Nuffnang

Pengikut

keAZAManMalaysia

0
sumber :-

keAZAManMalaysia


Zul Noridin kemalangan,koma dan hilang ingatan pukul 8:15 malam tadi(sumber twitter isterinnya)

Posted: 12 Dec 2010 05:15 AM PST

yg tak baca surat khabar ..

sila baca surat khabar...

zul nordin sihat wal afiat lg..

ntah2 ngah bersama ngn isteri dia..

ceritanya begini..

zul nordin buat statement masuk berita hairan..

dia cakap yg dap cuba pancing orng melayu..

untuk masuk dalam parti dap itu..

hek eleh..

biarlah..

biarlah kalau dap nk orng melayu..

biarlah hindraf nk ahli melayu..

biarlah pas nak ahli bukan melayu..

itu ko tk nk bising lak zul..

ckp macam orng biol..

dah lupa ke??

sapa dulu yg baru2 kena pecat keluar daripada pkr???

yg buat statement dalam akhbar yg sama??

berita hairan???

yg mempertimbangkan untuk masuk dap???

pigiiiiiiiiiiirah..

ckp cam keleng kulim je dia ni...

padan la pun..

skarang bejuang melayu dan Islam..

dengan cu kong dan ti beng...

huahuahua..

keluar pulak istilah baru "pak jangoat"

tk cermin ke wei??

muka ko yg cam kambing dah...

ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahhahahahahahaa

duduk rumah mmg boring..

keluar jalan2 beli pertol...

zul nordin ckp macam keling..

mana ketidak otaknya dah biol..

ahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahhaa

kalam Perantau

0
sumber :-

kalam Perantau


Najib gelabah rakyat bangkit

Posted: 12 Dec 2010 03:00 PM PST

Oleh : Idris Ahmad    

PAS nampak Datuk Seri Najib Tun Razak gelabah dan resah menghadapi gelombang kebangkitan rakyat. Serangan demi serangan kepada Pakatan Rakyat melalui media perdana dan meminta rakyat terus memberi sokongan kepada Barisan Nasional dalam PRU 13.

Beliau cuba hendak mengajak rakyat supaya membutakan mata supaya jangan melihat kebaikan yang ditunjukkan oleh Pakatan Rakyat yang memerintah selama  dua tahun lapan bulan cukup teruji dan terbukti kamampuanya berbanding dengan BN yang memerintah selama 53 tahun.

Ditambah pula kenyataan Tun Dr Mahathir yang mengatakan bahawa BN di bawah kepimpinan Najib memerlukan masa untuk  mendapat sokongan majoriti kerana masih  ada lagi rakyat yang belum berpuas hati  terhadap BN.

Rakyat mula membuat perbandingan negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat yang tidak mempunyai hasil yang banyak tetapi mampu membuat kebajikan kepada rakyat seperti air percuma di Selangor, skim kifalah dan sebagainya.

Rakyat sudah membayangkan jika Pakatan Rakyat memerintah di peringkat pusat dengan hasil yang begitu melimpah ruah, maka banyak lagi kesenangan rakyat akan diperolehi.

Rakyat mula memikirkan apa yang mereka dapat di negeri BN yang memerintah. Sebaliknya rakyat hanya dapat kenaikan harga barang, petrol, gas dan akan datang pula kenaikan tarif elektrik.

Taktik serangan terhadap Pakatan Rakyat untuk melindungi masalah dalaman BN yang begitu parah. Konvensyen BN pada 5 Disember 2010 gagal mencapai hajat penyatuan di kalangan mereka sebaliknya berakhir dengan perang mulut antara Umno dan MCA mengenai isu ketuanan Melayu.

Slogan 1Malaysia nampaknya tidak berapa menjadi untuk menjadi umpan kepada pengundi bukan Melayu untuk bersama dengan BN, maka jalan keluarnya ialah dengan menyerang Pakatan Rakyat.

Hari ini Datuk Seri Najib mendakwa siapa yang mengatakan Felda bankrap pengkhianat bangsa. Apabila peneroka sudah mempunyai kekuatan dan celik maklumat hasil daripada perjuangan PAS yang menubuhkan Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) untuk generasi kedua, maka banyak tembelang Umno BN sudah terbongkar.

Barisan Nasional tidak boleh menipu generasi kedua peneroka kerana mereka adalah generasi yang bermaklumat dan terpelajar. Sekarang mereka bangkit menuntut hak mereka, selama ini bapa mereka diperah seperti kilang sawit memerah buah sawit, yang peneroka dapat hanya hampas ini yang menjadi kemarahan Datuk  Seri Najib.

Golongan Dakwa Felda Bankrap Pengkhianat Bangsa – Najib

PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan pihak yang mendakwa Felda bankrap, sebagai pengkhianat bangsa, kerana sanggup menghina institusi itu yang telah banyak berjasa kepada rakyat.

Perdana Menteri menjelaskan Felda sebenarnya merupakan sebuah institusi yang berjaya dan telah mengubah lanskap sosio-ekonomi negara selain mempunyai simpanan tunai yang banyak.

“Dua tiga hari lepas, saya bermesyuarat dengan pengurusan Felda, saya tengok akaun Felda. Kalau semua saham milik Felda yang tersenarai dalam Bursa Malaysia hari ini, kita cairkan, keuntungan atau pendapatan yang boleh Felda peroleh adalah sebanyak RM4.3 bilion.

“Siapa kata Felda bankrap…mana ada? Pengurusan Felda kata, jangan sebut tetapi banyak wang tunai kita ada dalam simpanan…(dan) selamat,” katanya ketika merasmikan majlis penutup Karnival Ikatan Hati Warga Felda (Iktiraf) 2010, di sini, Ahad.

Turut hadir, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan dan Pengerusi Felda, Tan Sri Dr Mohd Yusof Noor.

Najib berkata pihak yang mendakwa Felda bankrap sebenarnya telah membuat pembohongan kedua terbesar selepas kononnya akan mengambilalih pentadbiran kerajaan di Putrajaya pada 16 Sept 2008.

Sebab itu, Perdana Menteri berkata adalah wajib bagi rakyat termasuk warga Felda untuk mempertahankan kerajaan sedia ada di Putrajaya.

Sambil menyifatkan golongan berkenaan tidak berhati perut kerana sanggup menghina dan mencemar imej Felda, Najib berkata pihak terbabit kini takut “menyerang” Felda kerana kebenaran telah terbukti bahawa apa yang mereka dakwa tidak betul.

“Sebab itu orang yang dakwa Felda bankrap hari ini dah ketaq (ketar) lutut. Kita dah menang dua kes (saman) di mahkamah dan empat lagi kes sedang tunggu.

“Kita berada di pihak yang benar. Hari ini mereka tidak berani berkokok lagi. Kita cabar, kalau mereka berkokok, kita saman,” katanya.

Dalam pada itu, Najib berkata dengan peluang dan rancangan jangka panjang yang dilaksanakan Felda di 317 tanah rancangannya di seluruh negara, telah membawa banyak perubahan atau transformasi kepada komuniti Felda itu sendiri.

Sebagai contoh, beliau berkata seramai 36 anak peneroka Felda yang diberi peluang untuk mendapat kelulusan dalam jurusan “License Aircraft Maintenance” (penyelenggaraan pesawat berlesen) akan menjadi kumpulan pertama, diiktiraf sebagai jurutera dalam bidang tersebut tahun depan.

Justeru, beliau berkata tiada sesiapa pun yang boleh menafikan bahawa komuniti Felda kini merupakan contoh masyarakat luar bandar yang berjaya di negara ini.

Beliau juga berkata antara kejayaan paling berkesan oleh Felda di peringkat global ialah dalam membanteras masalah kemiskinan.

“Ini semua adalah bukti bahawa perjuangan kita merupakan perjuangan yang dapat membawa manfaat kepada komuniti Felda. Saya dimaklumkan dua juta rakyat mendapat manfaat secara langsung dan tidak langsung dengan kejayaan Felda,” katanya.

Malah, beliau berkata kejayaan dan perubahan itu bukan sahaja dinikmati masyarakat Felda tetapi komuniti di sekeliling tanah rancangan institusi berkenaan.

“Ini bererti bahawa kejayaan Felda bukan untuk komuniti Felda sahaja tetapi untuk seluruh negara. Sebab itu Felda perlu kita pertahankan daripada diserang oleh sesiapa yang berniat buruk dan tiada hati perut,” katanya.

Beliau juga percaya dengan kejayaan yang dicapai oleh Felda, warga institusi itu boleh menjadi komuniti yang akan mencapai masyarakat berpendapatan tinggi lebih awal daripada rakyat lain di negara ini, iaitu sebelum 2020.

Bagi menghargai peranan peneroka Felda, Najib mengumumkan peruntukan tambahan sebanyak RM5 juta bagi melaksanakan lima program di tanah rancangan tersebut, yang masing-masing membabitkan peruntukan RM1 juta.

Perdana Menteri berkata peruntukan itu melibatkan Program Memerangi Dadah dan Gejala Sosial; Program Pembangunan Belia, Kebudayaan dan Sukan; Program Komuniti Berpagar; Pengurusan Majlis Belia Felda Kebangsaan, Wilayah dan Rancangan serta Program Sahsiah Komuniti Belia.

Beliau turut mengumumkan bahawa Felda bersetuju untuk menyalurkan peruntukan sebanyak RM25 juta bagi pembinaan gelanggang futsal terbuka di tanah-tanah rancangannya.

Najib berkata kos pembinaan gelanggang tersebut yang melibatkan RM100,000 sebuah, dijangka siap sepenuhnya menjelang akhir 2012. – BERNAMA



MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Zaid Ibrahim sertai Akim

Posted: 12 Dec 2010 09:11 PM PST

KUALA LUMPUR, 13 Dis — Presiden Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim) Zakaria Salleh mengesahkan Datuk Zaid Ibrahim secara rasmi sudah menjadi ahli parti itu, berkuat kuasa pertengahan bulan lalu.
Zakaria berkata Zaid yang juga bekas pengerusi PKR Wilayah Persekutuan telah menyerahkan borang keahlian Akim selepas keluar daripada PKR pada 19 November lalu.

Zaid sebelum ini telah menerima notis keluar PKR pada 19 November lalu walaupun pernah mengumumkan akan keluar parti itu pada 16 Disember ini.

"Beliau (Zaid) sekarang sah sebagai ahli Akim, beliau telah serahkan borang keahlian pada November lalu.

"Jadi status beliau adalah ahli kita yang sah dan rasmi," kata Zakaria ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini.

Ketika ditanya sama ada Zaid akan bertanding jawatan presiden Akim, Zakaria berkata, ia terpulang kepada bekas menteri kerajaan pusat itu.

"Terpulang kepada Zaid sama ada mahu bertanding ataupun tidak, jika mahu bertanding jawatan itu (presiden) saya akan beri laluan.

"Keputusan itu juga bergantung kepada keputusan ahli yang lain, saya tidak boleh buat keputusan," katanya.

Akim akan mengadakan perhimpunan agung di Kuala Lumpur lusa bagi memilih barisan kepimpinan yang baru.

"Zaid kemungkinan besar akan menghadiri mesyuarat agung ini," kata Zakaria lagi.

Sebelum ini Zakaria berkata beliau sedia memberi laluan kepada Zaid untuk menerajui parti tersebut jika bekas pemimpin PKR itu sedia menyertainya.

Beliau juga yakin Zaid yang meninggalkan PKR baru-baru ini kemungkinan besar akan menyertai Akim bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13, yang dijangka diadakan awal tahun depan.

Menurut Zakaria, melalui perbincangan sebelum ini Zaid telah menyatakan persetujuan untuk menyertai parti yang berpejabat di Kelantan itu. - TMI
MS: Semoga ikatannya berpanjangan lah Datuk. Lepas ni kalau datuk lari pula dari Akim xtau nak masuk parti apa pula kan ... Doakan semoga 1 hari nnati Datuk jadi Presiden Akim lah kot ya. Apa parti pun tak kisah janji kita TUMBANGKAN UMNO DAN NAJIB SEKALI ...

Mai tengok bakal calon 'Third Force' PRU 13 nanti

Posted: 12 Dec 2010 06:17 PM PST


Raja Petra Kamarudin mengumumkan pemilihan Malik Imtiaz Sarwar sebagai bakal calon sulung gerakan 'third force' untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Oleh Debra Chong

KUALA LUMPUR, 13 Dis — Editor kontroversial Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin yang baru-baru ini membantu mewujudkan barisan 'third force' menjelang pilihan raya umum ke-13 untuk membetulkan sistem politik, yang menurutnya "sudah rosak", semalam mengumumkan bakal 'calon' sulungnya.

Raja Petra yang berada di luar negara, dalam apa yang dikatakan sebagai keputusan pembuangan negara kendiri, malam tadi menamakan aktivis hak asasi manusia terkenal Malik Imtiaz Sarwar sebagai calon pertama Malaysian Civil Liberties Movement (MCLM) untuk bertanding pada pilihan raya umum akan datang, yang disebut-sebut akan diadakan awal tahun depan.

Beliau mengumumkan pemilihan Malik menerusi siaran Internet yang dibawa dari London.

Ketika dihubungi The Malaysian Insider, Malik juga mengesahkan perkara itu.

"Ya, saya dipilih. Saya terima. (Saya) akan menjelaskan dalam satu dua hari ini," kata beliau menerusi respons SMS kepada The Malaysian Insider sejurus selepas pengumuman oleh Raja Petra.

Malik terkenal dalam kes Lina Joy, yang memutuskan untuk keluar Islam dan kembali sebagai penganut Kristian.

Presiden Persatuan Hak Asasi Manusia Kebangsaan (Hakam) ini juga mewakili Raja Petra yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dua tahun lalu.

Kes itu membawa Malik memenangi anugerah Bindmans Law Award bagi tahun 2009, yang diberikan oleh majalah hak asasi manusia berpejabat di Britain.

Malik juga bergiat aktif dalam pertubuhan-pertubuhan bukan berorientasikan keuntungan untuk mendesak agar ISA dikaji balik dan undang-undang itu dimansuhkan lalu digantikan dengan undang-undang yang lebih baik.

Beliau juga bertindak bagi pihak kerajaan negeri Selangor dalam inkues kematian Teoh Beng Hock.

Isu barisan 'third force' juga menjadi perhatian ketika Kongres Nasional Parti Keadilan Rakyat (PKR) bulan lalu.

PKR merupakan salah satu komponen gabungan Pakatan Rakyat yang dibentuk April 2008.

Raja Petra juga berkata, calon-calon susulan MCLM akan diumumkan di Kuala Lumpur pada 19 Disember ini.

Pakatan Rakyat juga akan mengadakan konvensyen mereka yang kedua di Pulau Pinang pada tarikh tersebut.

Dalam program dua jam yang menarik 180 pengunjung atas talian, Raja Petra yang lazimnya melahirkan pendirian tegas dan lantang terhadap parti pemerintah berkata, gerakan 'third force' bukan satu inisiatif untuk bersaing dengan parti-parti politik yang ada sekarang, tetapi mahu menyediakan mereka calon-calon yang profesional dan beretika untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Beliau percaya bahawa langkah itu akan membantu memperbaharui proses penggubalan undang-undang kelak.

"Matlamat kami bukan untuk memenangi pilihan raya semata-mata, tetapi melakukan pembaharuan ke atas sistem politik," kata beliau yang turut melahirkan kekecewaannya ke atas anggota perundangan semasa yang telah lupa peranan mereka sebagai wakil rakyat, sebaliknya lebih fokus untuk terlibat dalam permainan politik.

"Agenda kami ialah mahu melihat kemunculan sistem dua parti, di mana kedua-dua parti boleh bersaing (berpadan) antara satu sama lain," katanya lagi.

Raja Petra juga mendakwa bekas menteri kerajaan pusat Tan Sri Sanusi Junid juga ada memberitahunya bahawa bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mempunyai idea yang sama untuk meletakkan calon-calon Bebas daripada kalangan profesional badan-badan masyarakat madani.

Raja Petra juga mendedahkan rancangan MCLM mahu mengeluarkan akhbar bahasa Malaysia sebagai sebahagian daripada inisiatif calon Bebas untuk mendampingi pengundi-pengundi kawasan luar bandar.

Bagaimanapun beliau tidak memberikan butirannya.

Beliau juga membidas akhbar Harakah, Rocket dan Suara Keadilan hanya bertindak sebagai risalah parti politik.

Sehubungan itu katanya, di beberapa kawasan di Selangor, sesetengah orang masih beranggapan bahawa Datuk Seri Dr Khir Toyo menyandang jawatan Menteri Besar walaupun negeri itu sudah diambil alih oleh Pakatan Rakyat pada 2008.

MCLM ditubuhkan Oktober lalu oleh sekumpulan rakyat Malaysia yang tinggal di London.

Raja Petra merupakan pengerusinya manakala peguam dan juga blogger, Haris Ibrahim pula presidennya yang mengendalikan operasi dari sebelah Malaysia.

Maklumat lanjut mengenainya boleh diperoleh dengan akses laman web http://mclm.org.uk - TMI

Skandal Pegawai Khas Najib dengan janda anak 5?

Posted: 12 Dec 2010 04:08 AM PST

Cerita di bawah ini saya ambil dari blog pro umno. Percaya atau tidak mengenai cerita ini, anda sendiri tentukannya. Apa yang pasti umno Selangor akan terpalit dengan cerita ini.

Saya petik:

[SU] Banyak sungguh Puaka UMNO Selangor. Minggu lalu terdapat 4 orang pemimpin UMNO Selangor berjumpa Perdana Menteri mendesak Khir Toyo didakwa dalam apa cara sekali pun. Kata mereka jika Khir Toyo didakwa, BN selangor akan kembali mendapat sokongan.

4 orang ini ialah Noh Omar, Noriah Kasnon, Shukor Kuang dan Dato Ghazali Ibrahim. Opsss maaflah. 3 orang saja UMNO Selangor. Satu lagi UMNO Kedah. Apa ke hei nya Dato Ghazali Ibrahim, bekas Ali Parlimen Padang Terap turut terbabit dalam usaha menjatuhkan Khir Toyo ini?

Dato Ghazali Ibrahim ialah Pegawai Khas kepada YAB Dato Seri Najib Tun Razak. Dia lah yang mengaturkan pertemuan Noh, Noriah dan Shukor dengan PM minggu lalu.

Mengapa Ghazali begitu bersungguh mahu menjatuhkan Khir?

Apa yang PM tak tahu, apa yang kebanyakan orang UMNO tidak tahu tetapi orang UMNO Sungai Besar tahu ialah Dato Ghazali ini mempunyai hubungan istimewa dengan YB Noriah Kasnon, Janda anak 5.

Di kalangan pemimpin Sungai Besar ramai yang sudah bercakap mengenai kemunculan sebuah kereta plat kedah KY 77 tetapi tidak ramai yang tahu ia merupakan kereta Pegawai Khas Perdana Menteri bernama Dato' Ghazali Ibrahim.

Hubungan intim ini sangat menjelikkan kerana ia muncul lewat-lewat malam jika Noriah berada di Kawasan. Malahan menurut SB, kereta ini juga sering kelihatan di sebuah kondo milik Noriah di ibu kota.

Malang sungguh Sungai Besar selepas ada Bapa Rasuah, ada pula Ibu Maksiat.

Noriah mesti keluar menyatakan adakah ia telah berkahwin dengan Dato Ghazali? Jika ia menafikan ada hubungan dengan Dato Ghazali, beberapa keping gambar yang intim dan mesra akan diterbitkan dalam blog ini.

Orang Sungai Besar sila perhati-perhatikan jangan nanti ahli parlimen pula kena tangkap basah.

===========================================================


Saya petik juga dari blog Jelapang:

Tiba-tiba Noriah Kasnon, Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, "diserang" di Selangor.

Pelbagai tuduhan dilemparkan terhadap beliau termasuk kononnya mempunyai hubungan "istimewa" dengan Ghazali Ibrahim, Pegawai Khas PM.

Ghazali pernah menyandang jawatan Ketua Umno Bahagian Padang Terap sebelum memberi jalan kepada Mahadzir Khalid. Beliau kini Timbalan Ketua Bahagian Padang Terap.

Serangan terhadap Noriah sudah cukup untuk menggambarkan kekusutan di dalam Umno Selangor.

Keadaan bertambah kusut apabila Khir Toyo dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan rasuah.

Bagi pemerhati politik, suasana di dalam Umno Selangor cukup menghiburkan.

Terkini blog berikut menyiarkan kononnya Noriah, seorang janda beranak lima, adalah antara mereka yang menjatuhkan Khir Toyo

Fitnah jelek SB Malaysia dan agensi perisikan Singapura — Mohamed Azmin Ali

Posted: 12 Dec 2010 03:58 AM PST

December 12, 2010 — Pendedahan WikiLeaks yang dipetik oleh akhbar Australia, The Sun Herald membuktikan bahawa fitnah liwat terhadap Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim merupakan usaha jahat Cawangan Khas Polis Malaysia untuk menjatuhkan kredibiliti serta karier politik Anwar.

Menurut laporan tersebut, pimpinan tertinggi Singapura dan agensi perisikan negara itu dengan sengaja mengiyakan dan memanjangkan fitnah ke atas Anwar kepada agensi perisikan Australia, Office of National Assessment (ONA).

Sumber dhaif dan palsu yang dirujuk oleh agensi perisikan Singapura bersandarkan maklumat daripada Cawangan Khas Polis Malaysia membuktikan bahawa UMNO begitu terdesak melakukan apa sahaja untuk menghalang kebangkitan rakyat.

Namun begitu, petikan laporan tersebut menunjukkan bahawa Office of National Assessment Australia (ONA) yakin bahawa tuduhan terhadap Anwar merupakan satu perangkap sekaligus menolak kenyataan jahat pimpinan tertinggi serta agensi perisikan Singapura.

Pandangan ini adalah hasil daripada pantauan secara dekat oleh peguam senior Australia, Mark Terence Trowell QC serta kenyataan Senator Nick Xenophon, Ahli Parlimen Benas Australia Selatan yang mewakili 61 Senator Australia mempertikai prosedur perbicaraan kes fitnah terhadap Anwar yang jelas melanggar prinsip-prinsip asas keadilan.

Kita sedar bahawa agensi perisikan Singapura dan Cawangan Khas Polis Malaysia sudah bekerjasama sekian lama, tetapi kerjasama tersebut tidak menumpukan kepada keselamatan serantau tetapi menjurus untuk keuntungan politik kedua pimpinan tersebut.

Pimpinan Singapura termasuk Menteri Mentor Lee Kuan Yew tidak dapat menerima kepimpinan Anwar Ibrahim dan tidak mahu melihat Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya kerana ianya akan menjejaskan kedudukan mereka di rantau ini.

Mereka lebih rela pimpinan UMNO-BN memerintah negara kerana pimpinan korup ini dengan mudah melutut kepada segala tuntutan Singapura.

Fitnah tidak akan bertukar menjadi kebenaran walau diulang hatta dalam media cetak atau elektronik.

KEADILAN dan Pakatan Rakyat yakin dengan kematangan rakyat untuk mempertimbangkan perkara yang benar dan yang bathil - TMI

Siulan Apadianie

0
sumber :-

Siulan Apadianie


WikiLeaks; Fitnah Terkini Dajjal

Posted: 12 Dec 2010 04:57 PM PST

usinkata; Salah satu cara bagaimana Dajjal dan para pengikutnya menguasai dunia iaitu dengan memonopolikan Teknologi Maklumat..dengan menguasai Teknologi Maklumat ini dengan mudahnya agenda "Mind Control" dipergunakan sepenuhnya oleh Dajjal dan para pengikutnya..


Agenda tersembunyi Wikileaks


Orang kanan tue kata;..Rakyat perlu faham kaedah operasi dan fungsi WikiLeaks untuk menilai sama ada komen-komen tersebut boleh diterima pakai ataupun sebaliknya.

WikiLeaks adalah sebuah laman yang memberi ruang kepada orang ramai menghantar maklumat-maklumat sulit yang dirahsiakan daripada pengetahuan orang ramai.

Orang ramai bebas menghantar apa-apa jenis maklumat pun, jadi ada maklumat yang datangnya dari kajian terperinci, ada juga hanyalah rakaman perbualan antara ahli-ahli diplomat.

Laporan The Sydney Morning Herald ditulis berdasarkan catatan pendapat peribadi ahli diplomat Singapura mengenai jiran serantau dalam Asean, Jepun, China dan India.Ia adalah pendapat peribadi mereka, bukannya fakta

Untuk memahami dengan lebih dekat bahawa catatan tersebut adalah pendapat peribadi mereka yang disensasikan, rakyat perlu juga meneliti secara keseluruhan maklumat-maklumat lain yang turut didedahkan oleh WikiLeaks yang terkandung dalam kabel yang sama merakamkan pandangan peribadi pegawai-pegawai diplomatik Singapura. - Saifuddin Nasution


usinkatalagi;.. Dibawah ini adalah antara rakaman dan pandangan peribadi pegawai diplomaik Singapura Bilahari Kausikan yang kini merupakan Setiausaha Tetap Kementerian Luar, Tommy Koh dan Peter Ho dan dipaparkan di skrin WikiLeaks selain dari pendedahan WikiLeaks yg memaparkan kes fitnah Liwat terhadap Ketua Pembangkang Malaysia Anwar Ibrahim

1) Pada September 2008, Kausikan memberitahu Timbalan Setiausaha Pertahanan AS David Sedney bahawa 'ada kemungkinan besar berlakunya konflik perkauman di Malaysia' yang akan menyebabkan orang Cina 'meninggalkan' Malaysia dan 'menyusahkan' Singapura.


2) "Mengenai kepimpinan Barisan Nasional pula, kata beliau, 'masalah utama Malaysia adalah tiadanya pemimpin yang berwibawa. (Perdana Menteri Datuk Seri) Najib Razak perlu menang dalam pertarungan politik untuk mengelakkan didakwa', secara jelas mengaitkan Perdana Menteri dengan skandal pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu. Dia mengulangi pendapatnya bahawa 'Najib Razak terancam disebabkan kes pembunuhan itu'.


3) "Dia juga memanggil bekas Perdana Menteri Thailand Thaksin Shinawatra seorang yang mengamalkan 'rasuah', 'sama seperti yang lain termasuklah pembangkang di Thailand'.Thaksin 'membuat kesilapan berbuat baik dengan Putera Mahkota Thailand apabila Thaksin membayar hutang judi putera itu'.Putera itu 'tidak keruan dan sangat mudah dipengaruhi'," .


4)Lebih selesa dengan Korea Utara sebagai kuasa nuklear berbanding jika Iran mempunyai senjata nuklear.


5) Peter Ho pula pada Mac 2008, dia mengutuk bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kerana "membaling batu" kepada penggantinya, Tun Abdullah Badawi.


6)Khairy Jamaludin akan ditikam dalam Umno kerana tiada orang yang sukakannya (Khairy) kerana Khairy naik dalam politik akibat pertalian keluarga.


7) 'Najib adalah seorang yang suka mengambil kesempatan."Walaupun setakat ini dia masih belum mengkritik Singapura, dia tidak teragak-agak sekiranya tindakan itu menguntungkannya. Masa depan politik Najib akan terus dihantui oleh skandal pembunuhan (Altantuya),' 


"Seorang lagi diplomat kanan Singapura yang dipetik oleh kabel yang didedahkan oleh WikiLeaks itu mengkritik negara-negara lain yang ada pengaruh di rantau ini, dalam catatan mesyuarat dalam bulan September 2009.


8)Tommy Koh pula "Dia menggelar Jepun sebagai 'orang gemuk yang kalah dan merajuk' apabila membandingkan hubungan China dan Asean yang makin rancak. Dia juga menyalahkan keadaan itu kepada 'kepimpinan Jepun yang bodoh, lemah dan tidak ada wawasan'.


9)"Pandangannya terhadap India juga buruk, melalui gambarannya bahawa 'kawan India yang bodoh dan teragak-agak untuk berkecimpung dengan ASEAN',"

Saifuddin katalagi;...

Pandangan-pandangan tersebut, walaupun terkandung dalam kabel sulit diplomatik yang dibocorkan oleh WikiLeaks, adalah pandangan peribadi individu-individu tersebut yang tidak disokong oleh fakta.

Untuk berlaku adil kepada semua pihak, komen-komen itu perlu dianggap sebagai cakap-cakap kosong dan pendapat peribadi mereka,"

Malangnya, komen-komen yang terkandung dalam kabel sulit yang dibocorkan itu tidak lebih dari maki- hamun terhadap semua perkara yang bukan Singapura, bertepatan dengan rekod hubungan diplomatik yang dingin di antara Malaysia dan Singapura.

sumber; http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/info-wikileaks-tentang-kes-anwar-disensasikan-kata-pkr/

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


MAAF AZMIN, WANITA ITU BUKAN KELUARGAMU TETAPI DIA LEBIH TERUK DARI PELACUR

Posted: 12 Dec 2010 11:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

SEORANG wanita tua, yangdibuang oleh keluarganya dan tidak diakui anak oleh ibu dan bapa kandungnya baru-baru ini berlagak sebagai `ustazah' dengan menasihatkan YB Azmin Ali agar bertaubat. `Ustazah' yang tidak bertudung ini menasihati Timbalan Presiden PKR itu agar bertaubat kerana menolak `ketuanan Melayu'.

Pada saya, wanita tua tersebut lebih teruk dan jahannam daripada `pelacur' kerana beliau telah dibuang dari keturunannya sendiri di mana ayah dan ibunya tidak mahu mengaku beliau sebagai anaknya bermula daripada karier wanita tua ini sebagai `pelacur upahan' yang membawa cerita fitnah ke atas DS Anwar suatu ketika dahulu. Wanita seperti ini kini `laku' semula dan diberi ruang khas di dada akhbar untuk menjalankan kerja `lacur'nya itu.

Saya tidak mahu sebut nama wanita tua ini kerana tidak mahu menyinggung perasaan ahli keluarganya kerana nama beliau masih ber binkan ayahnya, sedangkan ayahnya tidak mengaku beliau sebagai anak sehingga ayahnya meninggal dunia. Orang seperti ini lebih jahannam daripada pelacur kerana dosa seorang pelacur boleh terhapus sekiranya bertaubat dengan Allah SWT. Dosa seorang anak yang derhaka kepada ayah dan bonda sehingga tidak lagi diterima sebagai anak, anak itu lebih laknat daripada pelacur.

Peliknya, orang seperti inilah yang berlagak sebagai `ustazah'. Wanita seperti ini lah yang diagung-agungkan oleh media lidah syaitan itu. Mudah-mudahan Allah selamatkan kita dari termakan dengan kata-kata wanita laknat ini./wfauzdin.blogspot.com

ANWAR SASARAN UTAMA MEREKA SEBELUM PAS

Posted: 12 Dec 2010 08:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

MENGAPA Najib dan kuncu-kuncunya dewasa ini setiap hari menyerang DS Anwar? Mengapa media pencacai seperti TV3 suku dan UTusan Meloya juga melakukan perkara yang sama seperti Najib dan Umno lakukan? Tidak lain tidak bukan, mereka mahu menghancurkan PR keseluruhannya.

PR tidak boleh dihancurkan tanpa `membunuh' karier DS Anwar di dalam politik. DS Anwar tidak akan dapat `dibunuh' selagi PKR masih kuat. Justeru itu, PKR mesti dihancurkan terlebih dahulu. Cara untuk menghancurkan PKR adalah dengan memburuk-burukkan kredibiliti DS Anwar sehingga rakyat tidak lagi meyakini PKR. Maknanya DS Anwar dan PKR adalah musuh utama buat Umno.

Adakah PAS akan `mati' jika DS Anwar tiada? Sudah pasti jawapannya tidak kerana PAS tidak pernah bergantung nasib dan kekuatan dengan individu. Namun demikian, tanpa DS Anwar PAS tidak mudah untuk mendapat sokongan dari golongan bukan Islam di samping mungkin menjejaskan kerjasama dengan DAP. Sekiranya matlamat Umno untuk `nyahkan' DS Anwar dari politik negara berhasil, maka kerja agak mudah untuk Umno berdepan dengan PAS pula.

Umno tahu bahawa PAS mempunyai harapan yang cerah untuk menggantikan parti mereka yang sekular itu sebagai parti pilihan orang-orang Melayu di masa akan datang. PAS mesti dimusnahkan segera, maka untuk mencapai tujuan itu DS Anwar mesti dihapuskan terlebih dahulu. Umno sedar bahawa PAS tetap utuh tanpa DS Anwar, tetapi PAS mungkin hilang kawannya dari DAP tanpa DS Anwar. Keutuhan PAS tidak akan ke mana tanpa sokongan kaum Cina dan DAP.

Umno telah cuba musnahkan PAS dari dalam, ternyata mereka gagal. Umno juga telah berusaha untuk hancurkan PKR dari dalam dan mereka tetap gagal. Kini, sasaran mereka tertumpu kepada DS Anwar. Setiap hari pemimpin Umno dan media mereka akan bercakap tentang keburukan DS Anwar. Apa yang nyata, lagi banyak mereka bercakap tentang DS Anwar, sokongan terhadap Ketua Pembangkang ini semakin kuat. Tidak mustahil, jika mereka berjaya tundukkan DS Anwar, sasaran mereka selepas itu adalah kepada Tuan Guru Nik Aziz selaku Mursyidul Am PAS.

Kekuatan dan pengaruh DS Anwar dan Tuan Guru Nik Aziz dilihat memberi ancaman kepada mereka untuk menghancurkan PR. Kita akan melihat usaha dari Umno akan berterusan untuk memburukkan DS Anwar. Mereka lupa bahawa rakyat mulai sedar betapa Umno tidak lagi boleh diharap dan dipercayai. Jika tidak menipu rakyat, bukan Umno namanya./wfauzdin.blogspot.com

PIMPINAN PKR JANGAN JADI PENIPU BESAR Justify Full

Posted: 12 Dec 2010 06:00 PM PST

Oleh: Mandor

SETIAUSAHA Agung PKR, Saifuddin Nasation memberi jaminan bahawa siasatan akan terus berjalan terhadap aduan berlakunya penyelewengan atau kepincangan di dalam pemilihan PKR baru-baru ini. Beliau mengulas kenyataan Chegu Bard yang enggan mengiktiraf pemilihan PKR selagi laporan siasatan masih belum dikemukan.

Saifuddin mahu agar semua pihak bersabar menunggu proses siasatan ini. Jika benar siasatan masih berjalan, saya rasa kita patut menerima nasihat daripada beliau sehingga siasatan selesai dan diumumkan. Tindakan Chegu Bard itu, adalah satu tindakan peribadi yang berprinsip dan kita semua patut menghormatinya. Sudah tentu Chegu Bard tidak mahu menyusahkan parti sebaliknya beliau mahu parti lebih peka kepada kehendak akar umbi.

Justeru itu, diharapkan parti tidak merasa tertekan dengan kenyataan Chekgu Bard tersebut dan pihak yang bertanggungjawab di dalam menyelesaikan segala aduan yang telah dibuat dapat melaksanakan tugas dengan baik dan tenang. Semua ahli menanti apakah hasil siasatan yang telah dijalankan.

Kita bimbang jika jaminan ini diberikan sekadar di mulut sahaja dan mengharapkan agar isu ini dilupakan. Kita tidak akan lupa kerana jaminan itu dibuat oleh semua pimpinan utama parti daripada Ketua Umum, Presiden, Timbalan Presiden dan juga Setiausaha Agung. Jika tiada usaha untuk menyelesaikannya, maka ianya memalukan kerana ahli di peringkat akar umbi akan mengecop kesemua mereka ini penipu besar di dalam parti./mandor.blogspot.com

SINGAPURA TAKUT JIKA PR MEMERINTAH, ANWAR JADI SASARAN

Posted: 12 Dec 2010 04:00 PM PST

Fitnah jelek SB Malaysia dan agensi perisikan Singapura — Azmin Ali

Sumber MalaysianInsider

12 Dis — Pendedahan WikiLeaks yang dipetik oleh akhbar Australia, The Sun Herald membuktikan bahawa fitnah liwat terhadap Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim merupakan usaha jahat Cawangan Khas Polis Malaysia untuk menjatuhkan kredibiliti serta karier politik Anwar.

Menurut laporan tersebut, pimpinan tertinggi Singapura dan agensi perisikan negara itu dengan sengaja mengiyakan dan memanjangkan fitnah ke atas Anwar kepada agensi perisikan Australia, Office of National Assessment (ONA). Sumber dhaif dan palsu yang dirujuk oleh agensi perisikan Singapura bersandarkan maklumat daripada Cawangan Khas Polis Malaysia membuktikan bahawa UMNO begitu terdesak melakukan apa sahaja untuk menghalang kebangkitan rakyat.

Namun begitu, petikan laporan tersebut menunjukkan bahawa Office of National Assessment Australia (ONA) yakin bahawa tuduhan terhadap Anwar merupakan satu perangkap sekaligus menolak kenyataan jahat pimpinan tertinggi serta agensi perisikan Singapura. Pandangan ini adalah hasil daripada pantauan secara dekat oleh peguam senior Australia, Mark Terence Trowell QC serta kenyataan Senator Nick Xenophon, Ahli Parlimen Benas Australia Selatan yang mewakili 61 Senator Australia mempertikai prosedur perbicaraan kes fitnah terhadap Anwar yang jelas melanggar prinsip-prinsip asas keadilan.

Kita sedar bahawa agensi perisikan Singapura dan Cawangan Khas Polis Malaysia sudah bekerjasama sekian lama, tetapi kerjasama tersebut tidak menumpukan kepada keselamatan serantau tetapi menjurus untuk keuntungan politik kedua pimpinan tersebut. Pimpinan Singapura termasuk Menteri Mentor Lee Kuan Yew tidak dapat menerima kepimpinan Anwar Ibrahim dan tidak mahu melihat Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya kerana ianya akan menjejaskan kedudukan mereka di rantau ini.

Mereka lebih rela pimpinan UMNO-BN memerintah negara kerana pimpinan korup ini dengan mudah melutut kepada segala tuntutan Singapura. Fitnah tidak akan bertukar menjadi kebenaran walau diulang hatta dalam media cetak atau elektronik. KEADILAN dan Pakatan Rakyat yakin dengan kematangan rakyat untuk mempertimbangkan perkara yang benar dan yang bathil.

Fitnah jelek SB Malaysia dan agensi perisikan Singapura — Mohamed Azmin Ali

PENEROKA DAN PENGUNDI POS `NYAWA' BN YANG PATUT PR BERI PERHATIAN

Posted: 12 Dec 2010 07:54 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

NAJIB kini sedar bahawa penghuni Felda adalah `nyawa' bagi Bn untuk mengekalkan kuasa di dalam Pilihanraya Umum akan datang. Pengundi-pengundi pos juga banyak membantu mengembalikan `pernafasan' Bn, justeru tu Bn kini sedang berusaha gigih untuk memperbanyakkan pengundi-pengundi pos.
Justify Full
Semalam Najib bercakap dengan warga felda dan beliau seperti biasa menipu warga felda dengan tohmahan terhadap Pembangkang. Meskipun umum tahu bahawa Pembangkang sentiasa membela warga felda dan sanggup ditangkap oleh pihak berkuasa asalkan warga felda tidak sentiasa ditipu. Namun, terdapat juga warga felda yang masih sempit pemikiran mereka apatah lagi setelah diumpan dengan habuan yang sementara. Beberapa kes yang dibawa ke mahkamah berkaitan isu felda ini menampakkan terlalu banyak kecurangan felda terhadap penghuninya, namun semuanya digelapkan agar peneroka felda akan terus menyokong Bn.

Ketakutan pihak Kerajaan untuk berdebat dan bersemuka dengan Pembangkang berkaitan isu penyelewengan Felda sepatutnya difikirkan oleh warga felda. Sampai bila maruah dan jiwa mereka boleh dibeli oleh Bn? Tidak sayangkah mereka dengan generasi mereka akan datang yang akan terus dibuli dan diperbodohkan?

Bn kini sedang memperkemaskan `jentera pengundi pos' mereka dengan bantuan SPR. Semakin ramai yang akan mengundi pos maka semakin `bernyawa' Bn. Maka, timbullah cadangan bodoh, karut dan tolol agar Doktor, Jururawat, Posmen dan beberapa lagi kakitangan Kerajaan dimasukkan sebagai Pengundi Pos. Penubuhan unit Rela dan Askar Wataniah diperhebatkan di merata negeri terutamanya di Selangor, sebuah negeri terkaya yang telah hilang dari pegangan Umno. Kehilangannya amat mengaibkan Umno sehingga kini.

PR harus fokus kepada penghuni Felda serta pengundi-pengundi pos ini. Tentukan mereka tidak akan dapat ditipu oleh kuncu-kuncu Najib. Najib sedar jika sekali Bn hilang kuasa, maka sampai kiamat pun Bn tidak akan kembali berkuasa. Lebih parah lagi, segala tingkah laku pemimpin Umno/Bn sewaktu berkuasa dahulu akan diadili dan dihukum. Ketika itu, baru rakyat sedar siapa Najib, siapa Rosmah dan kuncu-kuncunya. Itulah yang paling mereka takut jika hilang kuasa./wfauzdin.blogspot.com

~penarik beca

0
sumber :-

~penarik beca


Membabi-buta kerana Najib dan Anwar

Posted: 12 Dec 2010 11:22 AM PST

Siapa khianati bangsa?

Posted: 12 Dec 2010 12:30 AM PST


RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


BN naik harga barang untuk dana PRU

Posted: 12 Dec 2010 08:59 PM PST

Soalan yang rakyat mahukan jawapannya...

Posted: 12 Dec 2010 08:55 PM PST

Toksid Sistem Keadilan

Posted: 12 Dec 2010 07:17 PM PST

Najib Pernah buat macam ni tak?

Posted: 12 Dec 2010 07:13 PM PST

Azmin pledges 'full autonomy' for Sarawak

Posted: 12 Dec 2010 07:05 PM PST

Tunggu Mat Sabu ceramah keangkuhan BN 7 hari 7 malam

Posted: 12 Dec 2010 07:01 PM PST

Ampu mengampu - cara mencapai kejayaan

Posted: 12 Dec 2010 07:00 PM PST

Anak muda dijangka protes Pakatan Rakyat?

Posted: 12 Dec 2010 06:50 PM PST

S'pore has to explain Altantuya, opportunist remarks, says M'sia

Posted: 12 Dec 2010 06:47 PM PST

But Prime Minister, after 53 yrs people are ready to take the risk

Posted: 12 Dec 2010 06:46 PM PST

Raja Petra namakan peguam Malik calon sulung PRU13 ‘Third force’

Posted: 12 Dec 2010 06:24 PM PST

Ketuanan UMNO : Utusan Malaysia kata Malaysiakini putar belit?

Posted: 12 Dec 2010 06:20 PM PST

PKR semakin bongkak...............

Posted: 12 Dec 2010 06:17 PM PST

Ketuanan Bik Mama : Subsidi Rakyat Untuk Rosmah

Posted: 12 Dec 2010 06:14 PM PST

Ketuanan Rakyat : Jual murah pun boleh untung

Posted: 12 Dec 2010 06:11 PM PST

Diplomat Singapura hina negara jiran

Posted: 12 Dec 2010 05:57 PM PST

Ketuanan Melayu : Pengradikalan Melayu — Zainal Kling

Posted: 12 Dec 2010 05:56 PM PST

Ketuanan Durjana : Tergamak toreh kemaluan anak

Posted: 12 Dec 2010 05:54 PM PST

Umno Pembawa Agama Songsang

Posted: 12 Dec 2010 05:47 PM PST

Undang-undang Syariah Islam Mampu Cegah Aids

Posted: 12 Dec 2010 05:45 PM PST

RPK tubuh gerakan 'perbaiki' Malaysia

Posted: 12 Dec 2010 05:43 PM PST

Pihak tuntut Pulau Pinang bukan wakili Kedah

Posted: 12 Dec 2010 05:40 PM PST

Kes liwat Anwar: Pendedahan WikiLeaks ‘sub judice’, kata peguam bela

Posted: 12 Dec 2010 05:36 PM PST

Nizar lancar buku krisis politik di Perak

Posted: 12 Dec 2010 05:35 PM PST

Phee, empat Adun tewas pemilihan DAP Pulau Pinang

Posted: 12 Dec 2010 05:33 PM PST


WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Raja Petra namakan peguam Malik calon sulung PRU13 ‘Third force’

Posted: 12 Dec 2010 09:23 PM PST

Raja Petra namakan peguam Malik calon sulung PRU13 'Third force'

December 13, 2010
Raja Petra Kamarudin mengumumkan pemilihan Malik Imtiaz Sarwar sebagai bakal calon sulung gerakan 'third force' untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13.
KUALA LUMPUR, 13 Dis — Editor kontroversial Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin yang baru-baru ini membantu mewujudkan barisan 'third force' menjelang pilihan raya umum ke-13 untuk membetulkan sistem politik, yang menurutnya "sudah rosak", semalam mengumumkan bakal 'calon' sulungnya.

Raja Petra yang berada di luar negara, dalam apa yang dikatakan sebagai keputusan pembuangan negara kendiri, malam tadi menamakan aktivis hak asasi manusia terkenal Malik Imtiaz Sarwar sebagai calon pertama Malaysian Civil Liberties Movement (MCLM) untuk bertanding pada pilihan raya umum akan datang, yang disebut-sebut akan diadakan awal tahun depan.

Beliau mengumumkan pemilihan Malik menerusi siaran Internet yang dibawa dari London.

Ketika dihubungi The Malaysian Insider, Malik juga mengesahkan perkara itu.

"Ya, saya dipilih. Saya terima. (Saya) akan menjelaskan dalam satu dua hari ini," kata beliau menerusi respons SMS kepada The Malaysian Insider sejurus selepas pengumuman oleh Raja Petra.

Malik terkenal dalam kes Lina Joy, yang memutuskan untuk keluar Islam dan kembali sebagai penganut Kristian.

Presiden Persatuan Hak Asasi Manusia Kebangsaan (Hakam) ini juga mewakili Raja Petra yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dua tahun lalu.

Kes itu membawa Malik memenangi anugerah Bindmans Law Award bagi tahun 2009, yang diberikan oleh majalah hak asasi manusia berpejabat di Britain.

Malik juga bergiat aktif dalam pertubuhan-pertubuhan bukan berorientasikan keuntungan untuk mendesak agar ISA dikaji balik dan undang-undang itu dimansuhkan lalu digantikan dengan undang-undang yang lebih baik.

Beliau juga bertindak bagi pihak kerajaan negeri Selangor dalam inkues kematian Teoh Beng Hock.

Isu barisan 'third force' juga menjadi perhatian ketika Kongres Nasional Parti Keadilan Rakyat (PKR) bulan lalu.

PKR merupakan salah satu komponen gabungan Pakatan Rakyat yang dibentuk April 2008.

Raja Petra juga berkata, calon-calon susulan MCLM akan diumumkan di Kuala Lumpur pada 19 Disember ini.

Pakatan Rakyat juga akan mengadakan konvensyen mereka yang kedua di Pulau Pinang pada tarikh tersebut.

Dalam program dua jam yang menarik 180 pengunjung atas talian, Raja Petra yang lazimnya melahirkan pendirian tegas dan lantang terhadap parti pemerintah berkata, gerakan 'third force' bukan satu inisiatif untuk bersaing dengan parti-parti politik yang ada sekarang, tetapi mahu menyediakan mereka calon-calon yang profesional dan beretika untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Beliau percaya bahawa langkah itu akan membantu memperbaharui proses penggubalan undang-undang kelak.

"Matlamat kami bukan untuk memenangi pilihan raya semata-mata, tetapi melakukan pembaharuan ke atas sistem politik," kata beliau yang turut melahirkan kekecewaannya ke atas anggota perundangan semasa yang telah lupa peranan mereka sebagai wakil rakyat, sebaliknya lebih fokus untuk terlibat dalam permainan politik.

"Agenda kami ialah mahu melihat kemunculan sistem dua parti, di mana kedua-dua parti boleh bersaing (berpadan) antara satu sama lain," katanya lagi.

Raja Petra juga mendakwa bekas menteri kerajaan pusat Tan Sri Sanusi Junid juga ada memberitahunya bahawa bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mempunyai idea yang sama untuk meletakkan calon-calon Bebas daripada kalangan profesional badan-badan masyarakat madani.

Raja Petra juga mendedahkan rancangan MCLM mahu mengeluarkan akhbar bahasa Malaysia sebagai sebahagian daripada inisiatif calon Bebas untuk mendampingi pengundi-pengundi kawasan luar bandar.

Bagaimanapun beliau tidak memberikan butirannya.

Beliau juga membidas akhbar Harakah, Rocket dan Suara Keadilan hanya bertindak sebagai risalah parti politik.

Sehubungan itu katanya, di beberapa kawasan di Selangor, sesetengah orang masih beranggapan bahawa Datuk Seri Dr Khir Toyo menyandang jawatan Menteri Besar walaupun negeri itu sudah diambil alih oleh Pakatan Rakyat pada 2008.

MCLM ditubuhkan Oktober lalu oleh sekumpulan rakyat Malaysia yang tinggal di London.

Raja Petra merupakan pengerusinya manakala peguam dan juga blogger, Haris Ibrahim pula presidennya yang mengendalikan operasi dari sebelah Malaysia.

Maklumat lanjut mengenainya boleh diperoleh dengan akses laman web http://mclm.org.uk.

Kes liwat Anwar: Pendedahan WikiLeaks ‘sub judice’, kata peguam bela

Posted: 12 Dec 2010 05:05 PM PST

Kes liwat Anwar: Pendedahan WikiLeaks 'sub judice', kata peguam bela

December 13, 2010
Anwar Ibrahim (tengah)
KUALA LUMPUR, 13 Dis — Kabel diplomatik Amerika Syarikat bukan sahaja menggegarkan masa depan politik Datuk Seri Anwar Ibrahim, tetapi juga perbicaraan kes liwat keduanya dengan peguam-peguam beliau memberi amaran berita mengenainya boleh dianggap sebagai 'sub judice'.

Peguam Sankara Nair berkata, beliau dan peguam utama pasukan pembela Karpal Singh telah mengadakan perbincangan awal berhubung pendedahan WikiLeaks berhubung maklumat ejen-ejen risikan yang mempercayai bahawa kejadian melibatkan Anwar adalah sesuatu yang "diperangkap", tetapi Ketua Pembangkang itu telah "memasuki" perangkap tersebut.

"Saya telah mengadakan perbincangan dengan rakan saya Karpal Singh berhubung perkara ini. Satu perkara, kami merasakan bahawa sebenarnya adalah 'sub judice' jika membawa berita-berita (seperti) ini kerana ia boleh memberi kesan ke atas integriti perbicaraan.

"Jika anda melihat dengan betul-betul, berita itu diterbitkan menerusi pihak ketiga. Dalam bidang perundangan, ia hanya cakap-cakap melainkan ia dibuktikan sebaliknya," kata beliau kepada The Malaysian Insider.

Anwar, 63, dituduh meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, 25, di Unit 11-5-1 Desa Damansara Condominium di Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Kes itu sedang didengar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dan akan disambung bulan depan.

Tuduhan kali pertama dikenakan sedekad yang lalu, selepas beliau dipecat sebagai timbalan perdana menteri dan timbalan presiden Umno.

Sankara berkata, beliau perlu berunding dengan Anwar terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan.

Pagi semalam, sebaik sahaja berita mengenainya disiarkan, Anwar menggunakan Twitter untuk mengetepikan pendedahan WikiLeaks bahawa perisikan Australia percaya beliau terlibat dalam kes liwat keduanya, dengan mengatakan sumbernya sudah pasti Cawangan Khas (SB) Polis Diraja Malaysia.

Ketua Pembangkang ini tidak membalas panggilan telefon The Malaysian Insider untuk mengulas laporan akhbar Australia, The Sun-Herald tetapi memberikan respons menerusi akaun Twitter apabila ditanya oleh beberapa pengikutnya.

"Sumber? Polis SB Malaysia. Bukti tak ada," kata Anwar.

Dalam respons terdahulu, bekas timbalan perdana menteri itu berkata, "sumber? SB Malaysia ha ha."

Pendedahan WikiLeaks mendominasi aliran mesej Twitter di Malaysia hari ini dengan ahli-ahli politik dari Barisan Nasional (BN) dan pengikutnya memberikan respons ke atas pendedahan terbaru ini.

Sankra juga berkata, kenyataan Anwar itu bukan sesuatu yang tidak standard kerana laporan risikan tidak boleh digunakan sebagai asas berita atau maklumat, malah fakta-fakta dalam laporan ini lazimnya boleh mengelirukan atau tidak benar sama sekali.

"Saya sebahagian daripada (pernah berada dalam) cawangan itu (khas polis), saya tahu mengenainya. Perkara terakhir anda lakukan ialah percaya pada laporan risikan, anda tidak boleh membuat dakwaan begitu sahaja, melakukan sedemikian satu tindakan meneka dan cakap-cakap sahaja," kata Sankara.

"Seseorang itu tidak bersalah sehingga dia dibuktikan bersalah," tambah Sankara.

Peguam itu berkata, hakim perbicaraan kes liwat kedua ini Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah mempunyai kuasa untuk memanggil pertubuhan berita tempatan yang melaporkan pendedahan itu dan memberikan mereka surat tunjuk sebab.

"Hakim boleh memanggil akhbar-akhbar (media terbabit) dan boleh meminta mereka menjelaskan mengapa mereka menulis berita itu, dan di mana buktinya. "Situasti di sini sama seperti kes Utusan di peringkat perbicaraan," kata beliau.

"Kami mahu mengelakkan perkara-perkara tidak berasas terhadap anak guaman kami ketika perbicaraan ini. Ia menjejaskan isu," kata Sankara.

Lewat petang semalam, Parti Keadilan Rakyat (PKR) berkata pihaknya memandang serius cubaan memanipulasikan maklumat didedahkan WikiLeaks mengenai komen-komen bekas perdana menteri Singapura, Lee Kuan Yew and agensi perisikan negara tersebut berkenaan kes liwat Anwar.

Setiausaha Agungnya Saifuddin Nasution Ismail berkata, rakyat perlu faham kaedah operasi dan fungsi WikiLeaks untuk menilai sama ada komen-komen tersebut boleh diterima pakai ataupun sebaliknya.

"WikiLeaks adalah sebuah laman yang memberi ruang kepada orang ramai menghantar maklumat-maklumat sulit yang dirahsiakan daripada pengetahuan orang ramai.

"Orang ramai bebas menghantar apa-apa jenis maklumat pun, jadi ada maklumat yang datangnya dari kajian terperinci, ada juga hanyalah rakaman perbualan antara ahli-ahli diplomat.

"Maklumat yang didedahkan kali ini dan dipetik akhbar hanyalah catatan komen-komen peribadi yang dibuat oleh ahli diplomat Singapura, Lee dan agensi perisikan negara itu," katanya.

The Sun-Herald dalam laporannya kelmarin berkata, pendedahan kabel Jabatan Negara Amerika Syarikat menunujukkan pegawai-pegawai risikan Singapura memberitahu rakan sejawatan mereka dari Australia bahawa Anwar terlibat dalam perbuatan yang dikenakan tuduhan itu - tindakan yang beliau menafikan sama sekali.

"Jabatan Risikan Kebangsaan Australia juga mengatakan bahawa kelakuakn itu adalah akibat perangkap oleh musuh-musuh Dr Anwar," lapor akhbar itu, yang merupakan sebahagian daripada produk kumpulan Sydney Morning Herald.

Laman web WikiLeaks telah menyiarkan sekitar 250,000 kabel diplomatik dari Amerika Syarikat, pendedahan mengenai pandangan dan ulasan yang amat mengejutkan, melibatkan pelbagai negara dan banyak pemimpin dan ketua kerajaan. Sekitar 1,000 kabel pula berkaitan dengan Malaysia termasuk sebahagiannya mengenai keengganan Putrajaya bekerjasama dengan beberapa pihak utama dunia.

Wikileaks diasaskan oleh wartawan Australia Julian Assange, yang sekarang ditahan Scotland Yard berhubung dakwaan kes seksual yang dibawa oleh Sweden.

Menurut akhbar itu, kabel melibatkan kedudukan Anwar merupakan salah satu daripada beberapa kandungan yang mendedahkan pandangan mengejutkan pegawai-pegawai kanan Singapura termasuk dakwaan bahawa "Malaysia berada dalam keadaan terkeliru dan bahasa ekoran ahli-ahli politik yang tidak kompeten."

Kabel mengenai kes liwat Anwar ini bertarikh November 2008 iaitu lima bulan selepas kes liwatnya terdedah dan disiasat polis.

Ia menyebut, "Australia mengatakan bahawa perkhidmatan risikan Singapura dan (pemimpin kanan Singapura) Lee Kuan Yew memberitahu ONA dalam pertukaran pandangan bahawa pemimpin pembangkang Anwar sememangnya melakukan perbuatan itu, yang beliau didakwa sekarang."

Dokumen itu juga mengatakan bahawa Singapura memberitahu ONA yang mereka membuat penilaian itu berasaskan risikan teknikal, yang mana kemungkinan dikaitkan dengan komunikasi yang dipintas, kata akhbar itu.

"ONA membuat penilaian, dan rakan-rakan sejawatan mereka dari Singapura bersetuju, ia adalah (satu) kerja (dia) diperangkap dan kemungkinan dia tahu mengenainya, tetapi bagaimanapun dia terlibat," kata kabel itu.

Surat misteri terdedah?

Posted: 12 Dec 2010 07:38 AM PST

Surat misteri terdedah?

| Aug 20, 2009 05:49:20 pm

Malaysia-Today membuat kejutan dengan artikel yang berjudul "The shit has hit the fan". Tiada sebarang tulisan daripada penulis, hanya "artikel" yang di-"scan" dan ditampal pada ruang kolum tersebut. 【Baca: The shit has hit the fan】

MerdekaReview cuba mendapat pengesahan daripada Gobind Singh Deo, peguam yang menyerahkan "surat misteri" dalam inkues Teoh Beng Hock semalam, sama ada apa yang tersiar itu adalah kandungan asal "surat misteri", namun dibalas dengan smsnya berbunyi, "Can't comment."

Yang berikut adalah teks asal yang disiarkan di Malaysia-Today:

KEGIATAN RASUAH, SALAHLAKU DAN PENYELEWENGAN PEGAWAI ATASAN SPRM SELANGOR.

Dengan segala hormatnya, kami merujuk kepada perkara di atas.

Adalah dimaklumkan bahawa kami pegawai-pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) rasa terpanggil untuk mendedahkan tentang salahlaku dan amalan rasuah seorang Pegawai Atasan SPRM iaitu TIMBALAN PENGARAH (TP) SPRM Selangor yang bernama PKPj I HISHAMUDDIN BIN HASHIM yang mana ianya adalah bersangkutan dengan kes TEOH BENG HOCK dan kes yang melibatkan pemilikan rumah banglo DATO' SERI DR MOHAMAD KHIR BIN TOYO di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor.

2. Untuk pengetahuan Y. Bhg. Tan Sri / Dato / Tuan / Puan, TP sememangnya terlibat secara langsung dengan siasatan kes penyelewengan dana Kerajaan Negeri Selangor bagi peruntukan YB Ean (Adun Seri Kembangan). Penglibatan beliau bukan hanya untuk arahan rasmi sahaja, bahkan beliau juga memberikan arahan kepada pegawai bawahan untuk mencari sedaya mungkin tentang kesalahan yang dilakukan oleh pihak Kerajaan Negeri Selangor sekarang. Beliau bertindak sedemikian adalah kerana beliau ada membuat pakatan dengan Khir Toyo untuk menjatuhkan kerajaan negeri Selangor sekarang. Ekoran daripada tindakan beliau yang gelojoh, maka kematian Teoh Beng Hock telah terjadi. Timbul beberapa persoalan yang mencurigakan kepada kami pegawai-pegawai SPRM Malaysia tentang macammana Teoh Beng Hock boleh mati. Kami semua mengesyaki TP yang bertanggungjawab dengan kematian Teoh Beng Hock berdasarkan kepada perkara-perkara berikut:

i) TP telah memberikan arahan kepada semua pegawai-pegawai SPRM yang terlibat dalam operasi itu, untuk tidak melibatkan beliau langsung dalam kes ini. Sebenarnya beliaulah yang memberikan semua arahan di dalam operasi ini dan juga operasi-operasi lain di SPRM Selangor. Sebenarnya beliau takut untuk dikaitkan kerana ini boleh merungkaikan komplot beliau dengan Khir Toyo.

ii) Pihak kimia telah menjumpai kesan cap jari dan DNA lelaki misteri pada sebelah depan di bahagian 2 sisi tali pinggang Teoh Beng Hock. Mengikut pada pengetahuan kami pegawai-pegawai SPRM Malaysia, TP mempunyai teknik soalsiasat yang tersendiri iaitu beliau selalu menyoalsiasat seseorang dengan cara memegang di bahagian hadapan tali pinggang individu dan mengangkatnya beberapa kali serta menggoncangnya.

iii) Proses pengambilan DNA ke atas pegawai-pegawai SPRM Selangor telah dilakukan sebanyak 2 sesi. Pada sesi pertama pengambilan sampel DNA dibuat, TP telah bergegas melarikan diri untuk tidak memberikan sampel DNAnya. Walaubagaimanapun, TP dikatakan telah memberikan sampel DNAnya semasa sesi yang kedua tetapi keraguan yang timbul ialah TP telah memberikan sampel DNAnya di dalam bilik pejabatnya, sedangkan semua pegawai SPRM termasuk pengarah SPRM sendiri telah memberikan sampel DNA masing-masing di dalam bilik mesyuarat secara beramai-ramai. Kenapa TP memberikan sampel DNA secara tersembunyi? Adakah DNA yang diberi itu adalah DNA beliau? Kami pegawai-pegawai SPRM Malaysia merasa pelik kerana tiada seorang pun sampel DNA yang berpadanan dengan DNA lelaki misteri? Kami mengesyorkan supaya ujian DNA terhadap TP mestilah dilakukan sekali lagi dengan disaksikan oleh orang-orang yang boleh dipercayai.

iv) Kami mendapat maklumat mengatakan bahawa TP telah mengarahkan pegawai bawahannya untuk mengelap / mengesat kesan cap cari pada tingkap yang dipercayai tempat Teoh jatuh. Ini terbukti apabila pihak polis tidak menjumpai apa-apa kesan cap jari baru atau lama pada tingkap tersebut. Persoalannya, kenapa TP mengarahkan untuk bertindak sedemikian?

v) Kami mengesyaki berdasarkan maklumat yang diperolehi bahawa TP tidak mengetuk kad perakam waktunya (punch-card) semasa beliau hendak balik daripada pejabat pada 16hb Julai 2009, jam 6.10 pagi. Ini penting kerana ia boleh membuktikan bahawa TP adalah orang yang terakhir melihat Teoh. Persoalannya, kenapa beliau tidak mengetuk kad perakamnya sedangkan beliau adalah seorang yang selalu mengetuk kadnya. Untuk rekod, beliau adalah seorang yang teliti dengan kad perakamnya.

3. Untuk pengetahuan Y. Bhg. Tan Sri / Dato / Tuan / Puan, TP berkenaan adalah sangat berkuasa dalam menjalankan operasi siasatan di Sekitar Selangor, mahupun seluruh Malaysia. Di SPRM Selangor sahaja, beliau adalah orang yang paling penting untuk membuat keputusan samada sesuatu kes dituduh ataupun tidak walaupun kuasa tersebut sepatutnya dibuat oleh Timbalan Pendakwa Raya (DPP). Keputusan yang dibuat oleh beliau itu cenderung kepada kepentingan peribadi dan konco-konconya. Jadi tidak hairanlah jika beliau meneraju Unit Siasatan SPRM / BPR Selangor sejak belasan tahun lagi iaitu semenjak daripada kerajaan Negeri Selangor diperintah oleh Kerajaan Barisan Nasional (Khir Toyo) dan sehingga Kerajaan Negeri Selangor sekarang. Beliau telah dinaikkan pangkat dengan begitu cepat sekali iaitu daripada Gred 41 hingga Gred 54 dengan hanya memakan masa lebih kurang 16 tahun sahaja tanpa bertukar ke tempat lain dan kekal di SPRM Selangor sehingga sekarang. Jika diikutkan kepada dasar jabatan SPRM / BPR, setiap pegawai yang dinaikkan pangkat atau bertugas melebihi 5 tahun di suatu negeri, pegawai tersebut akan ditukarkan ke tempat lain bagi mengelakkan pegawai tersebut terjerumus dengan masalah rasuah setempat. Salah satu sebab beliau tidak ditukarkan ke mana-mana adalah kerana beliau ditugaskan untuk "menjaga" kepentingan Dato" Seri Dr Khir Toyo di Selangor. Oleh yang demikian, sebagai balasan, Khir Toyo juga perlu "menjaga" kepentingan beliau di Selangor.

4. Kesan daripada keadaan beliau yang selesa di BPR / SPRM Selangor dari dulu hingga sekarang, beliau telah terlibat dengan pelbagai perlakuan rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Antara perlakuan rasuah dan penyalahgunaan kuasa TP yang dapat kami kesan / siasat adalah seperti berikut:

i) Menutup kes Khir Toyo berkenaan dengan keluluskan projek pembinaan jalan merentasi bendang termahal, di Sekinchan, sejauh 20.5km, bernilai RM92.5 juta kepada kontraktor yang hamper disenaraihitamkan, Meram Holdings. Menurut taksiran JKR, kos jalan itu tidak boleh melebihi RM50 juta. Subkontraktor yang menjalankan semua projek berkenaan ialah Cabaran Wangsa, di miliki Pua Kim An, iaitu tuan rumah yang pernah disewa oleh Khir, manakala seorang lagi pengarah syarikat, Ahmad Tarmizi Tajjeury adalah kroni Khir yang juga mendapat 100 ekar tanah yang member keuntungan minimum RM20 juta.

ii) Memiliki aset yang melebihi emolumennya seperti:

a. Mempunyai beberapa buah rumah sewa yang mana salah satunya adalah Rumah Teres 2 tingkat (Mewah) yang dibeli dengan harga istimewa daripada Pemaju Kumpulan Lebar Daun Development Sdn Bhd, hasil daripada penutupan kes yang disiasat ke atas Group Executive Chairman, Dato' Noor Azman @ Noor Hizam bin Mohd Nurdin. Kes tersebut disiasat oleh BPR Selangor dalam beberapa tahun yang lepas serta beberapa buah rumah lagi yang beliau miliki. Untuk mengaburi mata awam dan pegawai-pegawai bawahan, beliau hanya tinggal di Kuarters Kerajaan di Kg. Atap, Kuala Lumpur.

b. Mempunyai sebuah stesen Minyak Petronas di sebelah kiri Lebuhraya Persekutuan (Federal Highway) KM 8.6 – KM 8.7, Seksyen 1, Lebuh Raya Persekutuan, Shah Alam, 40000 Selangor berdekatan dengan Bulatan Melati, yang menghala dari Shah Alam ke Klang, didaftarkan diatas nama abang beliau. Stesen minyak tersebut adalah baru beroperasi pada tahun ini (2009) yang mana ianya dibina di atas (sebahagian daripada) kawasan perkuburan cina. Beliau berjaya mendapat tapak bagi membina stesen minyak tersebut hasil daripada kuasa yang beliau ada dan juga daripada zaman pemerintahan Khir Toyo di Selangor.

c. Mempunyai beberapa bidang tanah di sekitar Shah Alam, yang mana salah satunya dipercayai di sebelah SACC Mall yang baru yang mana ianya didaftarkan di atas nama isteri kepada seorang pemandu di SPRM Selangor bernama Abdullah b Azim, seorang suri rumah sepenuh masa dan berumur lewat 30-an.

iii) Pernah ditangkap berkhalwat dengan Pegawai Bawahan berpangkat Penyiasat bernama Nor Azlina bt Mustafa di tepi Tasik Shah Alam pada awal tahun 2009 oleh 2 orang anggota polis, sebaliknya beliau menunjukkan kad kuasa beliau dan memaklumkan kepada anggota polis berkenaan bahawa beliau dan pegawai tersebut sedang menjalankan operasi dan mereka telah dilepaskan. Setelah beberapa siri 'keintiman' beliau bersama dengan Penyiasat tersebut telah diketahui oleh banyak pihak termasuklah isterinya sendiri. Tindakan yang diambil oleh Jabatan hanyalah menukarkan penyiasat tersebut ke SPRM Ibu Pejabat, Putrajaya. Tindakan ini tidaklah berkesan kerana Azlina masih lagi selalu bersama dengan TP di pejabat Selangor.

5. Tujuan Surat ini dibuat adalah untuk menegakkan keadilan dan mencegah penganiayaan khususnya di dalam SPRM dan amnya di Malaysia. Kami di SPRM sudah tidak tahan melihat kerenah beliau yang mendapat restu daripada pihak atasan seperti kata pepatah "beraja dimata, bersultan dihati". Kami di SPRM sendiri sudah hilang punca untuk mencari jabatan / institusi / NGO yang boleh mengenegahkan isu ini agar tindakan yang sepatutnya dapat diambil.

6. Kami pegawai-pegawai SPRM amat berbesar hati dan berterima kasih kepada pihak Y. Bhg. Dato' / tuan / puan yang boleh mewar-warkan perkara ini kepada rakyat dan pihak yang bertanggungjawab agar ada satu organasasi / NGO yang boleh mengambil tindakan yang sepatutnya atau independent investigation sehingga perkara ini boleh dibawa ke kabinet. Perkara ini sangat penting kerana ia melibatkan integriti seorang pegawai yang berkhidmat di sebuah jabatan yang menguatkuasa undang-undang tentang kesalahan integriti manusia. TP sekarang cenderung dan berusaha sedaya upaya dengan mengerahkan pegawai bawahannya untuk mencari kesalahan PKR yang memerintah negeri Selangor sekarang dengan harapan PKR akan tumbang di Selangor dan rahsianya akan selamat. Untuk pengetahuan pihak Y. Bhg. Dato' / tuan / puan juga, TP sekarang takut apabila berita tentang Dato' Seri Khir Toyo telah keluar di media dan beliau amat takut jika kes tersebut akan membongkarkan tentang kesnya.

7. Harapan kami adalah, ada pihak yang berani menyuarakan maklumat kami agar tindakan kami ini mendapat perhatian daripada pihak yang berwibawa dan tindakan yang adil dapat dikenakan kepada beliau dan dihadapkan ke muka pengadilan. Kami sendiri sudah tidak mampu untuk mengambil tindakan ke atas beliau kerana beliau mempunyai "cable" dengan pihak atasan.

8. Kerjasama daripada pihak Y. Bhg. Tan Sri / Dato' / tuan / puan amatlah dihargai dan diharapkan daripada tindakan Y. Bhg. Tan Sri / Dato' / tuan / puan ini, banyak lagi maklumat-maklumat yang boleh membongkarkan manusia-manusia yang tidak berintegriti disalurkan agar SPRM dan pegawai-pegawainya bersih daripada rasuah.

Sekian, terima kasih.

"BERKHIDMAT UNTUK SPRM/NEGARA YANG DICINTAI"

Kami yang menurut perintah,
PEGAWAI-PEGAWAI SPRM MALAYSIA

Wikileaks: Bagaimana pula dengan tuduhan terhadap Najib?

Posted: 12 Dec 2010 07:34 AM PST

Wikileaks: Bagaimana pula dengan tuduhan terhadap Najib?

| Dec 12, 2010 09:47:09 pm

KEADILAN memandang serius cubaan memanipulasikan maklumat yang didedahkan oleh Wikileaks mengenai komen-komen bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew and agensi perisikan negara tersebut berkenaan fitnah sodomi yang dilemparkan terhadap Anwar Ibrahim.

Pertamanya, rakyat perlu faham kaedah operasi dan fungsi Wikileaks untuk menilai sama ada komen-komen tersebut boleh diterimapakai. Wikileaks adalah sebuah laman yang memberi ruang kepada orang ramai menghantar maklumat-maklumat sulit yang dirahsiakan dari pengetahuan orang ramai. Orang ramai bebas menghantar apa-apa jenis maklumat pun, jadi ada maklumat yang datangnya dari kajian terperinci, ada juga hanyalah rakaman perbualan di antara ahli-ahli diplomat. Maklumat yang didedahkan kali ini dan dipetik akhbar hanyalah catatan komen-komen peribadi yang dibuat oleh ahli diplomat Singapura, Lee Kuan Yew (gambar kanan) and agensi perisikan negara itu.

Laporan The Sydney Morning Herald ditulis berdasarkan catatan pendapat peribadi ahli diplomat Singapura mengenai jiran serantau di dalam ASEAN, Jepun, China dan India. Ia adalah pendapat peribadi mereka, bukannya fakta.

Untuk memahami dengan lebih dekat bahawa catatan tersebut adalah pendapat peribadi mereka yang disensasikan, rakyat perlu juga meneliti secara keseluruhan maklumat-maklumat lain yang turut didedahkan oleh Wikileaks yang terkandung di dalam kabel yang sama merakamkan pandangan peribadi pegawai-pegawai diplomatik Singapura:

Bilahari Kausikan

Menurut satu kabel yang merakamkan satu mesyuarat pada September 2008, Kausikan memberitahu Timbalan Setiausaha Pertahanan AS David Sedney bahawa "ada kemungkinan besar berlakunya konflik perkauman di Malaysia" yang akan menyebabkan orang Cina "meninggalkan" Malaysia dan "menyusahkan" Singapura.

Mengenai kepimpinan Barisan Nasional pula, kata beliau: "Masalah utama Malaysia adalah tiadanya pemimpin yang berwibawa. Najib Razak perlu menang dalam pertarungan politik untuk mengelakkan didakwa", secara jelas mengaitkan Perdana Menteri dengan skandal pembunuhan perempuan Mongolia Altantuya Shaaribu. Dia mengulangi pendapatnya bahawa "Najib Razak terancam disebabkan kes pembunuhan itu".

Dia juga memanggil bekas Perdana Menteri Thailand Thaksin Shinawatra seorang yang mengamalkan "rasuah", "sama seperti yang lain termasuklah pembangkang di Thailand". Ujarnya dalam kabel itu lagi, Thaksin "membuat kesilapan berbuat baik dengan Putera Mahkota Thailand apabila Thaksin membayar hutang judi putera itu". Katanya, putera itu "tidak keruan dan sangat mudah dipengaruhi".

Komen-komen yang lain termasuklah kenyataan beliau "lebih selesa dengan Korea Utara sebagai kuasa nuklear berbanding jika Iran mempunyai senjata nuklear". Beliau juga mengkritik Russia, yang menurutnya "berekonomi dunia ketiga dan sistem kesihatan Russia pula kucar-kacir".

Peter Ho

Dalam Mac 2008, Ho mengutuk mantan Perdana Menteri, Mahathir Mohamad kerana "membaling batu" kepada penggantinya, Abdullah Badawi. Komennya terhadap Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin adalah lebih kasar.

Menurutnya, "Khairy Jamaludin (gambar kanan) akan ditikam di dalam UMNO kerana tiada orang yang sukakannya (Khairy) kerana Khairy naik dalam politik akibat pertalian keluarga".

Seperti juga rakan sekerjanya, Ho mengulangi tuduhan yang mengaitkan Perdana Menteri dengan pembunuhan Altantuya Shaaribuu. Katanya, "Najib adalah seorang yang suka mengambil kesempatan. Walaupun setakat ini dia masih belum mengkritik Singapura, dia tidak teragak-agak sekiranya tindakan itu menguntungkannya. Masa depan politik Najib akan terus dihantui oleh skandal pembunuhan (Altantuya)".

Tommy Koh

Seorang lagi diplomat kanan Singapura yang dipetik oleh kabel yang didedahkan oleh Wikileaks itu mengkritik negara-negara lain yang ada pengaruh di rantau ini, dalam catatan mesyuarat dalam bulan September 2009.

Dia menggelarkan Jepun sebagai "orang gemuk yang kalah dan merajuk" apabila membandingkan hubungan China dan ASEAN yang makin rancak. Dia juga menyalahkan keadaan itu kepada "kepimpinan Jepun yang bodoh, lemah dan tidak ada wawasan".

Pandangannya terhadap India juga buruk, melalui gambarannya bahawa "kawan India yang bodoh dan teragak-agak untuk berkecimpung dengan ASEAN".

Justeru, kabel sulit yang mengandungi pandangan peribadi Lee Kuan Yew dan perisikan Singapura mengenai fitnah terhadap Anwar Ibrahim (gambar kiri) perlu dilihat di dalam konteks yang sama dan sebetulnya, iaitu komen-komen peribadi yang menghina semua pihak di Malaysia tanpa mengira parti dan latar belakang.

KEADILAN mengulangi pendirian parti bahawa pandangan-pandangan tersebut, walaupun terkandung di dalam kabel sulit diplomatik yang dibocorkan oleh Wikileaks, adalah pandangan peribadi individu-individu tersebut yang tidak disokong oleh fakta. Untuk berlaku adil kepada semua pihak, komen-komen itu perlu dianggap sebagai cakap-cakap kosong dan pendapat peribadi mereka.

Jika tidak, Perdana Menteri Najib Razak sendiri yang perlu berhempas pulas menjawab dakwaan demi dakwaan yang terkandung di dalam kabel sulit yang sama; yang mengaitkan beliau dengan pembunuhan Altantuya Shaaribuu.

Akhirnya, kita kena kembali kepada perkara pokok yang meruntun negara dan rakyat iaitu integriti sistem kehakiman yang dinodai sehingga menidakkan keadilan. Ini dapat diselesaikan dengan mudah sekiranya Anwar Ibrahim diberikan ruang sepenuhnya membela diri tanpa manipulasi atau campur tangan politik; agar beliau mendapat perbicaraan yang adil dan telus.

Fitnah terhadap beliau dan keluarga telah mengheret seluruh negara ini diselubungi igauan sejak tahun 1998 lagi. Igauan tersebut boleh dihentikan sekiranya integriti dan kredibiliti institusi kehakiman dipulihkan.

Makanya, KEADILAN akan mengalu-alukan mana-mana maklumat (sulit atau tidak) dari mana-mana pihak yang boleh menegakkan kebenaran, asalkan maklumat itu adalah tepat dan berasaskan fakta. Malangnya, komen-komen yang terkandung di dalam kabel sulit yang dibocorkan itu tidak lebih dari maki hamun terhadap semua perkara yang bukan Singapura, bertepatan dengan rekod hubungan diplomatik yang dingin di antara Malaysia dan Singapura.

*Kenyataan media oleh Saifuddin Nasution Ismail (gambar kanan) selaku Setiausaha Agung KeADILan, dengan tajuk asal Laporan Sydney Morning Herald dan Kandungan Kabel Diplomatik Singapura: KeADILan menolak pendapat peribadi yang disensasikan

Graduation of English Class in KADUN Pantai Jerejak

Posted: 12 Dec 2010 12:52 AM PST



Graduation of English Class in KADUN Pantai Jerejak

Pantai Jerejak 12, Dec: Pantai Jerejak State Assemblyman today organized a Graduation ceremony for 75 students who took part in "Teach English for Pantai Jerejak" Program. Students from various background especially the lower income groups benefited from this 6-month tuition class. "Teach English for Pantai Jerejak" program is jointly organized by JKKK Sg Nibong Pantai, Sg Nibong Besar and JKKK Mahsuri.


"Education is one of the top agendas in KADUN Pantai Jerejak. And I have allocated the biggest portion of my allocation into education." YB Sim said.


In the ceremony, YB Sim Tze Tzin spoke at length on the importance of English especially for the future of the children. Penang is an international city which attracts multi-national companies from the around the world. English is vital for career advancement as well as to communicate with foreigners. He urged the parents to start communicating English with the kids although it is broken English, and never shy to do that.


He also said that, children nowadays must command 3 languages: mother tongue (Bahasa or Mandarin), English and Computer language (computer literacy).


In the ceremony, YB Sim also announced that he would set up 5 mini libraries in kampungs around his constituency. He would equip the libraries with computers and internet facilities. This was to make sure that the lower income families would have opportunities to computer and internet facilities.


Tuition class students later received certificate of completion from YB Sim Tze Tzin.


--
Sim Tze Tzin
ADUN Pantai Jerejak
State Assemblyman of Penang
12-J-2 Jalan Rumbia
11900 Bayan Lepas,
Pulau Pinang
Tel: +6019 472 8099
Fax: 04-2260633
Website: www.pantaijerejak.com
Blog: www.simformalaysia.com



BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT