Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


ANWAR CABAR NAJIB, MAMPUS NAJIB TAK BERANI

Posted: 14 Dec 2010 10:00 PM PST

Anwar Cabar Najib Minta Singapura Dedahkan Maklumat Pembunuhan Altantuya
Oleh Dzulkarnain Taib
IMG_4200KUALA LUMPUR 14 Dis - Ketua Oposisi Datuk Seri Anwar Ibrahim mencabar Perdana Menteri supaya meminta kerajaan Singapura mendedahkan bukti pembabitannya dalam pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu sekiranya Datuk Seri Najib Razak yakin beliau tidak berkait langsung dengan jenayah tersebut.

"Bukan saya yang cakap Datuk Najib terlibat dalam pembunuhan tapi kerajaan Singapura yang berkata. Jadi kalau Najib kata dia tidak terbabit langsung saya cabar dia minta kerajaan Singapura dedahkan maklumat yang mereka ada mengenai pembunuhan Altantuya.

"Tapi saya juga nak beritahu kepada Singapura supaya jangan masuk camour hal ehwal kita. Jaga urusan kamu jangan nak tunjuk angkuh dan song dengan kita. Hal kita dengan Najib, biar kita sahaja yang lawan, jangan pulak nak masuk campur urusan dalaman Malaysia," Anwar memberi amaran.

Bercakap kepada lebih 3,000 penyokong Pakatan Rakyat di Ceramah Isu Semasa di Tapak Pasar Malam, Taman Melati malam tadi juga menyelar Umno-Barisan Nasional yang bersungguh-sungguh menghentam beliau dalam media milik mereka berhubung pendedahan laman web Wikileaks mengenai dakwaan kononnya beliau "masuk perangkap" yang dirancang oleh kerajaan dalam pertuduhan fitnah kali kedua.IMG_4194

"Dia (Umno-BN) kita bodoh ka? Dia ingat satu hari Musa Aman (bekas Ketua Polis Negara) kata hari ini pukul 3.00 petang kita nak perangkap Anwar, bawa seorang 'budak jambu' dalam bilik lepas tu lakukan apa yang mereka dakwa. Kalau betul-betul perangkap dan saya masuk perangkap mana buktinya? Sekurang-kurang mesti ada video macam kes VK Lingam tu, baru boleh panggil sebagai 'entrapment' (perangkap) ataupun nota perubatan.

"Ini tidak bila kita mina laporan perubatan, mereka kata ada tapi bila minta tak mahu beri. Jadi dia ingat ni bodoh macam dia," sindir Anwar.

Anwar menjelaskan sekiranya apa yang didakwa oleh Singapura terhadapnya adalah benar beliau bersedia menemui bekas Perdana Menteri negara itu Lee Kuan Yew di mahkamah.

"Jangan pakai cakap sahaja. Kalau ada bukti sila bawa ke mahkamah, saya akan pertahankan diri saya cara begini.

"Umno-BN pun boleh bawa Lee Kuan Yew ke mahkamah bagi pihak Najib kalau mahu," cabar beliau.

IMG_4197Beliau yang juga Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat membidas media milik Umno-BN yang tidak berhenti menaburkan fitnah dan tohmahan terhadap beliau dan Pakatan Rakyat.

"Media dan jentera kerajaan digunakan sepenuhnya untuk mengekalkan kekuasaan Umno-BN. Selama 12 tahun mereka mengatakan Anwar bersalah, saya rasa sekurang-kurangnya 221 kali (ketawa) bukan sekarang. Jadi apa nak hairan sangat kalau hari ini dok ulang yang Anwar salah, dah 12 tahun mereka lakukan ini.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu juga berkata kenyataan Najib yang mahu mempertahankan Putrajaya ke titisan darah terakhir menunjukkan beliau berada dalam keadaan amat takut.

"Najib takut didakwa kemudian hari sebab itu di takut kehilangan Putrajaya. Pemimpin Umno-BN semuanya takut kalau Anwar jadi Perdana Menteri semua rahsia rasuah dan bagaimana mereka bolot kekayaan secara haram akan saya bongkarkan. Saya tahu banyak rahsia mereka jadi saya beri amaran jangan cabar saya (mendedahkannya)," tegas Anwar lagi.

Anwar seterusnya memberi keyakinan kepada rakyat Malaysia bahawa mereka boleh menumbangkan Umno-BN pada pilihan raya umum akan datang.

"Kita mesti ada keyakinan dan semangat yang kuat bahawa dengan kerjasama erat PKR, PAS dan DAP kita akan sama-sama tumbangkan BN. Yang penting setiap daripada kita harus memainkan peranan kita dengan menyebarkan maklumat yang ada kepada kaum keluarga, rakan-rakan dan masyarakat sekeliling baru kita boleh timbulkan kesedaran mengenai perubahan yang ingin kita bawa.IMG_4195

"Percayalah Pakatan Rakyat akan membawa agenda Malaysia baru, Malayisa yang jauh lebih adil berdasarkan negara hukum, menegakkan keadilan serta melindungi hak rakyat dan menghancurkan segala kebobrokan Umno-BN," kata Anwar yang terpaksa mengakhiri ucapannya lebih awal atas arahan pihak polis./SK

FOTO - WIKILEAKS PUNYA PASAL, CERAMAH ANWAR TIADA SAMBUTA?

Posted: 14 Dec 2010 08:00 PM PST

Taman Melati menjadi saksi, adakah Anwar tidak popular lagi..

(Gambar)
Berikut adalah sedikit gambar-gambar dari sekitar Ceramah Isu Terkini yang telah diadakan pada 14 December 2010 di Tapak Pasar Malam Taman Melati untuk dikongsikan bersama.


Antara penceramah yang hadir ialah DS Anwar Ibrahim,Tian Chua, Khalid Samad, Teresa Kok dan Ketua AMK kebangaan ahli-ahli AMK.. he..he..he.. dan juga Dato Tan Kee Kwong..

Permit dipohon sehingga 12.00 Tengah malam tapi pihak Polis hanya membenarkan sehingga jam 10.30 malam sahaja dengan syarat jika hadirin terlalu ramai ceramah akan dihentikan (syarat baru untuk ceramah PR)

Saksikan...

Polis yang menjaga keselamatan pemimpin PR










Gambar-gambar adalah hasil kerja Saudara Tripodone TKO..

Sumber: Anak Sungai Derhaka

MENGAPA BAPA SAIFUL MENGGELABAH ?

Posted: 14 Dec 2010 05:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

APABILA sudah tertekan, bapa kepada mangsa kes liwat Saiful Bukhari yang melibatkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, Azlan Mohd Lazim hari ini menyerahkan sepucuk surat kepada Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin untuk menarik perhatian Seri Paduka supaya kes itu yang sedang dibicara dipercepatkan. Mengapa mahu dipercepatkan?

Mengapa bapa pemuda yang mengaku tidak basuh duburnya beberapa hari itu tertekan? Adakah jika lewat kes ini selesai maka `payment' lewat juga diterima? Atau kedua beranak ini tidak sanggup lagi berkurung di dalam rumah akibat malu berhadapan dengan masyarakat yang memandang jijik pengakuan anaknya? Bak kata orang, sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa. Maka, tanggung sahajalah. Berani buat, berani tanggung.

Masalah kes ini cepat atau lewat tidak penting, yang pentingnya kes ini diadili dengan betul untuk memberi keadilan kepada sidituduh mahu pun mangsa. Adakah kes yang sedang dibicarakan sekarang kelihatan adil? Mengapa beliau tidak mengadu kepada DYMM YDP Agung mengapa mahkamah tidak membenarkan beberapa dokumen penting yang diperlukan oleh DS Anwar seperti laporan klinikal diserahkan kepada pihak Pembela agar kes ini lebih cepat diselesaikan secara adil?

Mengapa bapa Saiful tidak merayu agar kes yang menimpa anak kesayangannya itu disebut di Mahkamah Syariah kerana ianya melibatkan salah laku `suka sama suka' (mengikut Pertuduhan) sesama orang Islam? Beliau sepatutnya merayu agar perundangan mengikut Islam dikuatkuasakan kerana perundangan Islam dijamin memberi keadilan kepada anaknya. Sewajarnya bapa Saiful ini merasa gembira kerana seluruh jentera kerajaan, media termasuk beberapa pihak asing mempercayai `hayalan' anaknya itu bahawa beliau telah diliwat.

Lojiknya DS Anwar yang sepatutnya merasa tertekan kerana seluruh media di bawah Umno, termasuk pihak luar yang memberi gambaran seolah-olah sememangnya beliau bersalah. Namun, kita lihat DS Anwar tenang menghadapi semua tekanan ini malahan beliau bertambah semangat untuk melawan kerja jahat mereka itu. Ketenangan DS Anwar di samping majoriti rakyat yang cerdik berfikir yang menolak segala fitnah jahat ini menunjukkan bahawa kebenaran tetap mengalahkan kebathilan. Orang yang merasa bersalah sudah pasti tertekan, dan nampaknya bukan Saiful sahaja yang tertekan bahkan bapanya juga.

Oleh itu, tidak perlulah bapa Saiful menunjukkan kegelabahannya. Mungkin sekarang beliau sudah merasa menyesal dengan apa yang telah dilakukan oleh anaknya. Tidak berbaloi sekiranya dua beranak ini mendapat imbuhan walau sebanyak mana pun kerana maruah diri tidak boleh dinilai dengan wang ringgit./wfauzdin.blogspot.com

ANWAR SAMAN MAHATHIR DAN AKHBAR

Posted: 14 Dec 2010 03:00 PM PST

Anwar Ibrahim telah memberi arahan kepada peguamnya bagi mengemukakan saman ke atas beberapa akhbar dan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berikutan dakwaan salah lapor berhubung pendedahan WikiLeaks.

Sankara Nair berkata beliau telah menerima arahan itu yang berkuatkuasa hari ini daripada ahli parlimen Permatang Pauh berkenaan.

"Saya tidak boleh dedahkan butirannya kerana kami masih membincangkannya. Namun saya sahkan bahawa saman ke atas Mahathir akan dikemukakan.

"Ini dijangka menarik dan sedikit ironi untuk melihat sama ada Mahathir akan mendapatkan bantuan daripada 'seterunya', Lee Kuan Yew bagi membina pembelaannya," katanya kepada Malaysiakini.

Mahathir dan Lee, mantan perdana menteri Singapura seringkali tidak bersependapat dalam banyak perkara dan hubungan kedua-dua negarawan itu dikatakan sentiasa goyah.

Menurut akhbar Australia, The Sun-Herald, kabel Jabatan Negara Amerika yang bocor mendedahkan bahawa pegawai kanan kerajaan mengesahkan bahawa tuduhan liwat ke atas Anwar adalah akibat 'diperangkap' oleh musuhnya.

Ia juga mendedahkan pegawai perisikan Singapura dan menteri kanan Lee Kuan Yew (kiri, bertali leher biru) telah memberitahu pejabat Agensi Perisikan Australia bagi Penilaian Nasional (ONA), bahawa "ketua pembangkang Anwar 'memang melakukan dakwaan perilaku yang sedang dihadapinya'."

Semalam, Mahathir pada sidang akhbarnya melahirkan rasa ragu-ragunya bahawa bekas timbalannya itu adalah sasaran 'perangkap seks oleh musuhnya'."Tidak, saya tak fikir ada sebarang perangkap," kata Dr Mahathir.Dalam pendedahan WikiLeaks yang diperolehi daripada kabel komunikasi Jabatan Negara US, agensi risikan Singapura dilaporkan memaklumkan agensi risikan Australia yang mereka mempunyai maklumat diperolehi daripada 'risikan teknikal' mengesahkan tuduhan dalam kes Fitnah II.

Sememntara itu, Naib Presiden Keadilan, Tian Chua bersama pimpinan dan ahli KEADILAN akan menghantar surat meminta penjelasan kerajaan Singapura berhubung tuduhan yang dilemparkan kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Surat tersebut, yang akan diserahkan kepada kedutaan Singapura di Jalan Tun Razak Kuala Lumpur petang ini, meminta penjelasan Singapura berhubung maklumat risikan yang dihantar kepada Australia, menuduh Anwar Ibrahim terlibat dalam kes fitnah 2. Ketua AMK Batu, Rozan Azen Mat Rasep dalam laman facebooknya menyatakan surat bantahan itu akan diserahkan kepada kedutaan terbabit pada pukul 3 petang ini.

lee kuan yew state visit to malaysia 110609 02

Baru-baru ini Lamanweb Antarabangsa, WikiLeaks mendedahkan mengenai maklumat risikan Singapura yang dihantar kepada Australia yang menyatakan Anwar memang melakukan kesalahan tersebut, akibat diperangkap oleh seteru politiknya, meskipun Anwar menyedari tentang perkara itu.

'Maklumat' itu yang disiarkan oleh akhbar Australia, Herald Sun (Sydney Morning Herald), menimbulkan kecaman pemimpin Pakatan Rakyat yang menyifatkan pendedahan itu sengaja di ada-adakan tanpa sebarang bukti kukuh.

Pakatan menyifatkan pendedahan itu sengaja diadakan kerana kekhuatiran Singapura bahawa tsunami politik yang melanda Malaysia bakal beralih ke republik itu. Ia juga merupakan usaha Lee KuanYew mengekalkan hegemoni kekuasan Perdana MenteriMalaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak kerana Najib dilihat lebih tunduk kepada desakan republik itu dalam pelbagai isu melibatkan hubungan dua hala antara Malaysia-Singapura./Sharp Shooter

NAJIB TERLIBAT KES ALTANTUYA?

Posted: 14 Dec 2010 11:58 AM PST

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR,14 Dis: Pakatan Rakyat mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memberikan penjelasan mengenai laporan portal Wikileaks yang mendakwa beliau terlibat dalam skandal pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaaribuu.

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar berkata, Najib tidak boleh bersikap tidak ambil peduli berhubung dakwaan ini kerana ia melibatkan kepimpinan negara dan boleh memberikan kesan kepada sosial dan ekonomi negara.

"Pelbagai dakwaan yang dibuat ini sangat penting kerana membabitkan Perdana Menteri semasa bukan bekas Perdana Menteri. Ini akan memberikan satu kesan kepada ekonomi negara kita.

"Menteri tidak boleh bersikap tidak endah terhadap laporan Wikileaks sedangkan media dalam negara kita mengendahkan laporan wikileaks dengan memuatkan hal-hal berkaitan Datuk Seri Anwar Ibrahim tapi Perdana Menteri kata perkara yang berkaitan beliau itu tidak perlu diendahkan," kata beliau dalam sidang media di lobi Parlimen siang tadi.

Mahfuz yang juga Naib Presiden PAS sebelum itu membangkitkan perkara itu dalam perbahasan di peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Luar Negeri.

Menteri, Datuk Seri Anifah Aman dalam jawapannya memberitahu beliau akan mengambil perhatian terhadap laporan itu.

Sementara itu, ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaffar berkata, laporan ini mengambarkan seolah-olah Singapura menganggap Perdana Menteri anti Cina apabila membuat dakwaan mengenai kemungkinan berlakunya rusuhan di Malaysia.

"Perdana Menteri diberi gambaran yang begitu berat oleh diplomat dan pemimpin Singapura sehinggakan dalam Perdana Menteri cuba untuk promosi konsep 1Malaysia dan sebagainya, kerajaan Singapura memberi gambaran bahawa akan berlaku rusuhan kaum dan orang Cina akan banjiri Singapura.

"Ini memberi implikasi bahawa Singapura menganggap Perdana Menteri anti Cina sebab akan berlaku rusuhan kaum seperti yang dilaporkan dan ini bercanggah dengan usaha Perdana Menteri untuk menunjukkan semangat perpaduan dan sebagainya. Najib mesti ambil berat atas tuduhan itu," kata beliau.

Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul bimbang laporan ini merupakan permainan Singapura untuk menguji kewibawaan Malaysia.

"Kita lihat pemikiran pegawai risikan dari singapura mereka mengatakan mereka ambil sumber ini dari sumber tertentu. Kita sedar hubungan antara Malaysia dan Singapiura ada pasang surutnya.

"Kita bimbang tindakan singapura ini bertujuan menguji kewibawaan Malaysia dan permainan mereka untuk menyekat pelabur asing ke Malaysia," katanya.

Sementara itu, ahli Parlimen Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan memulakan usaha mendapatkan sepenuhnya semua kabel-kabel berhubung Malaysia daripada sumber-sumber yang sah seperti Kedutaan Amerika Syarikat, akhbar Sydney Morning Herald, akhbar The Guardian selain Wikileaks sendiri.

Mereka juga akan membantu memulakan kempen untuk mendapatkan kesemua kabel-kabel ini untuk dinilai secara adilnya oleh rakyat Malaysia.

Ahli Parlimen Batu, Tian Chua yang juga pengarah strategik PKR petang tadi ke Kedutaan Singapura bagi menyerahkan memorandum dari PKR kepada kerajaan republik pulau itu.

Baru-baru ini laman web antarabangsa, Wikileaks mendedahkan mengenai maklumat risikan Singapura yang dihantar kepada Australia yang menyatakan Anwar memang melakukan kesalahan tersebut, akibat diperangkap oleh seteru politiknya, meskipun Anwar menyedari tentang perkara itu.

'Maklumat' itu yang disiarkan oleh akhbar Australia, Herald Sun (Sydney Morning Herald), menimbulkan kecaman pemimpin Pakatan Rakyat yang menyifatkan pendedahan itu sengaja di ada-adakan tanpa sebarang bukti kukuh./Harakahdaily

keAZAManMalaysia

0
sumber :-

keAZAManMalaysia


ayah Saiful hantar surat chinta kepada Yang Di-Pertuan Agong(lates pagi ni dari berita hairan,tak tipu)

Posted: 14 Dec 2010 04:45 PM PST

yg tak baca surat khabar..

sila baca surat khabar...

mana ada bapak saiful hantar surat chinta pada ydp agong..

tajuk saja bikin panas..

ceritanya begini..

mmg dia ada hantar surat kepada agong..

tapi bukan surat chinta..

surat mengadu..

tak tahan tekanan..

konon dia dan sepol tertekan tekan kes yg tertangguh2..

pigirah...

tertekan2 pun..ko dah kena liwat smpat lagi berblog..

ahahahahahahahhahahahahahahahahahhahahahahahahahahahhahahahahaha

klau korang baca petikan akhbar ni kat berita hairan..

korang pasti akan tergelak besar dengan kenyataan bapak sepol ni..

first2..berita hairan dah cerita pasal sedikit sbanyak cerita dalam surat...

yg heran...ending keratan akhbar tu..

bapak sepol buat statement..apabila diinterbiu wartawan..

dia tk leh komen dan tk leh ceritakan kandungan surat..

habis..cammane berita hairan leh tulis surat tu pasal dia mengadu???

ahahahahahhaha

bapak sepol,sepol dan editor berita hairan pun dah naik biol..adoi...

tertekan konon......

anwar mintak itu mintak ini..

ditolak permintaan beliau tu...

ahahahahahahaa

lantaklah...

yg aku heran..berjuta2 rakyat bermasalah..

agong leh terima surat dari bapak haram ni...ish...monarki di malaysia..

ya Allah...

bapak saiful ni lemah...patut bedoa je kat Allah..

kalau kome di pihak yg beno le..kan?? ehehehehhe

budak pancaragam main gong..

datang tok ketua tengok melawat..

bapak sepol hantar surat kat agong..

setakat nk cerita anaknya diliwat...

ahahahahahahahahahahhahahahahahahahhahahahahahahahahahahhahahahahahaha

Gambar2 Najib bersama Altantuya,Gambar kemaluan Anwar Ibrahim,Dubur Saiful(didedah WikiLeaks)

Posted: 13 Dec 2010 11:50 PM PST

yg tak baca surat khabar..

sila baca surat khabar...

ahahahahahahaha aku tk de la gambar2 tu..

wikileaks ada kot...

aku slalu bukak wikipedia je..

sibuk satu malaysia pasal wikileaks..

lee kuan yew penah tengok anwar beraksi la...

itu la ini la...

najib kata jangn percaya wikileaks la..

ops...

eh..bajet awal je najib..

takut gamba skandal ko ngn altantuya pecah ke????

mana la kita tau..

najib ni suka bagi hint..ala klu la..cam blues klus..

najib takut rahsiua besar dia diketahui rosmah..

najib takut rahsia perbelanjaan duit kerajaan yg digunakan rosmah diketahui rakyat...

tu la nk lagi jadi ahli politik..

nnti wikileaks dedahkan rahsia pas ngn dap plak..

orng2 biasa cam kita ni..sapa kesah kan??

ahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahhahaa

pagi2 pegi pasar awal

hajat dihati nk beli apom balik..

eh najib dah buat safe statement awal..

takut rahsia dia dipecah wikileak...

huahuahua

kalam Perantau

0
sumber :-

kalam Perantau


AKIM jadi KITA, Zaid Ibrahim jadi presiden

Posted: 14 Dec 2010 09:00 PM PST

Oleh : Salhan K Ahmad

Datuk Zaid Ibrahim secara rasmi dilantik sebagai presiden baru parti Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM) hari ini.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan bekas Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan itu mengambil-alih jawatan barunya daripada Zakaria Salleh pada mesyuarat agung luar biasa pagi ini.

Mesyuarat itu juga bersetuju AKIM kini ditukar namanya kepada Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA). Perubahan itu turut membabitkan perubahan logo dan perlembagaan.

Jawatan lain dan perlembagaan baru parti itu akan diumumkan dalam satu lagi mesyuarat parti itu pada 19 Januari depan, kata Zaid dalam ucapan penangguhannya.

Zaid juga berkata nama baru parti itu – Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) akan didaftarkan dan lambang serta matlamat parti berkenaan juga akan didedahkan pada tarikh tersebut.

Tambahnya, parti itu akan mengambil peranan sebagai parti nasional dengan keahlian berbilang kaum.

Selain beliau sebagai ketua, parti itu juga hanya akan mempunyai seorang pengerusi dan satu jawatankuasa pusat.

KITA juga hanya akan mempunyai satu cawangan di setiap negeri, kata Zaid lagi.

Dalam mesyuarat yang dihadiri seramai kira-kira 150 orang perwakilan itu, beliau turut memberi jaminan bahawa KITA akan menjadi parti yang berpengaruh dalam masa yang singkat.


Royalti minyak Terengganu dikembalikan Mac 2011

Posted: 14 Dec 2010 08:07 PM PST

KUALA TERENGGANU – Royalti hasil petroleum di Terengganu akan dikembali kepada kerajaan negeri mula Mac tahun depan. Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, pihaknya telah diberi jaminan berhubung perkara tersebut hasil beberapa siri rundingan yang telah dijalankan.

Kata beliau, pembayaran itu dibuat dengan mengambil kira kaedah bentuk asal di samping wang yang telah disalurkan oleh kementerian-kementerian kepada negeri-negeri. "Setelah berunding, itulah janji yang diberikan, iaitu pada Mac 2011,”

katanya ketika menjawab soalan Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Pas-Ru Rendang) pada Sidang Dewan Undangan Negeri, di sini hari ini. Ahmad berkata, selain royalti tahunan dikembalikan Mac depan, jumlah yang masih tertunggak juga akan dijelaskan kepada kerajaan negeri secara berperingkat-peringkat. – Utusan


Anak muda dijangka protes Pakatan Rakyat?

Posted: 14 Dec 2010 01:00 AM PST

Oleh : Ahmad Lutfi Othman   

Demonstrasi membantah kenaikan melampau tarif air di Selangor baru-baru ini menunjukkan beberapa petanda menarik. Penyertaan proaktif golongan muda untuk turut berarak dan menuntut hak – termasuk daripada kelompok mahasiswa yang secara jelas dilarang terbabit dengan apa jua kegiatan politik dalam dan luar kampus – mencuit perhatian saya. Tanpa kehadiran mereka, kemeriahan perhimpunan mungkin terjejas teruk.

Tidak gentar dengan ugutan dan gertakan, ternyata anak-anak muda ini sedia “bertempur”, meredah tembakan gas pemedih mata dan basah dihujani pancutan water cannon. Idealisme mengungguli kebenaran terpasak kukuh dalam jiwa dan minda.

Dan inilah warisan mahasiswa zaman berzaman yang cukup membanggakan; tradisi mencabar dan sedia turun ke gelanggang mempraktikkan ilmu yang dikutip dari bilik kuliah, interaksi meluas dan pembacaan mendalam.

BUKAN SEKADAR SATU PESTA

Berlarian di jalan-jalan raya dikejar FRU bukannya sekadar satu pesta yang menyeronokkan. Ia memerlukan komitmen dan kesedaran. Isu yang mahu diperjuangkan perlu dihadam dan diperhalusi.

Dimensinya pelbagai dan merangkumi pelbagai aspek. Daripada tuntutan proses pilihan raya adil dan bebas, menjangkau desakan pemansuhan akta zalim yang membenarkan penahanan tanpa bicara, bantahan kenaikan harga minyak, juga tanpa melupakan problem dalam kampus seperti isu PTPTN, kemudahan asrama, akta universiti, sudut pidato, partisipasi politik. Sesekali melepaskan amarah di hadapan kedutaan Amerika Syarikat menentang sikap neo-imperialisme kuasa besar itu.

Kali ini bukan sekadar menentang kenaikan tarif air sebanyak 37 peratus pada tahun 2009, diikuti 25 peratus (2012), 20 peratus (2015), 10 peratus (2018) dan 5 peratus (2021), yang pastinya membebankan rakyat, malah secara umumnya mahu mengembalikan hak air air kepada rakyat, selain membetulkan kesalahan dalam penswastaan industri perkhidmatan air. Desakan turut dibuat agar sebarang perjanjian baru yang mahu dibuat perlulah dirunding dengan rakyat Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya terlebih dahulu. Amalan kronisme yang menjadi budaya politik Umno-BN juga ditentang habis-habisan.

Berbanding siri perhimpunan raksasa sebelum ini, juga di lokasi sama, iaitu perkarangan Masjid Negara (juga Dataran Merdeka dan kompleks Sogo) menuju Istana Negara, pembabitan orang muda pada 5 Disember lalu jelas mendominasi suasana.

Biarpun diterajui pemimpin Pakatan Rakyat, khususnya Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid Ibrahim, namun anak-anak muda ini saya yakin bukannya hanya mengikut melulu. Ia didorong atas sikap tanggungjawab yang penuh makna, demi mencapai kebaikan dan manfaat umum. Mereka mendahulukan kepentingan bersama meskipun terpaksa berdepan ancaman dan penguatkuasaan Auku yang mengongkong.

Lebih menarik apabila lima hari kemudiannya, pada Jumaat, 10 Disember, mereka sekali lagi berkumpul atas solidariti semangat kemahasiswaan di hadapan Masjid Putrajaya, menuju Jabatan Perdana Menteri. Medan kali ini lebih “terkepung” dan berisiko. Bagaimanapun ia bukan kali pertama mahasiswa memilih gelanggang Putrajaya.

Sudah beberapa kali anak muda terpelajar ini memprotes secara lantang di hadapan Kementerian Pengajian Tinggi, antara lain, menuntut sistem pilihan raya kampus yang adil, telus, tidak memihak dan benar-benar bebas daripada pengaruh dan campur tangan Urusetia Hal Ehwal Pelajar.

MENGANGKAT SUARA MASYARAKAT TERTINDAS

Mesejnya tetap sama, mengangkat suara masyarakat tertindas untuk didengari secara lebih jelas oleh elit penguasa. Mahasiswa mahu menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri, Najib Razak kerana membantah kenaikan harga minyak, gas dan gula, yang diumumkan secara tiba-tiba. Minggu lalu, kerajaan mengumumkan kenaikkan harga petrol RON95 sebanyak 5 sen menjadi RM1.90, diesel naik 5 sen menjadi RM1.80 sen, gas pula naik 5 sen menjadi RM1.90 sen sekilogram dan gula juga naik 20 sen menjadi RM2.10 sen. Semua kenaikan itu dibuat di sebalik jaminan kerajaan bahawa tiada kenaikan harga untuk tahun ini.

Mahasiswa pasca Auku juga tidak kurang hebatnya mempamerkan daya juang yang kental, menyelongkar kezaliman, membongkar penganiayaan, membela golongan miskin dan tertindas. Perobohan kawasan setinggan tanpa belas-kasihan, seperti di Kg Berembang, Ampang beberapa tahun lalu menjadi saksi.

Ia mengingatkan beberapa batu tanda sejarah kegemilangan gerakan pelajar terdahulu, misalnya peristiwa Telok Gong dan Tasek Utara. Penglibatan mahasiswa sebagai pemangkin gelombang reformasi 1998 juga tidak boleh dilupakan sehingga ada yang dipecat daripada universiti. Mereka bagai pembawa obor kesedaran, yang tiada berkepentingan.

Saya tetap yakin, jika ruang dan kesempatan diberikan, golongan mahasiswa hari ini tetap akan membawa panji-panji yang sama seperti generasi 1960-an dan awal 1970-an dahulu. Namun, sesuatu yang pasti, penguasa yang korup sentiasa menganggap masyarakat terpelajar sebagai seteru yang perlu dijinakkan. Peraturan makin diperketat, lingkungan disempitkan dan ruang perdebatan dikecilkan. Pemimpin universiti pula dipilih daripada kalangan pengampu dan kaki bodek. Masing-masing berlumba dan bersaing untuk memuaskan kehendak menteri.

Persoalan yang timbul, apakah minat dan kecenderungan positif mendekati gelodak rasa masyarakat ini benar-benar melebar di kalangan warga kampus, atau golongan yang sensitif dan prihatin ini tersudut dalam kelompok minoriti di menara gading? Mungkinkah sebahagian besar yang lain masih leka dengan rutin harian yang mementingkan diri sendiri semata-mata, atau langsung tidak terdorong untuk memahami pergolakan dan keresahan komuniti sekitar?

MELUNTURKAN KOMITMEN

Ada juga yang bimbang dengan suasana persekitaran yang turut melunturkan komitmen dan kesedaran anak muda sebagai agen perubahan, terutama selepas keluar daripada alam kampus. Memang diakui fenomena ini sentiasa berputar dalam lingkaran yang sudah diduga. Generasi yang begitu aktif dengan gerakan pelajar zaman 60-an dan 70-an pun dijangkiti wabak sama. Realiti dunia sebenar hanya menghakis daya juang yang dibekalkan di institut pengajian tinggi. Asakan kehidupan yang cukup rencam itu sering mengelirukan dan ramai idealis kampus  kecundang.

Jika direnung perangkaan yang menunjukkan kira-kira 4.5 juta orang yang layak berdaftar sebagai pengundi tetapi masih belum berbuat demikian, tercetus kerisauan tentang kesedaran berpolitik anak-anak muda zaman sekarang. Lebih malang apabila dikatakan senario menunjukkan orang Melayu mencatat nisbah terlalu rendah berbanding bukan Melayu dalam pendaftaran sebagai pengundi baru selepas pilihan raya umum 2008. Manakala di kalangan parti politik, menurut Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Wan Ahmad Wan Omar, lebih ramai bukan Melayu mendaftar sebagai pengundi selepas tsunami politik, Mac 2008, dengan DAP paling agresif menjalankan program pendaftaran pemilih baru, terutama di kalangan belia Cina.

Senarai punca dan alasan belia Melayu bersikap tidak peduli mungkin panjang, seperti himpitan Auku, budaya hedonisme dan pengaruh materialisme. Minat mereka untuk turut serta dalam agenda politik, termasuk dalam kegiatan paling minimum seperti pendaftaran sebagai pengundi, berada pada tahap yang cukup membimbangkan. Saya tidak pasti apakah anak-anak muda yang kelihatan prihatin dengan persoalan politik dan bersedia untuk berdemonstrasi memperjuangkan isu-isu rakyat sudah mendaftar sebagai pengundi.

Perkembangan pesat teknologi maklumat, arus globalisasi dan kemunculan kuasa siber memang mendorong pembentukan masyarakat yang lebih terbuka dan berpemikiran kritis. Ya, zaman penguasa menakrifkan segalanya buat rakyat sudah berakhir. Media “arus perdana” hilang sengat dan bisanya. Anak muda tidak perlu lagi turun bersesak-sesak mendengar pidato politik, sekadar menonton YouTube dari bilik tidur atau membaca berita-analisis terbaru yang segar daripada laman web dan blog. Pelbagai maklumat yang tidak ditapis boleh dilayari dengan mudah dan cepat.

Soalnya, mengapa dalam situasi yang begitu selesa dan secocok dengan amalan demokrasi yang matang (tanpa mengetepikan halangan dan sekatan masih berterusan, namun kita sudah ada jalan keluar), tiba-tiba kita dihadapkan dengan fenomena golongan muda (terutama orang Melayu) yang dikatakan tidak berminat dengan politik? Walhal, bagi penganalisis politik, perubahan di peringkat persekutuan hanya dapat dilakukan dalam pilihan raya akan datang jika kesedaran datang secara serentak daripada semua kaum, khususnya masyarakat Melayu. Sederap langkah diperlukan, bukannya satu kaum menolak BN sementara kaum yang lain masih mempertahankannya, seperti ditunjukkan dalam pilihan raya 1999 dan 2008.

TREND POLITIK MAHASISWA CINA

Secara lahiriah, kelihatan generasi muda bukan Melayu, terutama masyarakat Tionghua, seperti tidak mengambil hirau politik kepartaian. Mereka lebih prihatin dengan kegiatan ekonomi. Mahasiswa Melayu lebih berminat berpolitik khususnya dalam mengidentifikasikan diri dengan parti siasah tertentu.

Justeru, di mana silapnya sehingga masyarakat Melayu dikatakan yang paling ramai tidak mendaftar sebagai pengundi? Walhal parti-parti politik Melayu lebih banyak menjalankan aktiviti – dan ia tidak bermusim sifatnya – berbanding parti-parti lain. Begitu juga dengan kegiatan di kampus, yang dikuasai mahasiswa Melayu. Atau, mungkin keadaan sebenarnya tidak seperti yang dijangkakan itu? Pelajar Cina mungkin lebih selektif beraktiviti tetapi “kesedaran politiknya” jauh lebih matang?

Pemimpin dan aktivis Pakatan Rakyat, daripada semua parti komponen, harus meneliti secara mendalam kecenderungan dan budaya politik anak-anak muda ini. Kesetiaan mereka terhadap parti tidak sepekat generasi lebih dewasa. Golongan ini lebih mudah beralih arah jika dasar atau sikap sesebuah parti (atau pemimpinnya) dilihat tidak serasi lagi dengan mereka.

Jika mereka berasa dikesampingkan atau tidak diambil peduli, usaha rendahkan keupayaan mereka untuk melakukan “undi protes”. Sokongan pada musim pilihan raya terdahulu sama sekali tidak mengikat mereka untuk terus mengundi parti atau calon yang sama untuk pilihan raya akan datang.

Konvensyen Pakatan Rakyat di Kepala Batas, Pulau Pinang, hujung minggu ini wajar memberi tumpuan khas terhadap gelagat anak muda dalam berpolitik. Selain merumuskan deraf manifesto awal pilihan raya umum ke-13 dan membincangkan isu-isu kritikal yang membantut kemajuan negeri-negeri yang diperintah Pakatan, usaha menggerakkan kesedaran orang muda, sekurang-kurangnya untuk mendaftar sebagai pemilih, seterusnya terlibat aktif sebagai agen reformasi, tidak boleh dilewat-lewatkan.

Pendedahan bahawa laman-laman sesawang atau blog pro-BN semakin popular mungkin satu petanda bahawa masyarakat kini lebih dahagakan maklumat atau perkembangan baru, meskipun ia disalurkan oleh “media lawan”. Keghairahan ingin tahu itu cuba dimanfaatkan oleh strategis Umno. Ia bukanlahlah sesuatu yang patut digeruni.

Pakatan tidak perlu gentar dengan maklumat walaupun ia mendedahkan kelemahan kerajaan negeri yang dikuasainya ataupun membongkar  karenah dalaman parti yang cuba diselindung. Kelemahan harus segera diatasi dan ditangani. Anak muda yang diasuh dengan keterbukaan, integriti dan ketelusan tidak mahu daya intelektual mereka diperbodohkan. Zaman untuk mengangguk dan menerima tanpa bahas sudah berlalu



BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT