Rabu, 19 Januari 2011

MANDOR.BLOGSPOT.COM

MANDOR.BLOGSPOT.COM


DEBAT ANWAR - NAJIB, AGAK-AGAK SIAPA YANG AKAN DEMAM?

Posted: 18 Jan 2011 08:00 PM PST


Oleh: WFAUZDIN NS

MEMANG sahih Najib kecut untuk berdebat dengan DS Anwar. Namun, untuk mengembalikan maruahnya yang telah jatuh, Najib mengalih perhatian kepada isu liwat DS Anwar pula. Beliau mahu DS Anwar selesaikan dulu masalah peribadinya sebelum berdebat dengan beliau. Itulah helah Najib bagi menunjukkan beliau seorang PM paling berani.

Di petik di dalam Malaysiakini, Najib menjawab cabaran DS Anwar seperti berikut;
"Kenapa saya harus takut berdebat dengannya? Saya adalah perdana menteri. Saya ada semua maklumat. Kalau saya dedahkannya... adoi... dia akan demam," perli Najib sambil disambut gelak ketawa oleh lebih 7,000 peneroka di Felda Chemplak, Tenang hari ini. "Perlukah saya berdebat dengannya? Tanya Najib dan kali ini disambut dengan jeritan "tidak" oleh para hadirin (Malaysiakini).

Kita cabar Najib untuk dedahkan segala maklumat yang beliau ada tentang DS Anwar, jika beliau berani. Dia jangan lupa, DS Anwar juga mempunyai banyak maklumat tentang beliau termasuk kes pembunuhan Altantuya dan rasuah kapal selam. Mungkin DS Anwar juga ada banyak maklumat tentang Big Mama Rosmah. Ayuh, dedahkan semuanya dan biar rakyat lihat siapa yang demam nanti. Beranikah Najib? Jawapannya, kerat jari kalau Najib berani.

Tentang maklumat yang kununnya Najib ada, kita tidak perlu tunggu beliau dedahkan di dalam debat bersama DS Anwar kerana `tobat lahom' (kata Mat Sabu) Najib tidak akan berani berdebat dengan DS Anwar. Najib boleh dedahkan apa yang beliau tahu tentang DS Anwar sekiranya Najib berani hadir ke mahkamah apabila disapina sebagai saksi nanti. Persoalannya, beranikah Najib hadir ke mahkamah? Adakah beliau spesis seperti Mahathir yang mahu soalan bocor terlebih dahulu sebagai syarat untuk hadir sebagai saksi?

Kesemua warga Felda yang menepuk tangan bila Najib berucap memang dijangka kerana bukankah Najib ada `hadiah' untuk warga Felda? Masakan bila dapat `hadiah' warga Felda tidak mahu tepuk tangan? Tetapi warga Felda bukan semua bodoh belaka. Muka Najib tidak akan muncul di Tenang kalau tiada pilihanraya kecil. Peruntukan tidak akan turun sertamerta jika tiada pilihanraya. Ini semua warga Felda ada yang terfikir, dan yang tidak berfikir itu cuma mereka yang sengaja mahu menjadi `hamba' kepada Umno/Bn sepanjang hidup.

Berbalik kepada debat. Kita pelik mengapa susah sangat Najib mahu berdebat dengan DS Anwar? Beliau sendiri kata beliau ada banyak maklumat kerana beliau sekarang adalah PM, jadi mengapa perlu takut? Ini menunjukkan beliau sedar segala maklumat yang beliau ada semuanya akan memakan dirinya. Beliau pun tentu ada maklumat tentang Saiful minta biasiswa daripadanya sedangkan Saiful gagal di dalam pembelajarannya. Dan, banyak lagi maklumat yang Najib tahu akan menelanjangkan beliau kembali jika debat diadakan. Masakan masih ada yang bodoh dengan muslihat Najib?/wfauzdin.blogspot.com

ISU BEKERJA DI KILANG ARAK - KERAJAAN SELANGOR JAUH LEBIH BIJAK DAN IKHLAS DARI UMNO

Posted: 18 Jan 2011 07:22 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

KERAJAAN PR Selangor bukan sahaja bercakap kosong apabila ingin membangunkan Islam di Selangor. Lebih patut kita bersyukur apabila hasrat Kerajaan Negeri ini disokong kuat oleh pemimpin politik yang Non Muslim dan ini tidak pernah dilakukan oleh Kerajaan Umno/Bn dahulu, kini dan selamanya.

Di dalam isu orang Islam yang terpaksa bekerja di premis penjualan arak, Kerajaan Negeri Selangor amat peka dengan perkara ini. Tindakan Exco Selangor YB Ronnie Liu yang menangguhkan dulu undang-undang melarang orang-orang Islam bekerja di premis menjual arak adalah satu tindakan pentadbiran sahaja. Ini bermakna Kerajaan Negeri tidak mahu sebarang undang-undang walaupun amat baik sekali dilaksanakan tanpa pengetahuan Kerajaan Negeri.

Ternyata, MB Selangor tetap mempertahankan bahawa umat Islam diharamkan untuk bekerja di premis penjualan arak dan beliau mahu Jabatan Agama Islam memainkan peranannya mengikut undang-undang yang ada. Di samping itu, Kerajaan Negeri tidak lepas tangan sahaja bagi umat Islam yang mungkin merasa sukar untuk berhenti kerja di premis tersebut. Kerajaan Negeri kini menubuhkan tabung khas untuk membantu mereka mencari kerja di tempat lain. Pernahkah Umno buat seperti ini?

Paling menggembirakan, Setiausaha DAP Selangor, Lau Weng San menyokong penuh cadangan Menteri Besar Selangor untuk menubuhkan tabung khas bagi membantu pekerja Islam yang mahu bertukar kerja ke tempat yang halal. Beliau yang juga Adun Kampung Tunku sanggup memberikan sebahagian dari bajet untuk kawasan yang diwakilinya ke tabung ini dan mengajak kerajaan Persekutuan juga menyokongnya. Beranikah Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri di bawah Umno/Bn berbuat demikian?

Saya menyeru agar kesemua Adun/MP dari PR di Selangor memberikan sumbangan mereka agar tabung khas ini dapat berperanan seperti yang dikehendaki. Biar kita tunjukkan kepada mereka bahawa Kerajaan PR benar-benar ikhlas di dalam menyelamatkan umat Islam. Biarlah Umno menyalak siang malam tentang isu ini, hakikatnya parti itulah yang berkuasa untuk membawa masuk arak besar-besaran dan menubuhkan kilang arak terbesar di negara ini termasuk judi./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan: