Selasa, 4 Januari 2011

:: @ AL-BAKISTANI @ ::

:: @ AL-BAKISTANI @ ::


PERSEPSI DALAM POLITIK

Posted: 04 Jan 2011 10:34 AM PST

Dalam kamus dewan, persepsi ditafsirkan sebagai, "gambaran atau bayangan dalam hati atau fikiran (tentang sesuatu), pandangan (menerusi pancaindera), tanggapan" [Kamus dewan : 1025]. Ada pula dari kalangan ilmuan, mereka menafsirkan persepsi ini sebagai, "tanggapan awal".

Dalam politik, persepsi dan peluang adalah dua perkara yang tidak boleh dilalaikan. Ia adalah perkara penting. Malahan, jika diperhatikan bahawa Nabi SAW amat mementingkan persepsi dan peluang itu. Ekoran itu, Nabi SAW berjaya dalam dakwahnya.

Pernah nabi SAW dikunjungi Umar bin Al-Khattab, meminta izin untuk memancung Abdullah bin Ubai bin Salul, kerana kejahatan bapa munafiq itu terhadap nabi SAW. Permintaan Umar itu tidak diizinkan oleh Nabi SAW dengan sabda baginda;

لَا يَتَحَدَّثُ النَّاسُ أَنَّهُ كَانَ يَقْتُلُ أَصْحَابَهُ

Maksudnya;
"Tidak, [bimbang] orang bercakap bahawa [Muhammad] membunuh sahabat-sahabatnya"

[Al-bukhari : 3257]

Dari hadis ini, kita dapat melihat bahawa kebimbangan melahirkan persepsi buruk terhadap diri nabi SAW, baginda SAW tidak menginzinkan Umar memancung Abdullah bin Ubai.

Dari sudut peluang pula, Nabi SAW melakukan perjanjian Hudaibiyyah. Mendapat peluang itu, digunakan nabi SAW sebaik mungkin untuk menyampaikan islam, seterusnya Islam terus berkuasa di atas muka bumi Allah SWT.

Di malaysia, bagaimana PAS bermain dengan persepsi? Bagaimana PAS mencari peluang?

Sekian

Wallahu 'Alam


p/s : Apakah Suhaimi Embong akan mengatakan bodoh pada artikle ini?


Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
5 Januari 2010 * 2:21 pagi

KELUHAN PENGUNDI PAS YANG PATUT PIMPINAN PAS LIHAT

Posted: 04 Jan 2011 09:38 AM PST

ini ada dua keluhan pengundi PAS dalam PRU lepas melalui FB. Kepada pimpinan PAS, agar ia dianggap penting.

keluhan tersebut adalah seperti berikut;

SATU;

utk pengetahuan ustaz ana dah kluar dari parti pas,apakah tindakan ana ini btol ,skarang ni ana dah masok pkr

KEDUA:

Salam Ustaz, nampaknya Pemimpin Pas sekali lagi bertemu dengan UMNO di belakang rakyat, rupanya terdapat pemimpin yang berimejkan ULAMA tidak boleh dipercaya (kecuali Tuan Guru Nik Aziz dan seangkatan), mereka lebih pentingkan politik dari perjuangan. Saya rasa PAS dah tak perlu undi dari saya.

sila klik





UMNO/BN SEMAKIN GILA : MINYAK NAIK LAGI

Posted: 04 Jan 2011 03:48 AM PST

Harga minyak RON97 akan naik lagi RM 0.10 seliter mulai 12.00 tengah malam ini dari RM 2.30 kepada RM 2.40 seliter. Kenaikkan ini dilihat dari jangkaan kenaikan yang akan berterusan kepada RON97 yang akan mencecah harga kepada lebih RM 3.00 seliterpada penghujung tahun ini mengikut satu maklumat yang saya perolehi.

Selain itu minyak RON95 juga akan mengalami beberapa kali kenaikan pada tahun ini pada kadar yang belum dipastikan lagi menurut sumber yang kami perolehi juga.

sumber : Idhamlim

AKHIRNYA TOK GURU JUGA YANG SEJUKKAN

Posted: 04 Jan 2011 03:27 AM PST


Isu pertemuan antara pemimpin Umno dan pemimpin PAS pada akhir Disember lepas memang hangat di alam maya. Memang ramai yang suka/marah bila dibagitau ada pertemuan lagi antara pemimpin Umno dan pemimpin PAS.

Macam yang aku tulis sebelum ni, memang langsung tak ada salahnya kalau ada pertemuan antara pemimpin PAS dan Umno. Memang langsung tak salah kalau sekadar ada pertemuan dan perbincangan.

Kecualilah kalau dibincangkan perkata Kerajaan Perpaduan. Kalau bincang bab Kerajaan Perpaduan memang salah besar kepada pemimpin PAS terbabit, pasainya memang ada larangan yang terang dari pimpinan tertinggi PAS sendiri supaya isu Kerajaan perpaduan ni tutup buku.

Alhamdulillah, akhirnya TG Nik Aziz bersuara. Walaupun dia tak bagitau apa sebenarnya yang dibincangkan tapi aku yakin kebanyakkan penyokong Pakatan Rakyat menarik nafas lega.

Pasainya, tahap thiqah depa dengan TG Nik Aziz sangat tinggi. Depa percaya, kalau TG Nik Aziz sendiri terlibat dalam pertemuan tu, takdak apa yang perlu dirisaukan. Pasainya depa yakin yang TG Nik Aziz takkan menghampakan harapan depa selama ni. Tak kira la apa pun harapan depa, tapi depa percaya TG Nik Aziz memang boleh digantung harap.

Tambah-tambah lagi bila dah TG Nik Aziz sendiri guna perkataan MENGARUT, takkan TG Nik Aziz nak buat benda yang dia sendiri kata mengarut.

sumber : Cenangau

PENJELASAN TENTANG DEBAT ULAMA MUDA UMNO - PAS

Posted: 04 Jan 2011 02:26 AM PST


Dari harakah cetak bertarikh 21 - 24 Muharam 1432 dalam ruangan Fikrah, muka surat 7.

Pukul 3, kami ada mesyuarat Post mortem PRK Galas buat kali ke-3 di pejabat Agong PAS, Jalan Raja Laut bersama dengan Abang Mat Sabu, Ahli jawatankuasa PAS Pusat. Selepas mesyuarat, aku berjumpa dengan seorang aktivis veteran parti yang bekerja di Pejabat PAS sejak sekian lama.

Kami bersalaman dan bertanya Khabar. Lalu, ditanyakan tentang satu berita dalam akhbar cetak, iaitu berkenaan dengan debat antara aku dengan ustaz Fathul Bari, Ulama Muda UMNO baru-baru ini.

Dari apa yang dibualkan, kelihatan berita yang dilaporkan secara umum itu, persepsi ramai menyatakan bahawa kehadiranku berdebat dengan Ustaz Fathul bari pada lama itu sebagai mewakili PAS, walhal penulis [wartawan] tidak bermaksud begitu.

Seperti yang aku diberitahu bahawa, jika ikut jadual asalnya, perdebatan itu bukan antara aku dengan ustaz Fathul bari, tetapi antara ustaz Nasaruddin tantawi dan ustaz Fathul bari. tetapi memandangkan tidak ada respon balas dari ustaz Nasaruddin atas persetujuan itu, menyebabkan pihak penganjur telah meminta aku hadir untuk mengambil tanggungjawab itu.

Bagi menanggungjawab itu, maka aku hadir. Tetapi, Ingin ditegaskan disini, bahawa kehadiranku pada Malam itu, bukan sebagai mewakili PAS atau sebagai pimpinan PAS. Ini kerana, aku tidak mempunyai sebarang jawatan dalam parti. Juga, tidak hadir sebagai mewakili parti.

Aku hadir pada malam itu sebagai seorang yang keahlian PAS, yang mahu mempertahankan ijtihad PAS yang membenarkan menegur pimpinan negara secara terbuka sepertimana yang sedang PAS lakukan kini.
Malahan, sudah ternyata isi kandungan debat pada malam itu, apabila Aku telah kemukakan hujjah berdasarkan ulasan Al-Quran, Hadis dan perkataan Ulama Salaf Soleh, seperti yang telah disyaratkan oleh ustaz Fathul bari.

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani

MUBAHALAH DALAM ISLAM

Posted: 04 Jan 2011 02:20 AM PST

PERTAMA : SUMPAH

DEFINISI

Sumpah [bahasa arab : aiman] bermakna, "mengukuhkan kata-kata yang tidak pasti kebenaran kandungannya dengan menyebut salah satu dari Nama-nama Allah, ataupun menyebut salah satu dari sifat-sifatnya dengan lafaz tertentu". [Al-Fiqh Al-Manhaji : 3/575]

HUKUM SUMPAH

Hukum sumpah adalah makruh.

Firman Allah;

وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمَانِكُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Maksudnya;
"(dan janganlah kamu jadikan nama) Allah Dalam sumpah kamu sebagai benteng Yang menghalangi kamu daripada berbuat baik dan bertaqwa, serta mendamaikan perbalahan antara sesama manusia. dan (ingatlah), Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa mengetahui"

[Al-Baqarah : 224]

Larangan dalam ayat ini bermaksud larangan makruh, bukan haram. Ini kerana, dalam beberapa keadaan hukum sumpah boleh bertukar menjadi haram, wajib, sunat dan harus.

Sumpah yang wajib adalah, apabila seseorang itu tidak dapat menyatakan kebenaran dan menyatakan sesuatu kebenaran kecuali dengan cara bersumpah, maka bersumpah menjadi wajib.

Sumpah yang sunat adalah, apabila untuk memberi kesan kepada pendengar ketika memberi ketika memberi peringatan atau nasihat. Dan sumpah yang harus pula adalah, apabila untuk melakukan perkara ketaatan atau menjauhi maksiat, atau menunjuk jalan yang benar atau melarang dari melakukan kebatilan.

Contohnya, Nabi Saw pernah berkata;

فَوَاللَّهِ لَا يَمَلُّ اللَّهُ حَتَّى تَمَلُّوا وَكَانَ أَحَبَّ الدِّينِ إِلَيْهِ مَادَامَ عَلَيْهِ صَاحِبُهُ


Maksudnya;
"Sesungguhnya Allah tidak pernah jemu, tetapi kamu yang boleh merasa jemu. Perkara yang paling disukai dalam agama adalah, perkara yang dilakukan secara sentiasa oleh pelakunya"

[Al-Bukhari : 41]

SUMPAH JADI HARAM

Sumpah boleh jadi haram, sekiranya ia digunakan untuk dipermain-mainkan.

Firman Allah;

وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمَانِكُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Maksudnya;
"(dan janganlah kamu jadikan nama) Allah Dalam sumpah kamu sebagai benteng Yang menghalangi kamu daripada berbuat baik dan bertaqwa, serta mendamaikan perbalahan antara sesama manusia. dan (ingatlah), Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa mengetahui"

[Al-Baqarah : 224]

Sumpah juga boleh jadi haram, apabila bersumpah untuk melakukan perbuatan haram, ataupun untuk meninggalkan perkara yang wajib, atau berdusta mengenai sesuatu perkara yang tidak benar.

Nabi SAW pernah bersabda;

الْكَبَائِرُ الْإِشْرَاكُ بِاللَّهِ وَعُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ وَقَتْلُ النَّفْسِ وَالْيَمِينُ الْغَمُوسُ

Maksudnya;
"Dosa besar itu adalah, syirik kepada Allah, derhaka ibu bapa, membunuh dan sumpah yang dusta"

[Al-Bukhari : 6182]

ORANG MUNAFIQ SUKA BERSUMPAH

Firman Allah;

يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ لِيُرْضُوكُمْ وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ يُرْضُوهُ إِنْ كَانُوا مُؤْمِنِينَ

Maksudnya;
"mereka bersumpah kepada kamu Dengan nama Allah untuk mendapat keredaan kamu, padahal Allah dan RasulNya jualah Yang lebih berhak mereka mendapat keredaanNya, jika betul mereka orang-orang Yang beriman"

[At-taubah : 62]

Menurut Imam Fakhruddin Ar-Razi, ayat ini diturunkan selepas dari berlaku peperangan tabuk. Ini kerana, dalam peperangan tersebut, orang munafiq tidak hadir. Apabila pulang dari tabuk, orang-orang munafiq datang berjumpa dengan Rasulullah SAW dan memberikan sebab. Bagi meyakinkan nabi, mereka bersumpah dihadapan Nabi SAW. Tindakan itu, menyebabkan Allah SWT menurunkan firman ini.

[at-tafsir Al-Kabir : 8/82]

KEDUA : MUBAHALAH

Makna Mubahalah dari sudut bahasa adalah, "saling Laknat melaknati". [Mukjam Al-Mustalahat wa Al-Alfaz Al-Fiqhiyyah : 3/204]

Adapun makna Mubahalah dari sudut syarak adalah, "saling laknat melaknati, iaitu berdoa agar diterima laknat dari Allah terhadap orang yang dusta daripada dua pihak yang saling laknat melaknati" [Tahrir Alfaz At-Tanbih : 1/247]

DALIL MUBAHALAH

Firman Allah;

فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ

Maksudnya;
"kemudian sesiapa Yang membantahmu (Wahai Muhammad) mengenainya, sesudah Engkau beroleh pengetahuan Yang benar, maka Katakanlah kepada mereka: "Marilah kita menyeru anak-anak Kami serta anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan Kami serta perempuan-perempuan kamu, dan diri Kami serta diri kamu, kemudian kita memohon kepada Allah Dengan bersungguh-sungguh, serta kita meminta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang Yang berdusta".

[Surah Al-Imran : 61]

Sebab turun ayat ini, berkaitan dengan perdebatan antara Nabi SAW dengan beberapa orang nasrani dari Najran. Mereka terdiri dari 13 orang, yang diketuai oleh seorang yang bernama Al-'Aqib, atau dikenali juga sebagai Abdul Masih.

Dalam perdebatan itu, semua hujjah-hujjah Nasrani itu dijawab oleh nabi SAW, tanpa mereka berjaya membalas lagi. Namun begitu, mereka tetap berkeras juga hendak berhujjah, walau mereka sudah mempunyai hujjah lagi.

Mengenangkan sifat begitu, Allah SWT pun menurunkan ayat ini.

[Ibnu Kathir : 2/50]

SYARAT-SYARAT MUBAHALAH

Melihat kepada asbab nuzul kepada ayat ini, ulama menetapkan syarat-syarat mubahalah adalah seperti berikut;

Pertama, hendaklah dilakukan dalam keadaan Ikhlas kerana Allah. Ia tidak boleh dilakukan dengan tujuan hawa nafsu, sebaliknya hendaklah digunakan dengan tujuan mempertahankan kebenaran atau menzahirkan kebenaran.

Kedua, hendaklah ia berlaku selepas dari pertikaian ilmu. Tanpa pertikaian terlebih dahulu, maka tidak seharusnya berlaku mubahalah. Dan mubahalah itu, hendaklah dalam perkara yang berlaku dalam perkara keilmuan.

Firman Allah;

وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلا هُدًى وَلا كِتَابٍ مُّنِيرٍ

Maksudnya;
"dan ada di antara manusia Yang membantah Dalam perkara-perkara Yang berhubung Dengan Allah Dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan, dan tidak berdasarkan sebarang keterangan, dan tidak juga berdasarkan mana-mana Kitab Allah Yang menerangi kebenaran;

[Al-Haj : 8]

Ketiga, hendaklah orang yang mengajak mubahalah itu dari kalangan orang yang dikenali sebagai ahli kebaikan dan ketaqwaan. Ini kerana, dalam mubahalah, ia mengandungi doa bersedia mendapat laknat. Doa orang yang bukan dari ahli taqwa dan kebaikan, tidak dimakbulkan oleh Allah SWT.

Firman Allah;

وَإذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُم يَرْشُدُون

Maksudnya
"dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang Yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.

[Al-Baqarah : 186]

Keempat, ia hendaklah dilakukan selepas kedua-dua belah pihak telah mendatangkan hujjah masing-masing. Hujjah itu pula, hendaklah hujjah yang nyata dan jelas. Sekiranya mereka tetap berkeras atas pendapatnya yang kekal atas kesesatan, tanpa bersedia menerima kebenaran, maka baru boleh mengajak kepada mubahalah.

Ibnu Qayyim menyatakan;

إن السنة في مجادلة أهل الباطل إذا قامت عليهم حجة الله ، و لم يرجعوا ، بل أصروا على العناد ، أن يدعوهم إلى المباهلة ، و قد أمر الله سبحانه ، بذلك رسوله صلى الله عليه و سلم ، و لم يقُل : إن ذلك ليس لأمتك من بعدك . و دعا إليها ابنُ عمه عبد الله بن عباس ، من أنكر عليه بعض مسائل الفروع ، و لم يُنكر عليه الصحابة ، و دعا إليه الأوزاعي سفيان الثوري في مسألة رفع اليدين ، و لم يُنكَر عليه ذلك ، و هذا من تمام الحجة

Maksudnya;
"Sesungguhnya sunnah dalam berdebat golongan sesat, apabila didatangkan hujjah Allah [hujjah yang benar], mereka tetap tidak mahu kembali [kepada kebenaran], malahan tetap dengan kedegilan, bahawa mengajak mereka kepada mubahalah. Allah SWT menyuruh Rasulullah SAW melakukan demikian [Mubahalah]. Tidak betul jika ada yang berkata bahawa ia tidak dikenakan kepada umat kamu [wahai muhammad] selepas dari kamu. Ini kerana, sepupu Nabi SAW yang bernama Abdullah bin Abbas pernah mengajak mubahalah terhadap mereka yang mengingkari beberapa masalah-masalah furu' [Fiqh] tanpa diingkari oleh seorangs sahabat pun. Juga, Awzaie pernah mengajak Sufyan As-Sauri bermubahalah dalam masalah angkat dua tangan [angkat takbir dalam solat], tanpa diingkari oleh seorang pun. Ia digunakan untuk mencapai kesempurnaan hujjah"

[Zad Al-Ma'ad : 3/643]

Kelima, hendaklah mubahalah ini berlaku dalam perkara agama yang terlalu penting. Ia digunakan untuk menghasilkan kemaslahatan kepada Islam dan orang islam, atau menolak kemafsadan terhadap Islam dan orang islam.

Imam Ibnu Qayyim menyatakan;

و أما حكم المباهلة فقد كتب بعض العلماء رسالة في شروطها المستنبطة من الكتاب و السنة و الآثار و كلام الأئمة ، و حاصل كلامه فيها أنها لا تجوز إلا في أمر مهم شرعاً وقَع فيه اشتباه و عناد لا يتيسر دفعه إلا بالمباهلة ، فيُشتَرط كونها بعد إقامة الحجة و السعي في إزالة الشبه و تقديم النصح و الإنذار

Maksudnya;
"adapun hukum mubahalah, ia telah ditulis oleh sebilangan ulama' tentang syarat-staratnya yang teristinbat [dikeluarkan hukum] dari Al-Quran dan As-Sunnah, amalan sahabat dan perkataan para imam. Kesimpulan dari perkataannya adalah, tidak harus mubahalah kecuali dalam perkara yang terlalu penting dalam syarak, iaitu sekiranya tanpa mubahalah, ia mampu melahirkan kecelaruan dalam pemahaman agama. Ia disyaratkan bahawa selepas ditegakkan hujjah, melakukan usaha yang kuat dalam menghilangkan kesamaran, dan didahului dengan nasihat dan pesanan"

[Syarh Qasidah : 1/37]

TIDAK DIGALAKKAN MUBAHALAH

Dalam mengomentari tentang Mubahalah, Dr Yusuf Al-Qaradhawi ada berkata;

وقال القرضاوي خلال حوار مع شبكة "أون إسلام": "أنا لست مع الدعوة للمباهلة، فالمباهلة تكون مع أناس عقلاء متدينين، يخافون عقاب الله، ويحذرون نقمته، كما كانت المباهلة بين النبي وبين نصارى نجران، وهم قوم متمسكون بعقيدتهم، وأهل حِجاج، ونقاش، وفيها نزل قوله تعالى: "فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ" (آل عمران: 61).


Maksudnya;
"Aku tidak mengajak kepada mubahalah. Ini kerana, mubahalah ini berlaku pada orang yang cerdik; yang beragama. Mereka takut akan azab Allah disamping mereka mengelak dari mendapat kecelakaan dari Allah. Ia sama seperti yang berlaku kepada Nabi SAW dengan orang-orang nasrani Najran, dalam keadaan mereka adalah kaum yang terlalu berpegang teguh dengan aqidah [kepercayaan] mereka, dan mereka adalah ahli Hujjah. Lantaran, Allah SWT menurunkan firman-Nya dari surah Al-Imran ayat 61 "

Melihat kepada perkataan Dr Yusuf Al-Qaradhawi ini, nyata bahawa mubahalah bukanlah perkara yang baik dan mudah dilakukan begitu sahaja, sebaliknya ia berlaku dalam perkara-perkara penting dalam agama sahaja.

KETIGA : KERAGUAN

Satu;

Mubahalah tidak berlaku dalam perkara jenayah. Ini kerana, perkara jenayah adalah melibatkan perkara yang berkait dengan mahkamah, sedangkan mubahalah tidak berlaku dalam mahkamah.

Dalam firman Allah tentang mubahalah [Al-Imran : 61], didapati mubahalah itu berlaku dalam perkara yang melibatkan pertembungan antara agama islam dengan agama kristian. Pertembungan antara agama, tidak pernah berlaku perdebatannya dalam mahkamah.

Dua;

Sumpah berlaku untuk mempertahankan diri, bukan untuk melakukan tuduhan kepada orang lain.

Nabi SAW ada bersabda;

الْبَيِّنَةُ عَلَى الْمُدَّعِي وَالْيَمِينُ عَلَى الْمُدَّعَى عَلَيْهِ

Maksudnya;
"datangkan bukti bagi orang yang menuduh, dan sumpah bagi orang yang dituduh"

[At-tarmizi : 1261]

Jika bersumpah tidak dibenarkan dalam melakukan tuduhan, maka terlebih tidak boleh bersumpah untuk mengheret orang yang tertuduh.

Tiga;

Sumpah bagi orang yang dituduh seperti hadis di atas, adalah dengan perintah mahkamah. Sumpah yang berlaku diluar mahkamah, tidak termasuk dalam kandungan hadis yang disebutkan di atas.

Empat;

Bersumpah dalam masjid, hanya berlaku dalam bab Li'an. Dalam fiqh, Li'an bermaksud, "perkataan tertentu yang digunakan sebagai hujjah oleh orang yang terpaksa menuduh orang yang mencemarkan tempat tidurnya dan memberi malu kepadanya sebagai berzina".

Dengan perkataan lain, Li'an bermaksud seseorang suami yang nampak isterinya berzina dengan lelaki lain, tetapi tidak dapat mendatangkan seramai empat orang saksi, maka hendaklah dia berkata, "Aku bersaksi demi Allah, aku berada di pihak yang benar terhadap dakwaanku bahawa isteriku [sebut nama dan bintinya] telah berzina"

Perkataan ini hendaklah diucapkan sebanyak empat kali. Dan pada kali kelima, dia hendaklah berkata, "Aku dilaknati Allah sekiranya aku berbohong". [Al-Fiqh Al-Manhaji : 4/903]

Ia berdalilkan kepada Firman Allah;

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُمْ شُهَدَاءُ إِلَّا أَنْفُسُهُمْ فَشَهَادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ * وَالْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كَانَ مِنَ الْكَاذِبِينَ

Maksudnya;
"dan orang-orang Yang menuduh isterinya berzina, sedang mereka tidak ada saksi-saksi (yang mengesahkan tuduhannya itu) hanya dirinya sendiri, maka persaksian (sah pada Syarak) bagi seseorang Yang menuduh itu hendaklah ia bersumpah Dengan nama Allah, empat kali, Bahawa Sesungguhnya ia dari orang-orang Yang benar * dan sumpah Yang kelima (hendaklah ia berkata): Bahawa laknat Allah akan menimpa dirinya jika ia dari orang-orang Yang dusta"

[An-Nur : 6-7]

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
3 Januari 2010 * 3:52 pagi





Tiada ulasan: