Khamis, 13 Januari 2011

MIMPI SENJA

MIMPI SENJA


F.L.O.M - (First Lady of Malaysia) Division di Jab Perdana Menteri - Jabatan khas untuk minah katek?

Posted: 13 Jan 2011 03:42 PM PST

Datuk Siti Azizah binti Sheikh Abod
Pegawai Khas

Saleha binti Mohd Rabani
Pembantu Peribadi

G. Vimala
Pen. Pegawai Tugas Khas

Siti Zaiton binti Abdul Ghani
Pembantu Peribadi

Rizal bin Mansor
Pen. Pegawai Tugas Khas

Nurul Rosemiemmy binti Khasimi@Mohamed
Pen. Pegawai Tugas Khas

FIRST LADY oF MALAYSIA - F.L.O.M

Kegilaan ini harus ditamatkan segera!!

Siapakah sebenarnya 'First Lady' dalam negara sistem raja berpelembagaan? Bukankah ianya hak milik kepada YTM Permaisuri Agong??

Satu persoalan yang kerap ditanya-tanya dan jawapan sebenar masih kelabu. Tetapi sejauh mana kelabunya jawapan kepada persoalan siapakah Wanita Pertama Negara, ia tidak pernah menjadi satu kebenaran untuk digunakan samada secara rasmi ataupun tidak rasmi ke atas sesiapa sahaja dalam negara ini waima isteri kepada Perdana Menteri.

Apabila istilah 'First Lady' ini digunakan walaupun secara tidak rasmi, ia satu pengkhianatan ke atas institusi Agong. Apatah lagi jika istilah tersebut digunakan secara rasmi, pasti si 'pencuri' istilah diraja itu harus dihukum dan dibuang negeri!

F.L.O.M Divisyen - Apakah fungsinya bahagian ini apabila ia diletakkan sebaris dengan bahagian lain dalam carta organisasi di bawah Jabatan Perdana Menteri. Apakah ianya untuk 'menjaga' kebajikan isteri kepada Perdana Menteri?

Sepertimana yang tertera dalam laman web rasmi Perdana Menteri Malaysia, FLOM adalah satu penghinaan yang jelas bukan sahaja ke atas Tuanku Agong, tetapi ia juga penghinaan dan penganiayaan terhadap seluruh rakyat Malaysia apabila buat pertama kali dalam sejarah satu division dibangunkan hanya semata-mata untuk pengurusan seorang isteri Perdana Menteri.

Ia termasuklah mengurus untuk mendapatkan bajet-bajet yang tidak masuk akal seperti berlangsungnya Sidang Kemuncak "First Ladies" yang diadakan pada 11 hingga 13 Oktober tahun lalu di sebuah hotel terkemuka negara. Apabila konvensyen yang dihadiri oleh kebanyakkan Wanita Pertama negara-negara Afrika itu menelan belanja RM4.5 juta untuk period 3 hari, apakah ia masuk dek akal?

Tidak cukup dengan PERMATA, peruntukan besar sebanyak RM111 juta kepada Pusat Anak Permata Negara yang dinaungi isteri perdana menteri juga disifatkan sebagai tidak masuk akal kerana ia didakwa hanya melibatkan segelintir pihak. Apakah ianya berkait rapat dengan penubuhan FLOM dan menjadi jalan kepada apa jua bentuk 'perniagaan'. Hapuskan kegilaan ini segera!!

Dari Tunku Abdul Rahman Putra sehinggalah kepada Paklah, belum pernah kita dengar setiap isteri-isteri Perdana Menteri mempunyai satu pejabat rasmi yang kapasitinya adalah sebesar satu bahagian atau divisyen. Bahagian FLOM ini adalah rasmi dan ia sebaris dengan divisyen lain termasuklah Pejabat Setiausaha Politik, Pejabat Penasihat Perdana Menteri, Pejabat Ekonomi Perdana Menteri dan Pejabat Pengurusan Sri Perdana. FLOM atau nama panjangnya First Lady of Malaysia adalah sepatutnya disebut sebagai Pejabat Isteri Perdana Menteri.

Hari ini, ketika Najib mengarahkan rakyat marhein mengubah cara hidup dengan mengurangkan pelbagai jenis subsidi sebagai isyarat, sepatutnya berasa malu kerana membenarkan tertubuhnya sebuah pejabat Isteri Perdana Menteri. Penubuhan FLOM Divisyen ini juga menunjukkan betapa urusan pentadbiran negara sedikit sebanyak telah bercampur-aduk dengan perihal rumah tangga. Adalah lebih baik Najib mengumumkan satu jawatan menteri khas untuk isterinya.

Bilakah FLOM ditubuhkan? Untuk pengetahuan semua, nama Prof. Dato' Hj. Khairil Annas bin Jusoh cukup terkenal kerana terlibat dalam perjumpaan Saiful Bukhari untuk memohon biasiswa di Pejabat Perdana Menteri. Anda melihat nama Khairil Anas sebagai salah seorang pegawai tertinggi dalam carta laman web JPM, tetapi adalah menjadi pelik apabila tidak seorang pun perasan kewujudan FLOM yang cartanya sedikit atas dari kedudukan nama Prof. Dato' Hj. Khairil Annas bin Jusoh sedangkan nama Khairil Anas merupakan satu nama yang mempunyai kekerapan tinggi dalam enjin carian ketika namanya meletup satu masa dulu.

Sehingga hari ini, berapakah bajet yang telah dibelanjakan oleh FLOM tidak diketahui. Untuk apa bajet dikeluarkan? Apa yang dibelanjakan? Adakah ianya perlu dan berkepentingan? Sekadar mana keperluan Bahagian FLOM ini relevan? Apakah penubuhan Bahagian FLOM ini menjadi punca akan perbelanjaan dan peruntukkan untuk JPM jauh meningkat pada tahun ini ??

Justeru, kita sebagai rakyat harus mendesak agar bahagian yang tidak perlu seperti FLOM ini dibubarkan segera kerana tidak nampak akan keperluannya untuk kepentingan negara, selain daripada suatu pembaziran yang nyata. Kerajaan terpaksa menanggung pembayaran gaji yang lumayan terhadap setiap staf-staf yang bekerja di bawah pentadbiran bahagian FLOM. Ia termasuk juga gaji untuk pegawai-pegawai tertingginya yang pasti ada yang mencecah belasan ribu. Semua pembayaran ini untuk apa jika tidak untuk isteri Perdana Menteri dan kroninya?

Kepada wartawan, sila jalankan tugas anda untuk membuat terjahan ke Pejabat Bahagian FLOM di bawah Jabatan Perdana Menteri ini. Cuba tanya Najib apakah fungsinya Department First Lady of Malaysia dan tanya sama Rosmah, betulkah bajet FLOM melebihi bajet untuk pembangunan orang asli dan pembangunan Islam di negara ini? Sedikit keberanian pasti mengubah segala-galanya. Saya menunggu wartawan berani untuk memecah kebuntuan FLOM!!

Last but not least, mungkin ada yang bertanya, apakah kaitnya FLOM dengan isteri Perdana Menteri? Mungkin ada yang mempersoalkan, benarkah FLOM ini benar-benar ditubuhkan untuk Rosmah?

Harap sedikit lagi bersabar, akan saya bentangkan dalam satu lagi sesi pendedahan Divisyen First Lady of Malaysia! FLOM belum berakhir di sini dan akan diteruskan sehingga Department FLOM dibubarkan !!

Lihat Laman Rasmi JPM di Sini - http://www.pmo.gov.my/?menu=page&page=1947

EDYES @ edyesdotcom
mode menyerang
sumber : edyesdotcom
MS: HARAMJADAH ... TU YANG AKU NAK KATA DULU ... untuk apa perlu diadakan satu jabatan khas untuk jaga minah katek tu, yang tak pernah dibuat oleh mana-mana PM Malaysia sebelum ni? Memang betul lah Najib ni takut bini ... tunggu pendedahan edyesdotcom lagi selepas ini ... JATUHKAN NAJIB, TUMBANGKAN UMNO

PRK di Melaka pula?:

Posted: 13 Jan 2011 08:57 AM PST

ADUN Merlimau masuk hospital

MELAKA: EXCO Kerajaan Melaka, Datuk Mohd Hidhir Abu Hassan, dimasukkan ke unit rawatan rapi Hospital Pakar Putra petang tadi dipercayai kerana masalah jantung.

Sehingga malam ini, Mohd Hidhir yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Merlimau, dilaporkan dalam keadaan stabil. Beliau memegang portfolio Pertanian dan Pembangunan Desa selain jawatan Naib Ketua UMNO Jasin dan Penolong Setiausaha UMNO Melaka. Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Wira Omar Kaseh, melawat beliau kira-kira jam 8 malam tadi. - BH

MS: jangan lah salah anggap yer ... bukan aku nak doakan agar di adakan PRK di Merlimau ni, tapi sekadar bertanya saja ... apa-apa pun aku doakan agar YB Mohd Hidhir ni segera sembuh la .. insyallah ... cuma Pakatan Rakyat sekadar bersedia saja la ... mana lah tau kan ... emmmm

Rogol : Apakah dalam kepentingan politik, seorang gadis boleh dikorbankan dengan amat mudah?

Posted: 13 Jan 2011 07:36 AM PST

Ia sangat sinonim malah dekat dengan hati rakyat Malaysia lebih-lebih lagi dengan masyarakat Melayu. Samaada sedar atau tidak sedar; perkataan rogol (selain bunuh atau dibom- tetapi "dibom" sangat jarang berlaku di Malaysia) diulang hampir setiap hari oleh media arus perdana dan hari ini anda menemuinya di sini.

Isu ROGOL bukan sebagai strategi pemasaran murahan tetapi cuba untuk mencari kebenaran dan keadilan terhadap seorang wanita pembantu rumah warga Indonesia yang mendakwa dirogol oleh majikannya seorang menteri kira-kira empat tahun lalu. Menteri tersebut masih berkhidmat dalam Kabinet Najib sehingga detik ini.

Maklumat bocor anggota kabinet yang terlibat dalam jenayah rogol ini telah didedahkan kembali dalam WikiLeaks sebelum tersebar dengan meluas di kalangan blog-blog lokal dan laman sosial yang lain. Ia telah menjadi rahsia umum dan semakin rancak diperbualkan rakyat. Memang benar kata sesetangah dari kita; WikiLeaks menyusahkan orang!

Menurut pendedahan "Laporan Investigasi" yang dikeluarkan oleh Migrant Care Indonesia, Menteri yang tertuduh melakukan jenayah rogol ini adalah Rais Yatim yang memegang jawatan sebagai Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan. Kes ini dilihat sebagai "Pembuka 2011 yang panas".

Telah lama diketahui

Persoalan demi persoalan timbul. Anehnya, Menteri tersebut masih "selamat" walaupun laporan mengenainya telah lama sampai ke Kedutaan Indonesia, Kedutaan Amerika bahkan juga ke pejabat Perdana Menteri pada waktu itu iaitu Abdullah Ahmad Badawi.

Subjek (mangsa) dalam kes Menteri rogol ini adalah Robengah yang berasal dari Desa Pagelak, Kecamatan Madukara, Banjarnegara Jawa Tengah. Seperti yang umum ketahui, Ibu kepada Monica dan Tina ini telah berkhidmat dirumah Menteri tersebut selama lapan tahun. Laporan penyiasatan yang dibuat Migrant Care, Robengah mendakwa "pernah diperkosa" majikannya saat terakhir akan pulang ke kampung halamannya.

Menurut Pengarah Migrant Care Malaysia, Alex Ong, Robengah dirogol pada 19 Februari 2007 di Kuala Lumpur. Kemudiannya dihantar balik ke Indonesia pada 20 Februari 2007.

Laporan polis dan penafian Menteri?

Saat artikel ini ditulis, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) telahpun membuat laporan polis terhadap Menteri tersebut berhubung kes ini dan pada masa yang sama pula, Menteri tersebut mengeluarkan kenyataannya kepada media seperti berikut "Saya menafikan sebarang dakwaan tersebut sama ada yang berkaitan tuduhan memperkosa mana-mana individu empat tahun dahulu atau lain-lain dakwaan yang dicetuskan penulis liar blog di internet atau mana-mana entiti politik."

Penulis ingin membawa anda semua lari sebentar untuk menghayati sebuah filem bertajuk Jamila dan Sang Presiden karya Ratna Sarumpaet yang meraih anugerah NETPAC di Festival Filem Mediale Rom. Jamila (lakonan Atiqah Hasiholan) telah membunuh seorang Menteri bernama Nurdin (lakonan Adjie Pangestu) atas kebenciannya terhadap ahli politik dan negara yang telah membiarkan kehidupannya sengsara sejak kecil. Atas desakan pelbagai "aktivis masyarakat" pro-Nurdin, Jamila dijatuhkan hukuman mati. Sehingga saat akhir beliau tidak mahu untuk membuat sebarang rayuan atas hukumannya. Jamila mati bermaruah mempertahankan tindakannya.

Sinonim dengan kes rogol yang hangat diperkatakan ini. Walaupun Bapak Sukirman (suami Robengah) tidak mahu kes ini diperbesarkan kerana ia melibatkan "orang atasan", cerita ini telahpun "heboh" dan langkah seterusnya harus diambil. Siasatan terperinci dibuat dengan kadar segera demi keadilan dan menjamin keselamatan mangsa, keluarga serta menjaga kemaslahatan kedua negara.

Nasib Moshe Katsav yang malang

Di Israel, keadilan dua pekerja bawahan Katsav akhirnya terbela selepas bos mereka itu didapati bersalah dengan tuduhan merogol. Bekas Presiden Israel yang berumur 65 tahun itu didapati bersalah merogol pekerjanya dalam tempoh semasa berada dalam kabinet Israel. Pada tahun 1998, seorang pekerja wanitanya telah ditolak ke lantai sebelum dirogol manakala pada tahun 2005, seorang lagi pembantunya dipeluk dalam jangkamasa agak lama sambil lehernya dihidu. Walaupun Katsav mengatakan bahawa dia telah menjadi mangsa kepada politik, Mahkamah Israel menjatuhkan beliau hukuman minimum empat tahun sehingga enam belas tahun penjara.

Memetik kata-kata Shimon Peres yang menjadi pengganti Katsav sebagai Presiden, "Tidak ada dua negara Israel, cuma satu negara". Katanya lagi, "Di sini tidak ada dua jenis warganegara...semuanya sama di mata undang-undang."

Kita berada dalam dunia ketiga. Situasi di mana yang berkuasa adalah absolute dalam hampir semua keadaan! Walaupun kita lebih baik dan maju dalam beberapa bidang berbanding negara seangkatan, tetapi dalam soal keadilan, status selalunya menjadi kasta yang mungkin akan "mencipta keadilannya tersendiri secara magis" terutama apabila melibatkan kes yang berprofil tinggi.

Penulis samasekali bukan merendahkan atau mempersoal kreadibiliti sistem perundangan negara ini mahupun negara apapun. Cuma, persoalan akan terus timbul sekiranya perlaksanaan keadilan terus diganggu maupun terganggu oleh entiti-entiti asing seperti "politik".

"Tiba-tiba" Robengah nafi dirogol?

"Magik" sedang berlaku? Setelah laporan "diperkosa" dibuat beberapa tahun lalu, dengan tiba-tiba ada berita dikhabarkan dari Banjarnegara. Sepucuk surat yang ditandatangani Robengah pada 7 Januari 2011 menyatakan antaranya "...Mulai keberangkatan selama di Malaysia sampai pulang di Indonesia, tidak pernah terjadi masalah apapun pada diri saya..". Media arus perdana mengganggap surat ini sebagai "killer point" mereka dan seolah-olah Rais "manusia bersih dari tuduhan". Adakah ini bermaksud kes selesai?

Seolah-olah isu ini tidak perlu siasatan terperinci; penafian sudah cukup. Kerajaan harus ingat bahawa rakyat sekarang tidak terlalu bodoh untuk dibohongi. Penulis bertegas bahawa tulisan ini bukan beerti menuduh menteri terbabit bersalah tetapi mahukan siasatan terperinci dijalankan.

Perbicaraan Lim Guan Eng 1997 dan Menteri kanan dari Kedah

Anda tentu masih ingat perbicaraan Lim Guan Eng pada tahun 1997 (Ketua Menteri Pulau Pinang ketika ini). Kes ini adalah kes pembelaan beliau untuk mangsa rogol seorang gadis Melayu bawah umur berusia 15 tahun oleh tertuduh pada waktu itu bekas Ketua Menteri Melaka, Rahim Thamby Chik.

Pada 28 Februari 1995, Lim Guan Eng telah didakwa dibawah Akta Hasutan 1948 kerana menyebabkan "perasaan tidak puas hati akan pelaksanaan keadilan di Malaysia". Rentetan dari pendakwaan itu, pada 17 Mac 1995, satu tuduhan tambahan di bawah Akta Percetakan dan Penerbitan dikenakan kepadanya kerana "mencetak dengan niat jahat" risalah yang mengandungi "maklumat palsu", khususnya kerana beliau telah menggunakan perkataan "mangsa terpenjara" untuk menggambarkan murid sekolah itu yang akhirnya menyebabkan beliau dipenjarakan tiga tahun.

Para pemerhati politik melihat beliau sebagai mangsa kepada campurtangan politik dalam perjuangannya membela mangsa yang rogol.

Kalau anda masih ingat lagi pada tahun 2005 seorang "Menteri kanan dari Kedah" yang dituduh terlibat dalam kes rogol dilupakan begitu sahaja. Malah pembelaan terhadap gadis-gadis Penan yang diperkosa sekitar 2008 juga tidak dapat pembelaan sewajarnya dari kerajaan.

Berbalik kepada kes Menteri rogol amah ini. Persoalan pertama; adakah ini akan disiasat dengan telus dan terperinci? Persoalan kedua; adakah rakyat akan diperlihatkan lagi dengan keadaan di mana campurtangan politik mengganggu proses siasatan dan perundangan dijalankan? Persoalan ketiga; adakah kes ini akan "masuk bakul sampah" begitu sahaja?

Hubungan Malaysia-Indonesia

Rakyat negara ini, malah dunia sedang memerhati dan menuntut agar kes rogol yang melibatkan Menteri ini di tangani dan diadili sebaiknya. Rakyat di kedua-dua negara pasti ternanti-nanti di hadapan kaca televisyen masing-masing mengenai laporan berita "Menteri Malaysia rogol Amah Indonesia" bersama popcorn dan Coke mereka di sisi!

Sekiranya sistem perundangan negara kita gagal menangani "skandal" ini dengan baik dan adil. Ia akan membawa "kecelakaan lebih besar" dalam hubungan baik diplomatik di antara Kuala Lumpur dan Jakarta manakala rakyat pula mampu untuk membuat pengadilan mereka dengan cara yang tersendiri.

Penulis suka menggungkap sebahagian kenyataan Marina Mahathir, merujuk kepada kes perbicaraan Lim Guan Eng pada tahun 1997 "Terdapat ketidakadilan dalam undang-undang yang amat membingungkan... Pengajaran adalah jelas... pilihlah perogol anda dengan teliti... Sebagai seorang wanita, khususnya wanita Muslim, saya berasa marah, meluat dan malu... Sebagai seorang ibu, kini saya mengalami ketakutan yang benar terhadap anak perempuan saya. Apakah perlindungan yang kami dapat berharap bagi anak-anak perempuan kami sekiranya, dalam kepentingan politik, seorang gadis bawah umur boleh dikorbankan dengan amat mudah?"

Malah kita juga bersetuju; bukan sahaja gadis bawah umur boleh dikorbankan dengan mudah; siapapun boleh menjadi korban mudah "politik", kerana kezaliman, penindasan dan salah guna kuasa takkan kenal apa itu "undang-undang". Rakyat sudah lama menanti sinar baharu dengan penuh harapan agar keadilan akan tertegak dengan gemilangnya di tanah air ini.

*Hafiz Zainuddin ialah penulis bebas.

Percubaan Khir Toyo untuk menipu akhirnya terbongkar ... kahkahkah

Posted: 12 Jan 2011 11:39 PM PST

(sebenarnya) Sultan arah 'Dato Seri' Khir Toyo digantung

Penyerahan balik Darjah Kebesaran Seri Paduka Mahkota Selangor (SPMS) yang membawa gelaran "Dato' Seri" kepada Dr Khir Toyo, adalah sebenarnya atas arahan Sultan Selangor dan bukannya 'penyerahan sementara' seperti yang didakwanya, kata Setiausaha Kerajaan Selangor, Datuk Mohammed Khusrin Munawi.

Keputusan berkenaan dibuat oleh baginda setelah berunding dengan Dewan Diraja Selangor pada 11 Januari lalu yang memutuskan darjah itu digantung, kata Khusrin dalam satu kenyataan hari ini.

"Penggantungan gelaran dan penggunaan Darjah Kebesaran ini akan disemak semula setelah mahkamah memutuskan Yang Berhormat tidak bersalah dan dibebaskan atas pertuduhan," tambahnya.


Menurut beliau, keputusan itu berikutan pertuduhan rasuah terhadap mantan menteri besar Selangor itu di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan di Mahkamah Tinggi Shah Alam.
Selain Dr Khir, darjah kebesaran Pengarah Ditamas, Shamsuddin Haryoni yang juga didakwa dalam kes yang sama, turut digantung.

Khir dianugerahkan gelaran 'Dato Seri' pada 2001 manakala Shamsuddin pula dianugerah gelaran 'Dato' pada 2002.

"Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor membuat keputusan di atas setelah mempertimbangkan bahawa kesalahan-kesalahan yang dipertuduhkan ke atas kedua-dua mereka ini adalah kesalahan serius yang melibatkan kepentingan rakyat dan negara," kata Khusrin.

Semalam, Dr Khir dalam blognya menulis beliau telah memulangkan sementara darjah kebesaran berkenaan tanpa menyebut tindakannya itu atas arahan sultan.

Beliau berkata pemulangan semula pingat itu bagi mengelak darjah kebesaran negeri turut terpalit dengan sebarang keaiban sepanjang pertuduhan dan perbicaraan yang akan berlangsung.

Pada 6 Disember lalu, Dr Khir didakwa telah mendapatkan untuk dirinya dan isteri Zahrah Kechik, 45, suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarahnya, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

Perbicaraan kes rasuah terhadap menteri besar Selangor itu akan didengar pada 6 hingga 24 Jun ini. - Malaysiakini
MS: Tak sampai 24 jam, percubaan Khir Toyo nak tunjuk baik terbongkar. Komen aku pada artikel sebelum ni yang menyebut Khir Toyo "KONON" nak tunjuk baik, sebenarnya PENIPU BESAR ...sebab apa? sebab rela menyerah kembali "Dato Seri"nya. Rupa-rupanya BUKAN DIA YANG NAK SERAH KEMBALI tapi Sultan Selangor yang memerintahkan gelaran itu digantung ... hahahaha.
Rupa-rupanya Doktor juga kaki kencing juga rupanya ...sama saja dengan tok Ketua mereka ... tapi umum mengetahui puak-puak ni memang kaki kencing ... kalau bukan kaki kencing bukan ahli Umno lah ...

Tiada ulasan: