Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


AWANG SELAMAT PERCAYA `TUHAN' ITU BANYAK?

Posted: 05 Dec 2010 11:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

AWANG Selamat terus menulis walaupun setiap kali tulisannya dibaca, kita semakin tahu betapa jahilnya si Awang ini. Di dalam akhbar Mingguan Malaysia semalam, Awang Selamat menulis tentang kenyataan Presiden PKR yang menyebut `Anwar adalah anugerah Tuhan'.

Soalan bodoh dari Awang adalah `siapakah Tuhan' yang dimaksudkan oleh DS Wan Azizah itu? Rupa-rupanya si Awang ini masih percaya `Tuhan' itu banyak, sebab itu dia bertanya DS Wan Azizah mana satu `Tuhan' yang disebut oleh DS Wan Azizah. Jika dia percaya Tuhan itu Esa dan Satu, mana mungkin si awang teragak untuk bertanya soalan sebodoh itu.

Kemudiannya, si awang ini pun bertanya kepada Saiful Bukhari (pemuda yang pernah tidak basuh dubur selama 3 hari), adakah Anwar `anugerah Tuhan' kepadanya? Soalan Awang kepada Saiful ini biarlah Saiful yang menjawabnya. Jika Saiful telah menjawabnya, saya akan ulas kemudian.

Memang releven jika akhbar pencacai di tempat Awang cari makan ini selalu rugi, kerana akhbar ini mempunyai orang sejahil Awang.

DS WAN AZIZAH BAKAL DITAHAN DI BAWAH ISA?

Posted: 05 Dec 2010 08:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

SEORANG Peguam Umno mencadangkan agar DS Wan Azizah ditahan di bawah Akta zalim ISA. Ini adalah kerana isu `ketuanan Melayu' yang DS Wan Azizah selaku Presiden PKR sentuh semasa Kongres PKR

Tanpa berani melawan secara hujah dan fakta, Peguam ini terus mendesak agar Presiden PKR itu ditahan di bawak Akta ISA. Lihatah, betapa dengkelnya pemikiran Peguam Umno itu terhadap isu tersebut. Apabila sudah tidak mampu untuk berlawan secara hujah, maka jalan paling mudah adalah dengan mendesak DS Wan Azizah ditahan di bawah Akta ISA.

Beranikah mereka menahan DS Wan Azizah?

KENAPA POLIS DIBENCI ?

Posted: 05 Dec 2010 05:00 PM PST

Suhakam: Tugas polis bukan maki hamun

Menurut Khalid, beliau berjaya menyerahkan memorandum berkenaan kepada Pegawai Akhbar Istana Negara, Khairi Abdul Rahman kira-kira jam 2.15 petang.

suhakamSementara itu, Pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) Mohd Shaani Abdullah berkata, mereka mendapati polis bertindak tidak profesional menangani perhimpunan membantah kenaikan harga air di Selangor hari ini.

"Mereka (polis) perlu dilatih lagi. Tugas mereka bukan mendera atau maki hamun orang ramai. Ini tidak dilakukan dengan betul dan mereka sepatutnya profesional menanganginya.

"Ia menyebabkan orang ramai benci pada polis. Mungkin perhimpunan ini tiada permit tetapi mereka tidak patut mengeluarkan kata-kata kesat," katanya kepada pemberita di Masjid Negara selepas tamat perhimpunan baju merah itu.

Sementara itu, ahli parlimen Kuala Selangor Dr Dzukefly Ahmad pula menyifatkan polis bertindak keterlaluan menangani perhimpunan itu.

"Kami bercadang bangkitkan perkara ini dalam sidang parlimen yang akan datang," katanya yang juga ahli jawatankuasa pusat PAS./Malaysiakini

SYABAS KEPADA PESERTA PERHIMPUNAN

Posted: 05 Dec 2010 10:32 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

TAHNIAH. Seribu penghargaan harus diberikan kepada berpuluh ribu peserta perhimpunan di dalam kempen `Kembalikan Air Kita' yang telah diadakan semalam. Kempen ini yang berakhir dengan penghantaran memorandum kepada Ke Bawah Duli Yang DiPertuan Agung di Istana Negara membuktikan bahawa segala tipu daya pihak `penghisap darah' rakyat dapat dibaca dan rakyat bangkit untuk menentang kezaliman ini.

Seperti yang diduga, perhimpunan yang diadakan semalam akan cuba disekat oleh juak-juak yang mahu bersekutu dengan `penghisap darah' rakyat ini. Namun, perhimpunan dapat diadakan dengan jayanya. Keberanian para peserta perhimpunan memang wajar diberi pujian kerana mereka sanggup menempuh kesukaran asalkan hak rakyat keseluruhannya terbela.

Syabas buat Kerajaan Negeri Selangor serta semua pihak yang bekerja kuat untuk menjayakan perhimpunan ini.

kalam Perantau

0
sumber :-

kalam Perantau


Elia Suhana masih isteri kedua bekas Sultan Kelantan

Posted: 05 Dec 2010 04:45 PM PST

KOTA BHARU – Elia Suhana Ahmad, 31, kekal isteri kedua bekas Sultan Kelantan, Sultan Ismail Petra apabila Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini menolak permohonan pengesahan lafaz cerai terhadapnya yang difailkan plaintif, Nik Rorhana Wan Abdul Rahman pada 9 Mac lalu.

Hakim Syarie, Abdullah Man memutuskannya berdasarkan fakta dan alasan yang dikemukakan sepanjang prosiding dan kegagalan pihak plaintif membuktikan lafaz cerai tersebut berlaku pada 12 Februari 2010 ketika baginda dirawat di Hospital Mount Elizabeth, Singapura.

”Sehubungan itu, mahkamah menolak permohonan plaintif kerana terdapat beberapa isu berbangkit. Bagaimanapun, permohonan baru boleh dikemukakan dengan saya sendiri sebagai saksi berdasarkan fakta baru mengikut hukum syarak dan undang-undang yang ditetapkan,” katanya.

Nik Rorhana hadir bersama peguam syarie, Zainul Rijal Abu Bakar dan Halim Bahari sementara defendan, Elia Suhana tidak hadir dan diwakili oleh peguamnya, Fakhrul Azman Abu Hasan.

Hakim dalam keterangannya berkata, penolakan permohonan tersebut disebabkan timbul beberapa isu berkaitan.

”Pertama, ia berhubung dengan permohonan plaintif, isunya bolehkah mahkamah mengesahkan lafaz cerai yang didakwa berlaku itu sedangkan plaintif tidak mempunyai kaitan dengan Sultan Ismail malah bukan juga isterinya.

”Isu kedua, adakah dakwaan plaintif Sultan melafazkan cerai terhadap defendan boleh disabitkan atau tidak kerana lafaz berlaku di Singapura atau cukupkah syarat-syarat perceraian yang didakwa termasuk saksi.

”Seterusnya, apakah boleh mahkamah mengambil kira pertemuan hakim yang menghadap Sultan Ismail pada 30 Oktober lalu sedangkan kehadiran tersebut secara bersendirian dan tidak memenuhi kehendak prosedur mahkamah,” katanya.

Menjawab isu yang beliau kemukakan, Abdullah menjelaskan, berkaitan isu pertama, selepas mahkamah meneliti permohonan, plaintif mempunyai hak mengetahui pengesahan lafaz cerai tersebut mengikut hukum syarak.

”Berhubung isu yang kedua pula, mahkamah mendapati plaintif gagal membuktikan lafaz cerai yang didakwa pada 12 Februari lalu kerana melalui dua saksi yang dikemukakan, hanya saksi pertama yang memuaskan hati mahkamah, manakala saksi seorang lagi tidak memenuhi syarat.

”Bagi isu ketiga berkaitan pertemuan hakim iaitu saya sendiri pada 30 Oktober lalu dengan Sultan Ismail di istana tidak boleh dijadikan asas perceraian tersebut,” katanya.

Ini kerana, kata Abdullah, walaupun peranannya hadir ke istana sebagai hakim tetapi dalam situasi menghadap sultan seorang diri, peranannya telah berubah kepada saksi.

”Saya sebenarnya seorang hakim tetapi ketika menghadap tuanku, saya seorang saksi kerana untuk melayakkan saya sebagai hakim, pertemuan tersebut sepatutnya mengikut kehendak prosedur mahkamah iaitu disertai plaintif, defendan dan peguam kedua-dua belah pihak.

”Walaupun sebelum ini mahkamah memohon menghadap baginda, tetapi permohonan tidak diizinkan dan hanya seorang hakim yang dibenarkan menghadap,” katanya.

Tambahnya, tanpa kehadiran pihak-pihak yang sepatutnya dalam pertemuan tersebut, bagaimana mahkamah boleh mengesahkan lafaz cerai yang difailkan oleh plaintif.

”Saya hanya saksi dan timbul persoalannya, siapa pula yang menjadi hakim. Berdasarkan situasi tersebut saya tidak memenuhi fungsi dan syarat-syarat sebagai hakim,” katanya.

Di dalam penggulungan keputusan tersebut, Abdullah juga menawarkan diri untuk menjadi saksi dan kenyataan tersebut mengundang persepsi berbeza kepada peguam plaintif Zainul Rijal.

”Sepatutnya apabila hakim hari ini menawarkan diri menjadi saksi dalam kes pengesahan lafaz cerai tersebut berdasarkan pertemuannya dengan Sultan Ismail pada 30 Oktober lalu, keputusan permohonan sepatutnya tidak dibuang (ditolak) pada hari ini,

”Sebaliknya, beliau mencadangkan untuk menarik diri daripada mendengar kes berkaitan dan meminta mahkamah melantik hakim lain dan perbicaraan dapat diteruskan,” katanya.

Katanya, keputusan lebih kepada isu teknikal yang mana hakim telah menghadap Sultan Ismail dan timbul konflik apabila Abdullah lebih layak sebagai saksi dan menawarkan diri apabila permohonan difailkan.

”Bagi pihak anak guam, saya akan mendapatkan arahan selanjutnya khusus daripada Sultan Ismail sendiri untuk memfailkan semula permohonan dan memanggil hakim Abdullah sebagai saksi atau tidak,” katanya.

Sementara itu, Fakhrul ketika ditemui berkata, pihaknya akur dengan keputusan mahkamah dan akan berbincang dahulu dengan Elia Suhana untuk memfailkan semula permohonan hak lawatan yang hilang selepas mahkamah menerima permohonan bantahan awal Tengku Anis Tengku Hamid pada 24 Oktober lalu



:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::

0
sumber :-

:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::


Isu Ketuanan Melayu: Jawapan bernas Tok Guru yang gagal dijawab penyokong rasis Umno..

Posted: 05 Dec 2010 10:27 PM PST



Oleh: Pria Malaya

Setakat ni, para penyokong Umno belum lagi menjawab hujah yang dikemukakan oleh Tok Guru di bawah...Kata-kata yang halus tetapi maksud yang mendalam...

Mari perhatikan antara kata2 Tok Guru yang menyebabkan Umno terkedu diam seribu bahasa...


1. "Seolah-olah Umno satu-satunya parti yang mempertahankan Melayu, seolah-olah bangsa Melayu ini hanya akan berdaulat melalui keris tumpul Umno dan seolah-olah rebah Umno bererti rebahlah Melayu."

2. "Melayu, Cina atau India tidak pernah mempunyai sebarang nilai tambah di sisi Allah SWT melainkan dengan taqwa. Seorang yang berbangsa Cina tetapi bertaqwa kepada Allah SWT jauh lebih mulia dari seorang yang berbangsa Melayu tetapi hidup dengan rasuah, menindas, mengkhianat dan sebagainya"

3. "Lupakah kita bahawa Umno pernah menyerahkan kerusi ketua menteri Pulau Pinang kepada Gerakan sekalipun Umno yang mempunyai majoriti di Dewan Undangan Negeri? Di waktu itu, ke mana perginya ketuanan Melayu? Tersorok di dalam songkok tinggi Umno?

Ketika itu, ke mana perginya professor-profesor bertaraf cendikiawan yang sibuk mengulas isu ketuanan Melayu pada hari ini? "

4. "Peliknya apabila Tun Dr Mahathir (Mohammed) sendiri menggesa supaya dilupakan asal usul keturunan demi menjayakan 1Malaysia, tidak pula didesak untuk diusir keluar negara? Bukankah melupakan asal usul keturunan ertinya melupakan Ketuanan Melayu?"

Ada kalangan penyokong atau blogger tegar fahaman melayu Umno nak jawab?...tidak, kerana mereka akui itulah kelemahan parti mereka...

Berbicara mengenai ketuanan melayu ni, teringat pula kenyataan oleh parti Gerakan, sekutu rapat Umno...kata penasihat parti Gerakan,

"Penasihat parti Gerakan, Tun Dr Lim Keng Yaik berkata, tiada mana-mana kaum mempunyai hak untuk menjadi tuan kepada kaum lain di negara ini. Oleh itu, kata bekas presiden parti tersebut, tiada ruang bagi ketuanan Melayu, Cina atau India di Malaysia.

Sehubungan itu, katanya, jika ada sesiapa yang mendukung ketuanan Melayu, maka orang itu adalah seorang ektremis rasis. Akhbar berbahasa Cina memetik Lim berkata demikian ketika berucap di majlis makan malam ulangtahun ke-41 parti itu di Ipoh malam tadi.



Sehubungan itu, Lim menggesa semua ahli parti itu supaya bercakap terhadap mereka yang mendukung isu ketuanan Melayu, walaupun ia boleh mengakibatkan mereka diheret ke penjara. Bekas menteri kabinet itu berkata, ketuanan Melayu harus dibantah walaupun ianya didokong oleh Umno.

"Mengapa diam diri? Adakah kamu takut masuk penjara," katanya dalam laporan tersebut. "Jangan bimbang, jika kamu masuk penjara, saya lawat kamu setiap hari dan membawa bersama sup 'shark fin'," katanya lagi."
Fuh, sungguh tegas lagi pedih kenyataan penasihat Gerakan ni..siap kata siapa yg perjuangkan ketuanan melayu adalah "ektremis rasis"..itu belum lagi dihimpunkan kenyataan2 para pemimpin MCA, Gerakan, MIC yg kesemua mereka agak jelek dan muak dengan istilah 'ketuanan melayu', termasuk sebilangan pemimpin dlm Umno seperti Nazri Aziz..

Persoalan kini, kenapa mereka juga tidak digasak, dihentam, dimaki dan dicadangkan dikenakan ISA seprti yg berlaku pada pemimpin PR??..dayuskah Umno? double standart kah Umno? hipokritkah Umno? fikir2kan...


BERITA PENUH...

Ketuanan Melayu: Usah sorok sebalik songkok

Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengingatkan rakyat di negara ini, khususnya orang Melayu supaya tidak melupakan sejarah tanah air dan mengenali siapa pengkhianat bangsa dan agama sebenarnya.

"Hari ini, isu pelantikan timbalan perdana menteri ini diolah sekali lagi oleh media milik Umno dengan begitu hebat. Lalu dijemputlah segala pemimpin-pemimpin Umno segenap lapisan untuk memberikan ulasan.



"Seolah-olah Umno satu-satunya parti yang mempertahankan Melayu, seolah-olah bangsa Melayu ini hanya akan berdaulat melalui keris tumpul Umno dan seolah-olah rebah Umno bererti rebahlah Melayu. Hanyir dan busuk sekali dakwaan-dakwaan sampah yang disebar luas ke dalam minda masyarakat pada hari ini," katanya dalam satu kenyataan akhbar.
Umno serah kerusi Ketua Menteri

Nik Aziz mengulas laporan media yang membidas kenyataan ketua pembangkang bahawa jawatan timbalan perdana menteri diserahkan kepada bukan Melayu jika Pakatan Rakyat berkuasa pada pilihan raya umum ke-13 menjejaskan konsep ketuanan Melayu di negara ini.

"Lupakah kita bahawa Umno pernah menyerahkan kerusi ketua menteri Pulau Pinang kepada Gerakan sekalipun Umno yang mempunyai majoriti di Dewan Undangan Negeri? Di waktu itu, ke mana perginya ketuanan Melayu? Tersorok di dalam songkok tinggi Umno? Ketika itu, ke mana perginya professor-profesor bertaraf cendikiawan yang sibuk mengulas isu ketuanan Melayu pada hari ini?

"Peliknya apabila Tun Dr Mahathir (Mohammed) sendiri menggesa supaya dilupakan asal usul keturunan demi menjayakan 1Malaysia, tidak pula didesak untuk diusir keluar negara? Bukankah melupakan asal usul keturunan ertinya melupakan Ketuanan Melayu?" soalnya.

Menurut Menteri Besar Kelantan itu, isu perlantikan pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang selaku timbalan perdana menteri sebenarnya dimanipulasikan oleh media milik Umno untuk kepentingan politik mereka.

"Sukalah untuk saya menyatakan bahawa Pakatan Rakyat tidak pernah membuat apa-apa keputusan dan tidak pernah mengadakan apa-apa perbincangan tentang hal ini.

Salah lapor budaya media Umno

"Syak saya teramat kuat bahawa permainan media telah digunakan dengan amat dahsyat di dalam memanipulasi kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Apa yang peliknya dengan budaya media milik Umno?" soalnya.

Nik Aziz berkata salah lapor dan salah dengar adalah satu budaya di kalangan petugas media milik Umno.

"'Islam plastik' yang pernah saya tuturkan satu ketika dahulu pun pernah dilaporkan sebagai 'Islam Palestin'.

Menurut mursyidul am PAS itu lagi, pendiriannya dari dahulu hingga sekarang tidak pernah berubah bahawa bangsa tidak mempunyai sebarang nilai di dalam Islam.

"Melayu, Cina atau India tidak pernah mempunyai sebarang nilai tambah di sisi Allah SWT melainkan dengan taqwa. Seorang yang berbangsa Cina tetapi bertaqwa kepada Allah SWT jauh lebih mulia dari seorang yang berbangsa Melayu tetapi hidup dengan rasuah, menindas, mengkhianat dan sebagainya.

Songkok tiga jengkal

"Sekalipun songkok setinggi tiga jengkal di kepala, tanpa taqwa kepada Allah SWT, ia tidak mempunyai sebarang nilai," katanya.

Menurut Nik Aziz yang penting ialah dasar dan jika dasar Islam, sesiapapun boleh menjadi pemimpin.

"Di Kelantan saya pernah mengeluarkan kenyataan berkali-kali bahawa menteri besar Kelantan boleh terdiri daripada seorang yang berbangsa Cina dengan syarat merupakan seorang muslim yang soleh.

"YB Lim Kit Siang atau sesiapapun boleh menjadi Timbalan Perdana Menteri bahkan Perdana Menteri sekalipun tidak mempunyai apa-apa halangan, syaratnya merupakan seorang Muslim yang soleh. Seorang Muslim yang soleh sekalipun bukan Melayu jauh lebih bermanfaat untuk negara ini dari seorang Melayu yang korup!" katanya mengakhir kenyataan akhbar berkenaan.

Naikkan harga minyak: Bukti kerajaan Umno di bawah Najib menipu rakyat!

Posted: 05 Dec 2010 10:09 PM PST



Oleh: Pria Malaya

Genap sebulan rakyat Malaysia khususnya para penyokong dan blogger jumud Umno ditipu hidup2 oleh para menteri Umno dan sekalian sekutunya..

Jika kalian masih ingat, 3 November lalu terpampang di dada2 akhbar kenyataan menteri yang menyatakan kononnya harga minyak petrol RON95 tidak naik bagi tahun ini..



Kenyataan rasmi dari kerajaan ini dilihat bagi meredakan kegelisahan dan kemarahan rakyat ekoran pengumuman kenaikan harga RON 97 sebanyak lima sen kepada RM2.15 seliter pada tarikh berkenaan...

Boleh rujuk pada link di bawah:
- Harga RON 95 kekal tahun ini (Kosmo)
- Harga RON 95 tidak naik (Utusan Meloya)

Namun pada 3 Disember lalu, iaitu genap sebulan dari tarikh 3 November 2010, kerajaan telah mengumumkan LAGI kenaikan bagi petrol RON95 sebanyak lima sen..tidak cukup dengan itu, harga diesel, gula dan gas turut mengalami kenaikan..kenaikan 4 dlm 1...



Akhir kalam..mohon jasa baik korang utk sebarkan keratan akhbar ini ke seluruh pelusuk ruang maya..fikir2kan...wallahua'lam..


Kenapa bila taip perkataan "beruk", keluar nama Ketua Pemuda Umno?

Posted: 05 Dec 2010 09:54 PM PST



Oleh: Pria Malaya

Cuba buka Google, kemudian search keyword atau perkataan "beruk", perhatikan hasil carian yang pertama sekali.

Siapa yg tersenarai? seeokor haiwan atau seorang manusia?...

Penulis pun tak pasti kenapa nama beliau yg tersenarai...mungkin ada kaitan dgn demo jalanan sekitar tahun 2007 dahulu..dan jangan terkejut jika penulis katakan, penyokong Umno sendiri yang menggelarkan ketua pemuda mereka sebagai "beruk"...;)



(Sekadar gambar hiasan: Beruk juga dikaitkan dengan ketua pemuda sebuah parti Melayu....sumber gambar, FB Mtd Kota Lama...)

Mungkin ini hanyalah kebetulan...en.google sengaja nak bergurau kot..teringat juga sebelum ini, pasal en.google juga..bila taip perkataan "najib buka puasa", keluar perkataan "anjing buka puasa"..



Sungguh nakal en.google...selepas heboh di blog2, barulah en.google mengubah balik perkataan itu kepada perkataan asal (mcm mana dorang ubah ye?)...tapi si Khairy ni, sampai sekarang bila ditaip perkataan "beruk", sejarah tentang diri beliau paling atas sekali muncul...

Nasiblah Umno dan ketua pemudanya...jgn perangai mcm beuk sudah la ye...sekadar gurauan...wallahua'lam...

Kenapa demo rakyat 5 Disember dianggap berjaya?

Posted: 05 Dec 2010 05:01 AM PST



Oleh: Pria Malaya

1. Pertama kalinya, tahniah diucapkan kepada Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dan kerajaan negeri Selangor atas kejayaan menyampaikan memorandum kepada pihak istana...inilah tujuan dan matlamat yang sebenar..

2. Terima kasih juga diucapkan kepada wakil istana yang menyambut baik memorandum yang disampaikan..




3. Kandungan penuh memorandum yang disampaikan boleh dirujuk di SINI..

4. Tahniah dan syabas juga diucapkan kepada seluruh hadirin dan peserta demo rakyat 'kembalikan hak air' yang turut serta bersama kerajaan negeri!..(gambar dan video perhimpunan sila rujuk di SINI..)

'Perhimpunan peringkat negeri'

5. Kehadiran lebih kurang 10,000 dalam satu perhimpunan 'peringkat negeri' adalah suatu yang amat membanggakan!..tujuan perhimpunan ini adalah untuk mendesak supaya pihak SYABAS (dan berkaitan) mengembalikan hak air kepada rakyat Selangor..




6. Maka sudah pastilah majoriti peserta yang hadir adalah terdiri dari rakyat Selangor yang semestinya terkesan dengan 'muslihat' Syarikat Air Selangor (SYABAS)..termasuklah dari kumpulan ini adalah dari golongan mahasiswa2 dan pekerja luar Selangor yg bekerja dan menetap di Selangor..

6. Perhimpunan kali ini berbeza dengan perhimpunan 'mega' rakyat sebelum2 ini yang biasanya dibuat pada peringkat Nasional, seperti perhimpunan BERSIH, Anti-ISA, Anti-PPSMI, perhimpunan bantah TOL, bantah minyak naik dan lain2..

'Lokasi tunggal'

7. Kerana itulah perhimpunan kali ini hanya menumpukan kepada satu lokasi (tempat berkumpul) iaitu di Masjid Negara memandangkan ianya adalah perhimpunan peringkat negeri, tidak seperti demo atau perhimpunan peringkat nasional sebelum2 ini yang biasanya melibatkan 3 atau 4 lokasi berkumpul (sbg strategi)..






8. Ini sekaligus memudahkan pihak polis dan FRU membuat sekatan bagi menghalang orang ramai dari memasuki kawasan terbabit...dilaporkan banyak sekatan2 jalan raya menghala ke Masjid Negara..mereka yang disyaki akan terlibat dgn demo ini akan ditahan atau diarah untuk mengubah laluan...

9. Selain itu, lokasi tunggal yg ditetapkan penganjur menyebabkan ribuan hadirin 'terperangkap' di dalam satu kawasan...kesannya, pihak polis berjaya memecahkan kumpulan besar peserta kepada kumpulan2 yang kecil apabila mereka mula berarak keluar dari Masjid Negara...








10. Tembakan gas pemedih mata dan water cannon secara berterusan sehingga setengah jam lamanya ternyata telah memecahkan kumpulan besar orang ramai menyebabkan hadirin bertebaran di merata2 tempat..kerana itu gambar dalam posisi menarik iaitu ketika rakyat sedang berarak secara beramai2 gagal dirakamkan...

Pihak polis dianggarkan berjumlah lebih 300 berjaya memecahkan kelompok besar mereka tidak sampai 5 minit berarak selepas mereka keluar dari Majis Negara..




Matlamat tercapai!

11. Apa pun, perhimpunan hari ini dianggap berjaya mencapai matlamatnya apabila berjaya menghimpunan ribuan rakyat Selangor (termasuk yg terkesan dengan air Selangor) untuk bersama2 MB Selangor menyerahkan memo kpd pihak istana...




12. Itu belum lagi kehadiran ketua dan pemimpin2 utama PAS, PKR dan DAP (Pakatan Rakyat)..itu belum lagi dikerahkan kehadiran rakyat dari seluruh negara seperti lazim perhimpunan rakyat sebelum ini...namun, kempen yang tidak sampai 2 minggu ternyata mampu menggerakkan ribuan warga Selangor dan rakyat prihatin pada perhimpunan kali ini...

13. Kehadiran sebahagian kecil pemimpin2 kanan Pakatan Rakyat (luar Selangor) adalah tanda solidariti dan cakna mereka terhadap kerajaan negeri Selangor yg ditadbir Pakatan Rakyat...kesatuan yang dipamerkan menunjukkan setiap pemimpin dan kerajaan Pakatan Rakyat sentiasa saling membantu di atas semangat setiakawan..Syabas diucapakan kepada wakil pemimpin2 ini...

Apa khabar demo GAPS (pro-Umno)?

14. Sementara di satu lokasi yang lain, iaitu di Stadium Merdeka, kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai Gerakan Anti Penyelewengan Selangor, GAPS (ada juga yg menggelarkan mereka sebagai Gabungan Anak Pondan Selangor) telah awal2 lagi mengangkat 'bendera putih' walaupun beberapa hari sebelum itu berlagak di media2 kononnya mampu menghimpunan ribuan penyokong...






15. Dilaporkan mereka hanya mampu mengumpulkan puluhan orang sahaja walaupun blog2 otai Umno sejak dari beberapa hari lalu bertungkus lumus berkempen di dalam blog2 dan facebook mereka supaya rakyat Selangor turun sebagai tanda sokongan kepada GAPS..namun ternyata mereka gagal-segagalnya..

16. Dua hari sebelum itu, iaitu Jumaat petang 3 Disember, mereka telah mengadakan demontrasi dan berarak di jalanan secara beramai2 sehingga berjaya menghantar memorandum kepada pihak istana..boleh lihat artikel penulis terdahulu di SINI..

Bukti GAPS turut berdemo dan berarak secara haram tanpa permit polis boleh rujuk dllm blog2 pro-Umno di SINI, di SINI, dan di SINI...








17. Lihatlah, dua suasana demo yang berbeza..satu matlamat, tapi dua situasi yang begitu berbeza....satu demo (pro-Umno) mendapat layanan yang baik dari polis walaupun mereka berarak beramai2 di tengah2 jalan...satu lagi kumpulan (pro-PR) dilayan dengan gas pemedih mata dan water cannon walaupun ianya berlangsung secara aman, dan diberi jaminan sendiri oleh kerajaan negeri...

Demo bantah "BN" (Barang Naik)

18. Untuk yang terakhirnya..penulis menyeru pemimpin PR supaya memikirkan utk mengadakan satu siri demo besar membantah kenaikan harga minyak dan barangan yang lain sebelum Mac tahun depan (tarikh kemungkinan PRU diadakan)...

19. Selain mengunjuk rasa menzahirkan perasaan tidak senang dengan kenaikan harga2 barangan, termasuk minyak RON95 yang awalnya dijanjikan tidak dinaikkan tahun ini, perhimpunan peringkat nasional ini juga sebagai menjawab tohmahan segelintir penyokong Umno bhw demo rakyat anjuran PR kini semakin tidak mendapat sokongan rakyat...(penyokong Umno berani cabar tak kali ni??..)

20. Untuk yg terakhirnya, tahniah sekali lagi kerajaan negeri Selangor yg bersungguh2 mempertahankan hak rakyat mereka..syabas juga kepada peserta2 yg berani turun sehingga ada yg dikasari, ditangkap, disembur gas dan lain2..kamulah hero dan pejuang rakyat!..semoga rakyat Selangor sejahtera dibawah pimpinan kerajaan negeri PR dan tuanku Sultan Selangor....wallahua'lam...


p/s: Gambar dan video perhimpunan rakyat boleh dirujuk pada artikel penulis di bawah:
- [Kemaskini] Laporan berGAMBAR sekitar demontrasi rakyat bantah SYABAS!..(video inside)


keAZAManMalaysia

0
sumber :-

keAZAManMalaysia


Rosmah tak malu jual tubuh tayang tetek pagi ahad tadi,Najib pula hina lagu NEGARAKU(sila tonton TV3)

Posted: 05 Dec 2010 04:55 AM PST

mak angkat korang!!!!!! huahuahua

siapa yg tak tengok buletin utama tv3..

korang rugi..

tak dapat tengok Najib..

masa konvensyen bn..

masa nyanyi lagu negaraku..

najib,muhyidin,suhaimi vellu,chua colek...

mulut hanya tekumat kami menyanyi lagu negaraku...

nama je menteri.....

memekak mcm radio buruk dok sebut 1malaysia..

padahal masing2 hampeh..nyanyi lagu kebangsaan pun mcm nk tk nk..

ini ke pm kita??

layak ke dia jadi pm??

menyanyi lagu kebangsaan..

tk ubah mcm budak2 cina dan keleng skolah menengah aku dulu..

hampeh...

perkara kecik korang kata???

kalau camtu...buang je lagu negaraku tu..

suruh pejal tahir buat lagu baru sbagai lagu kebangsaan...

buduh...

kata plak orng malaysia toleran..

pala hotak dia toleran..

yg aku tau..melayu la yg telebeh2 toleran..

sampai menggadai bangsa..

sampai ketuanan melayu pun dah mcm lawak bodo..

itu kes si najib..

korang tk tengok rosmah menggoyang tetek masa menari..

ahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahhahahahahahahahahahahahahahahhahahaa

betul..serius..

masa acara tari menari cuti2 malaysia..

haram jadah..

korang tk malu ke??

wei???korang yg menjilat umno...

isteri pm...

orng melayu,..

suka menari goyang2 tetek..

kalau menari dalam umah tk pe la lantak dia..

ni dok menari depan orng ramai...dok tayang tetek begoyang...

amboiiiiiiiiii ........saaaaaaaakan...

inilah melayu dan Islam ajaran umno ke???

inilah ketuanan melayu ke???

jangan kata kat aku tv3 superimpose...

ahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahha

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Sultan Kelantan Lucut Dua Pingat Darjah Kebesaran Tengku Razaleigh

Posted: 05 Dec 2010 05:13 PM PST

KOTA BAHARU: Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V perkenan menarik balik dua pingat darjah kebesaran dengan salah satunya Darjah Kerabat (D.K) yang dikurniakan kepada tokoh politik negara, Tengku Razaleigh Hamzah.

Dua pingat kebesaran tersebut ialah Darjah Kerabat Yang Amat Dihormati (D.K)(Al-Yunusi) dan tauliah Pelantikan Ahli Yang Pertama (Seri Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (S.P.M.K) Al-Muhammadi I). Pada sidang media di Istana Balai Besar, di sini, Ahad malam, SetiausahaKerajaan Negeri, Datuk Mohd Aiseri Alias, mengumumkan penarikan balik anugerah itu berkuatkuasa 2 Disember lalu.

Darjah Kerabat dikategorikan sebagai pingat tertinggi istana dan dikhaskankepada keluarga diraja.

Mohd Aiseri juga mengumumkan penarikan balik tauliah pelantikan Ahli YangKedua (Dato' Paduka) bagi darjah Kebesaran Jiwa Mahkota Yang Amat Mulia(D.J.M.K.) (Al-Ismaili I) daripada Dr Yaacob Hussain Merican, 72, sertapelantikan Jaksa Pendamai (J.P.), juga berkuatkuasa pada tarikh yang sama. Tengku Razaleigh, 73, Ahli Parlimen Gua Musang, adalah datuk saudara kepadaSultan Muhammad V sebelah bondanya, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid.

"Menjunjung titah perintah ke bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad VAl-Sultan Kelantan, saya memaklumkan bahawa baginda telah mengampuni perkenanmenarik balik darjah kebesaran dan anugerah kedua-dua individu itu," katanya.

Menurut Mohd Aiseri mereka yang terbabit dalam penarikan balik darjahkebesaran itu telah dimaklumkan melalui surat serahan tangan sehari selepas itu.

Beliau berkata penarikan balik darjah kebesaran itu adalah hak bagindaSultan yang dijalankan menurut hemah dan budi bicara baginda.

Difahamkan Tengku Razaleigh dikatakan mengeluarkan kenyataan menyinggungperasaan Tuanku melalui siaran akhbar berbahasa Cina pada 14 Septemberlepas kerana meragui pelantikan Tuanku sebagai Pemangku Raja.

Manakala Yaacob mewakili anak guamnya dalam mengemukakan saman terhadappelantikan baginda sebagai Sultan Kelantan di Mahkamah Persekutuan Kuala Lumpur pada 25 Oktober lepas.

Pada Oktober lepas, Sultan Muhammad ke-V menarik balik anugerah dan darjahkebesaran daripada empat individu termasuk gelaran 'Datuk' kepada Ahli Parlimen Pasir Mas, Ibrahim Ali dan bekas Setiausaha Kerajaan Negeri, Wan Hashim Wan Daud.

Dua lagi individu adalah kerabat Istana Kelantan iaitu Tengku Mohamed ShafieTengku Ibrahim dan Tengku Abu Bakar Tengku Mansor.

Tuanku Muhammad Faris Petra Tuanku Ismail Petra dimasyhurkan sebagai SultanKelantan pada 13 September lalu. - BERNAMA

52 ditahan sertai protes air di KL dibebaskan

Posted: 05 Dec 2010 06:31 AM PST


Oleh Syed Mu'az Syed Putra dan Boo Su-Lyn

KUALA LUMPUR, 5 Dis - Kesemua 52 orang termasuk seorang remaja berusia 15 tahun yang ditahan kerana melanggar arahan polis dengan cuba meneruskan perarakan protes air ke Istana Negara hari ini dibebaskan kira-kira pukul 6 petang tadi.

Selain itu, turut ditahan adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Damansara Dr Nasir Hashim dan empat pelajar.

Peguam R. Sivarasa ketika dihubungi The Malaysian Insider berkata 50 orang telah dibebaskan kira-kira pukul 6 petang selepas memberikan keterangan di pusat Pasukan Gerakan Am, Cheras manakala dua orang lagi dibebaskan kira-kira pukul 8 malam.

"Saya telah dimaklumkan jumlah sebenar yang ditahan adalah seramai 52 orang termasuk seorang remaja berusia 15 tahun, kesemua yang ditahan petang tadi adalah lelaki.

"Lima puluh orang telah dibebaskan petang tadi manakala yang dua orang lagi terpaksa ditahan kerana tidak membawa kad pengenalan, namun setelah berbincang kita meminta supaya ahli keluarga mereka datang membawa kad pengenalan. Kedua-dua mereka adalah seorang Melayu dan seorang Cina.

"Jadi sekarang semua sudah selesai, semuanya sudah dibebaskan," kata Sivarasa yang juga bekas naib presiden PKR.

Terdahulu Nasir, Pengerusi Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan setiausaha agungnya S. Arutchelvan ditahan semula di kawasan Istana Negara selepas mereka dilepaskan di Masjid Negara.

Sebelum itu, mereka ditahan di hab pengangkutan awam KL Sentral.

Kesemua mereka ditahan selepas kira-kira 5,000 penyokong ingkar dengan arahan polis supaya bersurai daripada mengadakan perarakan protes air ke Istana Negara.

Mereka ditahan selepas polis mengerahkan kira-kira 300 anggota untuk mengambil tindakan dengan menyerbu masuk ke pekarangan Masjid Negara sebelum menahan mereka.

Sebelum itu, polis terpaksa menyembur air pemedih mata dan juga gas pemedih mata untuk menghalang penyokong-penyokong daripada meneruskan perarakan ke Istana Negara.

Namun begitu Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim dibenarkan untuk ke Istana Negara dengan diiringi polis bagi menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

Memorandum yang mengadungi 150,000 tandatangan rakyat Selangor itu diterima Pegawai Akhbar Istana Negara Khairi Abdul Rahman yang mewakili bagi pihak Yang di-Pertuan Agong.

Terlebih dahulu sebelum menyerahkan memorandum itu, Khalid turut berada di Masjid Negara untuk bersama kira-kira 1,000 penyokong yang menyertai demonstrasi dan perarakan aman itu.

Melalui memorandum itu, Khalid memohon campur tangan Yang di-Pertuan Agong menitahkan agar hak air dikembalikan kepada rakyat melalui pengambilalihan oleh kerajaan Selangor.

Dalam memorandum itu, Khalid berkata, kerajaan persekutuan perlu mengembalikan semula hak air kepada rakyat dengan menyerahkan semula kuasa kerajaan Selangor dalam isu berkaitan perkhidmatan air - TMI

Tugas polis bukan maki hamun

Posted: 05 Dec 2010 03:43 AM PST


Hafiz Yatim & Jimadie Shah Othman
Dis 5, 10


Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim kesal dengan tindakan polis menangkap kira-kira 50 orang peserta perhimpunan membantah kenaikan harga air di Masjid Negara di ibu negara hari ini.

Selepas menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong, Khalid menyatakan kekesalannya kerana "polis tidak menunaikan janji untuk membenarkan perhimpunan secara aman"

"Saya berharap dan mengesa pihak polis melepaskan mereka tanpa syarat," kata menteri besar.

Dalam satu kenyataan, Khalid juga mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang menyokong perhimpunan hari ini dan menyeru agar mereka terus menyokong usaha kerajaan Selangor mengambil alih industri air.

"Kerajaan Persekutuan membelakangkan kepentingan rakyat dalam isu air," tambah Khalid.

Tambahnya, kerajaan pusat sepatutnya bersama menyokong kerajaan negeri untuk menghentikan perjanjian tidak adil yang didakwa hanya memberi kebaikan kepada syarikat konsesi.

Suhakam: Tugas polis bukan maki hamun

Menurut Khalid, beliau berjaya menyerahkan memorandum berkenaan kepada Pegawai Akhbar Istana Negara, Khairi Abdul Rahman kira-kira jam 2.15 petang.

Sementara itu, Pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) Mohd Shaani Abdullah berkata, mereka mendapati polis bertindak tidak profesional menangani perhimpunan membantah kenaikan harga air di Selangor hari ini.

"Mereka (polis) perlu dilatih lagi. Tugas mereka bukan mendera atau maki hamun orang ramai. Ini tidak dilakukan dengan betul dan mereka sepatutnya profesional menanganginya.

"Ia menyebabkan orang ramai benci pada polis. Mungkin perhimpunan ini tiada permit tetapi mereka tidak patut mengeluarkan kata-kata kesat," katanya kepada pemberita di Masjid Negara selepas tamat perhimpunan baju merah itu.

Sementara itu, ahli parlimen Kuala Selangor Dr Dzukefly Ahmad pula menyifatkan polis bertindak keterlaluan menangani perhimpunan itu.

"Kami bercadang bangkitkan perkara ini dalam sidang parlimen yang akan datang," katanya yang juga ahli jawatankuasa pusat PAS - Malaysiakini

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT