough in East Malaysia and Johor campuses, where the pro-Aspirasi faction, who support existing government policies, continue to dominate.
Pro-Mahasiswa leaders also told The Malaysian Insider that they campaigned for the devolving of power to student bodies and the abolition of "oppressive laws that restrict basic human rights" such as the University and University Colleges Act (UUCA), the Internal Security Act (ISA), Sedition Act and the Printing Presses and Publications Act (PPPA).
Although pro-Mahasiswa does not directly throw its support behind PR, it believes that the votes it gained among the collective student body of about 200,000 were a result of dissatisfaction with these laws and other establishment policies.
If left unchecked, the next general election may see young voters emulating the "anything but BN" wave that observers say the opposition pact rode on in 2008.
Political analyst at UKM, Agus Yusoff, told The Malaysian Insider that the act of "little Napoleons" in the UPM fracas and the lack of impetus to address "young intellectuals' interest in national issues" would make an impact in national politics if not resolved by the government.
Prime Minister Datuk Seri Najib Razak had last week moved to engage the young and cater to its choice of media and channels in a bid to woo a voter group that was said to have supported PR in 2008.
PR leaders have also said that it was at risk of losing the support of youth between the ages of 19 and 22 to BN, and that there was currently a "gap" between PR's youth leadership and student leaders in public universities.
But these results will give PR impetus to win over these voters, which include half a million new voters who turn 21 and become eligible to vote each year.
According to the Election Commission, about 70 per cent of an estimated 4.3 million unregistered voters are below the age of 40 and it hopes to sign up at least half of them in the near future.

Gaddafi sets stage for bloody battle

Posted: 25 Feb 2011 08:30 PM PST

Embattled Muammr Gaddafi has rallied his diehard supporters for a fight to defend Tripoli.

TRIPOLI: An increasingly embattled Muammar Gaddafi said he would throw open Libya's arsenals to his supporters in a rabble-rousing speech yesterday that presaged a bloody battle for the capital.
In a brief but chilling address in Tripoli's Green Square, Gaddafi told hundreds of cheering supporters to prepare themselves for a fight to defend the city.
Libya's envoy to the United Nations, Mohammed Shalgham, a childhood friend of Gaddafi, became the latest official to abandon him, with a diplomat saying he had joined his deputy Ibrahim Dabbashi in defecting.
"Please, the United Nations, save Libya. Let there be no bloodshed, no killing of innocents. We want a decisive, rapid and courageous resolution from you," Shalgham told the Security Council.
In a rooftop address yesterday, Gaddafi urged his partisans in the square below to "defend Libya." "If needs be, we will open all the arsenals.
"We will fight them and we will beat them," he said as frenzied supporters raised his portrait and waved the country's green flag.
Almost the entire east of the oil-rich North African nation has slipped from Gaddafi's control since a popular uprising began with protests in the port city of Benghazi on Feb 15, inspired by revolutions in Egypt and Tunisia.
Hundreds of people have been killed in a brutal crackdown, and tens of thousands of foreigners have scrambled to leave the country.
State television showed the 68-year-old leader repeatedly raising his arms and shaking his fists during the brief appearance while shouting that the Libyan people "love Gaddafii."
"Life without dignity has no value, life without green flags has no value," he told them. "Sing, dance and prepare yourselves."
It was Gaddafi's third public statement this week. Previously, he called on his followers to crush the insurrection and later said al-Qaeda was behind "drug-crazed mobs" of young people trying to unseat him.
Dwindling support
In Tripoli, security forces opened fire indiscriminately on worshippers leaving prayers, desperate to prevent new protests on the weekly Muslim day of rest, residents told AFP by telephone.
Two people were killed in the Fashlum neighbourhood and several more in Sug al-Jomaa, witnesses said.
Both are eastern suburbs where security forces had opened fire on previous days, but sustained gunfire was also reported in the western district of Ghut Ashaal.
With police and troops deployed in force outside their mosques, prayer leaders followed texts for their sermons that had been imposed by the authorities calling for an end to "sedition", worshippers said.
Gaddafi, meanwhile, sought to shore up dwindling support by deploying the country's oil wealth. State television said families would be eligible for US$400 each and that some public sector workers could get big pay rises.
Dabbashi, the diplomat who has turned against the regime, said a "psychologically unstable" Gaddafi may kill himself rather than be caught by his opponents.
"Gaddafi has the choice between being killed or commit suicide.
"He might seek to send some of his family members abroad but I believe he prefers to die in Libya because of his narcissistic character – he wants to act like a hero," he said.
- AFP

Prk Kerdau : Koleksi Foto 2

Posted: 25 Feb 2011 08:28 PM PST

















Ooooo.... Khalid Ibrahim pasti mengeletor punyer!!

Posted: 25 Feb 2011 08:22 PM PST


Takdo kojo cari kojo!! Tapi... buat kerja yang tak berguna. Kerja yang menghabiskan masa orang jer. Hasilnya... pohcik yeilek!!

Biasanya orang benggong jer yang buat kerja macam tu. Well, si benggong yang dimaksudkan ialah GAPS dan Pemuda UMNO Selangor.

Wooff!! Wooff!! Wooff!!

Tak habis-habis menyalak, suruh SPRM siasat kerajaan Pakatan Rakyat Selangor yang diterajui oleh Khalid Ibrahim daripada PKR. Setakat ini... semua laporan mereka rasanya dah masuk bakul sampah. Pasti mereka, frust gilerr. Kalau tak frust giler.... pasti gilerrr babi!!

Kali ini... mereka mencuba nasib lagi. Mereka nak kenakan PKR dengan umpan penyalahgunaan wang rakyat, yang kononnya digunakan untuk pembiayaan penginapan semasa berlangsungnya Kongres Parti Keadilan Rakyat, November tahun lalu.

Ek ele... malaon-maloan ini, tak habis-habis cari pasal dan nak cuba cari kesalahan PKR. Ha... ha... ha... Whatever ler. Buat ler apa korang suka. No hal punyer. Mampuih pi la....

Namun... itu hak kamu oranglah, nak mencuba nasib. Silakan. Repot ler.... Repot ler.... Mana tau, untung sabut, timbul...

Cuba ler.... Cuba ler....

Dahi sulah, Najib punya
Tak salah korang nak mencuba

GAPS dan Pemuda 2 X lima
Asyik-asyik menyalak saja
Tak salah nak mencuba
Rasanya, korang buang masa jer!!

Anyway.... Selamat mencuba!!

A Mum Of Three Mohd

Qardawi penjenayah: Presiden PAS gesa Najib bertaubat

Posted: 25 Feb 2011 08:21 PM PST

KUALA LUMPUR, 26 Feb: Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak segera bertaubat ekoran melabel Ikhwanul Muslimin dan Sheikh Dr Yusof al Qardhawi  sebagai pengganas.

Presiden PAS itu dalam satu kenyataan berkata, beliau berasa sangat terkejut, kecewa dan teramat jengkel dengan tuduhan ekstrem yang diberikan Najib terhadap gerakan Islam antarabangsa itu.

"Tuduhan bahawa Islam cenderung kepada keganasan adalah fitnah dan orang tersebut mesti segera bertaubat jika dalam dirinya masih ada iman sebesar zarah," katanya.

Beliau mengulas kenyataan Najib sewaktu berucap pada satu program di Istanbul beberapa hari yang lalu.

Tambahnya, tuduhan yang dibuat Najib itu juga merupakan satu fitnah besar yang dibuat oleh golongan yang buta sejarah perjuangan menentang penjajahan dan bercakap mengikut selera hati golongan barat yang memekakkan telinga kepada kebenaran.

Beliau menegaskan, tindakan mengambil sikap dan pandangan setiausaha negara Amerika sebagai neraca menentukan jenis pemerintahan yang bersandarkan kepada Islam adalah tindakan orang yang tidak mempunyai jati diri sebagai seorang Islam dan sangat memalukan orang Islam itu
sendiri.

Ikhwan katanya, ditubuhkan untuk melaksanakan Islah dan tajdid berasaskan Al Quran dan Hadis, dengan memulakan perjuangannya secara
jalan damai dan tidak pernah menyerah kalah terhadap kezaliman musuh sehingga ke hari ini.

Mereka menyertai pilihanraya sejak awal lagi di Mesir, tetapi apabila pengaruh mereka tersebar luas, pergerakan ini diharamkan dan
pemimpinnya dizalimi.

Manakala Al Qardhawi pula adalah tokoh ulama berwibawa yang dilahirkan oleh Ikhwan.

"Dia berjaya meredakan golongan pelampau di kalangan pemuda Islam yang tidak sabar dengan kezaliman musuh sehinggalah mereka kembali ke pangkal jalan berjuang mengikut ajaran Islam yang sebenar," katanya.

Malah Malaysia sendiri katanya pernah memberikan Anugerah Maal Hijrah kepada beliau.

"Saya mencabar kerajaan Malaysia menarik balik anugerah maal hijrah yang telah diberikan kepada Sheikh Dr Yusof al Qardhawi itu," cabarnya.

Hadapi pilihanraya dengan akhlak Islami

Posted: 25 Feb 2011 08:19 PM PST

1. Kita adalah mewakili Gerakan Islam yang menyertai politik berpilihanraya dalam negara yang mengamalkan sistem demokrasi. Biarpun ruang demokrasi itu kian sempit namun perjuangan untuk meloloskan Islam dari kepungan jahiliyah moden hari ini mesti diteruskan walau dengan apa cara sekalipun selama mana cara dan kaedah itu diizinkan oleh syara' . 2. Justeru itu, penyertaan dan penglibatan kita dalam pilihanraya bukanlah didorong oleh rasa ingin berpilihanraya semata atau didesak keinginan untuk mendapatkan kuasa dan pengaruh semata, sebaliknya ia adalah didokong oleh prinsip untuk menjulang Islam dan segala syariatnya agar menempati ruang yang selayaknya sebagai cara hidup [ way of life ] pula mengatasi kedudukan ideologi ciptaan manusia.
3. Bertolak dari nokhtah ini, partisipasi kita dalam seluruh kegiatan politik tanahair hari ini adalah satu ibadah atau pengabdian diri kita kepada Allah swt. Justeru itulah, kita bertanggungjawab pula untuk memastikan setiap langkah kita dalam sebarang aktiviti politik ini, samaada dalam aspek menggaris matlamat, melakar objektif, merencana strategi dan mengurus operasi, segalanya mestilah berlandaskan syariat dan akhlak Islami.
4. Tindakan yang dihambat emosi, dihasut nafsu dan dirasuk dendam adalah suatu yang mesti dielakkan dalam gerak langkah kita berkempen dan mencari sokongan politik. Bahkan apa yang wajar dan sayugianya ialah setiap pimpinan dan ahli PAS mempamerkan qudwah yang unggul dan uswah yang luhur mencerminkan bayangan akhlak terpuji didikan Rasul saw.
5. Jauhkan diri dari politik maki hamun dan caci nista biapun saat mendepani provokasi luarbiasa dari pihak lawan. Kekalkan rentak berakhlak sekalipun dilatari kebingitan melampau yang mencabar rasa dan cita kita sepanjang tempoh perjuangan, khasnya di saat mendepani detik pilihanraya umum atau kecil.
6. Bukankah Allah swt mewahyukannya kepada kita semua :
فبما رحمة من الله لنت لهم ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم في الأمر فإذا عزمت فتوكل على الله إن الله يحب المتوكلين
Maka dengan sebab Rahmat [yang melimpah] dari Allah swt [kepadamu Wahai Muhammad], Engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka [sahabat-sahabat dan pengikutmu], dan kalaulah Engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka [mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu], dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah Dengan mereka dalam urusan [peperangan dan hal-hal keduniaan] itu. kemudian apabila Engkau telah berazam [Sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu] maka bertawakalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya.
Surah Aali Imran : 159
7. Ayat ini sebahagian dari strategi penting yang perlu dilaksana dan dihayati untuk menghasilkan kesan mendalam dalam urusan kempen kita sepanjang  tempoh pilihanraya. Sementara umum mengetahui bahawa pilihanraya adalah  berkait dengan undi yang ingin diperolehi dari rakyat atau pengundi. Maka ia memerlukan satu pendekatan yang lunak dan meyakinkan pengundi untuk mereka hampir dengan kita lalu memberikan undinya kepada kita.
8. Pilihanraya bukan medan peperangan untuk menghunus senjata tajam seumpama pedang guna memenggal leher lawan dan menebas betis penghalang, tetapi pilihanraya adalah gelanggang untuk memenangani hati pengundi agar memberi peluang serta kepercayaan kepada kita untuk memimpin dan mewakili mereka dalam satu - satu kawasan pilihanraya yang ditandingi.
9. Akhlak menjadi senjata berkesan di medan pilihanraya justeru ia berkait dengan usaha konsisten untuk memenangi hati pengundi. Memenangi pilihanraya, kita perlukan undi dari semua pihak sekalipun bukan dari kalangan kita. Maka hal ini hanya boleh dicapai apabila kita berjaya memenangi hati dan meyakinkan mereka untuk memberi sokongan kepada kita. Hanya akhlak mulia [ Islami ] yang boleh memenangi hati manusia. Caci nista pula menjauhkan kita dari mereka dan menjarakkan mereka dari kita.
10. Kawal diri dan kekang emosi terutama saat berdepan provokasi. Marilah kita bina suasana politik baru yang berteraskan politik Rasulullah saw. Terutama pada hari perarakan penamaan calon dan hari akhir sewaktu merayu undi, sekali lagi saya seru agar elakkan diri dari melontarkan kalimah dan slogan yang tidak mencerminkan ketinggian budi dan akhlak muslim. Berwatak matanglah dalam memimpin slogan serta aksi tanpa mencemuh pihak lain. Pilih slogan yang boleh menaikkan semangat juang dengan penuh hemah.

Murnikan Perjuangan Maknakan Kemenangan
Nasrudin bin Hassan
Ketua DPP Malaysia

Ketuanan Kencing : RM10.3 Billion nilai pembohongan UMNO..

Posted: 25 Feb 2011 08:17 PM PST

Salam sejahtera,

Kalau tak berbohong bukanlah UMNO namanya..,


Siapa yang percaya dengan janji-janji RM10.3 billion tu,, Kalau ada yang yang percaya memanglah jenis manusia yang kurang akallah nampaknya..., cukuplah sesekali kita kena tipu. jangan sampai 2 kali,, kalau dah dua kali kena beerti kita ni tahap lembu atau kerbau dengan kisah sang buaya.

Buktinya pemimpin uMNO berbohong ..


Baru sangat lagi...., aku simpan lagi...., kalau rasa nak bagi UMNO pegang janji diatas,,, jangan bagi UMNO menang PRK di Merlimau dan Kerdau..

Kalau UMNO menang,, tunggu sajalah... jawapan-jawapan dari mulut menteri aku dah hafal dah..... .
byManjungmari

Najib, Muhyiddin mula lawat negeri bulan depan

Posted: 25 Feb 2011 08:16 PM PST

Naib presiden Umno Hishamuddin Hussein berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan memulakan lawatan ke setiap negeri, mulai bulan depan.

Negeri pertama yang akan dilawati ialah Sarawak, yang akan berdepan dengan pilihan raya negeri tidak lama lagi.

Ketika ditemui di Merlimau, beliau berkata, Najib dan Muhyiddin akan melawat dua negeri setiap bulan.
Katanya, diharapkan siri lawatan itu akan selesai pada bulan September tahun ini.

Hishammuddin turut ditanya mengenai rancangan Parti Hak Asasi Manusia (HRP) untuk mengadakan perhimpunan anti-rasis di ibunegara esok.
Hishammuddin yang juga menteri dalam negeri berkata, beliau menyerahkan kepada ketua polis negara untuk mengendalikan perkara itu.

Katanya, beliau mahu ada pihak yang menggunakan perhimpunan tersebut untuk memecahbelahkan rakyat.

Tenters Israel membunuh bayi Palestin berumur 3 bulan

Posted: 25 Feb 2011 08:15 PM PST

Guna Lastik Hentam Tentera Israel

Palestinian youths push a garbage bin as they try to block a road during clashes with Israeli security forces in the mostly Arab neighbourhood of Silwan in East Jerusalem Febraury 25, 2011.
Palestinian youths push a garbage bin as they try to block a road during clashes with Israeli security forces in the mostly Arab neighbourhood of Silwan in East Jerusalem Febraury 25, 2011.
Palestinian stone-throwers take cover behind a wall during clashes with Israeli security forces in the mostly Arab neighbourhood of Silwan in East Jerusalem Febraury 25, 2011.
Palestinian stone-throwers take cover behind a wall during clashes with Israeli security forces in the mostly Arab neighbourhood of Silwan in East Jerusalem Febraury 25, 2011.
A Palestinian stone-thrower uses a slingshot during clashes with Israeli security forces in the mostly Arab neighbourhood of Silwan in East Jerusalem Febraury 25, 2011.
A Palestinian stone-thrower uses a slingshot during clashes with Israeli security forces in the mostly Arab neighbourhood of Silwan in East Jerusalem Febraury 25, 2011.

Israeli troops kill Palestinian infant

Israeli troops have attacked a peaceful Palestinian protest rally in an East al-Quds (Jerusalem) neighborhood, killing a three-month-old infant.
The three-month-old female infant died after inhaling tear gas fired by Israeli police in the Silwan neighborhood. Israeli police also fired rubber bullets during clashes with Palestinian protesters.
Palestinians hold weekly protest rallies in Silwan against Tel Aviv's harsh policies towards Palestinians following the Friday Prayers.
Elsewhere in the occupied territories, Israeli forces also fired tear gas and rubber bullets on Palestinian and international activists in the West Bank city of al-Khalil (Hebron), wounding at least nine people.
Several Palestinian protesters were also arrested.
Protesters were marking the 17th anniversary of the massacre of 29 Palestinians by a Jewish extremist in the city when they were attacked by Israeli troops.
Protesters were also calling for the reopening of one of the city's main streets, which Israel closed off to Palestinians following the 1994 massacre in the region.
The protesters also voiced support for the Egyptian and Tunisian revolutions and condemned Washington's policy toward the expansion of Israeli settlements on occupied Palestinian lands.

Undi Melayu beralih pada Pakatan jika media bebas

Posted: 25 Feb 2011 08:13 PM PST

TEMERLOH, 26 Feb: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan, perubahan undi Melayu kepada Pakatan Rakyat khasnya PAS hanya akan berlaku apabila orang Melayu mendapat maklumat yang tepat daripada media yang bebas.
Beliau berkata, malangnya hari ini media berbahasa Melayu tidak mendidik masyarakat Melayu mendapat maklumat yang seimbang dan bebas.
Ahli Parlimen Marang itu berkata demikian semasa ditemui wartawan di Pusat Penamaan Calon bagi Pilihan raya Kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Kerdau di Dewan Majlis Perbandaran Temerloh, di sini sebentar tadi.
Presiden PAS itu seterusnya menambah, media arus perdana berbahasa Melayu terus menjadi alat kepada Umno BN untuk memperbodohkan masyarakat Melayu agar terus menyokong Umno BN.
Disebabkan tiada maklumat yang tepat, katanya masyarakat Melayu masih terus menyokong Umno BN.
"Berbeza dengan media berbahasa Cina, mereka mendidik rakyatnya untuk bijak menilai. Media berbahasa Melayu pula masih tertutup, tidak bebas dan diperalat Umno BN untuk kekal berkuasa," katanya.
Dalam masa yang sama, sokongan bukan Melayu kepada PAS terutamanya kaum Cina hari ini semakin meningkat, ujarnya lagi.
Beliau menuntut agar media di negara ini khasnya berbahasa Melayu bebas dan tidak lagi diperalatkan untuk kepentingan politik Umno BN.
Dalam pada itu, beliau turut menuntut Umno BN tidak terus memperalatkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mengekalkan kuasa.
SPR seharusnya menjadi sebuah badan yang bebas yang melayan pelanggannya (parti-parti politik yang menyertai pilihan raya) dengan telus dan adil, katanya.
 Beliau menambah, jika SPR sendiri berpihak, dan media pula menjadi semakin tidak bebas, proses demokrasi di negara ini akan semakin tempang.
Turut bersama semasa menunggu proses penyerahan borang pencalonan tadi ialah Penasihat DAP, Lim Kit Siang, Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh, Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Timbalan Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS, Balasubramaniam.

DAP usaha tambah undi Cina pada PAS

Posted: 25 Feb 2011 08:12 PM PST

TEMERLOH, 26 Feb: DAP akan berusaha untuk memastikan undi pemilih Cina kepada calon PAS dalam pilihan raya kecil (PRK) Kerdau dapat ditingkatkan.
Timbalan Pengerusi DAP Kebangsaan, Dr Tan Seng Giaw berkata, walaupun jumlah pengundi Cina di Dun Kerdau sekitar 450 orang atau 3.6 peratus, namun pertambahan walaupun satu undi adalah penting.
Katanya, DAP akan menerangkan kepada mereka mengenai penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa sama ada kerajaan negeri dan Pusat dalam usaha untuk menambahkan sokongan kepada calon PAS yang mewakili Pakatan Rakyat pada PRK Kerdau.
"Kami akan menerangkan kepada mereka keadaan negara dalam semua segi, politik, ekonomi bagi menambah undi kepada calon PAS kerana semua adalah penting," katanya ketika ditemui semasa menunggu pengisytiharan calon yang akan bertanding pada PRK Kerdau di perkarangan Dewan Majlis Daerah Temerloh, di sini sebentar tadi.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Kepong menambah rakyat mesti didedahkan dengan penyelewengan kerajaan BN seperti penyalahgunaan wang rakyat, rasuah, nepotisme, pilih kasih dalam pembahagian projek dan tender kerajaan dan sebagainya.
"Kita akan menerangkan isu-isu berkenaan kepada mereka," ujarnya.
Berdasarkan statistik Pilihan Raya Umum (PRU) 2008, Dun Kerdau mempunyai 8,721 pengundi berdaftar dan daripada jumlah itu 88.36 peratus atau 7,706 orang adalah pengundi Melayu, 455 pengundi Cina (3.6 peratus), India (3.4 peratus) dan 260 orang daripada lain-lain kaum (2.98 peratus).
Berada kira-kira 20 kilometer dari bandar Temerloh, Kerdau mempunyai penduduk yang rata-ratanya menjalankan kegiatan pertanian kelapa sawit dan getah di bawah program Felda dan Felcra selain usahawan perusahaan kecil dan sederhana (PKS).
Terdapat tiga tanah rancangan dalam Dun Kerdau iaitu Felda Jengka 22, 23 an 25, selain mempunyai beberapa penempatan Orang Asli.

Hadi: PAS mampu buat kejutan di Kerdau

Posted: 25 Feb 2011 08:06 PM PST

PAS tetap menaruh harapan untuk melakukan 'kejutan' dalam pilihan raya kecil DUN Kerdau pada 6 Mac depan.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, tidak mustahil calon PAS menang kerana generasi muda, termasuk di Felda semakin bermaklumat dan sedar.

NONEBagaimanapun katanya ia bukannya kerja mudah kerana BN menggunakan segala media dan jentera kerajaan untuk mempertahankan kerusi tersebut.

PAS mempertaruhkan harapannya kepada calonnya, Hassanuddin Salim yang juga merupakan calon parati itu dalam pilihan raya umum 2008, tetapi tewas kepada calon BN Datuk Zaharuddin Abu Kassim.

Hassanuddin tewas dengan majoriti 1,615 undi. Beliau mendapat 2,520 undi, manakala Zaharuddin memperolehi 4,135 undi.

Pada 6 Mac ini, Hassanuddin akan berdepan dengan calon BN,Syed Ibrahim Syed Ahmad, 44. Syed Ibrahim adalah naib ketua Umno bahagian Kuala Krau dan merupakan pegawai khas kepada menteri besar Pahang.

NONEKetika ditemui pemberita semasa proses penamaan calon di Kerdau, Abdul Hadi memberi jaminan bahawa PAS tidak menyerang peribadi calon bn BN dan isu ijazah calon BN didakwa mungkin ditimbulkan Umno sendiri.

Ditanya tentang undi Melayu yang masih memihak pada BN, Abdul Hadi berkata ia bergantung pada maklumat yang diterimanya, bukan faktor bangsa.

'BN terperangkap'

Sementara itu, Naib presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man pula berkata walaupun peluang mereka masih 50-50, PAS akan mampu membuat kejutan.

Beliau mendakwa, BN sudah masuk perangkap PAS apabila menyangka beliau akan bertanding dalam pilihan raya Kerdau kali ini.

"Media serang saya, BN serang saya, saya fikir mereka dah masuk perangkap," katanya sambil ketawa kecil.

Tuan Ibrahim yang juga pengarah pilihan raya PAS berkata parti itu memilih Hassanuddin kerana beliau merupakan anak tempatan dan berjaya menurunkan majoriti BN sebelum ini.

NONESementara itu di Merlimau, timbalan presiden PAS, Nasharuddin Md Isa berkata kempen parti itu akan merupakan gabungan isu tempatan, nasional dan antarabangsa.

Malah, katanya, ini merupakan satu peluang untuk jentara Pakatan Rakyat dan PAS mempersiapkan diri untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Di Merlimau, calon PAS Yuhaizad Abdullah akan berdepan dengan calon BN, Roslan Ahmad, yang merupakan ahli jawatankuasa Umno bahagian Jasin.

Manakala bekas menteri besar Perak, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin, yang berada di Merlimau sejak semalam, berpendapat bahawa situasi di Merlimau adalah lebih positif daripada DUN Tenang di mana PAS tewas dalam pilihan raya kecil di situ.

"Saya berada di kawasan pedalaman Melayu malam tadi dan soalan yang mereka tanya kepada saya adalah mengenai isu pusat, jadi itu baik untuk Pakatan," tambahnya.
Kerusi DUN Merlimau kosong berikutan kematian penyandangnya Datuk Mohd Hidhir Abu Hassan, 54, dari BN pada 20 Januari lalu akibat serangan jantung.

Pada pilihan raya umum 2008, Mohamad Hidhir menewaskan calon PAS Jasme Tompang dengan majoriti 2,154 undi.

BN lawan PAS di DUN Merlimau dan Kerdau

Posted: 25 Feb 2011 08:04 PM PST

Syed Ibrahim (kanan) dan Hassanuddin bersalam tangan di pusat penamaan PRK Kerdau hari ini. — Gambar oleh Choo Choy May
KUALA LUMPUR, 26 Feb — Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat yang diwakili PAS berhadapan dengan pertarungan satu lawan satu pada kedua-dua pilihan raya kecil serentak — DUN Merlimau dan Kerdau. Status calon parti-parti yang mengemukakan borang penamaan calon disahkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebentar tadi sejurus selepas berakhirnya sesi bantahan.
Pilihan raya kecil Merlimau dan Kerdau — yang ke-15 dan ke-16 sejak 8 Mac 2008, menyaksikan pertembungan tradisi Umno dan PAS.
BN memenangi kedua-dua kerusi itu tiga tahun yang lalu.
Di Merlimau, Roslan Ahmad dari BN berhadapan dengan calon PAS Yuhaizat Abdullah.
Yuhaizat merupakan Timbalan Ketua Pemuda PAS Melaka dan Timbalan Yang Dipertua PAS Jasin.
Sementara di kerusi DUN Kerdau, PAS diwakili Ketua Penerangan PAS Pahang Hassanuddin Salim manakala BN pula Naib Ketua Umno Kuala Krau Syed Ibrahim Syed Ahmad.
Hassanuddin pernah bertanding di Kerdau pada 2008 tetapi tewas.

Straight fights in Kerdau, Merlimau

Posted: 25 Feb 2011 07:21 PM PST


KUALA LUMPUR, Feb 26 — The Kerdau and Merlimau by-election campaigns kicked off today with Barisan Nasional (BN) looking set to retain both state seats against PAS candidates in straight fights. Both are the first polls in their respective states since Election 2008 and Umno will look to replace their late incumbents with increased majorities.
Returning officer Tariff Abdul Rahman announced at 10am that Umno's Syed Ibrahim Syed Ahmad and PAS man Hassanuddin Salim were the only two candidates to file nomination papers in Kerdau, Pahang.
The Election Commission (EC) will now wait until 11.00am to see if there are any objections against the Kuala Krau Umno deputy division chief and Pahang PAS information chief.
Similarly in Melaka, objections must be filed by 11am after returning officer Roslan Eusoff announced that nominations for PAS's Yuhaizat Abdullah and Umno's Roslan Ahmad in the Merlimau polls were filed at 9.05am and 9.07am respectively.
Both constituencies will go to the polls on March 6.
BN will be looking to improve on its 2004 majority in Kerdau, which was almost halved in 2008 when Hassanuddin went up against the late Datuk Zaharuddin Abu Kassim, whose death from a heart attack on January 12 triggered the by-election.
The late Zaharuddin won the Kerdau state seat in the last general election after he defeated Hassanuddin by a majority of 1,615. In 2004, Umno's Datuk Redzwan Harun won with 4,436 versus PAS candidate Dr Abu Bakar Mohamed's 1,871.
But PAS is confident that it can capitalise on long-standing grouses of youths in the three Felda settlements that make up nearly half the voters in this constituency.
The Kerdau state seat is one of three in the parliamentary constituency of Kuala Krau, along with Jenderak and Jengka. Kuala Krau, Jenderak and Jengka are also BN seats.
There are 8,999 registered voters and 15 postal voters here, 89 per cent of whom are Malay, 5 per cent Chinese, 3.3 per cent Indian and 2.8 per cent others.
This morning, thousands of rival supporters turned up to support their respective candidates amid strong police presence. Both groups faced each other across a 40m divide behind razor wire barricades and taunted each other for most of the morning.
Top leaders from both coalitions led processions to the Tun Razak Hall here in Temerloh where the nomination centre has been set up.
The by-elections in Merlimau by-election will also see BN expecting a victory over Pakatan Rakyat (PR) despite reported plans of a boycott by Umno leaders who were sidelined for the candidacy.
The Malaysian Insider reported that BN had shortlisted seven candidates, including former Jasin MP Mohd Said Yusof and its Wanita chief Zaleha Bujang.
However, the candidacy of committee member, Roslan Ahmad, was said to have irked local supporters as they believe that he was unpopular compared to other leaders shortlisted.
Roslan's late father, Datuk Ahmad Ithin, was the former assemblyman for Sungai Rambai which was later delineated into the Merlimau seat.
PAS leaders are also said to fancy their chances in Kerdau rather than in Merlimau.
The Malaysian Insider reported that a significant number of senior leaders in the Islamist party had lobbied the top leadership not to field a candidate in the BN stronghold.
However, PAS then decided to contest after PKR Youth chief Shamsul Iskandar Akin announced his interest in the seat.
"The problem is PKR and the Youth chief Shamsul Iskandar Akin are interested. There will be more damage internally if we let PKR contest," said a party insider, citing the Election 2008 seat negotiation agreement when Shamsul abandoned the Jasin parliamentary seat after he was given clearance by the Terengganu PAS leadership to contest in Dungun.
It is understood that PAS vice-president Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, who had been appointed the Merlimau by-election director, had backed the proposal to stand down.
Tuan Ibrahim was recently replaced by Pengkalan Chepa MP Datuk Abdul Halim Abdul Rahman to be appointed as PAS Kerdau election chief.
Abdul Halim told The Malaysian Insider today that the party did not expect to win the by-election.
"We do not place any high expectations of winning but with the PAS machinery, maybe we can win," he said.
He also admitted that a win in Merlimau would not alter the existing equation but stressed the importance of having a PAS lawmaker in the state assembly.
"Merlimau will not change anything. The state government will not change. The chief minister and state excos will continue to be the same if PAS wins.
"But what is important for us is for a representative in the state assembly that will uphold Islam," he added.
PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang was also absent from the nomination centre there, choosing instead to be in Kerdau.
PAS will again be banking on Chinese voters to help close the voting margins as the community makes up more than 20 per cent of Merlimau's electorate.
The seat's electoral roll has 10, 679 votes, with 6,935 Malay voters, 2,218 Chinese voters and 1,510 Indians voters.
Pengkalan Samak and Merlimau Pasir will be highly contested as both districts constitute more than 1,000 Chinese votes.
Pengkalan Samak is also the biggest district and holds the town centre.
The late Datuk Mohamad Hidhir Abu Hasson retained the Merlimau state seat in the last general election after he defeated PAS's Jasme Tompang by a majority of 2,154 votes. In Election 2004, he won the seat by 5,087 votes.
The Merlimau by-election was called following the death of Mohamad Hidhir on January 20.
Merlimau is located within the Jasin parliamentary constituency, a stronghold of BN, which won all the five state seats in Election 2008.
BN currently controls 23 of the state assembly seats, while DAP is the only opposition with five.

Tiada ulasan: