Rabu, 19 Januari 2011

labun KulupSakah...

labun KulupSakah...


pasal 'AKU"

Posted: 18 Jan 2011 10:08 PM PST


ya! banyak juga feedback pasal komik AKU itu dan ada yang menafsirnya dengan baik terutama di FB apabila ditanya mengapa matanya satu maka zulhadie menjawab orang yang tak jumpa agama maka satulah matanya kerana mata hatinya buta.
juga dengan pertanyaan - matahari tu dalam maknanya..peh!

ya..matahari sumber kehidupan. seperti kata loloq dalam lagu cinta sakti def-gab-c "langit pasangannya bumi, apa pasangannya mentari?" - ditinggalkan teka-tekinya begitu.
sebab itu dulu ada yang menyembah matahari dan kuasa 'solar' adalah tenaga yang paling selamat digunakan untuk kehidupan harian berbanding elektrik, petrol yang akan 'habis' dan mencemarkan.

wafianfusikum afala tufsirun..dan di dalam diri kamu ada segalanya mengapa tidak kamu telek?

memang dalam ihya'ulumuddin, imam ghazali menyatakan apa jua makhluk di bumi ini adalah cerminan diri manusia, malah binatang juga lahirnya untuk menjadi cermin bagi kita. melihat ular yang membelit seperti membawa watak manusia penipu.
itu analogi untuk menilai peribadi dan personafikasinya.

tetapi untuk mencari tuhan dan mengenalinya agak sukar jika kita mencarinya di luar. sebagaimana perkara pertama beragama adalah untuk mengenali Dia (awaluddin makrifatullah) maka untuk mengenal akan dia amatlah sukar kerana dia maha suci dan tidak dapat dilihat. wujud tapi tiada maujud. lalu bagaimana mengenal sesuatu yang ada tetapi tak nampak? bagai mencari 'lemak' dalam susu. bagaimana nak dipisahkan 'masin' dengan garam?

al insanu sirri wa ana sirruhu.. insan adalah rahsia dan akulah rahsianya..

maka ditinggalkan 'rahsia dirinya' ke dalam insan agar dapat kita kenal.

barangsiapa mengenal dirinya dia kenal akan tuhannya ( man arafa nafsahu fakad arafa rabbahu)

- di dalam diri itu ada segalanya. haiwan, malaikat, insan, iblis dan tuhan di dalam diri (siapa nak pertikaikan ini, sila khatam ihya ulumuddin dulu) sebab itulah manusia itu sebaik2 kejadian (lakad khalaqnal insana fi ahsani taqwim). segalanya ada di dalam diri. iblis enggan sujud Adam kerana dia gagal melihat 'hakikat' kejadian adam. dia tak nampak roh Allah dalam diri adam. (maka kutiupkan rohku ke dalam Adam..)..engkarlah dia.

cari diri cari diri cari diri..
attaqwaha hu na, hu na hu na...

* sila cari sendiri surah apa dan hadith qudsi riwayat mana..haha! buatlah kerja sikit ye dak?

Tiada ulasan: