Nuffnang

Pengikut

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)

0
sumber :-

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)


Hadiah BN sempena kemenangan PRK Dun Tenang -Petrol RON97 naik 10 sen lagi

Posted: 31 Jan 2011 08:15 AM PST



Jan 31, 11 7:29pm - Harga petrol RON97 akan dinaikkan 10 sen berkuatkuasa tengah malam ini menurut satu sumber industri.

Dengan kenaikan itu, harga petrol RON97 akan meningkat menjadi RM2.50 seliter (RM2.40 sebelumnya).

Ini merupakan kenaikan harga yang keempat berturut-turut bagi petrol RON97.

Kenaikan harga ini juga dilakukan sehari selepas pilihan raya kecil DUN Tenang yang berlangsung semalam. - www.malaysiakini.com

Aku cuma nak kata:


Apa yang dijangka memang benar benar berlaku. Kerajaan BN tak perlu tunggu lama untuk menaikkan harga minyak. KerajaanBN tahu, rakyat terbanyak tak marah sangat bila naik kan RON 97 tetapi Kerajaan BN cari nahas kalau naik kan RON95. Sebab apa?. Sebab ramai orang tak kisah langsung. Janji kenderaan boleh bergerak, RON apa pun diaorang tak kisah. Kalau ada RON88, mereka akan tukar ke RON88.


Oleh itu, nampak nya RON97 yang akan menampung subsidi RON95. Maksud nya KERAjaan akan cuba kekalkan harga RON95 dan jika tidak boleh bertahan, pindahkan kenaikan harga kepada RON97. Betul atau tidak ?, itu adalah andaian aku.


Tak mustahil juga kenaikan ini adalah untuk mendapatkan semula dana yang telah dicurahkan masa kempen PRK Tenang. Apatah lagi ada 1 lagi PRK di DUN Merlimau Melaka. Kat situ pun nak curah duit lagi

Aku semakin berbulu bila baca slogan: Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.


Khak pthuiiii !!!!!!

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now!
http://www.emailcashpro.com


bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


Pengalaman ngeri 2 MP terperangkap di 'pulau' Pogoh

Posted: 31 Jan 2011 06:51 AM PST

LABIS, 31 Jan: Dua Ahli Parlimen (MP) PAS menceritakan pengalaman ngeri mereka awal pagi tadi sehingga terperangkap dalam satu 'pulau' banjir di Pogoh.

"Kami sekarang berada di Kampung Bukit Limau Manis, Pagoh 3, Segamat. Kami telah memaklumkan kepada pihak berkuasa. Bantuan masih tidak kesampaian. Paras air semakin naik dan hujan masih turun.
(GAMBAR: Dr Hatta bergambar dengan kanak-kanak di 'pulau' Pogoh tempat beliau terperangkap sehingga jam 8.30 malam 31 Januari. Selepas itu, belliau dibawa dengan bot penduduk kampung keluar dari situ dan dalam perjalanan menaiki Hilux. Kereta beliau terpaksa ditinggalkan di pulau 'Pogoh" ini)

Bekalan elektrik terputus. Kami sekarang tengah menumpang in satu rumah orang kampung dan dilayani dengan baik," tulis Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli yang tersangkut di kampung tersebut bersama Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar.

Mengimbas kembali peristiwa ngeri semalam, Dr Hatta berkata beliau dan Mahfuz cuba meninggalkan Labis pada pukul 1.30 pagi, namun tidak berjaya kerana tersekat kerana kesesakan yang teruk di Segamat.

"Kami tidak boleh meneruskan perjalanan, oleh itu kami berpatah balik ke arah Labis dan mengambil jalan Felda Chempedak ke Pagoh.

Selepas mengharungi dua kawasan banjir, masalah kami bermula," imbas Dr Hatta.
(GAMBAR: Mahfuz bergambar dengan keluarga angkat tempat beliau menumpang ketika terperangkap)

Dalam perjalanan menghala ke Pagoh, Dr Hatta berkata mereka menemui lima kawasan banjir namun mereka berjaya merentasinya dengan kereta T Fortuner.

"Kawasan banjir terakhir sangat dalam airnya dan air mengalir dengan sungguh deras sekali. Air juga memasuki kereta, namun kita berjaya sampai ke kawasan tanah kering. Ia sudah 3 pagi pada masa itu," kata Dr Hatta yang mengklasifikasikan peristiwa itu tersebut sebagai 'sangat ngeri'.

Selepas itu, Dr Hatta dan Mahfuz membuat keputusan untuk meneruskan perjalanan, dan selepas satu minit daripada tempat kejadian ngeri tadi, mereka sekali lagi bertembung dengan kawasan banjir, di mana kali ini Mahfuz, yang juga Naib Presiden PAS menasihatkan Dr Hatta untuk tidak mengambil risiko untuk mengharungi kawasan banjir keenam ini.

"Saya setuju dengan Mahfuz dan menghentikan kereta di tepi jalan berdekatan dengan dua rumah kampung yang bersuluh," kata Dr Hatta.

Sebelum berehat sejenak di kereta, Dr Hatta sempat meletakkan satu petanda di masa gigi air berada untuk melihat perubahan paras air.

"Saya tidur nyenyak sehingga masa untuk solat subuh dan mendapati petanda yang saya letak telah hilang dan paras air hanya beberapa kaki saja daripada kereta. Subhanallah. Kami terperangkap di dalam satu pulau!" kata Dr Hatta lagi.

Namun begitu, nasib malang Dr Hatta dan Mahfuz di'offset'kan dengan layanan mesra penduduk-penduduk kampung di Kampung Bukit Limau Manis di mana mereka dijemput untuk menumpang di salah semua rumah mereka.

"Kami dijemput oleh orang kampung, menunaikan solat dan diberitahu bahawa daripada pengalaman lepas mereka, ia akan mengambil masa beberapa hari untuk paras air turun. Ahh sudahh!

Nasib baik ada bekalan elektrik untuk mencajkan Blackberry," kata Dr Hatta yang ketika itu berasa yakin bahawa mereka akan diselamatkan oleh bantuan JKM atau pasukan Ahli Parlimen kawasan tersebut sekejap lagi.

"Saya yakin bahawa JKM atau pasukan ahli parlimen kawasan ini akan datang dengan boat untuk memberikan ikan sardin. Aku pun akan buat muka welfare tadah tangan," tambah Dr Hatta.
Bagaikan jatuh ditimpa tangga, sehingga jam 2 petang tadi, menurut Dr Hatta, masih tiada orang dan pihak berkuasa yang datang menghulurkan bantuan, dan keadaan bertambah perit apabila bekalan elektrik turut terputus di kampung tersebut.

"Kami masih menunggu," itulah mesej terakhir yang dihantar Dr Hatta dan Mahfuz kepada Harakahdaily tengah hari tadi.

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


LEBIH BAIK AKU CIUM ANJING DARIPADA CIUM TANGAN ORANG TUA NYANYUK NI !!

Posted: 31 Jan 2011 09:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

ORANG tuan nyanyuk mana tah cakap ada pulak Islam Nik Aziz. Kalau dia cakap ada Islam Nik Aziz, dia tu ada tak Islamnya? Langsung takde kot.

Kalau orang kata si tua nyanyuk ni memang takde Islam, aku mungkin percaya pasal orang tuan nyanyuk ni pernah cakap Nabi bela janggut pasal zaman Nabi takde Pisau Cukur. Orang tua nyanyuk ni juga ada cakap kalau laksanaklan hudud, umat Islam tak boleh maju pasal ramai yang kena potong tangan. Weyy...orang tua, yang kena potong tangan tu orang seperti engkau la yang pencuri hak rakyat. Dah la tua, bodoh la pulak.

Bayangkan punyalah bangangnya orang tua ni tuduh Nik Aziz punca umat Islam berpecah. Dia cerita pasal tubuhnya Parti Melayu Semangat 46 dulu buat orang Melayu dan Islam berpecah. Weyy...si tua, wujud parti S46 tu dulu angkara siapa? Nik Aziz kah? Bukan ke angkara engkau yang menipu masa bertanding pemilihan dulu menyebabkan parti S46 ini wujud? Terlebih nyanyuk sampai lupa apa yang dia buat, ini dah semakin hampir ke lubang kubur.

Wujud pula KeADILan, bertambah pecah lagi orang Melayu Islam. Kenapa KeADILan ini wujud? Bukankah tangan kotor si tua ini yang mencipta fitnah ke atas tokoh yang bakal menjatuhkannya dari takhta? Engkau lupa juga ke, wahai si tua?

Pelik apanya kalau orang kata si tua ini takde agama, kerana dialah yang menghalang perlaksanaan hukum hudud di Kelantan. Siap buat surat amaran lagi ugut Kerajaan Negeri Kelantan jangan laksanakan hudud. Kisah ini Blogger PapaGOMOL tak tahu pasal dia Bloger bodoh teramat sangat. Seorang Blogger yang selalu ketinggalan bas tapi dapat upah juga walaupun bodoh.

Senang cerita camni la aku nasihatkan pada si tua haprak ni. Berani tak dia berdebat dengan Nik Aziz atas tajuk yang dia cipta sendiri iaitu `Islam Nik Aziz'? Kirim salam beb kalau dia berani. Aku berani potong jari kalau orang tua hidung besar ni berani berdebat. Sebab tu, anak-anak muridnya sekarang mewarisi sifat dayus dan baculnya itu. Sebut je debat, semua pakat menyorok bawah ketiak bini masing-masing.

Aku teringat ceramah seorang bekas pemimpin KeADILan yang kini telah menjadi `katak kekenyangan' dari Melaka. Semasa dia ni dalam KeADILan, dia pernah cakap kalau si tua ni mati, dia orang pertama nak kencing atas kuburnya. Sekarang, orang yang bercakap tu pulak kena kencing kat orang tua ni. Padan muka. Harap nama je cucu tokoh pemimpin.

Selepas ni, tak tau lah berapa ramai nak kencing atas kubur orang tua ni nanti. Silap-silap kena ambik nombor beratur dulu nak kencing. Mungkin korang kata aku tulis agak kasar sangat. Pada aku ini kira paling beradab lah untuk menulis tentang orang tua yang tak pernah insaf nak mati tu. Orang yang hina Ulamak, hina Islam, hina Nabi korang nak cium tangan dia? Kalau ada yang tergamak nak cium pun, mungkin geng-geng songkok hitam yang tinggi macam KLCC tu je. Pada aku, baik aku cium anjing, pastu aku samak lagi baik. /wfauzdin.blogspot.com

PILIHANRAYA - MENGAPA DI FELDA `LIAT' SANGAT ?

Posted: 31 Jan 2011 06:00 PM PST

Sebelum kamu mencerca orang Felda dengan berbagai penghinaan, kamu lihat dulu apa pandangan mereka tentang PAS. Ini lah sebab utama mereka tidak mengundi PAS.

1) Sejarah

Yang menubuhkan Felda ialah UMNO. UMNO lah yang merubah nasib mereka daripada papa kedana di kampung menjadi senang lenang sekarang duduk di rumah batu di Felda. PAS tiada bersejarah membantu kehidupan orang Felda.

2) Pembangunan

Yang membantu orang Felda membina kehidupan selama puluhan tahun ialah UMNO. UMNO lah mentulangi belakang pembangunan Felda dan memberi sinar. Merekalah yang mencipta berbagai pogram pembangunan Felda. PAS tidak mengambil bahagian langsung dan tidak pernah membicarakan tentang pembangunan Felda. Pada mereka, PAS tidak tahu menguruskan pembangunan.

3) Sturuktur organisasi perkampungan Felda

Hampir 100% JKKK Felda dikuasai orang2 UMNO. Segala projek dan peruntukan seperti pembahagian tanah generasi kedua dan kontrak2 di Felda di kawal oleh taiko2 UMNO. Surat sokongan anak2 menyambung pelajaran di universiti dan permohonan biasiswa akan hanya di beri untuk penyokong UMNO. Lesen2 perniagaan kecil2an diFelda diberi secara terpilih. PAS tak der pun tak per.

4) Penghayatan agama

Cukuplah bagi mereka dapat bersolat dan menjalankan ibadah seharian. Sekali sekala ada juga program2 agama seperti ceramah dan sambutan maulidur rasul. Mereka kuat beranggapan bahawa kepercayaan Islam mereka adalah betul dan tidak menyalahi kehendak agama. Bagi mereka dakwah PAS hanya memecah belah untuk kepentingan politik.

5) Jatuh bangun bersama UMNO

Mreka berdarah karat biru tidak akan berpaling keparti lain. Pertalian sejarah dan sosioekonomi yang kuat antara UMNO dan orang2 Felda membuatkan mereka sanggup jatuh dan bangun bersama UMNO. Bagi mereka, jika UMNO 'sakit', mereka akan bersabar dan tidak sekali2 akan menolak. Mereka tidak akan mengkhianati 'pengorbanan' dan 'sumbangan' UMNO selama ini.

So, atas faktor2 diatas, kamu jangan ingat kempen 7,8 hari kamu tu boleh memberi kesan kepada mereka.

Namun begitu, sejak 1998, PAS sudah mula memperkukuhkan tapak. Kalau sebelum itu, 10% undi pun payah, sekarang ini PAS sudah ada sekurang2nya 30% base di tanah2 rancangan. Dengan usaha gigih berterusan dan ditambah 'impact' seperti kes anwar ibrahim 1998, tidak mustahil base itu akan bertambah menjadi majoriti.

Allah Maha Melihat dan Perangcang Terbaik.

Wallhualam.

Sumber: Tranungkite

KISAH `LEMBU 1 MALAYSIA'

Posted: 31 Jan 2011 12:51 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

TERLALU banyak Allah telah tunjukkan pada kita untuk kita berubah. Allah tunjuk satu persatu puak sekutu Apco ini buat kerja, namun kita masih bertahan dengan `ketuanan Melayu' kita.

Baru malam tadi dikatakan harga minyak Ron 97 dinaikkan. Sebelum ini Ron 97 dan Ron 95 sudah naik beberapa kali. Menang sahaja PRK Dun Tenang, puak tersebut menunjukkan ego mereka kerana rakyat telah berjaya diperbodohkan. Tidak lama lagi, ada lah Menteri yang akan kata itu bukan kenaikan harga minyak, itu cuma pelarasan sahaja. Kita pun menjadi lembu mendengarnya.

Masih tak kita ingat, sewaktu Ron 97 dinaikkan sebelum ini, Muhyiddin kata tidak mengapa Ron 97 naik harga kerana majoriti rakyat menggunakan Ron 95. Belum kering bibir Muhyiddin bercakap, diumumkan di tengah malam buta bahawa minyak petrol Ron 95 dinaikkan. Kita pun menjadi lembu lagi.

Semasa kempen PRK Duin Tenang, Chua Soi Lek menghina hukum Islam, kenyataan Chua Soi Lek sedikit pun tidak masuk ke dalam hati dan jiwa kita. Kita lebih suka menyalak pasal pemimpin DAP masuk masjid untuk memberikan sumbangan kepada surau dan masjid. Memang kita mempunyai otak lembu. Terbaru pula, Tuan Guru Nik Aziz membawa masuk berbelas kaum India ke dalam masjid. Majis Fatwa tidak mahu bersidang ke? Geng-geng songkok hitam tinggi macam menara KLCC tidak mahu berdemontrasi ke?

Selepas ini, akan ada lagi PRK Dun Merlimau. Kita tidak tahu berapa ekor lembu pula yang ada di sana. Apa yang pasti, jika puak sekutu Apco itu menang, kita pasti akan mendapat `bonus' lagi seperti yang baru kita dapat malam tadi./wfauzdin.blogspot.com

PASAL APA MARAH SANGAT KAT ANWAR DAN AZMIN ? TAK DAPAT JAWATAN KE?

Posted: 31 Jan 2011 10:39 AM PST

GO..GO..Gobalakrishnan dari PKR. Cantikkk lah. Ada member kata ini `katak hitam' yang baru selepas `raja katak' Pasir Mas. Memang lengkap organisasi `kumpulan katak Semalaysia'. Ehh...parti baru ke tu?

Keluar PKR kununnya marah kat Anwar dan Azmin. Weyy...ko ingat PKR ni kepunyaan Anwar atau Azmin ke? Kalau ko percaya PKR ni bukan kepunyaan Anwar dan Azmin, yang ko pergi jadi katak tu buat apa? Marah kat Anwar atau Azmin, cukup masa ko lawan je lah....

Ini belum pun ko jawab surat tunjuk sebab dari PKR, ko dah cabut. Punyalah penakut ko Gobala!! Ko kata Anwar sayang sangat kat Azmin, betoi ke Tambi? Kalau Anwar betul-betul sayang kat Azmin, takde lah Tan Sri Khalid tu jadi MB Selangor. Mesti Anwar lantik Azmin jadi MB.

Sebenarnya ko marah pasal tak dapat jawatan dalam parti kan? kan? kan? Ehhhh...malu plak nak mengaku...poooraaahhhh...

Aku pun pelik dengan puak-puak yang marah sangat kat Azmin.
tu. Kenapa ye? Katalah Azmin tu menipu semasa pertandingan pemilihan PKR yang lalu, takkan semua undi yang azmin dapat tu semua tipu? Dia menang banyak beb....majoriti besar. Kalau majoriti tu dibagi dua pun, Azmin masih menang. Lojik ke?

Ini maknanya Azmin memang dipilih ramai akar umbi ahli PKR. Kalau ramai yang tak suka Azmin, dah berpuluh ribu ahli PKR akan keluar parti bila Azmin memenangi jawatan Timbalan Presiden PKR. Tapoi, yang keluar berapa kerat? Gobala?

Cukup-cukup lah korang dengki kat Azmin tu. Tak puas hati korang lawan la dia dalam pemilihan nanti. Aku pun bukan taksub dengan Azmin ni, tapi nak buat camne dah ramai yang suka kan....Cakap banyak kang ada pulak yang berbunyi...

Tapi aku respek Azmin, banyak orang dok kutuk dia macam-macam, dia tak nak layan pasal dia tahu yang kutuk dia tu ahli-ahli PKR juga. Sedihnya, puak-puak tu pulak tak fikir semua ni....suka hentam dalam blog dan fb...puak ni sanggup jual parti kat musuh sebab marah kat Azmin atau Anwar je...berambus dari parti tak mahu plak....isshhh...isshhh.. /budakmental

HADIAH SEGERA BUAT PENGUNDI TENANG DAN KITA JUGA MERASAI NIKMATNYA...

Posted: 31 Jan 2011 08:12 AM PST


RON97 naik 10 sen lagi

Jan 31, 11

Harga petrol RON97 akan dinaikkan 10 sen berkuatkuasa tengah malam ini menurut satu sumber industri.

Dengan kenaikan itu, harga petrol RON97 akan meningkat menjadi RM2.50 seliter (RM2.40 sebelumnya).

Ini merupakan kenaikan harga yang keempat berturut-turut bagi petrol RON97.

Kenaikan harga ini juga dilakukan sehari selepas pilihan raya kecil DUN Tenang yang berlangsung semalam.

Semenjak tahun lalu, harga RON97 mula dinaikkan kepada RM2.15 pada 2 November, RM2.30 pada 1 Disember dan terus meningkat kepada RM2.50 pada 4 Januari tahun ini.

Harga bagi petrol RON97 yang banyak digunakan oleh kenderaan berkuasa tinggi, tidak ditetapkan kerajaan kerana ia diapung mengikut pasaran minyak dunia semasa.

Apungan itu diperkenalkan tahun lalu dan satu gred baru petrol RON95 turut diperkenalkan.

Harga bagi RON95 kini ditetapkan pada kadar RM1.80 seliter.

Pengurangan subsidi bagi bahan keperluan seperti petrol telahpun mula diperkenalkan melalui Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) sejak awal tahun lalu.

Badan berkenaan ditubuhkan bagi mengurangkan beban subsidi negara./Malaysiakini

JANGAN RASA DIRI ITU BESAR, BOLEH BERAMBUS...

Posted: 31 Jan 2011 04:00 AM PST

Lagi Meninggalkan PKR
Monday, 31 January 2011
Image

Siva Sankhar adalah antara ahli PKR yang secara senyap melepaskan jawatan beliau dan juga turut keluar dari PKR. Beliau juga tidak mempercayai PKR yang tidak tahu berterima kasih terhadap ahli-ahli. Beliau tidak menegaskan secara terperinci dalam FB beliau tetapi ini adalah apa yang sebenarnya berlaku pada PKR yang semakin lama semakin suram. Ahli-ahli sedar akan kepincangan dan yang paling jelas ialah campur tangan Ketua UMUM dalam pemilihan dan menentukan siapa yang menang. Ini bagi sesetengah ahli melanggar tuntutan demokrasi dan keadilan yang menjadi slogan laungan PKR. (umno-reform2)

Oleh: WFAUZDIN NS

SIAPA beliau ini, aku tidak kenal tetapi mungkin ramai yang kenal. Bila beliau dikatakan mengambil keputusan untuk keluar dari PKR, aku sekadar boleh ucapkan "selamat berambus' satu ucapan yang pernah aku ucapkan kepada `katak hitam' Gobala.

Alasannya sebijik macam Gobala dan mereka yang satu kepala otak dengannya. Kununnya, PKR tidak tahu membalas jasa, tidak kenang budi, tidak adil dan bla...bla..bla...lidah biawak ini terus berkata untuk menghalalkan cara. Besar sangatkah jasanya kepada PKR? Nama pun aku tak kenal dan aku tanya kawan-kawan aku yang lain pun mereka tidak kenal. Mungkin pernah berjasa pada PKR, tetapi besar mana? Ada lebih besar dari Ezam? Besar dari Gobala? Dua ekor ini pun tak tahan daulat, nak jadi pejuang tahi kucing?

Aku respek sesiapa sahaja di dalam PKR yang terus mengkritik parti dan pimpinan atas apa jua ketidakadilan. Pemimpin tak betul, tolong betulkan dan kritiklah asalkan ada asas. PKR bukan parti Anwar, Azizah mahupun Azmin. PKR parti untuk semua ahlinya, dan mereka bebas untuk mengkritik. Mana-mana pemimpin yang tidak mahu memimpin dengan betul, tukar saja orang lain.

Tetapi kalau cara nak luahkan marah dan tidak puas hati kepada pemimpin dengan cara keluar parti, itu tanda orang pengecut. Apatah lagi keluar parti kerana tidak dapat jawatan atau tidak dapat habuan. Aku setakat ini respek dengan Chegu Bard yang terus kritik dan desak parti di dalam hal yang beliau rasakan tidak betul dengan parti. Kalau Chegu Bard keluar parti dan meletakkan dirinya setaraf dengan Gobala, mungkin anggapan aku pada beliau berubah.

Nampaknya ramai yang nak ambil kesempatan dari masalah yang ada dalam parti. Masalah yang ada bukan untuk diatasi, tetapi mahu lari dari masalah dengan keluar parti. Boleh berambus kalau macam itu. Pemimpin di dalam parti pula, jangan biarkan masalah yang ada berterusan sehingga menjadi kudis buta. Mentang-mentang mereka yang mengkritik parti tetap setia dengan parti, pemimpin pula buat tidak kisah dengan masalah di depan mata. /wfauzdin.blogspot.com

PAS TEWAS - SATU KRITIKAN DAN PANDANGAN YANG POSITIF

Posted: 31 Jan 2011 02:00 AM PST

PRK Tenang baru berlabuh dengan catatan kemenangan BN bertambah majoriti. Kemenangan ini sebenarnya bukanlah boleh dibanggakan kerana hampir 50% pengundi Tionghua tidak dapat keluar mengundi akibat bantuan pengangkutan ke tempat mengundi lebih bertumpu ke kawasan majoriti pengundi BN.

Walaupun begitu, majoriti BN tetap gagal melepasi 4000 undi jauh sekali 5000 undi. Positifnya, pengundi Tionghua tetap menolak BN walaupun Presiden MCA menghina Islam secara terbuka. Maksudnya, masyarakat Tionghua lebih memahami budaya Islam sejak DAP berkawan dengan PAS. Menang tetap BN menang, PAS perlu membuat bedah siasat faktor-faktor kekalahan terutama kegagalan menambah undi di kawasan Melayu.

Walaupun ada tuding menuding tetapi penulis harap semua itu akan membawa impak positif kepada perjuangan PAS menghadapi PRU-13. Penulis tidak akan menghalakan tudingan kepada Pengarah Pilihanraya, jentera pilihan raya dan calonnya Cikgu Mala.

Penulis lebih menghalakan tudingan ini kepada PAS Kawasan Labis, bukan untuk memperkecilkan tetapi lebih kepada penambah-baikan sebagai persediaan menghadapi PRU-13. Malah, tulisan ini juga sesuai untuk semua PAS Kawasan yang ada di Malaysia yang teruja untuk bertanding dalam PRU-13.

Apabila PAS masuk bertanding untuk PRK Tenang, asas pemilihan PAS adalah kerusi itu adalah kerusi yang ditandingi PAS semasa PRU-12. Sebagaimana juga di Bagan Pinang, Galas, Kuala Terengganu, Manek Urai, Permatang Pasir dan Bukit Gantang.

Tahukah kita mengapa PAS boleh menang di Permatang Pasir dan Bukit Gantang? Kerana undi orang Melayu kepada PAS di situ melebihi 40%. Apabila ditambah undi bukan-Melayu , PAS menang.

Bagi kawasan majoriti Melayu di Kuala Terengganu dan Manek Urai undi yang PAS terima lebih 50% jadi PAS menang. PAS kalah di Galas kerana undi orang Melayu kepada PAS kurang 50%.

Berapakah undi orang Melayu yang diterima oleh PAS di Bagan Pinang dan Tenang ? kurang 35 % malah di Tenang kurang 25 % . Penulis terima hakikat bahawa kawasan ini kubu kuat Umno sejak merdeka tetapi apakah persediaan dan usaha yang telah dilakukan PAS Kawasan berkenaan untuk menembusi kubu kuat Umno ini.

Cawangan

Berapa cawangan PAS di Bagan Pinang? Tiga (3). Berapa cawangan PAS di Tenang? Enam (6). Maaf jika angka itu salah. Sejak PRU-12, berapa cawangan yang ditambah oleh PAS Kawasan. Jika akar umbi tidak kuat bagaimana PAS boleh masuk ke kawasan kubu kuat Umno.

Bila berlaku pilihan raya, sukarnya petugas untuk berkempen kerana tiada bantuan orang tempatan. Mungkin ada tetapi takut sebab tidak ada cawangan dan tak biasa bersama dalam aktiviti PAS.

YDP PAS di mana-mana kawasan perlu jadikan usaha penambahan cawangan ini sebagai agenda dalam mesyuarat kawasan. Jangan tunggu bubar parlimen baru kelam-kabut cari orang tempatan di kampung atau Felda yang dikenali untuk bantu. Sepatutnya, sekaranglah masa kumpulkan orang tempatan yang sokong PAS dan usahakan penubuhan cawangan.

Pengundi baru

Berapa pengundi baru di kalangan anak ahli dan penyokong PAS yang didaftar sebagai pengundi di Bagan Pinang dan Tenang? mengecewakan, buktinya rujuk jumlah pengundi baru yang didaftarkan oleh PAS NS dan Johor.

Tidak adakah pengundi baru di kalangan anak ahli dan penyokong? Ada tetapi PAS Kawasan tak ambil berat untuk daftarkan. Bila sampai pilihan raya, tengoklah betapa ramainya anak ahli dan penyokong yang dah lebih umur 21 tahun tak boleh mengundi.

Sudah ada arahan supaya agenda penambahan pengundi baru dibincang dalam mesyuarat kawasan. Malah PAS dah pinda perlembagaan membolehkan seorang Pengarah Pilihan raya duduk dalam Jawatankuasa Harian Kawasan. Namun, sudah berjalankah usaha penambahan pengundi baru?

Kebajikan dan kemasyarakatan

PAS dah lama menjadikan usaha memasyarakatkan PAS untuk mendekati masyarakat. Semasa PRU-12, PAS telah menggunakan slogan ke arah negara berkebajikan bagi membuktikan bahawa PAS benar-benar parti yang memperjuangkan kebajikan rakyat.

Persoalannya, adakah PAS Kawasan sudah merealisasikannya secara bersungguh-sungguh atau sekadar melepaskan batuk di tangga. Hendak tahu bersungguh atau tidak, tengok jumlah derma kebajikan yang telah diberikan kepada penduduk.

Tengok berapa kali aktiviti berbentuk kebajikan yang telah di buat kepada penduduk. Tengok berapa dana kebajikan dalam akaun. Nilailah sendiri usaha PAS Kawasan dalam bidang kebajikan.

Apabila tiba pilihan raya, baru turun nak bagi sumbangan sudah terlambat sebenarnya kerana tak termampu menandingi bantuan musuh. Malah akan ramai pengundi yang akan berkata, "bila pilihan raya baru nak bagi bantuan"

PAS Kawasan perlu menjadikan usaha kebajikan sebagai usaha dakwah dan bukan hanya bertujuan untuk pilihan raya. Oleh kerana, kebajikan hanya semasa pilihan rayalah kurang usaha menambah dana kebajikan membantu rakyat.

Rakyat perlu didampingi, dibantu dan didekati tidak kira semasa pilihan raya atau tidak. Jika PAS Kawasan sudah menjalankan usaha kebajikan sebagai rutin bukan hanya pilihan raya. PAS Kawasan tidak akan merasa hampa walaupun kalah pilihan raya kerana usaha membantu rakyat tetap diteruskan.

Jika PAS Kawasan menang pun, wakil rakyat tidaklah pening kepala membantu rakyat kerana PAS Kawasan boleh membantu. Malah, PAS Kawasan juga tidak pening kepala apabila rakyat tidak puas hati dengan wakil rakyat PAS yang tidak membantu rakyat kerana PAS Kawasan tetap ada membantu rakyat.

Penulis cuma berikan tiga perkara penting ini untuk diambil perhatian oleh mana-mana PAS Kawasan di Malaysia. Jika PAS Kawasan dah laksanakan, syukur dan tahniah. Bagi yang belum laksana buatlah kerana semua kerja ini bertujuan untuk menegakkan perjuangan Islam.

PAS mungkin bertanding di Merlimau, sebelum bertanding PAS Kawasan di sana kena tengok tiga perkara penting ini. Jika cawangan banyak, pengundi baru ramai, usaha kebajikan aktif. Percayalah PAS ada harapan besar menang, namun jika belum laksanakan jangan sekali - kali mengalah tak mahu bertanding. Bertanding tetap bertanding kerana itu kerusi PAS.

Kesempatan ini, penulis ucap tahniah kepada seluruh pimpinan dan petugas PAS yang menabur bakti di Tenang. PAS Kawasan Labis mempunyai pimpinan yang berkualiti seperti Cikgu Mala dan beberapa pimpinan lain. Cikgu Mala boleh mulakan dari sekarang usaha mendekati rakyat melalui Pusat Aduan Rakyat di Tenang. PAS Kawasan perlu bersama Cikgu Mala mengaktifkan Pusat Aduan berkenaan.

Janganlah anggap penulis ni hanya boleh berteori, hanya boleh menulis tidak di medan sebenar. Penulis sudah berada di medan sebab itulah penulis menulis berdasarkan pengalaman. Penulis dah banyak menulis berkenaan perkara di atas N3 yang lepas. Boleh baca semula paparan di bawah:

Oleh: Tulahan

PRK DUN TENANG - TERIMA KASIH SPR KERANA PAS DAPAT 3 UNDI POS

Posted: 31 Jan 2011 12:00 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

SAYA tidak tahu sampai bilakah kita mahu serius untuk menentang Undi Pos ini. Jika dahulu SPR kununnya ingin praktikkan sistem cop jari (dakwat) tetapi SPR juga yang membatalkannya walaupun dikatakan berjuta duit rakyat habis digunakan untuk membeli dakwat khas tersebut.



Sistem undi pos sememangnya menguntungkan mereka dan kita tahu perkara ini. Tetapi, apa yang telah kita lakukan dan jika ada, apakah ianya serius atau tidak? Terbaru, di PRK Dun Tenang kita hanya mampu menyaksikan calon kita mendapat 3 undi sahaja berbanding dengan mereka yang mendapat 115 undi. Sebelum ini, di PRK Dun Bagan Pinang, di dalam ribuan pengundi pos kita hanya mendapat jika tidak silap 500 undi sahaja.

Pada saya, 3 undi yang kita perolehi dari undi pos di Tenang baru-baru ini adalah `sedekah' dari puak mereka kepada kita. Kita patut ucap terima kasih kepada SPR kerana mendapat 3 undi beharga ini. Sampai bila kita boleh bertahan dengan `permainan' seperti ini? /wfauzdin.blogspot.com

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Pengalaman 16 jam YB Dr Hatta dan YB Mahfuz terperangkap banjir (bhg 2)

Posted: 31 Jan 2011 08:50 PM PST


KUALA LUMPUR, 1 Feb: Selepas terperangkap kira-kira 16 jam di 'pulau banjir' Pogoh dekat Segamat, dua Naib Presiden PAS, Dr Hatta Ramli dan Datuk Mahfuz Omar bersama driver mereka selamat sampai awal pagi tadi.

(Gambar atas: KENANGAN...Mahfuz bergambar kenangan dengan penduduk Kampung Bukit Limau Manis, Segamat ketika seharian terperangkap di situ.)

Mereka sampai di Kuala Lumpur kira-kira jam 3 pagi tadi selepas menempuh pelbagai rintangan dalam perjalanan itu.

Ketiga-tiga mereka bertolak dari Labis melalui Felda Chempelak kira-kira jam 1.30 pagi selepas selesai semua urusan pilihan raya kecil Tenang.

Mengikut perancangannya, mereka akan melalui jalan dari Segamat menuju Pagoh sebelum masuk ke lebuhraya.

Namun, kira-kira jam 2.00 pagi, mereka telah tersilap jalan apabila melihat satu papan tanda Pogoh yang mereka ingat Pagoh.

Rupanya jalan ke Pogoh itu akan membawa mereka Segamat semula bukannya Pagoh.

"Selepas melalui beberapa jalan berair kami sampai ke satu jalan yang penuh dengan air lagi. Tetapi apabila kami melaluinya, airnya sangat deras dan dalam.

(Gambar: Dr Hatta bergambar kenangan di Kampung Bukit Limau Manis, Segamat sambil menunggu pertolongan tiba)

"Apabila air masuk ke dalam kereta Toyota Fortuner Dr Hatta itu, saya ingat kami dah mati di bawa arus yang deras itu," cerita Mahfuz.

Namun, dengan kecekapan pemandu Dr Hatta iaitu saudara Aziz, mereka berjaya melepasinya.

Apabila sampai di jalan yang kering, Dr Hatta bercadang mahu meneruskan perjalanannya menempuh air berikutnya, namun Mahfuz tidak bersetuju kerana bimbang.

Hasilnya mereka mengambil keputusan tidur dalam kereta di Kampung Bukit Limau Manis dan terkejut ketika hari hampir siang.

Mereka kemudian tumpang sembahyang di sebuah rumah di situ.

Di kampung yang ibarat pulau inilah mereka terpaksa menunggu sehingga lewat petang menunggu pertolongan tiba.

"Saya hubungi semua pihak, polis, tentera, Majlis Keselamatan Negara dan sebagainya. Seorang jeneral tentera menghubungi saya tetapi usaha untuk menghantar sebuah bot tempur untuk mengambil kami gagal kerana arus terlalu deras.

"Kalau kami tak keluar lagi, pagi ini mereka akan hantar helikopter untuk mengambil kami," cerita Mahfuz.

Usaha pasukan Smart untuk menghantar bot mereka juga gagal kerana arus yang deras.

Namun, dengan pertolongan anggota Parlimen Sekijang, Datuk Baharum Mohamad, sebuah bot telah dihantar untuk mengambil beliau dengan melalui jalan-jalan yang kurang arus deras.

"Jam 7 malam, kami di bawa keluar dengan bot kecil kepunyaan orang kampung dan melalui perjalanan selama 30 minit merentasi apa yang dulunya sebuah kampung.

"Air banjir hampir melepasi atap rumah. Sewaktu kami berlepas, bantuan makanan belum sampai ke Kampung Bukit Limau Manis, tapi saya merasakan bekalan makanan penduduk kampung masih cukup untuk sehari dua lagi.

"Tiba di Kampung Lubuk Selimar jam 7.30 malam kemudian dibawa dengan kenderaan pacuan 4 roda melalui jalan estet getah ke Bukit Siput. Bertemu MP Sekijang di situ. Kemudian dibawa ke Labis. Tiba KL jam 3 pagi, 24 jam lewat dari jadual," cerita Dr Hatta kepada Harakahdaily.

Banjir kali ini dikatakan lebih teruk dari tahun 2006. Tidak ada amaran awal diberikan. Kerosakan hartabenda tanaman ternakan dijangka amat besar.

"Terima kasih kepada semua pihak yang membantu kami," kata Dr Hatta. - HD

Kesian kat Umno ...

Posted: 31 Jan 2011 06:50 PM PST

... terpaksa galas MCA yang lumpuh. ... baru padan muka hangpa ...hahaha
KUALA LUMPUR, 1 Feb: Keputusan pilihan raya kecil Tenang menunjukkan beban Umno sebagai tukang usung MCA semakin bertambah, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar (gambar).

"MCA semakin lumpuh, seolah-olah sudah patah kaki dan tangannya. Umno kini mendapat kerja baru sebagai tukang usung MCA.

"Tak ada batu, beban digalas," katanya.

Menurut Ahli Parlimen Pokok Sena itu, kalau dalam permainan bola, hanya Umno sahaja yang berhempas pulas bergerak ke serata padang.

"Umno terpaksa berlari sendirian sekeliling padang. Dialah penjaga gol, dialah pemain pertahanan, dialah pemain tengah dan dialah penyerang.

"MCA hanya jadi tukang bising suruh Umno buat itu ini dan tukang tengok di dalam padang sedangkan tukang tengok atau penonton sepatutnya berada di luar padang. Perkara tersebut dirungutkan oleh orang-orang Umno sendiri," katanya.

Malah bukan setakat itu sahaja, kata Mahfuz, MCA juga seolah-olah menjadi tukang sabotaj kempen Umno dengan perbuatan menghina Islam sehingga menimbulkan kemarahan anak kandung Umno, Perkasa.

Tidak cukup dengan itu, MCA juga seolah-olah mendorong pemimpin Umno menghina hukum Allah.

"Kerana terpengaruh dan begitu seronok dengan permainan MCA menghina hukum Allah, (Menteri Besar Johor, Datuk) Abdul Ghani Othman dengan begitu ghairah menghina hukum potong tangan sedangkan perkara itu merupakan ketetapan Allah dalam al-Quran.

"Ketika DAP sedang belajar berhenti mengecam hukum Islam walaupun tidak mahu dan tidak menyokongnya, Umno tetap meneruskan watak sebagai penghina hukum Islam.

"Kalaupun tak mahu buat atau tak sokong, Umno tak sepatutnya menjadi pak turut MCA menghina hukum Islam," katanya.

Pilihan raya kecil Tenang juga memperlihatkan kelemahan dan ketiadaan pengalaman jentera Umno Johor untuk "berperang" dengan pembangkang.

"Kalau tidak dibantu oleh jentera Umno dari luar, Umno Johor yang sudah biasa menang mudah dan mengejek-ejek penyertaan PAS dalam pilihan raya negeri itu tak ubah seperti anak ayam kehilangan ibu," katanya.

Walaupun dibantu oleh jentera Umno luar yang lebih pengalaman "berperang" dengan pembangkang, katanya, Umno tetap terpaksa berhempas pulas untuk menghadapi aura calon PAS, Normala Sudirman.

"Pelbagai fitnah yang mereka sasarkan terhadap Normala dan keluarganya membuktikan Umno merasa tergugat dengan keperibadian calon PAS itu," katanya.

Dengan apa yang dihadapi oleh Umno dalam pilihan raya kecil Tenang itu, Mahfuz menjangkakan zaman Umno menang mudah dan boleh bersenang lenang menghadapi pilihan raya di Johor akan semakin berakhir. - HD

Masjid KLCC. Masjid Tabung Haji. lepas Jumaat 4hb ini kita berkumpul ...

Posted: 31 Jan 2011 06:32 PM PST

Kes harga barang dan Mesir: Demo besar-besaran Jumaat ini

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 Feb: Selepas perhimpunan secara kecil-kecilan di depan kedutaan Mesir semalam, PAS bersama 71 NGO dan parti politik akan berhimpun di kedutaan Amerika pula selepas solat Jumaat, 4 Februari ini.

Ini kerana, mereka menganggap Amerika adalah sekutu rapat kepada regim Husni Mubarak yang sedang dihalau keluar oleh rakyat Mesir sekarang.

Menurut Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan Tantawi dalam satu kenyataannya berkata, perhimpunan kali ini akan dibuat secara besar-besaran.

Selain Amerika, mereka juga mensasarkan kerajaan Malaysia apabila menaikkan lagi harga minyak Ron 97 sebanyak 10 sen lagi kepada RM2.30.

Menurut sumber kenaikan ini amat melampau dan mencekik pengguna di Malaysia kerana harga kosnya tidak setinggi itu.

"Harga Kos minyak Ron97 pada masa ini(semasa kenaikan minyak) adalah RM2.03 sahaja. Harga dijual oleh pengeluar minyak kepada pengusaha adalah RM2.3856. Harga Jual pula adalah pada harga RM2.50," kata satu sumber.

Ini bererti satu keuntungan yang berganda telah diambil oleh pengusaha yang dipercayai ada melibatkan keuntungan untuk pihak-pihak yang berkepentingan.

Kenaikan ini disifatkan sebagai hadiah untuk pengundi Tenang kerana telah memberikan kemenangan kepada BN dalam pilihan raya kecil Ahad baru-baru ini.

"Dewan Pemuda PAS Negeri - negeri juga diminta untuk mengerahkan semua anak - anak muda bangkit menyatakan semangat kebersamaan kita disamping kita turut akan menyatakan bantahan kenaikan harga minyak dan harga barang yang semakin menjadi - jadi dalam negara kita," kata Nasrudin dalam kenyataannya.

Tempat berhimpun ialah di dua lokasi iaitu Masjid KLCC dan Masjid Tabung Haji dan sejurus solat Jumaat, semua akan berhimpun di Masjid Tabung Haji untuk menyatakan dua bantahan itu.

Timbalan Presiden PAS dan Tuan Hj Mohd Sabu AJK PAS Pusat dan pimpinan - pimpinan pemuda PAS dijangka akan memimpin perhimpunan ini.

"Pertama, isu penangkapan, kekerasan dan pembantaian regim Mesir ke atas rakyat mesir yang menuntut perubahan di negara mereka.

"Kedua, isu kenaikan harga minyak dan barang keperluan utama rakyat dalam negara kita," katanya dalam kenyataan itu.

Antara 71 pertubuhan yang turut serta dalam perhimpunan ini adalah ILMAM, Ikram, JIM, GMI, SAMM dan lain - lain ] termasuk kompenan parti politik Pakatan Rakyat seperti AMK dan lain-lain

Islam dipermainkan, dihina di Tenang .. mungkin ini balasanNya

Posted: 31 Jan 2011 04:50 PM PST

KUALA LUMPUR,1 Feb — Seramai 45,909 penduduk di beberapa kawasan di Johor terpaksa dipindahkan ekoran banjir yang bertambah buruk dan hujan yang berterusan pula masuk hari ketujuh.

Begitu juga keadaan di Melaka di mana lebih ramai dipindahkan sehingga tengah malam tadi.

Di Johor jumlah kawasan yang terlibat dalam banjir juga dikatakan bertambah berbanding pagi semalam.

Menurut jurucakap bilik gerakan banjir negeri Johor, sebanyak 10,989 keluarga telah berpindah ke pusat perpindahan sehingga pukul 12 tengah malam tadi.

"Sehingga tengah malam tadi seramai 45,909 penduduk dengan 10,989 keluarga telah dipindahkan di seluruh negeri.

"Semua daerah di negeri ini menghadapi banjir dan kita terpaksa memindahkan mereka ke pusat perpindahan. Kita tidak tahu bagaimana keadaan banjir sekarang (tengah malam tadi), tapi kita jangkakan jumlah ini akan bertambah," katanya kepada The Malaysian Insider.

Angkatan Tentera Malaysia juga mula menggerakan pasukan mereka untuk membantu mangsa banjir.

Sebanyak 261 pusat perpindahan telah dibuka untuk menempatkan mangsa banjir dengan 13 pusat perpindahan telah ditutup.

Seramai 4,715 mangsa banjir dari 1,232 keluarga di Johor Baru telah dipindahkan ke 20 pusat perpindahan, 2,095 mangsa dari 481 keluarga di Muar dipindahkan ke 21 pusat perpindahan dan seramai 2,417 mangsa dari 544 keluarga di Batu Pahat dipindahkan ke 25 pusat perpindahan.

Sementara itu di Segamat, seramai 18,915 mangsa dari 4,499 keluarga telah dipindahkan ke 88 pusat perpindahan, seramai 9,730 mangsa dengan 2,408 keluarga di Kluang dipindahkan ke 48 pusat perpindahan dan di Pontian seramai 656 mangsa dari 149 keluarga dipindahkan ke sembilan pusat perpindahan.

Di Kota Tinggi - kawasan yang terjejas teruk dalam banjir besar empat tahun lalu, seramai 2,419 mangsa dari 524 keluarga telah dipindahkan ke 18 pusat pemilihan, di Mersing seramai 99 mangsa dari 31 keluarga dipindahkan dengan satu pusat perpindahan, di Ledang seramai 3,454 mangsa dari 776 keluarga ditempatkan di 22 pusat perpindahan dan di Kulai Jaya seramai 1,409 mangsa dari 345 keluarga dipindahkan ke 9 pusat perpindahan.

Sejak semalam banjir buruk yang berlaku telah menyebabkan tiga kematian dan lebih 40,000 telah dipindahkan di Johor, Melaka, Negeri Sembilan dan Pahang.

Masih ramai terperangkap di beberapa bandar Johor dengan ketiadaan bekalan elektrik atau bekalan, memaksa pasukan tentera membantu operasi menyelamat mangsa.

Bencana kali ini diakibatkan hujan berterusan selama hampir 10 hari manakala menurut Jabatan Meteorologi, hujan dijangka turun hingga minggu ini di Segamat, Kota Tinggi dan Kluang.

Dalam pada itu, laporan Bernama menyebut, jumlah mangsa banjir di tiga daerah di Melaka yang ditempatkan di 26 pusat pemindahan meningkat kepada 2,889 orang sehingga pukul 9 malam tadi berbanding 2,714 mangsa pada sebelah petang.

Jurucakap bilik gerakan banjir negeri Melaka berkata Alor Gajah menempatkan jumlah mangsa tertinggi iaitu 1,534 daripada 344 keluarga di 10 buah pusat pemindahan.

Di Jasin, jumlah mangsa yang ditempatkan di 15 buah pusat pemindahan ialah 1,306 orang daripada 321 keluarga dan 49 mangsa daripada lapan keluarga di sebuah pusat pemindahan di Melaka Tengah.

Banjir di Melaka meragut mangsa pertama hari ini di Jasin iaitu seorang pengawal keselamatan, Yusry Mohd Yusof, 40, yang ditemui lemas di Loji Air, Kampung Chinchin pada pukul 1.30 tengah hari semalam.

Maklumat Jabatan Meteorologi menunjukkan hujan sekejab-sekejab kadangkala sederhana di Johor dan Pahang pagi semalam manakala di Kelantan, Melaka dan Terengganu hujan di satu dua tempat di kawasan pantai.

Keadaan di Johor itu diramalkan akan berterusan sepanjang 24 jam. Begitu juga di Pahang.

Di Melaka, ribut petir dijangkakan di beberapa tempat pada sebelah petang.

Di Negeri Sembilan, diramalkan tiada hujan sebelah pagi tetapi ribut petir di beberapa tempat sebelah petang dan hujan di satu dua tempat sebelah malam.

Laporan Bernama menyebut, beberapa perkhidmatan tren ke selatan dan timur Semenanjung dibatalkan semalam akibat banjir dan tanah runtuh antara Bahau dan Tampin di Negeri Sembilan hingga ke Kluang, Johor.

Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) berkata perkhidmatan Ekspres Rakyat dari Butterworth ke Singapura dan Singapura-Butterworth hanya beroperasi dari KL Sentral ke Butterworth sahaja.

Ekspres Sinaran Selatan dari Singapura ke KL Sentral dan KL Sentral-Singapura serta Ekspres Senandung Sutera antara KL Sentral-Singapura terpaksa dibatalkan.

Ekspres Sinaran Timur bagi laluan Singapura-Tumpat dan Tumpat-Singapura hanya beroperasi antara laluan Kemayan-Tumpat manakala perkhidmatan ulang alik antara Gemas-Singapura dan Singapura-Gemas hanya beroperasi antara laluan Kluang-Singapura.

Perkhidmatan ulang alik dari Kuala Lipis ke Singapura akan ditamatkan di Stesen Kemayan.

Menurut KTMB, penumpang Ekspress Senandung Wau dari KL Sentral ke Tumpat akan menaiki bas dari KL Sentral ke Mentakab sebelum menaiki tren ke Tumpat.

Bagi laluan Tumpat ke KL Sentral pula, penumpang akan menaiki tren dari Tumpat ke Mentakab sebelum meneruskan perjalanan ke KL Sentral menaiki bas.

Penumpang yang terjejas akibat pembatalan itu boleh membuat pertukaran tarikh perjalanan atau menuntut pemulangan tiket di kaunter KTMB yang berhampiran, kata kenyatataan KTMB yang dikeluarkan 6 petang semalam.

Pertanyaan boleh dibuat dengan menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan KTMB di talian 1-300-88-5862).

Sementara itu, Persatuan Bantuan Perubatan Malaysia (Mercy Malaysia) telah mengaktifkan kaedah respons banjir tempatan dengan membuat persediaan memberi bantuan kepada mangsa banjir di Johor dan Sarawak.

Presidennya Datuk Dr Ahmad Faizal Perdaus berkata pihaknya sedang berurusan dengan Majlis Keselamatan Negara bagi membantu mangsa serta menghantar bekas yang mengandungi barangan penjagaan kebersihan kepada mereka.

"Sukarelawan kami di Johor sedang membungkus 500 bekas barangan penjagaan kebersihan untuk kawasan Setia Alam dan 500 bekas akan diedarkan ke kawasan lain yang terjejas," katanya dalam kenyataan semalam.

Katanya Mercy Malaysia cawangan Sarawak telah mengedarkan sejumlah 900 bekas barangan penjagaan kebersihan untuk masyarakat yang terjejas akibat banjir di Niah, Asap, Beluru dan Bakung sejak 23 Januari lalu.

Sementara itu pasukan Mercy Malaysia yang tiba di Sri Lanka pada 19 Januari lalu sedang sibuk membantu mangsa banjir di Ampara dan Batticaloa di negara itu.

Pengurus Besar Operasi Mercy Malaysia, Takako Izumi, berkata pihaknya menyediakan 1,000 bekas barangan penjagaan kesihatan untuk diedarkan di dua kawasan tersebut.

Orang ramai boleh membuat sumbangan derma melalui nombor akaun Maybank 5621-7950- 4126 atas nama Mercy Humanitarian Fund atau akaun CIMB Bank melalui nombor 1424-000-6561053 atas nama Mercy Malaysia. - TMI
MS: walau apa pun saudara-saudara kita di tempat-tempat yang dilanda musibah ini, harap dapat lah membantu mangsa-mangsa tersebut ... bantu lah sekadar terdaya.

Pelakon porno yang tak Tenang

Posted: 31 Jan 2011 06:11 AM PST

MCA semestinya tidak merasai kemanisan di sebalik kemenangan Barisan Nasional dalam PRK Tenang, semalam. Meskipun Timbalan Pengerusi, Muhyiddin Yassin mendakwa BN "menang dua daripada tiga peti undi majoriti Cina", namun ia gagal menutup realiti bahawa Chua Soi Lek gagal mengembalikan sokongan pengundi Cina di kubunya sendiri.

Pertikaian berlaku di antara MCA dan DAP, yang masing-masing mendakwa dirinya meraih sokongan pengundi Cina yang lebih tinggi. Biar kita merujuk kepada statistik dalam PRU ke-12 untuk mengetahui gambaran sebenarnya. PAS berjaya menewaskan UMNO-BN di tiga peti undi majoriti Cina, iaitu Labis (421vs411 undi), Labis Timur (740vs669 undi) dan Labis Tengah (1013vs504 undi) pada tahun 2008.

Dalam PRK semalam, BN menang tipis di peti undi Labis (majoriti 64 undi) dan Labis Timur (37 undi), tetapi tewas dengan majoriti 486 undi di Labis Tengah. Perlu diingatkan bahawa nisbah pengundi Cina di Labis dan Labis Timur adalah sekitar 60%, namun Labis Tengah mencatat 95.7% pengundi Cina. Justeru itu, DAP mengambil keputusan di Labis Tengah sebagai kayu ukur untuk menyukat sokongan pengundi Cina.

Realitinya...

Demikianlah senarionnya jikalau dilihat kepada statistik. Apapun tafsiran yang diberikan semata-mata untuk menyuntik semangat mahupun menutup parut di muka, gagal membohongi diri sendiri. Realitinya berbunyi, BN tetap gagal menawan hati pengundi Cina, sungguhpun menawarkan hampir segala-galanya untuk memikat undi pengundi mereka.

Kecenderungan ini telahpun diperlihatkan dalam beberapa PRK yang lalu. Dalam PRK Hulu Selangor, janji peruntukan RM3 juta untuk SRJK (c) Rasa gagal merasuah pengundi Cina; malah, ungkapan "You help me, I help you" yang terkenal dari bibir seorang Perdana Menteri bersama tawaran RM5 juta (untuk menyelesaikan masalah banjir) gagal memancing undi Cina di Rejang Park, PRK Sibu yang lalu.

Jadi, apa yang istimewa di PRK Tenang? Jika dilihat kepada kesungguhan yang ada pada Presiden MCA, Chua Soi Lek, maka kita akan menemui jawapannya. DUN Tenang terletak di bawah kerusi parlimen Labis, yang pada asalnya diwarisi Chua Soi Lek daripada mantan Presiden MCA Ling Liong Sik pada tahun 2004, sebelum diserahkan kepada anaknya Chua Tee Yong pada tahun 2008, lantaran skandal seks yang memalit dirinya.

Chua Soi Lek memikul misi untuk membuktikan kepada Pengerusi BN, Najib Razak bahawa beliau diterima masyarakat Cina, dan cukup berwibawa untuk mewakili kaum Cina di Malaysia, apatah lagi di kawasan kubu sendiri. Maka Chua Soi Lek perlu sekurang-kurangnya memahami keperluan komuniti Cina, kalaupun masih gagal untuk menggarap imaginasi komuniti Cina dengan gagasan MCA-BN.

Kekentalan Chua Soi Lek

Keupayaan Chua Soi Lek disanjungi daripada dua aspek. Pertama, beliau dengan berani mengakui dirinya watak utama dalam vcd skandal seks yang tersebar pada akhir tahun 2007, sungguhpun beliau boleh berdolak-dalih dengan "it looks like me, sounds like me". Beliau tidak meneladani VK Lingam, lantas meletak jawatannya sebagai Menteri Kesihatan pada ketika itu.

Keduanya, Chua Soi Lek memperlihatkan kekentalannya ketika bangkit semula dalam pergelutan kuasa MCA pada tahun 2008. Ong Tee Keat, Presiden MCA pada ketika itu menggunakan segala sumber yang ada untuk menyekat Chua Soi Lek, yang dikhuatiri bakal mengancam kedudukan dirinya. Krisis yang berlanjutan hampir setahun ini berakhir dengan Chua Soi Lek sebagai Presiden baru MCA.

Namun demikian, keupayaan Chua Soi Lek langsung tidak terserlah dalam PRK Tenang kali ini. Malah, Naib Pengerusi DAP Selangor, Teng Chang Khim telah memberi amaran seawal hari penamaan calon lagi, bahawa MCA tersilap langkah dalam percaturan strateginya jikalau menggunakan isu Negara Islam dalam PRK ini.

Chua Soi Lek yang berdegil akhirnya ditenggelami air bah daripada pengundi Cina semalam, tsunami yang bukan kecil untuk membadai ego dirinya. Mungkin ramai yang tertanya-tanya, apa yang tak kena pada Chua Soi Lek dan MCA?

Perwatakan dan latar belakang Chua

Mungkin benar jika dikatakan ramai yang mengkagumi ketegasan Chua Soi Lek berbanding pemimpin MCA yang lain. Barangkali ada kaitan dengan latar belakang pendidikannya, yang berasal dari aliran Inggeris, dan kerjayanya sebagai doktor. Seperti Mahathir Mohamad, doktor biasa berterus-terang dengan keadaan sebenar.

Namun demikian, ramai yang tidak perasan bahawa Chua Soi Lek hanya menjadi pemimpin "peringkat kebangsaan" selepas PRU ke-11 pada tahun 2004, apabila beliau dilantik sebagai Menteri Kesihatan dalam kabinet Abdullah Ahmad Badawi. Chua Soi Lek tidak lebih sebagai pemimpin tempatan dan peringkat negeri sebelum ini. Beliau terpilih sebagai ADUN buat kali pertama pada tahun 1986, kemudian dilantik sebagai EXCO kerajaan negeri Johor pada tahun 1990.

Dengan kata lain, untuk hampir setengah hayat politiknya, Chua Soi Lek hanya bergiat dalam lingkungan negeri Johor. Maklumlah politik di Johor yang jauh berbeza dengan apa yang berlaku di Lembah Klang, yang menjadi pusat kepada segala pergelutan kuasa. Chua Soi Lek mungkin jelas dengan denyutan nadi penghuni desa, kampung baru Cina, pekan kecil, tetapi tidak semestinya mengetahui citarasa penghuni bandar.

Keadaan ini menjelaskan mengapa Chua Soi Lek berkeras kepala untuk menggunakan senjata "Negara Islam". Untuk Chua, paparan gambar tangan dipotong di bawah hukum hudud semestinya cukup ngeri untuk menakutkan penduduk Cina di kawasan desa. Apatah lagi apabila DAP perlu bertungkus-lumus membalas serangan setiap kali peluru "Negara Islam" dilepaskan - kesemua ini menunjukkan bahawa DAP masih gusar dengan isu ini.

Chua tersilap langkah

Jelas, Chua Soi Lek tersilap langkah kali ini. Pengundi hanya takut apabila berdepan dengan sesuatu yang tidak diketahuinya, atau sesuatu yang tidak menentu. Chua Soi Lek mungkin tidak sedar, Pakatan Rakyat mempunyai lebih masa dan ruang untuk menyebarkan maklumat dalam PRK kerana lebih tertumpu. Lebih-lebih lagi, senario selepas tsunami 8 Mac 2008 menyediakan model negeri PR yang nyata untuk pengundi - bagaimana PR akan mentadbir jikalau mengambil-alih kuasa. Apabila fakta digunakan sebagai senjata, maka ketakutan akan hilang sendirinya.

Bacaan Chua Soi Lek tersasar apabila hanya menumpukan kepada isu Negara Islam sepanjang tempoh kempen. Persoalan dasar tidak dibangkitkan, kepincangan kerajaan BN sendiri tidak terjawab, tetapi asyik dengan tangan Normala Sudirman yang bersarung. Laporan Malaysiakini yang membuat tinjauan di situ selepas hari penamaan calon telah menunjukkan bahawa pengundi tidak ambil peduli isu salam, namun jelas Chua Soi Lek juga tidak ambil peduli laporan media.

Chua Soi Lek mungkin tertekan untuk mempertahankan kubu DUN Tenang. Mungkin beliau enggan mengalah sebelum terbukti silap. Akhirnya isu salam ini diperbesarkan sehingga menyinggung perasaan masyarakat Melayu-Muslim, dan Muhyiddin terpaksa menegurnya secara terbuka. Apabila isu ini diberi tumpuan yang lebih, malah tidak memihak kepada BN, Chua Soi Lek pula menuding jari kepada media. Reaksi ini memberi peluru percuma kepada PR untuk menyerang BN.

Gagal menggarap imaginasi komuniti Cina

Mungkin ada yang akan menghitung hari-hari yang tertinggal untuk Chua Soi Lek dalam hayat politiknya setelah kecundang dalam PRK Tenang. Namun, kekalahan MCA ini jauh daripada kesilapan percaturan strategi politik, malah kepimpinan Chua. Masalah yang menimpa MCA adalah kegagalan MCA menggarap imaginasi komuniti Cina dalam kerangka Barisan Nasional.

Apabila rakyat semakin celik untuk membezakan antara "gula" dengan "dasar", apabila "ketakutan" diyakini dengan "fakta", apabila "politik baru yang mahukan harmoni" menggantikan "politik untuk mencetus permusuhan", maka MCA gagal melakukan apa-apa untuk mengembalikan sokongan komuniti Cina.

Model BN yang mempertanggungjawabkan UMNO untuk menjaga kepentingan Melayu, MCA untuk Cina dan MIC untuk India semakin ditolak. Ramai orang yang agak tidak senang, termasuk komuniti Cina apabila MCA cuba menakutkan pengundi Cina dengan nilai Islam. Malah, apa yang terharu buat semua adalah apabila perbidaan baju merah "TUKAR" dalam majlis PR menyaksikan seorang Cina yang mendapat baju itu dengan RM1000 menghadiahkannya kepada seorang Melayu yang gagal membida kerana menawarkan harga RM400.

Keputusan PRK Tenang mungkin tidak menceriakan PAS, malah mungkin mencungkil kegelisahan dalaman kerana pola pengundian sedemikian tidak memanfaatkan PAS yang lebih banyak bertanding di kawasan desa majoriti Melayu. Namun, apa yang mungkin boleh direnungi pemimpin PAS adalah, sanggupkah PAS kembali kepada politik lama, yang pada satu hari nanti akan menyaksikan kesudahan seperti Chua Soi Lek-MCA?

*Lim Hong Siang ialah Editor MerdekaReview, edisi bahasa Malaysia.

Pengalaman ngeri Dr Hatta dan Mahfuz terperangkap dalam banjir di Pogoh

Posted: 31 Jan 2011 03:58 AM PST

Harakahdaily

LABIS, 31 Jan: Dua Ahli Parlimen (MP) PAS menceritakan pengalaman ngeri mereka awal pagi tadi sehingga terperangkap dalam satu 'pulau' banjir di Pogoh.

"Kami sekarang berada di Kampung Bukit Limau Manis, Pagoh 3, Segamat. Kami telah memaklumkan kepada pihak berkuasa. Bantuan masih tidak kesampaian. Paras air semakin naik dan hujan masih turun.

Bekalan elektrik terputus. Kami sekarang tengah menumpang in satu rumah orang kampung dan dilayani dengan baik," tulis Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli yang tersangkut di kampung tersebut bersama Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar.

Mengimbas kembali peristiwa ngeri semalam, Dr Hatta berkata beliau dan Mahfuz cuba meninggalkan Labis pada pukul 1.30 pagi, namun tidak berjaya kerana tersekat kerana kesesakan yang teruk di Segamat.

"Kami tidak boleh meneruskan perjalanan, oleh itu kami berpatah balik ke arah Labis dan mengambil jalan Felda Chempedak ke Pagoh.

Selepas mengharungi dua kawasan banjir, masalah kami bermula," imbas Dr Hatta.

Dalam perjalanan menghala ke Pagoh, Dr Hatta berkata mereka menemui lima kawasan banjir namun mereka berjaya merentasinya dengan kereta T Fortuner.

"Kawasan banjir terakhir sangat dalam airnya dan air mengalir dengan sungguh deras sekali. Air juga memasuki kereta, namun kita berjaya sampai ke kawasan tanah kering. Ia sudah 3 pagi pada masa itu," kata Dr Hatta yang mengklasifikasikan peristiwa itu tersebut sebagai 'sangat ngeri'.

Selepas itu, Dr Hatta dan Mahfuz membuat keputusan untuk meneruskan perjalanan, dan selepas satu minit daripada tempat kejadian ngeri tadi, mereka sekali lagi bertembung dengan kawasan banjir, di mana kali ini Mahfuz, yang juga Naib Presiden PAS menasihatkan Dr Hatta untuk tidak mengambil risiko untuk mengharungi kawasan banjir keenam ini.

"Saya setuju dengan Mahfuz dan menghentikan kereta di tepi jalan berdekatan dengan dua rumah kampung yang bersuluh," kata Dr Hatta.

Sebelum berehat sejenak di kereta, Dr Hatta sempat meletakkan satu petanda di masa gigi air berada untuk melihat perubahan paras air.

"Saya tidur nyenyak sehingga masa untuk solat subuh dan mendapati petanda yang saya letak telah hilang dan paras air hanya beberapa kaki saja daripada kereta. Subhanallah. Kami terperangkap di dalam satu pulau!" kata Dr Hatta lagi.

Namun begitu, nasib malang Dr Hatta dan Mahfuz di'offset'kan dengan layanan mesra penduduk-penduduk kampung di Kampung Bukit Limau Manis di mana mereka dijemput untuk menumpang di salah semua rumah mereka.

"Kami dijemput oleh orang kampung, menunaikan solat dan diberitahu bahawa daripada pengalaman lepas mereka, ia akan mengambil masa beberapa hari untuk paras air turun. Ahh sudahh!

Nasib baik ada bekalan elektrik untuk mencajkan Blackberry," kata Dr Hatta yang ketika itu berasa yakin bahawa mereka akan diselamatkan oleh bantuan JKM atau pasukan Ahli Parlimen kawasan tersebut sekejap lagi.

"Saya yakin bahawa JKM atau pasukan ahli parlimen kawasan ini akan datang dengan boat untuk memberikan ikan sardin. Aku pun akan buat muka welfare tadah tangan," tambah Dr Hatta.

Bagaikan jatuh ditimpa tangga, sehingga jam 2 petang tadi, menurut Dr Hatta, masih tiada orang dan pihak berkuasa yang datang menghulurkan bantuan, dan keadaan bertambah perit apabila bekalan elektrik turut terputus di kampung tersebut.

"Kami masih menunggu," itulah mesej terakhir yang dihantar Dr Hatta dan Mahfuz kepada Harakahdaily tengah hari tadi
NOTE : YB Mahfuz dan YB Dr Hatta telah berjaya dikeluarkan sebentar tadi dgn bantuan YB Datuk Baharom MP Sekijang sekitar jam 9.30 malam, 31/1/11 ... Alhamdullillah

Hadiah kemenangan di Tenang : RON97 naik 10sen/liter tgh malam ni

Posted: 31 Jan 2011 03:47 AM PST

KUALA LUMPUR, Jan 31 — The price of RON97 petrol will be increased by 10 sen to RM2.50 effective midnight, according to industry sources.

The price of the premium fuel was last raised on January 4, also by 10 sen.

The government announced on July 16 last year that the price of RON97 will be subjected to a managed float to reflect the price of oil on the global market.

The latest increase will, however, not affect other fuels.

The base grade RON95 petrol remains at RM1.90 per litre, diesel at RM1.80 per litre, and LPG at RM1.90 per kg. The government currently subsidises 30 sen of the RON 95 fuel cost.

The Najib administration has opted to gradually slash subsidies as a way to reduce government deficit.

The government's Performance Management and Delivery Unit (Pemandu) had said last year that savings from fuel subsidy cuts amounted to about RM3 billion last year. This number will rise to RM14 billion this year, RM21 billion in 2012, RM29.5 billion in 2013, and RM35 billion in 2014 - TMI
MS : Terima kasih ... terima kasih ... terima kasih ... ini yg dinamakan 1Mesia ... rakyat yang kena bayar dulu ... puak-puak Najib kat atas tu tengok saja, hangpa apa kisah berapa $ naik pun, yang kisahnya rakyat ni ...sebab rakyat yg kena bayar, korang apa susah semua ditanggung ... haramjadah punya kerajaan,

Cikgu Mala harus turun padang - Mazlan "Anak"

Posted: 31 Jan 2011 03:35 AM PST

LABIS, 31 Jan: PAS kawasan Labis khususnya calonnya di Tenang, Cikgu Normala Sudirman diseru supaya terus turun padang bagi memberikan khidmat terbaik untuk masyarakat walaupun kalah dalam pilihan raya kecil baru-baru ini.

"Asas yang sangat baik telah dibina untuk Dun Tenang. PAS kawasan Labis, khususnya Cikgu Mala mesti terus turun padang," kata Mazlan Aliman AJK PAS Pusat yang juga Ketua Penerangan jentera PAS di PRK Tenang.

Menurut beliau, PAS menghormati keputusan pengundi walaupun jelas sekali dalam pilihan raya ini sebagaimana biasa PAS bertanding melawan jentera kerajaan pusat dan negeri Johor bukannya BN dan Umno.

"Adalah jelas PAS bertanding melawan jentera kerajaan (Pusat dan Johor)," katanya.

Sebagai parti politik, katanya, Umno dan BN tiada kekuatan apa-apa.

"Projek segera jutaan ringgit, sogokan dan propaganda media pro BN telah digunakan sepenuhnya (dalam kempen mereka)," kata beliau.

Mazlan juga berjanji, Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (Anak) pimpinan beliau akan terus memperkasa gerakkerja sesuai dengan mottonya menarajui perubahan.

Beliau juga, bagi pihak jentera penerangan PRK ini, mengucapkan ribuan terima kasih kepada pimpinan Pakatan Rakyat, petugas parti, dermawan, pengamal media dan sukarelawan yang datang dari seluruh negara bagi membantu jentera PAS dan Pakatan dalam pilihan raya kecil ini.

21 NGO tolak sekatan Internet

Posted: 31 Jan 2011 12:58 AM PST


Kami merupakan kumpulan masyarakat madani yang amat bimbang mengenai niat kerajaan persekutuan untuk menyekat Internet, mengikut laporan akhbar baru-baru ini yang mengungkap pegawai kanan kementerian berkenaan "peraturan hasutan siber" dan perluasan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan untuk meliputi media dalam talian.

Kami membantah sekeras-kerasnya sebarang percubaan untuk memperluaskan skop Akta Mesin Cetak dan Penerbitan dan sekali lagi menggesa kerajaan supaya memansuhkan akta ini berserta Akta Hasutan dan undang-undang lain yang terlalu menyekat dan yang tiada tempatnya dalam masyarakat moden dan demokratik yang menjadi cita-cita negara kita.

Keberkesanan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan dalam membelenggui akhbar selama berdekad-dekad begitu nyata, amat mengerikan jika peruntukan drastiknya dikenakan terhadap penerbitan dalam talian, justeru menyebarkan kesan "seram" yang sama kepada ruang Internet. Tidak mustahil bahawa permit disyaratkan untuk laman sesawang berita, seperti yang berlaku di negara China. Dan melihat kepada jumlah buku yang diharamkan setiap tahun di bawah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan, besar kemungkinan penulisan dan bahan multimedia yang tertentu dalam Internet dicop "penerbitan yang tidak diingini", manakala pengguna Facebook dan Twitter pula dituduh menyebarkan "berita palsu".

Ciri Akta Mesin Cetak dan Penerbitan yang paling membimbangkan ialah kekurangan sekatan dan imbangan - terutamanya peruntukan yang menyatakan keputusan Menteri adalah muktamad, berbanding dengan Akta Komunikasi dan Multimedia yang sekurang-kurangnya mengandungi rujukan penghakiman.

Jika Akta Mesin Cetak dan Penerbitan dikenakan kepada Internet, ruang siber kita akan menjadi lembab dan ia mungkin meradikalkan pendapat yang berbeza.

Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein (gambar kiri) berkata pindaan tersebut masih di tahap perbincangan dan masih "terlalu awal" untuk dipersoal oleh pihak media dan orang awam. Namun bagi kami, kekurangan ketelusan dan rundingan awam juga merupakan sebahagian daripada masalahnya. Kami membantah sekeras-kerasnya pendekatan kerajaan yang tidak telus dalam memperkenalkan undang-undang dan pindaan dengan mendedahkan sedikit sahaja maklumat mengenai intipatinya, justeru menimbulkan kerunsingan orang awam. Ketiadaan rundingan awam dalam perkara-perkara yang memberi kesan yang besar terhadap masyarakat menunjukkan bahawa hal-hal ini besar kemungkinannya bermasalah, namun kerajaan masih berkeras mahu meneruskannya tanpa mengendahkan pendapat orang awam.

Justeru, kami percaya bahawa ancaman kawalan Internet memang wujud, seperti yang nyata dengan tertubuhnya kumpulan merentasi kementerian - yang terdiri daripada Menteri Dalam Negeri; Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Rais Yatim; Menteri dalam Jabatan Perdana Menteri Nazri Abdul Aziz; and Peguam Negara Abdul Gani Patail - yang menumpu kepada sekatan kebebasan ekspresi dalam talian.

Tujuannya ketara - untuk mengawal media bebas yang terakhir.

Kebangkitan isu ini ketika seluruh negara menanti-nanti pilihanraya umum yang dijangka pada tahun ini menunjukkan motivasi politik wujud di sebaliknya kerana Internet dikatakan faktor penyumbang kepada keputusan pilihanraya kerajaan persekutuan yang paling teruk dalam empat dekad pada tahun 2008. Malah, kerajaan persekutuan nampaknya mencontohi negera jiran seberang selat, di mana kerajaan yang dipimpini Parti Tindakan Rakyat meningkatkan gangguan dan kawalan terhadap media dalam talian menjelang pilihanraya.

Kami ingin memperingatkan kerajaan bahawa sebarang pelanggaran jaminan "tiada sekatan Internet", yang diwar-warkan kepada pelabur asing supaya mereka menyertai projek Koridor Raya Multimedia sejak ia dilancarkan pada tahun 1996, akan memburukkan nama Malaysia dan memudaratkan pelaburan.

Sebarang percubaan untuk menyekat kebebasan Internet akan mendesak kumpulan masyarakat madani dan orang awam untuk membawa isu ini ke pilihanraya. Kami menyeru masyarakat, yang sudah lama dikekang dari segi kebebasan akhbar, berpersatuan dan berhimpun, untuk bangkit dan mempertahankan sempadan terakhir untuk kebebasan ekspresi - pastikan suara anda didengari dalam ruang bebas yang masih ada atau tunjukkan bantahan anda di peti undi.

Kenyataan bersama ini diusahakan oleh:
Pusat Kewartawanan Bebas Malaysia (Centre for Independent Journalism)
Charter 2000-Aliran
Writers Alliance for Media Independence
1 Muted Malaysia

Dan disokong oleh:
All Women's Action Society (AWAM)
Civil Rights Committe of KL-Selangor Chinese Assembly Hall (CRC-KLSCAH)
Civil Society Committee of Lim Lian Giok Cultural Development Centre
Coalition of Anti-Genetically Modified Mosquitoes
Community Action Network
Community Development Centre (CDC)
Gabungan NGO Kelantan(Coalition Of NGOs Of Kelantan)
Health Equity Initiatives
Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT)
Lawyers for Liberty
Malaysia Youth and Student Democratic Movement (DEMA)
Pekan Frinjan
Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (EMPOWER)
Persatuan Masyarakat Selangor & Wilayah Persekutuan (PERMAS)
Pusat Komunikasi Masyarakat (KOMAS)
Suara Rakyat Malaysia (SUARAM
Women's Aid Organisation (WAO)

Betul-betul lanun la puak-puak ni ...

Posted: 31 Jan 2011 12:18 AM PST


Salah sorang dari 7 lanun Somalia yang ditangkap oleh TLDM kita ketika menawan kapal dagang Malaysia di perairan Teluk Aden baru-baru ini tiba di pelabuhan kelang untuk menghadapi perbicaraan di Malaysia.

Tujuh rakyat Somalia yang diberkas oleh anggota tentera Malaysia semasa cuba merompak sebuah kapal Malaysia di Teluk Aden pada 20 Januari lepas, tiba di Pelabuhan Klang pagi ini untuk menghadapi kemungkinan didakwa di negara ini.

Mereka tiba dengan sebuah kapal sebelum dibawa dengan sebuah bas pada 9.15 pagi, diiringi beberapa kenderaan polis dari Terminal Cecair Pukal ke Pangkalan Polis Marin di Pelabuhan Klang dan kemudian ke pangkalan Polis Marin Pandamaran, sebelum menjalani pemeriksaan kesihatan di Hospital Tengku Ampuan Rahimah di Klang.

Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Datuk Acryl Sani Abdullah Sani berkata polis akan meneruskan siasatan dan mendapatkan keterangan sebelum mengemukakan laporan kepada Pejabat Peguam Negara secepat mungkin.

Dalam kejadian pada 11.40 malam 20 Jan itu, anggota tentera Malaysia yang ditugaskan memberi pelindungan kepada kapal-kapal minyak dan dagang negara ini yang melalui perairan Teluk Aden dekat Somalia, telah menyelamatkan kapal MT Bunga Laurel yang ditawan oleh tujuh lanun dari Somalia itu yang bersenjatakan senapang dan pistol.

Kesemua 23 tiga anak kapal terselamat manakala tiga daripada lanun itu cedera dalam kejadian tembak menembak.

--Bernama

Tenang : PAS puas hati

Posted: 31 Jan 2011 12:06 AM PST

LABIS, 31 Jan — Beberapa pemimpin Pakatan Rakyat menganggap kekalahan pada pilihan raya kecil kerusi DUN Tenang semalam adalah disebabkan bencana banjir yang menyebabkan ramai penyokong mereka tidak sampai ke pusat pengundian.

Peratusan keluar mengundi semalam cuma 67 peratus berbanding 73 peratus tiga tahun lalu.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata walaupun calon mereka Normala Sudirman kalah, mereka tetap berpuas hati kerana berjaya menidakkan usaha BN mencapai sasaran majoriti melebihi 5,000 selain berjaya mengekalkan sokongan di beberapa peti undi.

"SPR kena kaji, tak boleh mengenepikan isu banjir. Jentera kita bersungguh-sungguh. Kita tak nampak kesan lain. Calon kitapun diterima baik, tetapi disebabkan pengangkutan, penyokong kita tak dapat mengundi," katanya ketika dihubungi Bernama.

Mohd Azahar dari Barisan Nasional (BN) mengalahkan Normala dengan majoriti 3,707 undi.

Calon BN memperoleh 6,699 undi manakala Normala mendapat 2,992 undi.

Dalam pada itu Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua berkata secara keseluruhan, BN menang disebabkan jumlah pengundi kaum Melayu yang keluar mengundi lebih ramai berbanding hanya kira-kira 55 peratus pengundi Cina, yang merosot daripada 72 peratus pada pilihan raya umum 2008.

"Contohnya di Felda Chemplak, jumlah yang keluar mengundi ialah 88 peratus walaupun dilanda banjir. Saya rasa jika banjir tidak berlaku, jumlahnya lebih tinggi. Memang tidak dapat dinafikan bahawa PAS dan PR (Pakatan Rakyat) telah kehilangan undi orang Melayu, terutama di kawasan Felda," katanya.

Beliau berkata jumlah undi orang Melayu merosot daripada 18 peratus pada pilihan raya umum lepas kepada hanya 12 peratus pada pilihan raya kecil ini dan Umno sememangnya pemenang yang jelas.

"Bagi saya, pihak yang kalah teruk masih MCA kerana walaupun semua usaha telah dilakukan, pendirian kaum Cina masih tidak berubah. Selain itu, terdapat isu mengapa ramai pengundi Cina tidak keluar mengundi," katanya.

Naib presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Tian Chua berkata terdapat ramai pengundi yang tidak dapat ke pusat pengundi terutama di Bandar Timur Labis, Bandar Tengah dan Labis.

"Bagaimanapun, apa yang agak signifikan ialah walaupun hanya 55 peratus yang keluar mengundi, 70 peratus pengundi Cina di kawasan yang di daerah yang didominasi 96 peratus kaum itu, masih mengundi calon PAS.

"Malah, jumlah undi mereka meningkat. Ini menunjukkan taktik BN berhubung negara Islam tidak berhasil," katanya.

Bagaimanapun, Tian Chua berkata parti itu akan menjalankan kajian mendalam terhadap keputusan pilihan raya tersebut.

"Nampaknya MCA gagal menakutkan pengundi Cina dengan isu negara Islam. Daripada pilihan raya ini, saya boleh katakan bahawa Pakatan PKR-DAP-PAS menikmati sokongan tinggi kaum Cina secara sama rata," katanya. - TMI

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT