Khamis, 20 Januari 2011

Bila Harimau Sudah Menaip...

Bila Harimau Sudah Menaip...


Chegu Bard adalah lawan sebenar Khairy Jamaluddin

Posted: 20 Jan 2011 08:58 AM PST

Penat benar aku menonton permainan politik Malaysia namun masa yang amat terhad membuatkan banyak perkara hanya terpendam semak di lubuk hati. Terbaru, perihal "Debat Politik Janji 100 Hari Pakatan Rakyat" yang diulas kemas oleh Khairy Jamaluddin. Beginilah, biar aku tetapkan lawan sebenar buat KJ.

Lawan yang sesuai dan sama kuat dengan KJ adalah Chegu Bard. Sama-sama pernah berentap di Rembau dan sama-sama mempunyai pengikut yang ramai dikhalayak orang muda.

Kenapa aku tidak memilih Sam Akin? Aku jawab mudah. Dia ketua AMK, dipilih oleh ahli PKR dan bukan pilihan aku. Aku tengok Sam Akin tiada karisma dan tiada keupayaan (bukan OKU) untuk bertembung dengan KJ. Kita bicara mengenai calon yang superb, kental dan hebat untuk bertarung di medan kalah mampos. Siapa kalah hujah, dia dikira mampos dan boleh bungkus! Molek sungguh graduan Eropah bertembung dengan Graduan Korea Selatan.

Terus- terang, aku banyak menonton KJ dan Chegu Bard berhujah. Baik di youtube ataupun secara langsung. Aku tidak menyerupai orang UMNO maka orang Pakatan tidak perasan kehadiran aku. Dan, aku tidak nampak macam orang Pakatan maka orang UMNO tak nampak aku berada bersama mereka. Aku orang bawahan yang tidak penting dalam merencana hala-tuju politik masing-masing. Argghh! Persetan lah. Aku pun banyak kerja lain kan...

Konklusi mudah, aku tetap merasakan pertembungan mereka yang aku tunggu dan penting buat orang muda macam aku. Bagaimanapun, dari pandangan aku, KJ tidak layak bermain bersama DSAI. KJ terlalu hijau dalam politik.

Kalau nak ikutkan hati aku, KJ hanya layak berdebat bersama anjing tapi come-on lah...graduan Oxford ni beb...takkan nak hina serendah tu kan?

So, Chegu Bard...make ur next move...hantar surat tawaran segera. Dedah juga di blog. Kita tengok KJ jawab atau tidak. KJ telah menulis "Memandangkan mereka tidak boleh memutuskan siapa hendak dihantar, ingin saya nyatakan bahawa saya tiada masalah untuk bersemuka dengan salah seorang daripada mereka, atau kedua-duanya sekali pada waktu sama. Cadangan saya ialah, duduk berbincang putuskan siapa wakil mereka yang sebenar. Pilihlah yang terbaik antara saudara berdua, saya menanti jawapannya." dalam Pemuda dot com dot my.

Then, KJ... Once terima pelawaan, terus tetapkan hari. Better ada live tele-cast...biar orang Chombong, Podeh, Kundur, Pilin, Ulu Sopori, Bongek Acheh...dapek tengok sapo diorang nak pangkah nanti.

Aku? Macam biasa. Tengok sambil makan biskut balak cecah kopi.

Jangkaan aku, KJ kena hempok kaw-kaw dengan Chegubard. Yang best, Chegubard menang TANPA PENGGUNAAN LASER!

Tiada ulasan: