Jumaat, 25 Februari 2011

DUNIACACAMARBA

DUNIACACAMARBA


Selepas Memberikan Penghormatan kepada Kemal Atatürk, Najib Bayangkan Yusof Qardawi Sokong KEGANASAN!

Posted: 25 Feb 2011 06:50 AM PST

Mula-mula, sila baca petikan artikel tentang kenyataan Najib yang disiarkan di National Review Online. Semalam, saya ada siarkan berita tentang Najib dan geng melawat dan memberikan penghormatan kepada Mustafa Kemal Atatürk di Makam Anitkabir. Berita tentang hal ini ada disiarkan oleh akhbar Malaysia dan saya ulas secara ringkas di sini.


By Seth Mandel 
[NRO] Since the beginning of the uprising in Egypt and the expected power shift in favor of the Muslim Brotherhood, the Islamic world has rallied around the Brotherhood and demanded that the West engage with them. But a crack in that unity appeared today when Malaysian prime minister Najib Razak said that the Muslim Brotherhood "shouldn't be part of the process as long as they don't reject violence and extremism."

"Anyone who wants to be part of the political process should adopt values that are compatible with democracy," Najib said in an interview in Istanbul, where he is speaking at a conference on moderation. "It's not just about having a vote and choosing your leaders; it's also part of imparting the right values for democracy to work, because there are failed democracies as well."

Najib said he has "some concerns, deep concerns" about Yusuf al-Qaradawi, the Muslim Brotherhood's spiritual leader. Those concerns center on Qaradawi's support and justification for terrorism, which carries a great deal of weight given Qaradawi's credibility as an Islamic scholar. It is exactly that type of Muslim leader that has led the Middle East astray, according to Najib. "We have lost a lot of ground to the extremists in the Middle East."

He offered his own country as a model to emerging Islamic governments in the Middle East, saying that Secretary of State Hillary Clinton has described Malaysia as "modern, progressive, and moderate."

"We shouldn't want to impose on people, but people are welcome to study our experience and how we've done things in Malaysia. Perhaps it could be useful in their country," he said.

Too many leaders, Najib said, misunderstand moderation. "I think they're not paying enough attention to the values associated with being a moderate," he said. "Moderate doesn't mean that you're a wimp — far from it. It means that you've chosen a path because you believe that's the only way for global harmony and peace."

Berdasarkan laporan NRO di atas,  Najib menyelar gerakan Ikhwanul Muslimin kerana terlibat dalam keganasan dan melahirkan kebimbangannya terhadap Sheikh Yusuf Qaradawi. Dia melabelkan Yusuf al-Qaradawi yang juga Pengerusi Kesatuan Ulama Sedunia dan pertubuhan Ikhwanul Muslimin, sebagai penyokong keganasan sewaktu bercakap pada  satu sesi wawancara di Istanbul.

Kata Najib, "Sesiapa saja yang mahu menjadi sebahagian daripada proses politik (Mesir) perlu mengambil nilai yang sesuai dengan demokrasi. Ikhwanul Muslimin sepatutnya tidak menjadi sebahagian daripada proses itu selagi mereka tidak menolak keganasan dan sikap pelampau (mereka)."

Najib juga dilapor berkata bahawa beliau 'risau, sangat risau' dengan Yusuf Qaradawi yang kerana menganggap pemimpin seperti itu akan menyesatkan Timur Tengah kerana menghalalkan keganasan.

Kenyataan Najib itu mengejutkan banyak pihak kerana Qaradawi adalah tokoh Islam yang dihormati di seluruh dunia. Malah, Yusuf Qardawi pada 18 Disember 2009, dianugerahi gelaran Tokoh Maal Hijrah Antarabangsa 1431H oleh Timbalan Yang DiPertuan Agung pada masa itu, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.

Yang menariknya, Najib seolah-olah bangga apabila Amerika melalui Hillary Clinton memuji Malaysia sebagai negara Islam yang moden, progresif, dan sederhana. Sederhana juga adalah kata kunci yang sering dikaitkan oleh pemimpin UMCO dengan Islam yang mereka anuti. Mereka kata Islam yang dipegang oleh PAS ekstrem, dan mereka bangga dengan Islam sederhana yang dipegang oleh mereka selama ini.

Anda tahu apa maksud "sederhana" kepada mereka? Mungkin gambar-gambar ini sudah menjawab persoalan "sederhana" itu!

Adakah pergaulan begini dikatakan Islam "sederhana" versi UMCO?

Adakah membiarkan isteri tidak menutup aurat dan mengamalkan pergaulan/perbuatan "mesra tapi haram" begini yang dimaksudkan Islam "sederhana" bagi Najib?




Tuntasnya, Najib perlu memohon maaf kepada Sheikh Yusuf al-Qaradawi dan Ikhwanul Muslimin kerana kenyataan kurang ajar yang dilemparkan kepada tokoh Islam dan pergerakan Islam tersebut sewaktu menjawab sesi wawancara dengan wartawan antarabangsa sewaktu berada di Turki.


* Jurublog: Anda berminat dengan artikel ini? Ambillah, tampallah, namun berilah kredit kepada blog ini. Terima kasih.


Amerika Dalang Demonstrasi di Libya?

Posted: 25 Feb 2011 06:06 AM PST


Saya petik:
[OkeZone – Intl] Menteri Luar Negara Venezuela menggaungkan kembali tuduhan Fidel Castro bahwa Amerika Syarikat (AS) dan sekutunya berada di belakang penunjuk perasaan di Libya untuk menguasai cadangan minyak di negara Afrika Utara tersebut.

Menteri Luar Negeri Venezuela Nicolas Maduro menyatakan, AS dan negara kuat lainnya sedang merencanakan pergerakan di dalam Libya yang bertujuan untuk menumbangkan kekuasaan Moammar Khadafi.

Namun, Maduro tidak mengutuk atau membela kekerasan yang dilakukan Pemerintah Libya terhadap para penunjuk perasaan yang menentang Khadafi.

Maduro meminta solusi damai harus diutamakan atas kerusuhan yang terjadi di Libya dan mempertanyakan kebenaran berita tentang kekecohan di Libya yang diberitakan oleh media yang menyudutkan kubu Khadafi di Tripoli.

"Mereka merekayasa situasi untuk melakukan pencerobohan ke Libya," ujar Maduro seperti dikutip dari CBS, Jumaat (25/2/2011).

"Libya sedang mengalami saat sulit yang seharusnya tidak di pengaruhi oleh maklumat menyesatkan dari pejabat berita media barat," Maduro menambahkan.

Khadafi sudah menjadi sekutu dekat Presiden Venezuela Hugo Chavez, dan lawan politik Chavez mengkritik pedas hubungan kedua negara tersebut.

Sebelumnya, pada Selasa (22/2/2011), Fidel Castro yang merupakan mentor Chavez, mengatakan, aksi protes di Libya merupakan dalih AS untuk melakukan pencerobohan oleh North Atlantic Treaty Organization (NATO).

Castro dalam sebuah ruangan di surat kabar nasional Kuba mengatakan, terlalu awal untuk mengkritik pemerintahan Khadafi. Tapi, ia mash keras menyatakan bahawa aksi protes tersebut adalah rencana pencerobohan AS untuk mengambil alih cadangan minyak di Libya.

Venezuela dan Libya merupakan anggota Organization of Petroleum Exporting Countries (OPEC).

Chavez, yang sudah menjalin hubungan dekat dengan Khadafi sejak memangku jabatan presiden sejak 1999, telah berulang kali menuduh Pemerintah AS berkonspirasi menjatuhkan pemerintahannya.

Presiden yang mendakwa dirinya sebagai seorang sosialis itu menyatakan AS ingin menguasai cadangan besar petrolium di Venezuela.

Namun, Pemerintah AS mengejek tuduhan bahwa AS berencana melawan Pemerintahan Venezuela.

Pelajar Indonesia Dakwa Berita tentang Libya Diseleweng

Posted: 25 Feb 2011 01:00 AM PST


Saya petik:
Tripoli. 25 Feb 2011: Eramuslim yang berslogankan 'media Islam rujukan' mendapatkan dua email mahasiswa Indonesia yang sedang menuntut di Libya. Pelajar-pelajar itu membantah mengenai berita Libya yang diselewengkan jauh dari kebenaran. Mereka menyesali banyak media khususnya di Indonesia yang telah salah melihat situasi di Libya masaini.

Menurut mereka media Indonesia telah termakan informasi palsu berita asing dari "saksi mata" "koresponden" yang sudah dipersiapkan oleh pihak oposisi pemerintah Libya. Mereka mengkomparasikan sumber media asing, media pemerintah Libya dan situasi sebenar melalui koresponden ataupun kesaksian peribadi kawan-kawan mahasiswa yang ada di sana.

Seorang bernama Gelar Digjaya Muhammad, mahasiswa Islamic Call College Tripoli Libya tingkat 3 dalam jurusan ilmu ekonomi dan kewangan berasal Bandung berdomisili di Tripoli, adalah ketua Departemen kaderisasi KKMI Libya. Seorang lagi Hendi Nugraha Mahasiswa tahun kedua Kuliah Dakwah Islamiyyah, Tripoli Libya jurusan ekonomi asal Tasikmalaya.

Berikut "klarifikasi" mahasiswa Indonesia tersebut.

Klarifikasi pertama dari Gelar Digjaya Muhammad (sengaja kami copy paste langsung dari email beliau, tanpa mengedit dahulu ejaan yang salah):

* banyak pihak berkonspirasi untuk menjatuhkan pemerintahan gaddafi yang selama ini dikenal non-kompromistis thdp asing, jadi pemberitaan ttng libya banyak sekali yang bias. dramatisasi dan sangat berlebihan.

* itu poin pertama sebelum saya jelaskan keadaan di libya, termasuk media-media arab spt aljazeera dan alarabiya, kebanyakan berita mereka hanya mencatut dari "saksi mata" yg tdk jelas.

* saya melihat "saksi mata2" tersebut adlh jaringan konspirasi yang sudah disiapkan musuh2 gaddafi semenjak jatuhnya rezim ben ali tunisia

* rilis pemerintah libya kemarin dini hari tadi dalam jumpa pers, korban tewas: 110 orang aparat keamanan. 222 orang sipil. 120 orang sipil berasal dari benghazi

* benghazi adalah kota yang terletak 1000 km ke arah timur dari tripoli dimana dimulainya demonstrasi tanggal 16-17 februari. dimana para demonstran membakar kantor polisi dan membakar foto2 gaddafi

* benghazi adalah ibukota libya sebelum gaddafi berkuasa, di kota itulah pusat pengikut raja idris yg dulu dikudeta gaddafi tahun 69, sudah sejak lama sebagian penduduk benghazi ingin memisahkan diri dari pemerintahan gaddafi, sehingga ketika ada momen tsunami demo di timteng, dimanfaatkan oleh para oposan ini

* saat ini benghazi masih berada di bawah kendali demonstran oposan. demonstran oposan di benghazi sebagiannya bersenjata setelah banyak unsur tentara pemerintah di benghazi yang belot,gudang senjata dikuasai, bahkan tank2

* mulai kemarin malam sampai hari ini ada demonstrasi pro-pemerintah besar2 an dari pendukung gaddafi di seluruh libya. gaddafi menyerukan para oposisi menyerahkan senjata, untuk bersama mengembalikan kehidupan normal di libya, memulai sejarah baru libya

* jatuhnya korban dari sipil dan aparat keamanan adalah karena massa oposisi di benghazi bersenjata, juga krn banyaknya sniper2 yang entah siapa mereka. entah bayaran pemerintah libya, entah bayaran amerika&israel.

* kita mahasiswa, memiliki koresponden warga2 libya dari berbagai daerah dan distrik di tripoli. pemberitaan dari media barat&semi barat (BBC,CNN,jazeera,arabiya) kita komparasikan dengan pemberitaan dari pemerintah libya dan koresponden lapangan.

* saat ini kota sirte, sabha, zawiyah, sudah FULL dikuasai penuh pemerintah dan tidak ada lagi kerusuhan

* kota Benghazi (1000 km dr Tripoli), baidha (1200 km dr Tripoli) saat ini masih belum bisa dikuasai pemerintah, tapi sudah banyak unsur oposan di dua kota tersebut yang menyerahkan senjata

* kemarin sore diadakan pertemuan antara dubes-dubes uni eropa dengan pemerintah libya ttng perkembangan kondisi terkini dan penjelasan fakta lapangan yang disembunyikan media asing

* kehidupan ekonomi mulai berjalan kembali setelah sempat terhenti selama 2 hari. toko2 mulai buka,pasar2 tradisional kembali beroperasi, lalu lintas mulai ramai termasuk angkutan2 umum.

* pemerintah sudah menghimbau agar warga libya kembali bekerja dan beraktivitas normal kembali

* bandara kota tripoli masih beroperasi normal, namun sangat penuh oleh orang2 yang ingin keluar Libya.

* internet, facebook, dan jaringan ponsel sudah kembali normal

* keadaan sempat mencekam ketika gaddafi belum muncul, tp setelah pidato dua hari kemarin suasana berbalik berangsur normal. sempat ada pembakaran dan perusakan beberapa gedung di tripoli, namun kini sudah mulai direnovasi

* hari ini saiful islam gaddafi menyatakan akan mengundang pers dari berbagai Negara untuk menjelaskan dan membuktikan fakta-fakta palsu yang berkembang

* hari ini syaikh khamis Libya mengecam fatwa qardhawi "darah gaddafi halal" yang didasarkan pada berita2 bohong.

Berita2 bohong / fitnah diantaranya:

* dikabarkan gaddafi sudah terdesak dan terkepung di rumahnya. padahal esok harinya gaddafi berpidato di tripoli

* pengeboman melalui pesawat di distrik tajuro, suqjumah, fasylum. sampai saat ini seluruh responden kami dari berbagai distrik pun sama sekali tidak pernah mendengar bunyi bom satu pun. responden kami dari berbagai distrik dan daerah yang diberitakan terjadi pengeboman mengatakan tidak ada apa2, tidak ada bunyi pesawat apalagi letusan bom

* pembantaian massal di Tripoli,penembakan membabi buta. ada mahasiswa kampus kami yang tiga hari mengelilingi tripoli, tidak menemukan apa2 yang diberitakan. tidak ada mayat-mayat bergelimpangan.

* alun2 tripoli hancur dan dijadikan pusat demo anti-gaddafi (justru kebalikan, alun2 kota masih sangat indah dan sudah dua hari berturut2 dipenuhi ratusan ribu para pendukung gaddafi)

* kota sirte,sabha,zawiyah,misrata,sabrata jatuh ke tangan oposisi (padahal yang dikuasai oposisi hanya kota Benghazi, baidha yang terletak 1000 km dari Tripoli kea rah timur)---pemerintah menengarai berita-berita bohong tersebut disebarkan melalui "saksi2 mata lapangan" yang dipersiapkan secara sistematik oleh jabhah wathoniah li inqadz libya (front nasional untuk penyelamatan libya), sebuah gerakan oposisi libya terbesar yang bermarkas di london dan AS

Kesalahan (atau mungkin kebohongan) media2 spt BBC,CNN, jazeera,Arabiya, juga media nasional :

* mengandalkan kontributor lapangan "saksi mata" yang tidak jelas siapa mereka, dimana mereka. dan dengan redaksi yang dibesar2kan

* memuat berita sepotong2. contoh pidato gaddafi yang dimuat secara sepotong2, di media2 ditulis gaddafi berkata "ini negara saya.aku akan habisi para pemberontak jengkal demi jengkal" padahal gaddafi menyeru "ini negara saya, negara leluhur saya, negara leluhur kalian, saya tidak ingin kekacauan ada di libya". gaddafi menyerukan para demonstran bersenjata meletakkan senjatanya, jika tidak, pemerintah akan mengggunakan kekuatan. SAYA SIAP UNTUK MENERJEMAHKAN SECARA LENGKAP PIDATO GADDAFI dan SAIFUL ISLAM

* melebih2kan dan mendramatisir redaksi bahasa tulisan. -IBNU HASYIM

P/s: Hmmm...Biar apapun dakwaan pelbagai pihak, Gaddafi harus berundur kerana sudah terlalu lama di puncak kuasa. Tempoh 42 tahun adalah satu jangka masa yang terlalu lama. Orang yang terlalu lama memerintah akan terdedah kepada pelbagai salah laku dan penyelewengan.


[Video] Dua Wanita Dakwa Gaddafi Berketurunan Yahudi, Layak Berlindung di Israel

Posted: 24 Feb 2011 11:00 PM PST


Video:

Baiklah, saya pun sepatah haram tidak faham wawancara dalam klip video di atas.

Menurut laman Israelinsider, sumber klip video ini, menyatakan baahwa klip video di atas ialah sebuah wawancara yang disiarkan oleh TV Israel Channel 2. Rancangan wawancara itu telah menemu bual dua orang wanita Israel berketurunan Libya yang mengaku sebagai saudara kepada Muammar Gaddafi.
 
Salah seorang daripada wanita itu, Guita Brown (yang lebih tua) yang mendakwa dirinya sebagai dua pupu  Gaddafi menegaskan bahawa neneknya adalah adik kepada nenek Gaddafi. Wanita yang lebih muda, iaitu Rachel Saada, cucu kepada Brown menjelaskannya secara lebih terperinci. 

"Nenek Gaddafi, seorang Yahudi, berkahwin dengan seorang lelaki Yahudi pada awalnya. Namun, beliau telah dilayan dengan buruk, dan perlakuan suaminya itu menyebabkannya melarikan diri sebelum berkahwin dengan seorang lekaki muslim. Anak mereka adalah ibu kepada Gaddafi," kata Saada.
 
Walaupun nenek Gaddafi memeluk Islam untuk berkahwin dengan lelaki Muslim, namun menurut undang-undang agama Yahudi (serta logik akal), beliau masih lagi seorang Yahudi. Hal ini secara langsung menjadikan ibu Gaddafi seorang Yahudi. Jika ibu Gaddafi seorang Yahudi, apa pula keturunan Gaddafi?

Pengacara wawancara tersebut membuat kesimpulan, "Jadi, Gaddafi bukan sahaja memiliki saudara mara berketurunan Yahudi, malah beliau juga seorang Yahudi!"

Seterusnya Israelinsider menegaskan jika cerita yang didedahkan oleh dua orang wanita ini benar, maka menurut Undang-undang Kembali ke Israel (Law of Return), sesiapa sahaja yang mempunyai datuk nenek berketurunan Yahudi berhak untuk menjadi warganegara Israel tanpa sebarang masalah.


* Jurublog: Anda berminat dengan artikel ini? Ambillah, tampallah, namun berilah kredit kepada blog ini. Terima kasih.


Keluarga & Keganasan Regim Gaddafi Didedahkan

Posted: 24 Feb 2011 09:00 PM PST


Saya petik:

Gaddafi izin tentera tembak sesuka hati 
[BH] PARIS: Seramai 2,000 orang terbunuh di Libya selepas pemimpinnya, Muammar Gaddafi mengizinkan anggota keselamatan mengganas bagi menghentikan protes antipemerintah, kata seorang menteri kanan Itali dan bekas pegawai kanan Tripoli.

Ini didedahkan oleh duta hak asasi Perancis, Francois Zimeray dalam wawancara dengan agensi berita.
"Kekacauan dan pertumpahan darah itu umpama pengusiran pengikut Nabi Musa oleh Firaun," kata Menteri Luar Itali, Franco Frattini sambil meramalkan beribu-ribu warga Libya akan lari ke negaranya.
Awalnya, angka korban itu didedahkan oleh ketua protokol Muammar Gaddafi, Nouri

el-Mismari, sambil menambah lebih 600 daripada mangsa terbunuh di Tripoli.
Mismari yang berkunjung ke Perancis lewat tahun lalu atas alasan kesihatan, berkata pemberontakan itu setakat ini menyebabkan 'lebih 1,000 orang maut di seluruh Libya' namun tidak menjelaskan sumber anggaran.

Selasa lalu, rejim Libya berkata, 300 orang terkorban dalam bantahan, namun Persekutuan Hak Asasi Antarabangsa (IFHR) pula melaporkan sekurang-kurangnya 640 orang maut.

"Keadaan ini amat serius, rakyat Libya tidak akan berhenti untuk menamatkan pemerintahan 41 tahun. Ini adalah kebangkitan menamatkan pemerintahan Gaddafi. Malah, sokongan kepada Gaddafi tidak sampai lima peratus," kata Mismari.

Anggota puak yang menyokongnya tidak 'berjuang untuk Gaddafi tetapi untuk diri mereka,' tambahnya.

Mismari juga mendakwa, askar upahan yang melakukan pembunuhan terhadap rakyat Libya secara besar-besaran.

"Mereka tembak membabi buta sementara tentera udara tidak akan menembak rakyat," katanya lagi.

"Gaddafi amat bertuah jika mati. Jika tidak, rakyat mahukan beliau dibicarakan seperti Saddam Hussein."

Rejim Gaddafi kehilangan kawasan meluas di timur Libya terhadap pemberontakan itu, ia muncul kelmarin ketika Barat bersiap sedia untuk mengeluarkan rakyatnya secara besar-besaran daripada 'pertumpahan darah' di negara Afrika Utara itu.

Katanya, Gaddafi memakai baju kalis peluru di sebalik pakaiannya dan alat perlindungan di bawah serbannya ketika berucap di televisyen Selasa lalu apabila beliau mengarahkan pasukan keselamatan menyuraikan pemberontakan. – Agensi

P/s: Timbul juga desas-desus di beberapa laman sesawang bahawa laporan media Barat memutarkan fakta tentang kejadian yang berlaku di Libya untuk memburuk-burukkan secara keterlaluan kerajaan Gaddafi.

Remaja 17 Tahun Diperkosa & Diliwat Abang Rakan

Posted: 24 Feb 2011 06:35 PM PST


Saya petik:
[HM] HULU SELANGOR: Seorang pelajar perempuan berusia 17 tahun bukan saja dirogol malah diliwat abang rakannya di sebuah tempat pembuangan sampah di Serendah, pada Ahad lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam itu, mangsa yang kini sedang menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dihubungi rakan sekelasnya meminta untuk tidur di rumahnya di Serendah.

Bagaimanapun, mangsa yang tidak mempunyai kenderaan meminta rakannya itu menjemputnya di rumahnya di pekan Rawang.

Ketua Polis Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Affendy berkata, oleh kerana rakannya itu tidak memiliki lesen memandu, dia meminta suspek yang juga abangnya yang berusia 22 tahun pergi mengambil mangsa.

"Atas dasar hormat sebagai abang kepada rakannya, mangsa setuju mengikut suspek menunggang motosikalnya," katanya. Bagaimanapun, sebelum tiba di rumah rakannya itu, suspek singgah di sebuah kedai untuk minum minuman keras bersama dua rakannya.

"Suspek yang ketika itu sedang mabuk kemudian mengheret mangsa ke kawasan sunyi berhampiran sebuah ladang kelapa sawit yang juga tempat pembuangan sampah sebelum dirogol dan diliwat," katanya.

Menurutnya, mangsa yang ketakutan cuba melawan tetapi dipukul dengan topi keledar sebelum dia pasrah dan hanya menuruti arahan suspek.

Katanya, selepas dirogol dan diliwat, suspek menghantar mangsa pulang semula ke rumahnya di Rawang dan bertindak mengugut supaya mangsa tidak menceritakan kejadian itu kepada ahli keluarganya jika mahu selamat. Bagaimanapun, mangsa bersama keluarganya kemudian membuat laporan di Balai Polis Serendah, kira-kira jam 11 malam, Isnin lalu.

Ngeri! Angkara Gengster

Posted: 24 Feb 2011 05:31 PM PST

Ditetak dan dilanggar

Saya petik:
[Kosmo] KUANTAN – Penduduk di Taman Tunas Jaya 5 di sini gempar kelmarin apabila menyaksikan seorang lelaki diserang ala mafia oleh dua gengster bersenjatakan sebilah parang panjang hingga mengakibatkan tangannya hampir putus manakala keting kaki kanannya pula parah ditetak.

Kejadian menggemparkan di Lorong Air Putih 106 itu berlaku pada pukul 5 petang apabila pekerja kedai menjual makanan sejuk beku berusia 33 tahun diserang oleh dua lelaki berkulit gelap di depan rumahnya.

Difahamkan, polis percaya serangan ganas itu dilakukan bertujuan hendak membunuh mangsa tetapi pihak berkuasa masih menyiasat punca kejadian sama ada disebabkan dendam.

Seorang saksi yang dikenali sebagai Talib, 35, memberitahu, dia tergamam melihat bagaimana mangsa ditetak menggunakan parang panjang sebelum dilanggar dengan sebuah kereta Proton Gen2 yang dinaiki dua suspek.

Katanya, mangsa yang bekerja di Semambu di sini telah ditetak oleh salah seorang suspek hingga mengakibatkan tangan kanannya hampir putus dari paras siku....

P/s: Susahnya mahu hapuskan kumpulan gengster, sama juga susahnya untuk menghapuskan ah long. Mengapa? Sedangkan dalam kes ah long yang didalangi kumpulan gangster/kongsi gelap, beribu-ribu kertas/iklan bermuat nombor telefon ditampal di merata-rata tempat. Mereka seolah-olah "memanggil-manggil" pihak polis menangkap mereka.  Panggil, jumpa, dan tangkap pihak yang mengiklankan pinjaman haram ini.

Persoalannya, mengapakah mereka tidak ditangkap? Bukankah nombor telefon tersebut telah didaftar sebelum dapat digunakan atau terdapat kelemahan dalam sistem pendaftaran nombor telefon sehingga ada pihak yang mudah mendapatkan talian telefon tanpa perlu mendaftar? Jadi apabila ada desas-desus yang mendakwa kumpulan gengster yang turut menjalankan aktiviti pinjaman wang haram dilindungi orang yang mempunyai pengaruh dan kuasa, maka hal itu tidak wajar digelar "desas-desus" kerana ada asas jika difikirkan logiknya.

 

Selain BOM Masjid, Media Dakwa Tentera & Militia Gadaffi SERANG Hospital

Posted: 24 Feb 2011 04:44 PM PST


Hari ini rata-rata akhbar menyiarkan berita Agensi yang memerihalkan askar upahan Gaddafi mengebom masjid  di Zawiya, dekat Tripoli semalam. Menurut beberapa saksi, sebuah menara masjid dibedil dengan menggunakan peluru berpandu antipesawat selain ditembak dengan senjata automatik.Serangan itu ditujukan kepada sekumpulan penunjuk perasaan yang enggan meninggalkan masjid berkenaan.

Untuk mewajarkan tindakan ganas dan tidak berperikemanusiaannya, Gaddafi menyatakan dalang kebangkitan rakyat di Libya dipengaruhi oleh ketua pengganas yang paling dikehendaki Amerika Syarikat, Osama bin Laden yang memimpin pergerakan Al-Qaeda. Beliau membuat kenyataan itu menerusi telefon kepada sebuah stesen televisyen di negara tersebut.

Namun, Yalibnan.com melaporkan bahawa tentera dan militia upahan Gaddafi turut menyerbu hospital dan menembak mati penunjuk perasaan yang dirawat di hospital tersebut. Pasukan Jawatankuasa Revolusi Libya (LRC), tulang belakang regim Gaddafi, "menyerbu ke hospital-hospital dan membunuh rakyat yang menyertai tunjuk perasaan menentang regim," dakwa Slimane Bouchuiguir, yang mengetuai sebuah kumpulan hak asasi manusia di Libya, lapor agensi berita Itali MISNA.

Jika benar seperti yang didakwa, maka kegilaan Gaddafi yang mahu mempertahankan kuasanya di Libya sejak 42 tahun lalu perlu dikutuk. Blog DCM menyeru pembaca berdoa agar keganasan dan kegilaan ini dapat ditamatkan dengan kadar segera dan semoga Allah SWT melindungi rakyat Libya daripada keganasan regim Muammar Gaddafi.

P/s: Timbul juga desas-desus di beberapa laman sesawang bahawa laporan media Barat memutarkan fakta tentang kejadian yang berlaku di Libya untuk memburuk-burukkan secara keterlaluan kerajaan Gaddafi.

* Jurublog: Anda berminat dengan artikel ini? Ambillah, tampallah, namun berilah kredit kepada blog ini. Terima kasih.


Tiada ulasan: