Rabu, 19 Januari 2011

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Khir Toyo Kantoi Lagi, Pingat Datuk Seri Nampaknya Dipulangkan Kekal

Posted: 19 Jan 2011 12:30 AM PST

Selangor dakwa Shamsuddin Haryoni dapat projek RM243.77 juta

Gambar fail: Shamsuddin (kiri) dan Khir sewaktu meninggalkan mahkamah selepas mereka dituduh menyeleweng di dalam penjualan dua keping tanah dan sebuah rumah bernilai jutaan ringgit

SHAH ALAM: Kerajaan negeri Selangor, ketika di bawah pentadbiran Umno-Barisan Nasional (BN) telah memberi lima projek secara rundingan terus berjumlah RM243.77 juta kepada syarikat milik Shamsuddin Haryoni, Majumulia Sdn Bhd.

Setiausaha Politik kepada Menteri Besar, Faekah Husin berkata, pihaknya terpaksa mendedahkan penyelewengan ini bagi mengelak timbulnya spekulasi dan tanggapan buruk terhadap kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat dewasa ini.

"Lima projek itu diberi kepada pemilik Majumulia, Shamsuddin Hayroni ketika Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo menyandang jawatan menteri besar pada ketika itu," katanya dalam satu kenyataan media semalam.

Katanya, Dr Khir pada ketika ini sedang berdepan dengan tindakan mahkamah berhubung dakwaan rasuah dan kerajaan negeri telah mengarahkan maklumat lanjut diperolehi melibatkan projek-projek berkenaan.

Faekah berkata, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) pada 16 Disember 2010 membuat keputusan supaya maklumat tentang jenis projek dan nilai projek yang diberikan kepada syarikat milik Shamsuddin didedahkan untuk pengetahuan umum.

Kelima-lima projek itu ialah:
* Pembinaan kuarters kakitangan kerajaan di Seksyen 16, Fasa 1 dengan nilai RM22.880 juta
* Pembinaan kuarters kakitangan kerajaan di Seksyen 16 Fasa 2 dengan nilai RM61.00 juta
* Cadangan merekabentuk, membina dan menyaipkan bangunan Perpustakaan Selangor Maju bernilai RM71.10 juta
* Cadangan membina dan menyiapkan jalan dari Simpang B15/B11 Lama Daerah Sepang bernilai RM73.8 juta
* Cadangan projek pembangunan sebuah stadium terbuka, sebuah pencawang elektrik, dua kebuk dan satu unit loji kumbahan atas sebahagian tapak Kompleks Sukan atas tanah kerajaan, mukim Dengkil bernilai RM14.99 juta

Sementara itu, dua lagi syarikat milik Shamsuddin iaitu Getrahome Sdn Bhd dan Kanasutra Sdn Bhd telah diberikan projek secara penswastaan.

Faekah berkata, Getrahome mendapat projek pembangunan perumahan dan perniagaan secara penswastaan atas tanah seluas 134.57 ekar mukim Dengkil, Daerah Sepang bernilai RM16 juta pada tahun 2000.

"Kanasutra pula diberikan projek cadangan pembangunan perumahan dan perniagaan secara penswastaan atas tanah kerajaan lot 5395 dan 5396 Mukim Dengkil pada 2005 bernilai RM14 juta," katanya.

Bagaimanapun, MMKN pada 27 Januari 2010 telah membatal dan menarik balik projek berkenaan.

Ujar beliau, "pendedahan maklumat ini dibuat bagi memastikan Kerajaan Selangor dan kakitangan awam tidak dikaitkan dalam perbicaraan kes Dr Khir dan Shamsuddin.

"Ini juga sejajar dengan prinsip ketelusan dan kebertanggungjawaban pentadbiran yang didokong oleh Pakatan Rakyat yang sama sekali menolak sebarang penyelewengan dan salah guna kuasa di kalangan pemimpin dan ahli politik demi kepentingan peribadi," tambahnya.

"Kerajaan Negeri berpendapat maklumat yang diberikan ini dapat membantu pihak berkuasa menjalankan siasatan," katanya.

Dr Khir didakwa telah mendapatkan untuk dirinya dan isteri Datin Seri Zahrah Kechik, 45, suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no. 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarahnya, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

Buang Bayi: Pegawai JPN Boleh Terima RM15K-RM20K Setiap Bayi

Posted: 18 Jan 2011 11:30 PM PST

Sindiket jual bayi dapat bantuan orang dalam JPN

ANGGOTA polis menyelamatkan seorang bayi dalam proses untuk dijual dalam serbuan di klinik swasta di Selayang, kelmarin.

KUALA LUMPUR: Sindiket penjualan bayi yang ditumpaskan di sekitar Lembah Klang, Sabtu lalu dipercayai turut dibantu kakitangan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dengan menguruskan sijil kelahiran bagi 22 bayi yang berjaya diselamatkan polis dalam operasi khas itu.

Difahamkan, pegawai JPN menerima upah separuh daripada harga jualan setiap bayi iaitu RM15,000 hingga RM20,000 oleh sindiket yang didalangi dua wanita tempatan sejak akhir tahun lalu.

Sumber memberitahu Berita Harian, 'orang dalam' JPN memperoleh pendapatan lumayan melalui kegiatan haram itu dengan hanya menyediakan sijil lahir berserta cop rasmi agensi berkenaan.

"Pembabitan `orang dalam' dikesan ekoran penemuan dokumen sijil kelahiran bersama semua bayi yang terbabit dalam urus niaga haram itu. Pemeriksaan mendapati semua sijil lahir itu mempunyai cop rasmi JPN yang hanya dikeluarkan JPN," katanya.

Dalam operasi itu, Unit Anti-Pemerdagangan Orang (ATIP) dan Bahagian Siasatan Jenayah Maksiat, Perjudian dan Kongsi Gelap (D7) Bukit Aman menahan lapan anggota sindiket itu, termasuk empat wanita warga asing berusia 20 hingga 50 tahun dalam serbuan di sebuah klinik swasta di Selayang dan sebuah rumah di Subang Jaya.

Turut diselamatkan dalam operasi itu tiga bayi berusia lima hingga tujuh hari yang dalam proses untuk dijual.
Di samping itu, polis turut menemui beberapa dokumen berkaitan pengeluaran sijil kelahiran, buku rekod dan wang tunai RM3,000.

"JPN terkejut dengan tindakan pegawainya yang sanggup bersekongkol dengan sindiket itu semata-mata untuk mendapatkan keuntungan sampingan," katanya.

Di PUTRAJAYA, Ketua Pengarah JPN, Datuk Alwi Abdul Rahman, berkata siasatan dalaman sedang dilakukan ke atas semua pegawai dan kakitangannya berikutan pendedahan itu.

"Tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana pegawai atau anggota yang terbabit dalam kegiatan haram ini. JPN akan turut memperincikan semula prosedur pendaftaran kelahiran, termasuk mencatatkan jumlah sijil dikeluarkan bagi mengelak ia disalah guna untuk tujuan jenayah.

"Kita juga sedang bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi mengenal pasti klinik disyaki bersubahat," katanya ketika ditemui Berita Harian, semalam.

Bagaimanapun, beliau menjelaskan sijil kelahiran 'LN01' dan `LN05' juga boleh diperoleh di hospital kerajaan dan klinik swasta.

"Beberapa klinik swasta sekitar ibu negara juga disenaraihitamkan sebelum ini selepas dikenal pasti terbabit dalam kegiatan meragukan. Kita sedang siasat klinik terbabit bagi mengesan kepada siapa, ke mana dan untuk apa sijil kelahiran dikeluarkan," katanya.

Alwi meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kegiatan penyelewengan sijil kelahiran menghubunginya terus di talian 03-88807001. -BH

Tidak Syak Perlantikan Khusrin Adalah Untuk Rampas Selangor

Posted: 18 Jan 2011 10:42 PM PST

Khusrin Jaga Selangor Ibarat Kucing Jaga Ikan

Isu pelantikan Khusrin sebagai SUK Selangor melambangkan betapa primitifnya Umno BN berpolitik. Sabotaj Kerajaan Pakatan adalah ajenda dan kerja utama Umno sejak beberapa Kerajaan Negeri jatuh ke tangan Pakatan dalam pilihan raya umum yang lalu.

Apabila Khusrin dilantik melalui kaedah pelantikan yang bertentangan dengan semangat dan roh federalisme yang merupakan ciri asas Perlembagaan Negara jelas sekali ketagihan Umno mencabul Perlembagaan sudah tidak dapat dirawat lagi.

Rakyat masih tidak lupa kerakusan kuasa Umno "merogol" bergilir-gilir Perlembagaan di Perak. Bagi menjustifikasi kudeta ( rampasan kuasa ) yang Umno lakukan di Perak, Umno membunuh doktrin "trias politica" ( pengasingan kuasa ), doktrin raja berperlembagaan dan pemakaian konvesyen Perlembagaan iaitu Menteri Besar dan kabinetnya seharusnya dijatuhkan melalui undi tidak percaya. Adakah Umno fikir rakyat masih lupa bagaimana Umno mengganyang Speaker Perak yang sah, menyalahgunakan polis dan SPRM bagi mewujudkan ketakutan kepada Adun-Adun Pakatan di Perak dan akhirnya memanipulasi sistem kehakiman yang sudah hancur bagi mengiyakan segala "dosa" yang Umno lakukan ke atas Kerajaan Pakatan .

Jika Umno tidak ada niat untuk mensabotaj Kerajaan Pakatan di Selangor mengapakah Umno menyalahgunakan Ketua Setiausaha Negara ( yang malangnya sedia disalahgunakan ) bagi melantik Khusrin sebagai SUK Selangor.

Umno penuh sedar Khusrin telah banyak melakukan perkara yang dilihat menentang dan mencabar secara terbuka polisi Kerajaan Selangor. JAIS yang pernah dikepalai oleh Khusrin banyak melakukan tindakan-tindakan yang menyusahkan Kerajaan Selangor. Bukankan Khusrin yang telah gagal memberi nasihat dan pandangannya yang betul kepada Sultan Selangor dalam isu Ahli Parlimen DAP Serdang yang hadir di dalam Surau Al-Huda, Kajang kerana menghulurkan bantuan. Adakah Umno ingat rakyat masih lupa dengan kata-kata Khusrin bahawa " Teo Nie Ching tidak boleh masuk ke dalam masjid kerana berhadas besar" sedangkan Nabi Muhammad sendiri membenarkan orang-orang Kristian Najran bersembahyang ( cara mereka ) di Masjid Nabi .

Adakah Umno ingat rakyat masih lupa bahawa Khusrin tidak langsung bersuara jauh sekali menggunakan "fatwa hadas besarnya" kepada Ahli Parlimen MIC dari Hulu Selangor P.Kamalanathan yang juga bukan beragama Islam apabila Ahli Parlimen tersebut berada di dalam masjid Sungai Tengi Selatan, Hulu Selangor bersama-sama Adun Umno bagi memberikan replica cek .

Adakah Umno ingat rakyat sudah lupa Khusrin adalah individu yang bersungguh-sungguh melarang tokoh-tokoh ilmuan dalam Pas seperti Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru Haji Hadi menyampaikan kuliah dan khutbah di masjid –masjid dan surau-surau di Selangor tetapi dalam masa yang sama berkempen kepada Nazir Masjid Al-Ihsan , Kampun Medan supaya membenarkan permintaan Umno untuk mengundang Presiden Umno, Najib Tun Razak berceramah di Masjid tersebut


Umno sudah tentu tahu bahawa dalam mana sistem demokrasi berparlimen ala Westminster menjadi satu prinsip yang diterima pakai secara sejagat bahawa seorang Ketua Setiausaha sama ada di peringkat pusat atau di peringkat negeri bertanggungjawab berkhidmat dengan Kerajaan semasa ( government of the day ) dengan jujur dan setia.

Tidak perlu diiingatkan SUK di Negeri Selangor mestilah seorang yang bersedia secara jujur dan penuh taat setia memastikan dasar Kerajaan Pakatan di Selangor dapat dilaksanakan dengan lancar dan licin. Dengan lain perkataan SUK tersebut mestilah individu yang tidak membuat tindakan yang dilihat bertentangan dengan polisi Kerajaan Pakatan.

Bertolak dari situ , menjadi satu konvesyen Perlembagaan ( constitutional convention ) mana-mana Kerajaan Negeri di Negara ini mestilah mempunyai suara dan wajar dirunding sebelum seorang SUK ingin dilantik di Selangor. Sudah tentu mana-mana Kerajaan Negeri termasuk Selangor tidak akan mahukan SUK yang dilantik adalah individu yang mempunyai track record yang buruk kepada Kerajaan Negeri yang berkenaan. Khusrin adalah seorang kakitangan awam di Negeri Selangor yang secara jelas termasuk dalam kategori individu yang tidak dapat dan tidak bersedia melaksanakan polisi Kerajaan Pakatan di Selangor. Tagline 'khusrin anti Pakatan dan pro Umno/BN ' terpampang di dahi Khusrin.

Khusrin bukan sahaja tidak boleh diharapkan untuk melaksanakan polisi Kerajaan Selangor sebaliknya beliau telah dibuktikan secara terbuka menentang, mensabotaj dan memburukkan imej Kerajaan Selangor dengan tindakan-tindakannya yang saya telah nyatakan sebelum ini. Mungkin Khusrin sesuai berkhidmat sebagai SUK jika Kerajaan Selangor masih diterajui oleh Kerajaan bobrok Umno tetapi beliau amat tidak layak untuk berkhidmat dengan Kerajaan Pakatan yang berpegang kepada paradigma politik yang baru.

Memanglah seorang SUK pada prinsip umumnya harus bersifat berkecuali dan "apolitical" ( tidak menyebelahi ). Dengan lain perkataan seorang SUK tanpa mengira parti mana pun memerintah mesti bersedia menjalankan tugasnya membantu menjayakan misi dan visi kerajaaan yang beliau bertugas di bawahnya. Adakah ada orang yang sihat pemikirannya boleh percaya Khusrin akan bersedia menjalankan tugasnya membantu menjayakan misi dan visi Kerajaaan Pakatan di Selangor.

Mungkin ada yang berhujah kenapakah tidak diberi peluang Khusrin terlebih dahulu menjalankan tugasnya sebagai SUK Selangor. Ini hujah yang agak menarik tapi penuh dengan racun. Hakikatnya hujah ini meminta Kerajaan Selangor memberi peluang Khusrin meranapkan Kerajaan Pakatan di Selangor. Menerima hujah ini samalah ibaratnya memberi peluang kucing menjalankan tugas menjaga ikan. Kalau ikan tidak dimamah sehingga hancur itu bukan namanya kucing !

Hakikatnya Khusrin sudah pun diberi peluang berkhidmat di dalam Kerajaan Pakatan di Selangor sebagai Pengarah JAIS walaupun tidak mempunyai kelayakan tinggi dalam bidang agama bagi memegang jawatan tersebut. Adakah sikap dan tindakan Pengarah JAIS di bawah Kerajaan Umno di Selangor yang banyak menggangu autonomi masjid berbeza selepas Kerajaaan Pakatan memerintah Selangor ? Bukankah Exco Agama Selangor pun diketepikan oleh Khusrin dalam banyak tindakan beliau ? -peguampas

Isu Pembesar Suara: JAKIM Dan Mufti Perak Tak Sependapat

Posted: 18 Jan 2011 09:00 PM PST

Mufti Perak: Pembesar suara selain untuk azan tak perlu

KUALA LUMPUR, 19 Jan — Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria juga berkata pengurusan masjid atau surau tidak perlu menggunakan pembesar suara selain untuk tujuan azan, tetapi menegaskan pihak berkuasa tidak perlu mewujudkan garis panduan yang baru.

Kata beliau, hanya untuk tujuan azan yang perlu menggunakan pembesar suara manakala bacaan-bacaan lain tidak perlu.

"Hanya azan sahaja yang gunakan pembesar suara, yang lain tidak perlu. Bacaan lain hanya gunakan (pembesar suara) dalam masjid sahaja.

"Tak usahlah nak ganggu orang lain, lagipun tak disuruhkan dalam Islam gunakan pembesar suara selain azan," katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Tambah Harussani, peraturan supaya pembesar suara digunakan hanya untuk azan juga tidak perlu kerana ia garis panduan sudah sedia ada.

"Saya ingat ia (peraturan) sudah ada, cuma kita tidak laksanakan.

"Apa-apa pun bagi saya, hanya azan sahaja yang gunakan pembesar suara. Yang lain tidak perlu," katanya.

Sebelum ini bekas mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berpendapat umat Islam patut menghentikan bacaan-bacaan selain azan, yang dibuat melalui pembesar suara supaya tidak mengganggu orang luar dan juga mereka dalam masjid.

Kontroversi isu azan timbul selepas seorang peguam bukan Islam mempertikaikan bunyi azan yang terlalu kuat sehingga mengganggunya.

Namun peguam tersebut, Ng Kian Nam yang juga ahli MCA memohon maaf secara terbuka kepada semua umat Islam atas kesilapannya meminta laungan azan sebuah masjid berhampiran kediamannya di kawasan Bukit Kerinchi di sini diperlahankan.

Sementara itu, Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) Datuk Nik Mustapha Nik Hassan berkata isu azan tersebut telah dipolitikkan oleh pihak tertentu.

Beliau juga mencadangkan supaya semua rakyat di negara ini menghormati antara satu sama lain demi menjaga keharmonian negara.

"Azan berkumandang untuk memanggil orang Islam bersolat, jadi ia bukan masalah dan bukan isu.

"Ketika saya di Amerika dulu, ketika azan orang Islam di sana tidak menggunakan pembesar suara kerana tidak mahu mengganggu orang lain.

"Macam kita di Malaysia begitu juga, kita kena menghormati antara satu sama lain. Jangan sampai mengganggu mereka," katanya.

Nik Mustapha juga kecewa apabila isu azan tersebut telah dipolitikkan kerana pemimpin-pemimpin melihat ia dari sudut politik.

"Kenapa nak jadikan isu? Kenapa nak dipolitikkan?

"Kalau lihat dari sudut politik maka ia jadi isu politik, dulu perkara seperti ini tidak pernah berlaku pun.

"Jadi kenapa nak bincangkan perkara ini? Apa yang penting kita menghormati antara satu sama lain, menghormati adat resam. Yang penting hidup dalam keadaan harmoni, saya tidak faham kenapa ia dipolitikkan," katanya dengan nada kecewa.

Dalam satu surat bertarikh 20 Disember 2010 kepada Jabatan Perdana Menteri, Ng, meminta supaya tindakan diambil bagi memperlahankan bunyi azan di Masjid Al-Ikhlasiah di Bukit Kerinchi itu kerana didakwa mengganggu tidurnya.

Ekoran itu, Perkasa dan Pekida telah mengadakan protes di pekarangan masjid berkenaan bagi mengecam tindakan Ng yang dikatakan telah menyentuh sensitiviti umat Islam.

Ng berkata beliau tidak berniat untuk menyinggung perasaan umat Islam di negara ini berhubung isu itu serta berharap isu itu tidak disensasikan lagi. -tmi


Jakim: Syor hadkan penggunaan pembesar suara melampau, berniat jahat

KUALA LUMPUR, 19 Jan — Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz menyifatkan sebarang cadangan agar mengehadkan penggunaan pembesar suara di masjid hanya kepada tujuan azan sebagai "melampau" dan berniat jahat.

Beliau menegaskan masjid dan surau bukan tempat bersolat sahaja, tetapi turut diadakan pelbagai aktiviti yang berfaedah untukn masyarakat.

"Untuk hadkan pembesar suara kepada azan sahaja adalah cadangan yang melampau dan berniat jahat.

"Masjid dan surau bukan hanya tempat bersolat, banyak lagi aktiviti berfaedah lain yang dijalankan di masjid dan surau," katanya kepada The Malaysian Insider.

Justeru, beliau berkata pihaknya akan mengarahkan semua masjid dan surau di Wilayah Persekutuan supaya meneruskan amalan pembesar suara seperti biasa.

"Jakim akan arahkan masjid dan surau di Wilayah Persekutuan teruskan amalan biasa sejak sebelum merdeka.

"Jika ada aduan nada speaker (pembesar suara) terlalu perlahan kami akan arahkan ditinggikan pada kadar munasabah,"
katanya.

Wan Mohamad berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria supaya hanya azan sahaja yang menggunakan pembesar suara manakala bacaan lain tidak perlu.

Asri berpendapat umat Islam patut menghentikan bacaan-bacaan selain azan, yang dibuat melalui pembesar suara supaya tidak mengganggu orang luar dan juga mereka dalam masjid.

Harussani menyifatkan tindakan pengurusan masjid menggunakan pembesar suara selain azan di masjid hanya akan mengganggu ketenteraman orang lain terutamanya orang bukan Islam.

Kontroversi isu azan timbul selepas seorang peguam bukan Islam mempertikaikan bunyi azan yang terlalu kuat sehingga mengganggunya.

Namun peguam tersebut, Ng Kian Nam yang juga ahli MCA memohon maaf secara terbuka kepada semua umat Islam di negara ini atas kesilapannya meminta laungan azan sebuah masjid berhampiran kediamannya di kawasan Bukit Kerinchi di sini diperlahankan.

Dalam satu surat bertarikh 20 Disember 2010 kepada Jabatan Perdana Menteri, Ng, meminta supaya tindakan diambil bagi memperlahankan bunyi azan di Masjid Al-Ikhlasiah di Bukit Kerinchi itu kerana didakwa mengganggu tidurnya.

Ekoran itu, Perkasa dan Pekida telah mengadakan protes di pekarangan masjid berkenaan bagi mengecam tindakan Ng yang dikatakan telah menyentuh sensitiviti umat Islam.

Ng berkata beliau tidak berniat untuk menyinggung perasaan umat Islam di negara ini berhubung isu itu serta berharap isu itu tidak disensasikan lagi. -TMI


Ulasan GB

Kalau ikut pendapat JAKIM, maka konklusinya, Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria itu "melampau" dan berniat jahat.

Dan jika ikut pendapat Mufti Perak, semasa khutbah Jumaat pun tak perlu pembesar suara.

Sekarang Mereka Potong Rambut Anak Saya, Lain Kali Mereka Potong Leher Pula - Ayah Basant Singh

Posted: 18 Jan 2011 08:25 PM PST

Pelatih PLKN Beragama Sikh Dakwa Rambut Dipotong

IPOH: Seorang remaja lelaki beragama Sikh enggan meneruskan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) selepas mendakwa beliau mengalami trauma apabila rambutnya dipotong semasa sedang tidur Ahad lepas.

Basant Singh, 18, berkata, kejadian itu sangat mengejutkan beliau kerana rambutnya tidak pernah digunting sejak lahir sebagai mematuhi ajaran agama.

"Saya tidak berpuas hati dan tidak mahu meneruskan lagi latihan...saya mahu pihak berkuasa menyiasat serta mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak bertanggungjawab," katanya pada sidang akhbar di rumahnya yang di kawasan Rumah Ibadat Sikh Wadda Gurdwara Sahib di sini.

Basant telah membuat laporan polis di Balai Polis Bandar Baharu, Kedah pada petang Ahad berhubung insiden itu yang dipercayai berlaku antara 3 pagi hingga 6.30 pagi Ahad.

Beliau mendakwa, insiden itu berlaku semasa beliau sedang tidur di asrama lelaki Kem PLKN Sungai Bakap, Pulau Pinang, awal pagi Ahad lepas.

Katanya, beliau yang mengikuti latihan di kem itu sejak 4 Januari hanya menyedari perkara itu apabila bangun tidur pada kira-kira pukul 6.30 pagi dan mendapati rambutnya yang sebelum ini panjang hingga mencecah pinggang didapati sudah pendek sekadar paras bahu, dipercayai dipotong antara 50 hingga 60 sentimeter.

Basant berkata, beliau terus menghubungi ayahnya, Surinderpal Singh, 46, bagi memaklumkan perkara itu dan pihak kem kemudian membenarkan beliau bercuti selama seminggu dan melaporkan diri semula pada Ahad ini.

Beliau berkata, 10 pelatih lain yang tinggal bersamanya turut terkejut dengan kejadian itu dan mengesyaki ia dilakukan oleh penceroboh kerana asrama berkenaan tidak berkunci.

Katanya, kesemua pelatih yang tinggal bersama dalam asrama berkenaan berasal dari Ipoh, Perak dan beliau mengenali mereka.

Sementara itu, ayahnya Surinderpal berkata, beliau juga tidak bersetuju anaknya kembali meneruskan latihan di kem berkenaan kerana bimbangkan keselamatannya.

"Jika ketika tidur orang lain boleh sewenang-wenangnya masuk ke asrama dan memotong rambut penghuninya, tidak mustahil pada masa akan datang mereka memotong leher anak saya tanpa sedar," katanya.

Di PUTRAJAYA, Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) Datuk Abdul Hadi Awang Kechik berkata, pihaknya sedang menyiasat aduan itu dan akan mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang bertanggungjawab.

Bagaimanapun, katanya kesemua 27 pelatih di bilik yang sama telah disoal siasat dan pihaknya tidak menemui objek tajam atau rambut yang dikatakan dipotong.

"Menteri Pertahanan (Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi) telah mengarahkan agar kajian terperinci dibuat dan saya telah mengarahkan Pengarah Operasi JLK NKol Sanusi Hashim untuk mengetuai siasatan tersebut," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Abdul Hadi berkata pihak pengurusan kem PLKN sedia maklum tentang agama Sikh dan rambut mereka tidak boleh dipotong dan pelatih-pelatih diberi ingatan supaya bahasa, agama dan kebudayaan rakan-rakan mereka dihormati. Komandan kem telah memberi cuti kepada pelatih berkenaan berasaskan permohonan ibu bapa pelatih untuk mendapatkan ketenangan jiwa dan secara kebetulan pelatih tersebut mempunyai temu janji dengan doktor gigi pada Jumaat ini, katanya sambil menyatakan kecewa dengan kejadian itu.

Abdul Hadi juga berkata, pelatih sememangnya tidak dibenarkan untuk membawa sebarang objek tajam dan pihak pengurusan mempunyai pengawasan yang ketat terhadap perkara tersebut. - BERNAMA

Ulasan GB

Seperti kes kursus BTN yang pernah mendedahkan wujudnya elemen "kebangsaan sempit" di kalangan pihak atasannya, kini PLKN juga, mendedahkan kepincangan 1Malaysia!

Tolak UMNO Tolak BN - penyemarak perkauman sempit - itu jawapannya.

Penduduk Kg Teluk Ipil Diserang Beluncas

Posted: 18 Jan 2011 07:38 PM PST

Nibong Tebal: Penduduk Kampung Teluk Ipil di sini, hidup dalam kebimbangan berikutan serangan ulat bulu dikenali 'ulat beluncas' yang berkubu di atas dua pokok berembang di tepi Sungai Kerian sejak sebulan lalu.

Gambar: PENDUDUK meninjau pokok berembang yang menjadi punca ulat menyerang Kampung Teluk Ipil, Nibong Tebal. Gambar kecil ulat beluncas sepanjang antara tiga hingga lima sentimeter

Selain penghuni empat rumah berhampiran pokok itu, orang ramai yang lalu lalang di bawah pokok berkenaan turut menjadi mangsa apabila mereka mengalami gatal badan akibat terkena tahi dan bulu ulat berkenaan yang berterbangan.

Penunggang motosikal dari Teluk Ipil yang menghala Tanjung Berembang dan sebaliknya perlu melalui laluan yang terletak di bawah pokok berembang itu.

Kanak-kanak yang terkena ulat bulu itu juga mengalami bintik-bintik di badan dan ini dikhuatiri boleh menjejaskan kesihatan mereka.

Ketika ini, penghuni empat rumah berkenaan menggunakan penyembur serangga untuk membunuh ulat bulu yang merayap di celah pintu, tingkap dan dinding serta di dalam rumah.

Difahamkan, ulat sepanjang tiga hingga lima sentimeter itu berkubu di atas pokok berembang untuk makan daun sehingga menyebabkan kedua-dua pokok berkenaan hanya tinggal ranting.

Sebelum ini, ulat bulu hanya menyerang daun pokok berembang tetapi selepas kehabisan daun, ulat berkenaan memasuki rumah serta melekat di pakaian yang disidai di ampaian.


Seorang penduduk, Mohd Faizal Ahmad, 31, berkata kemunculan ribuan ulat bulu sejak sebulan lalu itu membimbangkan penduduk kerana mulai memasuki rumah setelah kehabisan daun berembang.

"Apa yang membimbangkan serangan ulat bulu boleh mendatangkan gatal," katanya yang 'mati akal' bagaimana untuk mengatasi masalah itu.

Siti Robiah Ismail, 50, berkata dia bersama ahli keluarganya serta penduduk terpaksa menghapuskan ulat bulu itu sendiri dengan penyembur racun serangga, tetapi usaha itu sia-sia kerana jumlahnya semakin banyak.

"Saya yang tengah masak kuih untuk dijual pun habis rosak apabila ulat bulu memasuki bahan rencah yang ingin digunakan," katanya.

Luahan itu disokong jirannya, Hindon Yasin, 65, yang berkata disebabkan serangan ulat bulu dia terpaksa menutup rapat pintu dan tingkap rumah sepanjang hari.

"Ketika mahu tidur pun tilam dipenuhi ulat bulu. Kami paling kesian kepada kanak-kanak kerana gatal-gatal seluruh badan," katanya. -bh

TV3 Berdegil Dalam Isu Besarkan Payudara

Posted: 18 Jan 2011 06:00 PM PST

Topik 'Besarkan Payu Dara' Untuk Mendidik - TV3

PETALING JAYA: Stesen televisyen TV3 menjelaskan program Wanita Hari Ini (WHI) yang membincangkan topik "Salahkah Besarkan Payudara" bertujuan untuk memberikan pendidikan kesihatan kepada golongan wanita.

Menurut Ketua Pegawai Operasi, Rangkaian Televisyen Media Prima Berhad, Ahmad Izham Omar (gambar) dalam satu kenyataan akhbar yang dikeluarkan di sini, Selasa, program bual bicara tersebut adalah untuk membincangkan mengenai kebaikan dan keburukan isu berkenaan dari pelbagai sudut oleh mereka yang pakar.

"Pihak TV3 tidak mempunyai niat lain, selain daripada menggalakkan diskusi secara terbuka dan berkongsi pengalaman dalam topik tersebut. Menerusi WHI juga kami berharap agar setiap perbincangan dapat memberi manfaat kepada penonton,"

"Pada masa yang sama, kami peka terhadap pandangan masyarakat di luar sana serta menghargai maklum balas yang diterima daripada orang ramai.

"Malah kami menjemput seorang doktor pakar untuk membincangkan topik tersebut dan ia mengandungi unsur pengajaran ataupun input tambahan yang bersesuaian," katanya.
Program WHI yang membincangkan topik mengenai payudara menimbulkan bantahan banyak pihak. Gambar petikan Kosmo!

Tambah Izham, dia berharap agar pihak yang melahirkan rasa kurang senang hati terhadap isu tersebut menonton sekali lagi segmen berkenaan menerusi laman web www.tonton.com.my agar ia tidak disalah tafsirkan.

"Jika dilihat kembali isu yang dibentangkan itu akan memberi impak kepada wanita. Bagaimanapun, kami peka dan faham dengan sensitiviti masyarakat," jelasnya.

Selasa lalu akhbar Kosmo! menyiarkan teguran orang ramai termasuk pendakwah Datuk Daud Che Ngah yang tidak bersetuju dengan tindakan TV3 membicarakan topik payu dara secara terbuka.

Malah pada segmen tersebut juga paparan visual kerap kali memberi fokus pada payudara dua pengacaranya serta model-model yang lengkap berpakaian dan ia dianggap tidak sesuai untuk ditonton oleh semua lapisan masyarakat. -mstar

Ulasan GB

1) Pihak TV3 sepatutnya akur dengan teguran pelbagai pihak, tetapi malangnya sikap "jahil tapi berkepala batu" Ketua Pegawai Operasinya masih cuba pertahankan hal yang telah jelas tidak dipersetujui oleh orang ramai.

2) Kata Ahmad Izham, Pihak TV3 tidak mempunyai niat lain selain untuk mendidik.
Niat yang baik tetapi perbuatan/ amalan yang tidak baik, tidak boleh diterima. Di dalam Islam kedua-dua itu, niat dan amalan, adalah selari.

3) Pakaian panel perempuan sendiri yang membincang isu berkenaan tidak sesuai.

4) Dan yang ini, satu kerja paling gila: paparan visual kerap kali memberi fokus pada payudara dua pengacaranya serta model-model yang lengkap berpakaian... Jelas niat tidak baik samada jurugambarnya, pengarahnya atau penerbitnya.

Lori Bawa Duit Syiling Kemalangan, Orangramai Berpesta Pungut Syiling Bertaburan

Posted: 18 Jan 2011 05:33 PM PST

Seremban - Kilometer 243 Lebuh Raya Utara-Selatan menghala ke selatan berhampiran susur keluar Pedas dekat sini yang sentiasa sibuk semalam bagaikan 'pesta' apabila orang ramai berebut-rebut mengutip duit syiling yang bertaburan di lebuh raya itu, lapor Kosmo.

'Pesta' itu berlaku apabila sebuah kenderaan Toyota Hilux yang membawa satu peti duit syiling berjumlah RM75,000 terlibat dalam kemalangan.

Dalam kejadian pada pukul 3 petang itu, peti tersebut tercampak keluar dari pacuan empat roda itu selepas kenderaan itu dilanggar dari belakang oleh sebuah kereta BMW.

Akibatnya ribuan duit syiling 10 sen, 20 sen dan 50 sen bertaburan di lebuh raya sepanjang kira-kira 100 meter.

Keadaan itu menyebabkan ramai pengguna jalan raya menghentikan kenderaan masing-masing di bahu jalan untuk mengutip duit syiling.

Kehadiran beberapa anggota polis dan pekerja lebuh raya gagal menyuraikan orang ramai yang terus mengutip duit syiling tanpa menghiraukan keselamatan mereka.

Orang ramai meninggalkan lokasi itu selepas duit syiling itu habis dikutip tiga jam kemudian.

Harian Metro pula melaporkan, pemandu pacuan empat roda membawa wang berjumlah lebih RM70,000 berkenaan yang dikenali sebagai Zairulhisham Mansor, 28, berkata kejadian berlaku selepas kenderaannya dilanggar daripada belakang oleh sebuah kenderaan lain.

"Akibat perlanggaran itu, pacuan empat roda yang saya pandu hilang kawalan lalu terbalik menyebabkan syiling dibawa bertaburan.

"Ketika itu, saya berada di lorong paling kiri dan bernasib baik kerana tidak mengalami kecederaan serius," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, di sini.

Katanya, seorang rakan dalam pacuan empat roda bersamanya cedera ringan akibat kemalangan itu.





Isu Teoh Beng Hock, Najib "Main Wayang" Lagi...

Posted: 18 Jan 2011 04:10 PM PST

PM: Kita juga mahu tahu bagaimana Teoh mati

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak hari ini mengulangi komitmennya untuk merungkai misteri di sebalik kematian Teoh Beng Hock ketika berucap kepada masyarakat Cina di Tenang.

"Kita juga mahu tahu kebenaran dan apa yang sebenarnya berlaku kepadanya. Jangan politikkan isu ini. Kita ada cara untuk mengetaui kebenaran. Kita tidak akan lindungi sesiapa. Ini ikrar kerajaan."

Ucapan Najib di SJK(C) Labis ini dilihat bagi mengelakkan penghakiman terbuka inkues Teoh tempoh hari dijadikan modal politik oleh Pakatan Rakyat.

"Hasrat kita pun sama dalam kes Teoh Beng Hock," katanya kepada kira-kira 700 penduduk Cina semasa sesi minum the di dewan sekolah itu.

Namun, Najib mengingatkan pengundi Tenang bahawa kematian Teoh tidak sepatutnya mempengaruhi keputusan mereka dalam mengundi.

"Ini (pilihan raya kecil) lebih besar daripada Teoh Beng Hock, ini adalah mengenai masa depan Malaysia, masa depan semua kita, masa depan generasi kita.

"Jangan perjudikan masa depan kita. Pembangkang tidak boleh mentadbir negara ini," kata Najib dengan berkobar-kabar sambil disambut tepukan gemuruh.

Najib turut menyindir hubungan parti dalam Pakatan Rakyat umpama "tidur sebantal, mimpi lain-lain".

"PAS ada cita-cita mahu negara Islam ala PAS, dan DAP nak negara sekular.

"Mereka main mata, nak kalahkan BN... Mereka tidak boleh bersama, mereka main sandiwara politik. Kerjasama mereka rapuh," katanya.

Dengan sinis, beliau juga turut menyindir ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa berjanji membentuk kabinet bayangan sebelum ini.

Namun, katanya selepas lebih dua tahun, masih belum ada kabinet bayangan yang dimaksudkan.

"Jangan cakap pasal kabinet, bayangnya pun tak boleh sebab takut nak bagi jawatan tertentu, (dan) tak ada persefahaman," katanya.

Sebelum itu, Najib turut menyampaikan ucapan dalam majlis ramah mesra dengan kira-kira 500 pengundi India di Dewan Serbaguna, Majlis Daerah Labis.

Dalam ucapannya, beliau cuba memujuk kaum India bahawa undi mereka menjadi penentu kepada kekuatan BN.

"Kita bergantung kepada (undi) tuan-tuan untuk menang. Di Hulu Selangor kita berhempas pulas (untuk menang) tak kira siapa calonnya," katanya.

Selain itu, beliau turut menepis tanggapan bahawa Umno tidak menghormati kaum India.

Sehubungan itu, beliau berharap kaum India tidak mudah mempercayai khabar angin bahawa parti itu mengetepikan kaum India.

"Itu tidak benar, kita hormat masyarakat India dan kita mahu kaum India maju seperti masyarakat yang lain," katanya sambil meminta pengundi kaum cina mengundi calon BN dalam pilihan raya kali ini. -mk



Surat Terbuka Keluarga Teoh Kepada PM : Siasat Punca Kematian Teoh

Encik Perdana Menteri,

Tahukah anda, keputusan inkues amat memilukan buat keluarga kami? Perbicaraan yang mengambil masa lebih daripada 500 hari, berakhir dengan keputusan yang tidak menemui jawapan, dan membawa kes kematian Beng Hock ke titik asal. Apakah begitu sukar untuk kami mendapatkan kebenaran?


Anda memekakkan telinga meskipun berkali-kali kami mengadu ketidakadilan perbicaraan inkues. Berkali-kali kami mendesak untuk menubuhkan Suruhanjaya Diraja, tetapi dibalas dengan respon yang pasif daripada anda.

Dalam pertemuan kita yang lalu, anda berjanji bahawa kerajaan akan menyiasat punca kematian Beng Hock sepenuhnya. "Tidak akan melepaskan mana-mana kemungkinan", inilah yang dijanjikan kepada keluarga kami - kebenaran yang sepenuhnya.

Ya, kami menuntut kebenaran yang sepenuhnya. Keputusan inkues menunjukkan bahawa kecederaan Beng Hock pada bahagian leher terjadi sebelum kejatuhan dari tingkat atas. Keluarga kami ingin tahu, siapa yang menyebabkan kecederaan tersebut, dan bagaimana kecederaan tersebut terjadi? Siapa pula yang harus bertanggungjawab terhadap kecederaan tersebut? Ini kerana Beng Hock seorang yang sihat dan tidak mempunyai apa-apa kecederaan sebelum disiasat Suruhanjaya Diraja Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Sudah dua minggu keputusan inkues diumumkan. Mengapa kerajaan tidak teruskan siasatan terhadap kecederaan Beng Hock pada bahagian leher, memandangkan majistret menganggap wujud kesangsian bahawa Beng Hock mungkin dibunuh. Mengapa kerajaan tidak teruskan siasatan terhadap kenyataan yang saling kontradisi antara pegawai SPRM?

Inkues kematian Beng Hock telah menjadi kes misteri, dan ia menjejaskan imej kerajaan dan sistem kehakiman.

Anda mengumumkan penubuhan Suruhanjaya Diraja pada 7 Januari 2011, tetapi terma siasatan tidak termasuk punca kematian Beng Hock. Keputusan ini langsung bukan kemahuan keluarga kami. Suruhanjaya Diraja yang hanya meneliti cara soal-siasat SPRM, tetapi bukan punca kematian Beng Hock - tidak menghukum pihak yang harus dipertanggungjawabkan. Ia sangat mengecewakan kami.

Encik Perdana Menteri, kami kesal dengan pengumuman anda. Anda tidak pernah mengambil kira pandangan kami, lantas mengumumkan penubuhan Suruhanjaya Diraja ini secara bersendirian, dan menyerahkan senarai panel untuk diperkenankan DYMM Yang Dipertuan Agung. Apa yang kami harapkan adalah satu Suruhanjaya Diraja yang berkecuali, telus dan berkredibiliti. Ketidaktelusan sepanjang proses membuat keputusan ini amat membimbangkan kami. Dengan terma dan kuasa yang terbatas ini, Suruhanjaya Diraja akan berakhir sebagai satu inkues lagi.

Encik Perdana Menteri, kami telah menjelajah ke seluruh Malaysia dalam tempoh dua bulan yang lalu, dan berjaya mengumpul kira-kira 80 ribu tandatangan rakyat. Tuntutan agar Suruhanjaya Diraja menyiasat punca kematian Beng Hock telah mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada khalayak umum. Selepas anda mengumumkan penubuhan Suruhanjaya Diraja, 126 NGO telah menggesa agar terma Suruhanjaya Diraja ini diperluaskan untuk merangkumi siasatan punca kematian Beng Hock, termasuk MCA, Gerakan, Majlis Peguam, Aliran dan sebagainya.

Jelas, tuntutan agar siasatan terhadap punca kematian Beng Hock disokong suara rakyat. Ia menjadi sesuatu yang mengingkari semangat demokrasi seandainya suara rakyat ini diabaikan.

Anda pernah memetik ahli falsafah Dinasti Sung, "Xian tian xia zhi you er you, hou tian xia zhi le er le", untuk menyatakan pandangan anda. Anda juga sering melaungkan slogan "Rakyat Didahulukan". Matlamat yang digariskan untuk diri ini amat kami sanjungi. Namun, seandainya anda tidak mendengar suara rakyat, memperlekehkan gesaan 80 ribu rakyat dan 126 NGO untuk memperluaskan terma Suruhanjaya Diraja, apakah ini selari dengan "Rakyat Didahulukan", dan "xian tian xia zhi you er you" (bimbang terhadap masalah rakyat sebelum rakyat gelisah)?

Keluarga kami bersetuju dengan seruan 126 NGO, untuk memperluaskan terma Suruhanjaya Diraja agar merangkumi siasatan terhadap punca kematian Beng Hock, dan melantik tujuh orang tokoh berkredibiliti dan memiliki rekod baik dalam usaha mempertahankan hak asasi manusia. Kami berharap agar PM memperlahankan langkah untuk menyerah senarai agar diperkenankan DYMM Yang Dipertuan Agong. Dengarlah suara hati keluarga kami, agar kami dan rakyat menaruh yakin terhadap Suruhanjaya Diraja yang anda tubuhkan.

Encik Perdana Menteri, tiada bezanya antara Teoh Beng Hock dengan ribuan dan jutaan rakyat Malaysia yang lain. Negara harus menghargai nyawa dan sumbangan mereka yang bernilai. Perlembagaan Persekutuan harus menjamin hak asasi mereka untuk terus hidup. Tiada seorang pun yang harus nyawanya diragut dengan zalim dan kejam di atas tanahair ini. Tiada seorang pun yang harus didera dan menanggung keganasan sistem ini. Hormati nyawa dan maruah, menjamin hak asasi manusia adalah lambang sesebuah negara yang gemilang. Kami berharap agar kerajaan ikhlas untuk menangani kes Teoh Beng Hock - memberi keadilan kepada Beng Hock dan memberi kebenaran kepada keluarga kami.

Keluarga kami tidak akan berputus asa untuk menghambat keadilan, malah kami melihat rakyat telah menunjukkan kemuliaan dan keberanian mereka - yang selama ini menjadi sokongan terbesar kepada keluarga kami. Kami akan terus menjelajah ke selurah negara untuk menuntut keadilan - dan tidak pasrah selagi matlamat kami tidak tercapai.

Terima kasih.

Daripada,
Teoh Lee Lan
(Wakil keluarga Teoh)



Ulasan GB

Jika benar komitmen Najib untuk merungkai misteri di sebalik kematian Teoh Beng Hock, MENGAPA Suruhanjaya Diraja yang dibentuk tidak menyiasat sebab-sebab Teoh Beng Hock dibunuh? Mengapa hadkan skop Suruhanjaya berkenaan hanya kepada aspek bagaimana siasatan dijalankan?

Begitu mudah Najib hendak memperdayakan rakyat sepertimana begitu banyak penipuan yang telah dilakukannya sewaktu merampas Perak dari pakatan Rakyat dahulu.

[Bergambar & Video] Mereka Memeluk Islam

Posted: 18 Jan 2011 03:12 PM PST

Hal ini berlaku pada tahun lalu dimana AFP melaporkan sembilan peninju Afrika memeluk Islam ketika satu kejohanan tinju antarabangsa diadakan di Pakistan dengan berkata, mereka tertarik dengan ajaran kemanusiaan dan kesucian agama itu.

Peninju-peninju tersebut terbang ke Karachi bagi menyertai kejohanan itu yang dinamakan sempena bekas Perdana Menteri Pakistan yang mati dibunuh, Benazir Bhutto dan pertandingan itu berjaya menarik peserta dari 20 negara di seluruh dunia.

Ia merupakan satu kejohanan yang penting bagi Pakistan, yang dianjurkan 10 bulan selepas satu serangan terhadap pasukan kriket Sri Lanka di timur bandar Lahore, yang mengorbankan lapan orang, sekali gus menamatkan harapan negara itu untuk menganjurkan sukan antarabangsa.

Enam peninju daripada Republik Tengah Afrika (CAR) - Yagor Gbodo, Selebange Welcome, Niamogui Songnekani, NGoko Bongui, Ndarash dan Bongola - semuanya memilih untuk memeluk Islam sempena kejohanan itu berlangsung sehingga Jumaat ini.

Mereka disertai Mendoua Blase, Ketchemi Joseph Justin dan Tchwem Justin yang turut sama menganut Islam daripada agama Kristian.

Jurulatih CAR, Mohammad Kalambaye berkata, peninju-peninjunya tertarik dengan ajaran Islam dan layanan baik yang diberi Pakistan.

"Semua peninju kami memeluk Islam dengan hati yang ikhlas tanpa sebarang paksaan. Saya adalah seorang Islam sejak lahir dan saya tahu tiada masalah untuk peninju-peninju apabila pulang ke rumah nanti," katanya.

Kesemua peninju itu memeluk Islam dalam satu majlis yang disaksikan Mufti Naeem dari Institut Jamia Binnoria di sebuah hotel tempatan.

Naeem menyifatkan majlis itu sebagai satu 'peristiwa bersejarah'.

"Ini adalah peristiwa bersejarah. Saya telah pergi ke merata dunia namun tidak pernah melihat begitu ramai orang memeluk Islam pada satu-satu masa. Ini membuktikan Islam adalah satu agama contoh dan menekankan ajaran kemanusiaan," katanya.






Ulasan GB

Sekalian ramai orang bukan Islam sudah tertarik dengan Islam tetapi ada umat Islam di negara ini yang mendedahkan pekung kejahilan mereka terhadap Islam menyambut 1Malaysia dengan hidangan arak dan wanita seksi.

UMNO Terdesak Terbit "Selangor Terkini Tiruan" Guna Logo Kerajaan Selangor

Posted: 18 Jan 2011 07:09 AM PST

Kerajaan Selangor Buat Laporan Polis, Akhbar Guna Logo Rasmi Tanpa Kebenaran

PETALING JAYA: Kerajaan Negeri Selangor semalam membuat laporan polis berhubung penerbitan akhbar "Selangor Terkini" yang menggunakan logo kerajaan negeri tanpa kebenaran.

Laporan berkenaan dibuat oleh seorang pegawai kanan kerajaan negeri yang mewakili Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim di Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam pukul 4.30 petang Isnin.

Menurut sumber Pejabat Menteri Besar, laporan itu adalah bagi pihak polis memulakan siasatan ekoran penyalahgunaan logo pada akhbar yang tidak diketahui penerbitnya itu.

Dakwa sumber itu, kandungan akhbar itu adalah usaha untuk mencemarkan imej Selangor dan mengelirukan orang ramai kerana akhbar rasmi kerajaan negeri ialah "Selangor Kini".

"Tindakan menerbit akhbar menggunakan logo kerajaan negeri tanpa kebenaran adalah salah. Maka pihak kerajaan negeri membuat laporan untuk polis menyiasat perkara ini.

"Setakat ini kerajaan negeri tidak mengetahui siapa yang menerbit, malah kami tidak tahu kewujudan akhbar ini," katanya di sini.

Sumber itu memberitahu, akhbar terbabit juga berniat jahat dengan bertindak menghentam pentadbiran kerajaan negeri dalam setiap laporan penerbitannya.

"Akhbar Selangor Terkini itu sudah diedarkan secara meluas kepada orang ramai," katanya. -mstar

Berita berkaitan:


Akhbar tiruan Selangorkini akan muncul

KUALA LUMPUR, 14 Jan: Selangorkini, akhbar rasmi kerajaan negeri Selangor kini terbukti berkesan apabila ada pihak dikatakan sedang berusaha untuk menerbitkan akhbar yang seumpama itu.

Menurut sumber, akhbar tiruan itu dinamakan Selangor Terkini dan edisi pertamanya bakal terbit mulai Januari ini.

Selangor Kini yang diterbitkan oleh pejabat MB Selangor yang mula diterbitkan pada hujung 2008 kini dicetak 120,000 naskah dua kali sebulan.

Ia diedarkan secara percuma melalui pejabat Adun Pakatan Rakyat di seluruh negeri itu disamping diletakkan juga di tempat-tempat lain yang dikunjungi oleh orang ramai di negeri itu.

Melihat kepada kandungan edisi pertamanya, penerbit akhbar ini dipercayai mempunyai kaitan dengan Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Datuk Noh Omar kerana gambar beliau ada pada muka depan dan belakang akhbar ini.

Pihak kerajaan negeri Selangor dikatakan tidak membantah penerbitan begini kerana ia menunjukkan media mereka berkesan tetapi penggunaan logo rasmi kerajaan negeri adalah tidak betul. -harakahdaily



Mungkinkah Kesan Domino Dari Tunisia?

Posted: 18 Jan 2011 06:04 AM PST

Kalangan pemerhati melihat melihat persamaan keadaan di beberapa negara negara Arab setelah tersingkirnya Presiden Tunisia Zine al-Abidine Ben Ali.

Ada spekulasi soal kemungkinan efek domino melanda di kawasan seperti runtuhnya Komunis di seluruh Eropah Timur pada tahun 1989.

Di beberapa negara Timur Tengah dan Afrika Utara, populasi generasi muda yang berkembang pesat menghadapi harga bahan pangan yang melonjak, angka pengangguran melambung, dan keterwakilan politik yang terbatas.

Sebahagian dari mereka juga berhadapan dengan pihak berkuasa yang sudah uzur dan yang dirundung isu pengganti.

Mesir

Di permukaan, Mesir memiliki banyak kesamaan dengan Tunisia, keadaan ekonomi sulit, korupsi di kalangan agensi kerajaan dan kesempatan terbatas bagi warganya untuk mengemukakan ketidakpuasan dengan sistem politik.

Presiden Hosni Mubarak, 82 tahun, boleh dikatakan memonopoli kekuasaan sejak mulai menjabat jawatannya tiga dekad lalu dan menjelang pertengahan tahun berkeupayaan untuk dipilih kembali.

Namun, kekecewaan mendalam warga Mesir sejauh ini hanya cukup untuk menghasilkan demonstrasi politik kecil-kecilan saja.

Jika dibandingkan dengan warga Tunisia, orang Mesir memiliki tingkat pendidikan dan kenal huruf lebih rendah dan bukan pengguna berat layanan internet. Banyak warga Mesir sangat miskin.

Wartawan BBC Jon Leyne di Kaherah menyatakan kebanyakan orang Mesir tidak melihat mereka boleh mengubah kehidupan mereka melalui aksi politik, seperti ikut dalam pemilihan, menjadi aktivis, atau berdemonstrasi.

Namun, laporan-laporan mengenai seorang pemuda yang mencuba membakar diri di Kaherah tentu merisaukan institusi pemerintah, kata wartawan kami.

Aksi bunuh diri pemuda Tunisia Mohamed Bouazizi, yang nekad membakar diri hingga terbunuh pertengahan Disember, yang meledakkan kerusuhan dan kemudian melnjatuhkan Presiden Ben Ali.

Algeria

Massa pemuda Algeria juga memprotes inflasi

Berbeda dengan Tunisia, Algeria sudah sering dilanda kerusuhan dalam beberapa tahun terakhir.

Ketika demonstrasi memuncak di Tunisia pada awal tahun, pemuda di negara tetangganya juga turun ke jalan.

Aksi bakar diri itu juga dilaporkan terjadi di Algeria.

Namun, meski harga bahan pangan juga menjadi masalah di Algeria, kerusuhan sering bersifat lokal dan sedikit demonstran mengusung tuntutan berskala nasional.

Pemerintah Algeria memiliki dana yang cukup besar dari eksport minyak dan gas, sehingga boleh dikatakan sanggup membujuk demonstran yang mengecam inflasi.

Pada tahun 1988, Algeria juga mengalami "revolusi kekuatan rakyat", yang kemudian menghasil pengenduran pembatasan media dan pemilihan multi-partai.

Perkembangan ini kemudian menimbulkan konflik berdarah antara institusi keamanan dan pemberontak berhaluan Islam, dan setelah itu warga Algeria ehilangan semangat untuk mendukung revolusi, kata wartawan BBC Chloe Arnold di Algeria.

Libya

Kol Muammar Gadaffi berkuasa sejak akhir 1960-an

Pemimpin Libya Kolonel Muammar Gadaffi mengeluarkan reaksi keras hari Senin atas pelengseran Presiden Ben Ali dan itu pasti mencerminkan kegalauannya atas kemungkinan efek domino.

Setelah 41 tahun berkuasa, di Kolonel Gadaffi kini penguasa paling lama di Afrika dan Timur Tengah. Dia juga salah seorang pemimpin paling berkuasa di sana.

Segala bentuk demonstrasi dilarang, tapi ada laporan kerusuhan di kota al-Bayda akhir minggu.

Namun, Libya memiliki penduduk jauh lebih sedikit dari para tetangga di kawasan, dan kekayaan dari minyak melimpah.

Jordan

Isu inflasi juga merisaukan banyak warga Jordan

Ribuan pemuda di seluruh Jordan berdemonstrasi pada "hari amarah" hari Sabtu (15/1) untuk memprotes kenaikan harga bahan pangan dan pengangguran.

Sebahagian menuntut Perdana Menteri Samir Rifai mundur.

Pemerintah minggu lalu menurunkan harga sebahagian bahan makanan dan BBM, tapi demonstrasn menyatakan pemerintah harus berbuat lebih banyak untuk mengatasi kemiskinan akibat inflasi.

Namun, Jordan diperintah oleh keluarga kerajaan, dan sebahagian masyarakat setia kepada raja.

Raja Abdullah tampaknya lolos dari kemarahan demonstran.

Sejauh ini unjuk rasa berlangsung damai, dan tidak seorang pun ditahan.

Maroko

Sebagaimana Tunisia, Maroko juga menghadapi masalah ekonomi dan tuduhan pengamalan korupsi di kalangan elit penguasa.

Reputasi Maroko tercoreng setelah dokumen yang dibocorkan lewat Wikileaks mengungkapkan tingkat korupsi meningkat, khususnya dalam perniagaan anggota keluarga kerajaan dan "ketamakan memuakkan" orang-orang dekat Raja Mohammed VI.

Kawat diplomatik dari kedutaan besar AS di Tunis yang disebarkan Wikileaks menyebut masalah serupa di lingkaran dalam Presiden Ben Ali.

Namun, Maroko, seperti Mesir dan Algeria, memang memberikan kebebasan berpendapat secara terbatas dan sejauh ini masih berhasil mengekang penunjuk perasaan.

Sebagaimana di Jordan, kerajaan Maroko mendapat dukungan di sebahagian masyarakat.

Isteri Ditumbuk Suami Gara-gara Baca SMS Madu

Posted: 18 Jan 2011 04:35 AM PST

Bukit Jalil - Hanya kerana membaca khidmat pesanan ringkas (SMS) di telefon bimbit milik suaminya, seorang wanita 44 tahun cedera ditumbuk, dipukul suami tanpa belas kasihan di rumahnya di sini, kelmarin.

Lebih malang, suaminya yang juga nazir sebuah masjid di Sungai Buloh turut menceraikan mangsa sebelum membelasahnya.

Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Mimi berkata, kejadian berlaku selepas suaminya itu selesai menunaikan solat Isyak.

Menurutnya, sebelum kejadian dia mendapat tahu madunya (isteri pertama suaminya) ada membuat panggilan telefon kepada suaminya yang kebetulan berada di rumahnya untuk mengadukan hal mengenai dirinya.

"Saya hanya mendapat tahu dalam perbualan itu, isteri pertama mengadu saya sering membaca SMS di telefon milik suami.

"Dia yang seolah-olah hilang pertimbangan terus melafazkan cerai kepada saya di dalam bilik tidur pangsapuri milik saya," katanya.

Mimi berkata, suaminya yang juga ahli sebuah pertubuhan politik itu hilang pertimbangan, berang tiba-tiba sebelum mengangkat dan menghumbannya ke atas serta menumbuk di bahagian mata kanan serta hidung sebanyak dua kali

"Tidak cukup dengan itu, dia turut menghentak dada saya, rasa sakit itu masih terasa hingga kini.

"Semuanya berlaku hanya kerana saya membaca SMS dihantar isteri pertama, saya tidak menyangka dia sanggup bertindak sebegini sekali memandangkan dia adalah seseorang yang warak dari segi agama," katanya yang memaklumkan dia bernikah dengan suaminya itu di Songkhla, Thailand Jun 2009 selepas perkenalan singkat yang berlaku di Negeri Sembilan.

Katanya, selepas keadaan kembali reda, suaminya kemudian meninggalkannya dalam keadaan kesakitan selepas memintanya mengemas pakaian yang ada di rumah itu.

"Sebelum meninggalkan rumah, dia sempat mengutuk saya dan berkata macam-macam terhadap anak hasil perkahwinan dengan suami pertama yang lalu.

"Saya kesal dia tergamak melakukan sedemikian apatah lagi tidak pernah memberi nafkah kepada saya dan hanya membayar bil air dan elektrik di rumah sahaja, itu pun kadangkala dia tidak membayarnya," katanya yang membuat satu laporan polis di Balai Polis Bukit Jalil di sini, petang semalam. -SH

Ulasan GB

Dewasa ini terdapat banyak kes di mana handfon dan beberapa media komunikasi digital seperti internet menjadi penyebab kepada berlakunya banyak pergaduhan dan penceraian.

Dan kisah di atas hanyalah satu daripada beberapa ratus kes yang berlaku disebabkan oleh kewujudan tekologi baru ini.

Suami dan isteri menjadi porak peranda gara-gara SMS.

Justeru itu, sebagai pasangan sebuah rumahtangga Islam, sepatutnya TIADA RAHSIA diantara suami dan isteri dalam hal komunikasi yang menggunakan handfon. Sebarang kerahsiaan sebenarnya menyerlahkan sikap ketidak-jujuran.

Justeru itu tidak sewajarnya suami menyembunyikan apa-apa hal melalui handfonnya daripada isteri begitulah juga disebaliknya, isteri tidak sepatutnya menyembunyi komunikasi dengan orang lain di belakang suaminya.

p/s Bukankah elok, jika isteri boleh pada bila-bila masa buka/baca malah jawab handfon suami, begitulah disebaliknya suami boleh pada bila-bila masa buka/baca malah jawab handfon isteri. Itulah persefahaman bersama demi menjaga kerukunan rumahtangga

Mayat Wanita Dgn Kesan Terbakar Ditemui Di Kawasan Pembuangan Sampah

Posted: 18 Jan 2011 03:25 AM PST

Ipoh: Mayat seorang wanita dengan kesan terbakar di beberapa anggota badan, ditemui dalam keadaan terbaring di kawasan pembuangan sampah di belakang sebuah restoran di Jalan Pasir di sini, Selasa.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri Datuk Dzuraidi Ibrahim berkata mayat itu ditemui 8.20 pagi tadi oleh seorang pekerja Majlis Bandaraya Ipoh yang ketika itu melakukan kerja-kerja pembersihan.

Beliau berkata mangsa yang memakai seluar pendek dan baju T, dipercayai dibunuh di tempat lain sebelum mayatnya dibuang di kawasan sampah berkenaan.

Katanya, tidak ada sebarang pengenalan diri ditemui dan kes itu diklasifikasikan sebagai kes bunuh.

Sehubungan itu, polis meminta orang ramai yang melihat atau mengetahui kejadian tersebut agar menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh di talian 05-2451500 bagi membantu siasatan.

Dalam perkembangan lain, polis menahan 18 wanita warga asing termasuk 16 dari Indonesia kerana tidak memiliki dokumen perjalanan dan dipercayai menjalankan kegiatan pelacuran di sebuah hotel di Jalan C.M.Yusof di sini semalam.

Dzuraidi berkata turut ditahan ialah seorang lelaki dipercayai penjaga premis yang menguruskan tempat bagi tujuan pelacuran dan seorang wanita tempatan serta tiga pelanggan lelaki.

Mereka berusia lingkungan 25 hingga 45 tahun dan ditahan reman untuk siastan lanjut, katanya.

Antara barangan yang dirampas dalam operasi itu ialah 56 keping kondom, wang tunai RM414, buku daftar hotel dan 2 botol minyak pelincir.

Beliau berkata kesemua wanita warga asing itu akan disiasat mengikut Seksyen 39(b) Peraturan Imigresen 1963 kerana melanggar syarat pas lawatan sosial serta permit, manakala penjaga premis pusat hiburan itu pula mengikut Seksyen 55B Akta Imigresen iaitu menggaji dan melindungi warga asing tanpa permit. -BERNAMA

RapidKL Tambah 8 Laluan Untuk Bas Wanita

Posted: 18 Jan 2011 02:30 AM PST

Bas Rapid khas untuk wanita dilancar dengan lapan laluan tambahan

KUALA LUMPUR - Perkhidmatan bas RapidKL khusus untuk penumpang wanita dilancarkan secara rasmi hari ini yang akan menyusuri 15 laluan terpilih.

Ia meliputi lapan laluan baru di mana tujuh laluan telah diperkenalkan dalam tempoh percubaan bulan lalu.

Bas itu yang tertera perkataan Bas Wanita akan beroperasi sepenuhnya mulai esok dengan dua perkhidmatan disediakan bagi setiap laluan di waktu pagi dan petang.

Lapan laluan tambahan ialah bagi yang bernombor U6 dari Taman Jasa Utama ke Medan Pasar, U31 (Pandan Indah ke Maybank Puduraya), U46 (Damai Perdana ke Bukit Bintang), U66 (Taman Medan ke Pasar Seni), U68 (Taman Sentosa ke Pasar Seni), U82 (Bandar Utama ke KL Sentral), U224 (Taman Dato' Senu ke Pasar Seni) dan U623 (Stesen LRT Kelana Jaya ke Subang Parade, melalui Sunway Pyramid).

Laluan terdahulu ialah U1 (Hab Pinggiran Batu Caves ke Medan pasar, U8 (Hab Damansara Damai ke Medan Pasar), U22 (Hab Sri Nilam ke Jalan Hang Lekiu), U40 (Hab Terminal Kajang ke Pasar Seni), U60 (Hab Puchong Utama ke Hab Pasar Seni), U80 (Hab UiTM Shah Alam ke Pasar Seni) dan U81(Hab Subang Suria ke Hab Pasar Seni).

Bagi perjalanan di sebelah pagi untuk penumpang wanita ke tempat kerja, ia akan berlepas pada pukul 6.45 pagi dan 7.30 pagi manakala di sebelah petang untuk penumpang pulang selepas bekerja, ia akan berlepas pada pukul 6 petang dan 6.45 petang.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, bas seumpama itu merupakan pilihan terbaik untuk golongan wanita ketika menggunakan pengangkutan awam.

"Ini adalah penambahbaikan kerana bas untuk wanita ini akan memberi ruang kepada lebih ramai wanita yang mungkin rasa kurang selesa menggunakan bas terutama di waktu puncak.

"Tapi mereka ada pilihan untuk naik bas yang mana, wanita saja atau campur dengan yang lain (lelaki dan wanita)," katanya kepada pemberita selepas melancarkan bas itu di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini.

Pengarah Kumpulan Bas Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana), Datuk Mohamed Hazlan Mohamed Hussain berkata, peluasan perkhidmatan Bas Wanita dilakukan setelah mendapat sokongan sebanyak 92 peratus daripada 1,400 responden yang disoal selidik semasa tempoh percubaan perkhidmatan.

Prasarana akan turut melancarkan bas dan van khas untuk golongan Orang Kelainan Upaya (OKU) tidak lama lagi. - BERNAMA

Tiga Wanita Antara 29 Ditahan Terlibat Dalam Judi Sabung Ayam Di Rawang

Posted: 18 Jan 2011 01:56 AM PST

Kuala Lumpur - Tiga wanita - dua warga Indonesia dan seorang warga tempatan -- adalah antara 29 individu yang ditahan polis semalam kerana dipercayai terlibat dalam perjudian sabung ayam di sebuah bangsal kolam ternakan ikan air tawar di Taman Saujana Utama, Bandar Country Home, Rawang.

Suspek berumur 20 hingga 31 tahun berada di premis berkenaan ketika polis menyerbu bangsal itu kira-kira 5.30 petang dan mereka ketika itu dikatakan asyik melihat pertarungan ayam sabung.

Kesemua suspek ditahan reman selama empat hari bermula Isnin, kata Ketua Polis Daerah Gombak ACP Abdul Rahim Abdullah dalam sidang media di pejabatnya di sini Isnin.

Beliau berkata hasil risikan polis, bangsal yang terletak di pedalaman itu telah hampir seminggu dijadikan pusat kegiatan judi sabung ayam.

Turut ditemui dan dirampas dalam serbuan itu ialah wang tunai RM38,000, beberapa pil dipercayai ubat kuat ayam, 13 taji, tiga buah dadu dan dua buah telefon bimbit. Lapan ekor ayam digunakan dalam kegiatan judi itu.

Abdul Rahim berkata polis akan mengambil keterangan kesemua yang terlibat dalam penganjuran judi itu dan pemilik bangsal berkenaan.

"Kita juga akan menyiasat sama ada pemilik bangsal itu tahu atau tidak mengenai kegiatan sabung ayam di bangsalnya," katanya, sambil menambah ini kali pertama bangsal itu diserbu.

Sementara itu, Abdul Rahim berkata kadar jenayah di daerah Gombak menurun tahun lepas berbanding 2009 berikutan kewujudan balai polis komuniti.

"Bagi tahun lepas, hanya terdapat 843 kes sahaja berbanding tahun 2009 iaitu 6,807 dengan tangkapan 1,688 suspek dan 53 peratus daripadanya berjaya diselesaikan," katanya. -- BERNAMA

Ulasan GB

Masih wujud lagi permainan-permainan ala jahiliah ini di zaman moden. Pesertanya Melayu, beragama Islam. Ada wanita pula. Sungguh memalukan.

Tiada ulasan: