Isnin, 7 Februari 2011

labun KulupSakah...

labun KulupSakah...


masjid 20 juta

Posted: 05 Feb 2011 04:11 AM PST

dari malaysiakini:-
PM hari ini mengumumkan peruntukan sebanyak RM20 juta bagi membiayai pengubahsuaian Masjid Kampung Baru di Kuala Lumpur.

Najib berkata peruntukan tersebut akan disalurkan melalui syarikat pembangunan strategik milik kerajaan, 1Malaysia Development Berhad.

Katanya, pembiayaan ke atas masjid itu adalah langkah pertama ke arah pembangunan kawasan yang didiami majoriti penduduk Melayu itu.Tegasnya, tidak ada pihak ketiga yang akan dibenarkan mendapatkan keuntungan daripada aktiviti pembangunan di kawasan itu. Katanya lagi, penduduk di kawasan itu tidak perlu berpindah apabila pembangunan dijalankan kelak. Langkah berkenaan ditetapkan bagi semua pembangunan yang akan dijalankan di kawasan itu.


kata rendra, saudara bermaksud baik tapi BAIK UNTUK SIAPA?
takde orang tengah? orang 'tepi' ada kan?

masjid zaman rasulullah tak perlu 20juta. tak perlu speaker canggih, tak perlu karpet mahal, jam dinding mahal, papan tanda digital.
tak perlu air-cond sehingga pintu dewan sembahyang mesti sentiasa ditutup takut 'air cond' habis, lalu khutbah jemaah di luar dewan sembahyang tak nampak muka khatib.

dulu masjid tak perlu dikunci, takde kes curi sebab barang2 tak mewah. lagipun kalau undang2 islam digunakan, sapa berani curi ye tak?
musafir boleh berteduh. sekarang ni siap ada papantanda dilarang tidur dalam masjid. nak baring lunjur kaki pun cuak.
kecik2 dulu kami boleh tidur surau, makan biskut surau buat teh sambil sembang. ambik gak quran ngaji sikit2 walaupun tipu mak ayah kata nak study kat surau sebab nak SRP.

yang penting pengisian masjid - pusat ilmu - rumah kebajikan - markas perbincangan - dan macam2 lagi program. bukan politik kepartaian yang kebudak2an..

majlis penyuburan ilmu. bukan membodek!
itu yang penting!

Tiada ulasan: