Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

1
sumber :-

MIMPI SENJA


Aziz Shamsuddin beli Carrefour?

Posted: 29 Nov 2010 10:10 PM PST

French retailer Carrefour, which announced its decision to not sell its Malaysian business, may have found a new local partner.

Sources told Business Times that Tan Sri Abdul Aziz Shamsuddin, former minister of rural and regional development, has a stake in Carrefour Malaysia.

Carrefour in Malaysia is operated by Magnificient Diagraph Sdn Bhd.

Reports showed that Abdul Aziz is the chairman of Carrefour in Malaysia and was earlier the adviser to the retailer.

Malaysian regulation requires that foreign hypermarkets have a 30 per cent local shareholder.

Numerous attempts by Business Times to reach Abdul Aziz to confirm this information failed.

An official from Carrefour declined to comment when asked if its chairman Abdul Aziz was indeed a shareholder in the company.

A search with the Companies Commission of Malaysia (SSM) revealed that the shareholding structure has not been updated.

Its previous local shareholder Syarikat Pesaka Antah Sdn Bhd, which sold its stake in mid-January 2010, is still shown as a shareholder.Syarikat Pesaka Antah bought the 30 per cent stake in 2005.

Syarikat Pesaka Antah has not been removed from the shareholder list despite the fact that the information on a new director was updated on the SSM documents, following the appointment in April 2010.

Magnificient opened its first Malaysian Carrefour outlet in 1994. Its 30 per cent shareholder then was Datuk Ishak Ismail, former managing director of KFC Holdings Bhd.

Ishak reduced his shareholding in Magnificient to 15 per cent before divesting the remaining stake in 2000.

SSM filings also showed that in the financial year ended December 31 2009, Carrefour made a net profit of RM14.84 million on the back of RM1.61 billion in revenue.

This compares to a net profit of RM33.15 million and a revenue of RM1.59 billion in the year ended 2008.

As at October 2010, Carrefour has the licence to operate 21 hypermarkets and six superstores.

It now operates 18 hypermarkets and five superstores. - Business Times

Menara 100 tingkat : Najib lawan 'towkey'

Posted: 29 Nov 2010 09:19 PM PST

KUALA LUMPUR, Nov 30 — The prime minister today brushed aside Tun Dr Mahathir Mohamad's misgivings about Warisan Merdeka and argued for the project to be judged on a long-term basis instead.

Former PM Dr Mahathir said yesterday that the construction of the proposed 100-storey tower at the heart of the Warisan Merdeka could cause a property glut in the capital.

Dr Mahathir, who in his 22-year tenure championed mega projects like the Petronas Towers — once the world's tallest buildings — had also said Kuala Lumpur was "quite near" a Dubai-style property bubble.

The emirate saw its property market collapse in 2008 after years of fevered building driven by easy credit due to intense investor speculation.

"What is important to bear in mind is that this is a long-term project," Najib told reporters here after delivering his keynote address at the 7th Asean Finance Ministers Investor Seminar.

"It is not to be viewed within one or two years. It is a 10-year project, and beyond."

While once again stressing that the project was a Permodalan Nasional Bhd (PNB) initiative, Najib confirmed that Warisan Merdeka will get the green light so long as it is commercially viable and provides business opportunities ... read more

Al kisah Mustafa Kamil Ayub:“If you can’t beat them…join them”

Posted: 29 Nov 2010 06:45 PM PST

by Rosli Ismail

Sebagai ahli politik Datuk Zaid Ibrahim kenalah berlapang dada melihat gelagat Mustafa Kamil Ayub ini.Cakapnya baru-baru ini masa duduk semeja dengannya memang besar dan garang…nak bagi tempoh 48 jam tangguhkan pemilihan parti.

Namun nyata Pengerusi PKR Perak itu tidaklah seberani Zaid untuk mengambil risiko politik.

Diatas pentas hari akhir Kongres PKR di Dewan Sivik Petaling Jaya beliau secara terbuka buat U-turn.

Tak bunyi lagi pasal apa yang beliau bising sebelum ini tentang kepincangan dalam pemilihan parti.Begitu juga tentang gertak kata duanya pada pimpinan PKR agar selongkar cacamarba pemilihan.

" If you cant beat them…join them ," nampaknya itu salah satu kata-kata keramat politik yang perlu digunapakai dalam situasi kantoi seperti dihadapi oleh Mustafa.

Mereka yang mengenali Mustafa tidak terkejut melihat beliau selamba korner baring.

Mungkin banyak cita-citanya belum tercapai.Ikut empunya cerita beliau ada menaruh impian nak jadi Menteri Besar Perak.

Apapun menarik juga cara Mustafa nak cover line dengan menjual cerita Tan Sri Muhyiddin Yassin hendak tarik beliau kembali kepada UMNO.

Itu entry yang cukup baik untuk tutup malu dan merangkak balik ke dalam barisan setelah acah nak buat hal. Apa lagi 'kehebatan' itu mendapat tepuk gemuruh perwakilan PKR semasa Mustafa didendangkan pada mereka di sesi penggulungan hari terakhir Kongres itu.

Dari segi politik Mustafa pun tahu dengan cita-cita besar tersemat dihati beliau sudah tidak ada tempat nak dituju.

Ada yang melihat cerita tentang usaha dipujuk oleh Timbalan Perdana Menteri tidak lebih dari gembar gembur untuk naikan balik sahamnya yang sudah jatuh merudum.

Lebih sedap lagi beliau berkisahlah turut diajak oleh Zaid untuk menyertai parti baru tetapi menolaknya kerana mahu kekal dalam PKR.

"Kalah menang perkara biasa. Saya pernah kalah dalam pemilihan sebelum ini tetapi saya tetap berjuang dalam PKR. Saya muncul kerana mahu penambahbaikan... bukannya mahu desak Datuk Seri Anwar Ibrahim berundur. Jangan salah faham, sebab saya hanya bersama Zaid kerana proses pemilihan - malaysiandigest.com

Kucupan terakhir!

Posted: 29 Nov 2010 04:25 PM PST


KUALA LUMPUR: Hanya deraian air mata pilu dapat menggambarkan kesedihan seorang isteri ketika mencium mayat suaminya yang berlumuran darah akibat dihempap tunggul pokok tumbang secara tiba-tiba berhampiran Hutan Simpan Bukit Nanas, di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 8.30 pagi itu, Hayati Husin, 30-an hanya mampu bersujud sambil mendakap kepala suaminya yang ditimpa batang pokok sebesar dua pemeluk.

Sumber polis trafik berkata, kemalangan ngeri itu berlaku apabila Mohd Helmi Hussin, 37, sedang menunggang motosikal bersendirian arah Jalan Raja Chulan, di sini.

Menurutnya, sebatang tunggul pokok setinggi kira-kira 10 meter tiba-tiba tumbang lalu menimpa mangsa yang dipercayai tidak sempat mengelak.

"Difahamkan, mangsa baru saja menghantar isterinya Hayati yang bekerja di sebuah bank tidak jauh dari lokasi kejadian sebelum menaiki motosikal untuk ke tempat kerjanya di sebuah bank berhampiran Jalan Raja Chulan, di sini.

"Namun, selepas beberapa minit menghantar isterinya, mangsa dihempap tunggul pokok yang rebah menyilang di jalan berkenaan. Kejadian itu menyebabkan kepala dan tubuh mangsa cedera parah dan dia mati di lokasi kejadian," katanya.

Isteri mangsa yang dimaklumkan berhubung kejadian itu oleh rakan sekerja bergegas ke lokasi kejadian.


Suasana di tempat kejadian menjadi pilu apabila Hayati dipapah rakan tidak dapat menahan sebak dan kemudian bersujud sambil mencium kepala suaminya sebagai tanda kasih.

Episod sedih itu turut meruntun hati beberapa anggota polis trafik dan orang ramai yang mengerumuni lokasi kejadian.

Anggota polis trafik bersama anggota bomba dan penyelamat serta kakitangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) berusaha memindahkan mayat mangsa selain mengalihkan batang pokok terbabit yang menghalang laluan.

Hayati kemudian turut menaiki kenderaan polis menghantar jenazah suaminya ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk dibedah siasat.

Bapa saudara Hayati yang hanya mahu dikenali sebagai Pak Ngah berkata, dia menerima panggilan telefon daripada anak buahnya memberitahu mengenai kemalangan kira-kira jam 9 pagi.

Dia yang dalam perjalanan ke Port Dickson, Negeri Sembilan, bergegas pulang ke ibu kota dan terus ke HKL.

Menurutnya, melalui gambar dirakam kawan arwah di tempat kejadian, dia mendapati pokok itu sudah reput. Katanya, kejadian malang itu mungkin dapat dielak jika pihak bertanggungjawab melakukan pemantauan dan menebang pokok yang boleh membahayakan nyawa.

"Namun, kami reda dengan apa yang berlaku dan berharap perkara seumpama itu tidak berulang," katanya.

Jenazah mangsa disembahyangkan di Masjid HKL sebelum dibawa ke kampung halaman mangsa di Ipoh, Perak untuk dikebumikan. - myMetro

Kulim tolak tawaran Halim Saad beli KFC

Posted: 29 Nov 2010 05:11 AM PST

Kulim, QSR reject offers

KUALA LUMPUR, Nov 29 — Kulim Malaysia Bhd has rejected the offer from US-based private equity firm Carlyle Asia Investment Advisors Ltd to acquire its stake in QSR Brands Bhd for RM6.70 per share.

In a statement today, Kulim said its board of directors had deliberated on the offer and unanimously resolved to reject the offer in view of the group's current business strategy moving forward.

"The board views the businesses of QSR and its subsidiaries as part of the key entities within the Kulim group.

"As QSR and subsidiaries are currently experiencing robust growth, the board believes that more value can be realised in the long term and therefore the companies should be retained within the group," it said.

Meanwhile, QSR also rejected the revised takeover offer for all its business and undertakings at RM6.70 per share.

The revised proposal was extended by Idaman Saga Sdn Bhd today in collaboration with KUB Malaysia Bhd and CVC Capital Partners Asia III Ltd.

Idaman Saga — the vehicle of Tan Sri Halim Saad — had on November 25 made an offer to buy all the assets and liabilities of QSR at RM5.60 per share. — Bernama

Tak perlu Menara 100 tingkat - Kekalkan Menara Berkembar PETRONAS sebagai bangunan tertinggi di Malaysia - Mahathir

Posted: 29 Nov 2010 02:46 AM PST

By SHAUN HO

KUALA LUMPUR: Malaysia has no need for the 100-storey Warisan Merdeka yet, said former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohammad.

"I see signs everywhere saying 'For Sale' or 'For Rent' and in quite a few places. This means we have a surplus of office space," he said when addressing a full house at a lecture titled "Revisiting Vision 2020" Monday.

"I must admit I am biased... And I would like to retain it (Petronas Twin Towers) as the tallest building in Malaysia.

"We should build it (Warisan Merdeka) a little bit later. Maybe, when I'm not around," he added in jest.

He also said Malaysia could suffer property glut from overzealous development and cautioned against following in the footsteps of Dubai, Hong Kong and Japan that suffered from a credit crisis due to overbuilding.

He said construction should be thought out properly because most buyers now were speculators hoping to make a profit from rising property prices.

"There could come a time when you cannot pay back the bank and cannot sell. I'm not sure whether we are going to reach there or not, but maybe, we are quite near there," he said -mStar

Macam ni yang buat pengundi menyampah ni ...

Posted: 29 Nov 2010 12:13 AM PST

MS : Antara sebab musabab yang boleh buat orang meluat pada PKR. Maaf aku bercakap berdasarkan cerita ini. Aku tak kenal Razali dan aku tak kenal YANG BERHORMAT (hahaha)
Azan Ismail.

Pasai apa jadi macam ni? ... mungkin sebab Razali menentang Azan dalam pemilihan Ketua Cabang baru-baru ini ...kemungkinan besar ... tapi kenapa masih berdendam?

Hangpa ingat baik sangat ker perangai macam tu untuk parti? Cerita-cerita pergeseran antara pemimpin ni hangpa ingat pengundi tak ambil kisah ker? Dey bro, semua tu diperhatikan oleh pengundi bro, jangan ingat pengundi akan memangkah lagi dalam pRU13 kalau perangai wakil rakyat depa lebih kurang macam orang umno juga, bergaduh kerana nak pangkat ...Ingat lah bro, PRU 13 semakin hampir.

Aku nak tengok apa Azan atau orang-orang Azan nak jawab. Kalau ya Razali salah, aku bedal Razali pula nanti sebab aku tak menyebelahi mana-mana pihak, apa yang aku mahu Pakatan dapat menumbangkan Najib bersama umno BNnya pada PRU 13 nanti.
Untuk semua pemimpin pakatan, hangpa dah ada pimpinan baru, hangpa baru saja melepaskan/meluahkan apa saja yang tak kena selama ini dalam kongres hangpa baru-baru ni dan hangpa juga telah berikrar untuk bersatu, bersatu untuk menumbangkan BN dalam PRU 13 nanti ... insyaallah ... jadi bekerjalah dengan molek biar rakyat suka. Yang nak memangkah nanti adalah rakyat, bukan dari kalangan pemimpin. .... Jangan bagi rakyat meluat ya !!!

Oleh Muda Mohd Noor - Free Malaysia Today

PETALING JAYA: Setiausaha PKR Pahang, Razali Alias mendakwa beliau bersama empat lagi wakil cabang Indera Mahkota, Pahang tidak dibenarkan menjadi perwakilan kongres parti di sini.

PKR mengadakan kongres nasional selama tiga hari mulai Jumaat lalu di Dewan Sivik Petaling Jaya.

Razali mendakwa Ketua Indera Mahkota, Azan Ismail yang juga ahli Parlimen menjadi dalang di sebalik peristiwa tersebut.

"Azan telah membantah nama saya dan empat yang lain sebagai perwakilan, beliau juga menukar kepada lima nama lain.

"Semasa mendaftar sebagai perwakilan, saya telah menunjukkan surat pengerusi tetap PKR cabang Indera Mahkota yang dihantar kepada Setiauusaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail yang menyebut saya dan empat lagi sebagai perwakilan Indera Mahkota.

"Ketika itu, Azan membantah dan menuduh saya penipu dan meminta pengawas tidak menerima saya sebagai perwakilan.

"Saya kemudiannya merujuk kepada Setiausaha Pengelola Pemilihan PKR, Radin Shamsul Kamar tetapi dia bertindak membatalkan nama saya sebagai pewakilan dan meletakkan saya sebagai pemerhati.

"Bagaimanapun, lima nama cadangan Azan itu juga diletakkan sebagai pemerhati," katanya.

Razali menentang Azan dalam pemilihan jawatan ketua cabang Indera Mahkota pada 18 September di mana beliau kalah dengan 35 undi.

Bagaimanapun, nama beliau dipilih sebagai perwakilan Indera Mahkota untuk kongres PKR di Petaling Jaya.

Beliau juga mendakwa, Setiausaha PKR Indera Mahkota, Bakri Salim dengan persetujuan Azan telah menghantar nama lain sebagai perwakilan cabang itu.

Ketika dihubungi hari ini, Razali berkata, beliau akan menghantar laporan rasmi kepada parti dalam masa terdekat.

Azan tidak dapat dihubungi untuk mengesahkan dakwaan tersebut .

keAZAManMalaysia

0
sumber :-

keAZAManMalaysia


Rosmah dan Najib ada niat nak gelapkan RM1 Bilion Amanah Hartanah Bumiputera selepas sahaja PRU ke-13(pendedahan blogger UMNO sndiri!!!!!)

Posted: 29 Nov 2010 09:35 PM PST

jeng jeng jeng.....twitter mb selangor kite kena hack dengan ADUN PKR klang yg lompat parti..yahooooo ahahaha

sapa yg belum baca surat khabar

sila pergi baca surat khabar..

cerita begini..

pm tpm dan ipm telah melancarkan ahb

iaitu amanah hartanah bumiputera

tahniah aku ucapkan..

salah satu rancangan kerajaan yg paling mulia sekali akhirnya..

barulah bela melayu..

najib memang terer..

tapi aku heran..

amanah saham 1 malaysia dia bukak rm10 bilion..

amanah hartanah bumiputera ni plak dia bukak rm1 bilion..

padahal bumipuetra ni berjuta2 orngnye..bukak je la rm 10 bilion..bape tak boleh?

1malaysia ni aku tk nampak melayu pun..cina india je yg aku nampak...

bayangkan..nilia minima 500 unit yg bernilai rm 500..ni aku tengok kat iklan...

bumiputera berbelas juta..

rm 1 bilion tu korang bahagi 500..kononnya minimam setiap bumi's beli dengan unit minima..

cuma 2 juta orng bumi's je yg leh beli..

kalau yg beli tu orng2 kaya dan sederhana?

bende ni tetap sia2..

skali yg kaya beli terus 200 ribu unit?

maklumla..kalau dah kaya takkan tak rasa tamak..?

aku tkkan cerita cam ni..

sbb iklan ahb ni tunjuk..

satu keluarga pertengahan..

anaknya yg kecik tanya bapak dia..

"pak tu bangunan"

dah tu bapak dia jwab

"hah itu bangunan adik punye,hah itu pun,hah itu pun"

maknanya jelas tujuan ahb ni..

ini bagi chance kat org2 pertengahan..

korang ingat apa?orng pertengahan pun agak2 mampu beli kadar minima je la..

abis2..

benda ini di sapu oleh tuuuuuuuuuuuut..

ntah la..rezeki masing2...

aku agak la..ahb ni dibukak untuk menara warisan,,

a ah ye..rm 1 bilion bumiputera..

lagi baki 4 bilion bukan bumi's yg punya...

yahoooooooo

cina menang lg...

apa2 pun..bagus gak usaha najib ni..

(ayat kaver tk nk kondem lebih2..karang ada yg sound aku..maleh nk lyn..ehehe)

kalam Perantau

0
sumber :-

kalam Perantau


PRU 13 : Pakatan belum tentu kekal di Selangor

Posted: 29 Nov 2010 09:57 PM PST

Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor menghadapi risiko hilang sokongan rakyat dalam pilihan raya umum akan datang sekiranya ia tidak bersatu, kata penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Katanya, walaupun Pakatan Rakyat memenangi 17 daripada 22 kerusi parlimen dan 36 daripada 56 kerusi DUN di Selangor pada 2008, tetapi tiada jaminan bahawa ia pasti dapat mempertahankan kuasa di negeri paling maju itu.

Lapan daripada kerusi parlimen, tegas Lim, dan sepuluh kerusi DUN dimenangi dengan majoriti kurang daripada 10 peratus.

“Saya tahu ada orang yang percaya Pakatan Rakyat tidak boleh hilang kuasa di Selangor dalam pilihanraya umum akan datang,” katanya ketika merasmikan konvensyen DAP Selangor hari ini.

“Bolehkah Umno dan BN memenangi semula Selangor dalam pilihanraya umum akan datang? Adakah kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor tidak dapat dikalahkan? “

Lim mengambil perubahan kerajaan di Terengganu sebagai contoh yang jelas tentang bagaimana nasib politik boleh datang dan pergi, apabila PAS tanpa diduga mencapai kemenangan 28-4 kerusi DUN pada 1999.

Dalam pilihan raya umum 2004, PAS tidak menduga akan kehilangan kuasa di Terengganu tetapi ia pula kalah 28-4 di tangan Umno dan BN.

Oleh itu, tegasnya, Pakatan Rakyat perlu belajar daripada sejarah



WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


MENJAWAB TULISAN SALMANALBUSTANIY, PAS PERLU KETUAI PR

Posted: 29 Nov 2010 10:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

APABILA membaca artikel sahabat Salmanalbustaniy, saya bersetuju dengan pandangan beliau bahawa sekiranya berlaku sebarang kemungkinan buruk terhadap Ketua Pembangkang DS Anwar Ibrahim, maka sewajarnya pemimpin PAS ditampilkan sebagai Ketua Pembangkang sekaligus sebagai Ketua PR. Tidak perlu diragui bahawa pemimpin PAS mempunyai kredibiliti untuk memegang amanah besar ini.

Walaupun pada ketika ini DAP secara teorinya lebih layak memegang jawatan tersebut, tetapi secara praktikalnya pimpinan di dalam PR menggunakan akal dan kebijaksanaan maka DS Anwar diangkat sebagai Peneraju PR sebagai satu maslahah di dalam perjuangan. Oleh yang demikian, tidak salah sekiranya maslahah yang sama diguna pakai untuk melantik PAS pula sebagai Peneraju PR seandainya DS Anwar dikurung ke penjara.

Ini semua memerlukan sokongan dari semua pimpinan di dalam PR, terutamanya dari pimpinan PKR sendiri. Saya percaya, DAP tidak mempunyai masalah sekiranya PKR dan PAS ingin melantik pemimpin PAS sebagai Peneraju PR asalkan matlamat tetap sama iaitu ingin menguburkan Umno/Bn. Siapa yang layak dan berketrampilan sebagai pengganti DS Anwar itu akan boleh diperbahaskan kemudian oleh semua pimpinan PR.

Saya merasa agak terkilan sedikit di atas penulisan artikel sahabat itu tadi, di mana beliau seolah-olah memperlekehkan PKR hanya kerana ingin mencadangkan PAS sebagai Peneraju PR. Lebih tidak menyenangkan, apabila hujahnya terlalu remeh dan dangkal sekali. Beliau mempersoalkan mengapa AMK terlalu bersemangat ingin menentukan DS Anwar tetap menjadi PM sekiranya PR berjaya menguasai Putrajaya. Bagi saya, AMK bebas untuk berjuang atau berusaha ke arah itu sepertimana juga PAS tetap berusaha agar pemimpin PAS dapat diangkat menjadi PM.

Walau bagaimanapun, akhirnya kita perlu menerima keputusan pimpinan PR, siapakah yang boleh diangkat menjadi PM. Maka, tidak salah buat sesiapa ingin menyokong atau berusaha ke arah mengangkat pemimpin yang mereka kehendaki. Bukankah pimpinan PR sebelum ini telah buat keputusan untuk melantik DS Anwar sebagai PM jika berjaya ke Putarajaya? Bagi saya, di dalam PRU ke 13 akan datang, pimpinan PR tentunya akan membuat keputusan untuk meletakkan siapakah bakal PM sekiranya PR berjaya ke Putrajaya. Sudah semestinya keputusan yang bakal dibuat berdasarkan situasi semasa. Ini bermakna, belum tentu DS Anwar akan dipilih semula.

Di dalam tulisan sahabat saya itu, beliau juga meletakkan kesalahan ke atas calon PKR iaitu Sdr Shamsul Iskandar yang tewas bertanding di Terengganu. Beliau menulis "Shamsul Iskandar kalah di kerusi Parlimen Dungun kepada BN kerusi PAS yang dengan berat hati bagi kat PKR untuk pilihanraya lalu. PRU13 PAS kena ambil semula kerusi tersebut. PKR nak menang di P Dungun, jenguk kawasan parlimen Dungun pun tidak, tenaga kerja semua orang PAS." (Salmanalbustaniy). Pada saya pandangan ini negatif buat mereka yang ingin berpakat di dalam satu pakatan. Saya ingin bertanya, adakah hanya Sdr Shamsul seorang yang tewas ketika itu di Terengganu? Bukankah Terengganu pernah ditawan oleh PAS, kemudian tewas setelah sepenggal berkuasa? Mengapa kerusi lain yang PAS bertanding turut tewas juga? Sebenarnya, terlalu banyak faktor yang menyebabkan kita tewas ketika itu dan PAS sendiri pernah mengeluarkan laporan atau post mortem di atas kekalahan di Terengganu.

Satu lagi pandangan yang tidak boleh diterima langsung adalah apabila beliau di akhirnya menulis, "Banyak lagi nak disebut.. cukuplah PKR.. bagilah PAS yang leads.. PKR telah banyak menghasilkan katak lompat.. dan yang paling teruk menjahanamkan PERAK!"(Salmanalbustaniy). Kisah apa yang terjadi di Perak rupanya selama ini tidak difahami oleh Penulis ini. Mungkin Mantan MB Perak YB Nizar yang juga pemimpin PAS sendiri boleh memberi kefahaman kepada beliau, atau boleh meminta bantuan dari YB Idham Lim juga pemimpin PAS di Perak. Pandangan beliau bagi saya seolah-olah pandangan dari orang yang berada di bawah tempurung.

Masalah `katak lompat' ini berlaku di dalam semua parti. Kebetulan PR dilihat sekarang boleh menggugat Bn, maka kisah ini diperbesarkan seolah-olah lompat melompat ini hanya berlaku di dalam PKR. Tujuan mereka untuk menunjukkan PKR tidak baik buat PR, maka kita jangan mudah terpedaya dengan propaganda ini. Di dalam PR, parti mana yang tidak ada kisah lompat melompat ini? PAS pernah kehilangan Presiden, Naib Presiden malahan dari Dewan Ulamak yang melompat dari PAS. Cuma, diwaktu itu kisah melompat tidak begitu popular dan diperbesarkan kerana parti pembangkang ketika itu dilihat tidak mampu menggugat Bn.

Saya memuji DS Anwar kerana tidak menyalahkan pemimpin PAS Us Ahmad Awang yang mencadangkan agar Hj Mohsin Fadzli bertanding di Parlimen Bagan Serai menggunakan tiket PKR. Akhirnya, YB Mohsin melompat sehinggakan Us Ahmad Awang merasa amat dukacita. Namun, DS Anwar berlapang dada dan menganggap ini semua adalah ujian buat kita di dalam PR. DS Anwar faham, bukan silap Us Ahmad Awang di dalam hal ini. Sikap menuding jari sesama kita tidak baik untuk perjuangan bersama.

Masalah tenaga kerja dan kempen juga tidak perlu diperbesarkan. Di kawasan saya di Negeri Sembilan, ada beberapa kawasan yang PAS kuat dan banyak kawasan yang PKR dan DAP lebih kuat. Namun kerjasama amat baik, yang kuat bantu yang lemah. Tiada sifat sombong dan ego dengan kekuatan masing-masing. Keikhlasan membantu rakan seperjuangan itu penting, sebab itulah siapa boleh menyangka NS dapat menafikan 2/3 majoriti Dun dikuasai Bn? Mungkin Penulis menganggap kemenangan ini adalah kerana PAS yang banyak membantu jentera kempen di NS. Jika begitu andaiannya, siapa yang banyak membantu jentera kempen di Terengganu? Mungkin benar kerusi yang ditandingi oleh Sdr Shamsul Iskandar (PKR) di Terengganu itu banyak dibantu oleh jentera PAS, bagaimana kerusi-kerusi lain yang banyak juga PAS tewas?

Justeru itu, tidak perlu kita mencari jalan untuk merenggangkan persefahaman yang sedia ada sekarang. Saya yakin, pimpinan PAS sentiasa komited membantu rakan-rakan di dalam PR, mereka tidak pernah pertikaikan kerjasama yang diberikan selama ini. Cuma, penulisan dari sahabat saya ini mungkin mengguris hati rakan-rakan yang lain. Berilah kritikan atau cadangan untuk membina, bukan memperlekehkan sesama kita./wfauzdin.blogspot.com

KETUANAN MELAYU - MARUAH MELAYU TERLETAK PADA ISLAM, BUKANNYA APABILA DIJADIKAN `TUAN'

Posted: 29 Nov 2010 08:00 PM PST

Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 29 Nov: Tidak ada guna jika 'ketuanan Melayu' hanya diguna untuk mempertahankan pencuri dan perompak sebagai pemimpin negara," kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Sebaliknya beliau menegaskan, Melayu hanya akan terus menjadi tuan jika pemimpinnya bermaruah dan maruah orang Melayu adalah dengan Islam.

"Melayu akan terus jadi tuan kalau Melayu itu bermaruah, dan maruah orang Melayu adalah Islam.

"Tidak ada guna kita pertahan ketuanan Melayu, kalau pencuri jadi tuan," katanya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas isu 'ketuanan Melayu' yang cuba ditanam oleh Umno dalam pemikiran orang Melayu.

Jelasnya, Umno bertindak demikian kerana hanya mahu mengekalkan kuasa mereka, dan mahu memugar kembali kepercayaan orang Melayu kepada parti itu yang sudah luntur.

Sedangkan katanya, yang menjadikan Melayu lemah adalah sikap pemimpin Umno sendiri yang merosakkan kepercayaan itu.

Kepercayaan itu bukan sahaja pudar di kalangan Melayu, malah turut terkesan kepada bukan Melayu.

Menyedari hakikat itu, PAS katanya membawa pendekatan dakwah agar orang Melayu bermaruah dengan Islam.

Hasilnya, PAS diterima sebagai tuan, bukan sahaja oleh Melayu malah bukan Melayu juga.

"Orang bukan Islam boleh terima pemimpin Melayu di kalangan PAS untuk jadi pemimpin dia.

"Orang bukan Islam boleh terima Tok Guru Nik Aziz jadi pemimpin dia di Kelantan, Datuk Seri Ustaz Azizan di Kedah, Datuk Seri Nizar di Perak dahulu," katanya./Harakahdaily

SUDAH TIDAK HAIRAN DENGAN CERITA LOMPAT PARTI NI..

Posted: 29 Nov 2010 07:00 PM PST

Ahli lompat parti penyakit biasa: Pas


KOTA BHARU - Pas menyifatkan kemasukan 103 bekas ahli Pas Wakaf Bunut, Selising menyertai UMNO adalah penyakit biasa ketika menjelang Pilihan Raya Umum (PRU-13) dan ia langsung tidak menjejaskan parti itu.

Setiausaha Perhubungan Pas Kelantan, Mohd Zaki Ibrahim berkata, pihaknya tidak hairan perkara seumpama itu berlaku kerana ada orang UMNO yang mengaku ahli Pas untuk menyertai UMNO.

"Pas tidak hairan perkara ini berlaku, kami juga percaya taktik sama bakal digunakan di kawasan Dewan Undangan Negeri lain dan bukan hanya di Selising, Pasir Puteh.

"Ini sebenarnya taktik lama UMNO untuk menipu rakyat dengan dakwaan ahli Pas masuk UMNO kerana UMNO parti pilihan rakyat," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kemasukan 103 bekas ahli Pas cawangan Wakaf Bunut menyertai UMNO pada majlis di Kampung Tualang Rendah.

Seramai 60 orang diketuai bekas Ketua Pas Cawangan Wakaf Bunut, Mohd Soleh Hassan, 66, menyerahkan borang keahlian kepada Ketua UMNO Pasir Puteh, Zawawi Othman manakala selebihnya menyerahkan secara tidak rasmi dalam majlis berasingan.

Mereka mendakwa kononnya bersetuju menyertai UMNO secara sukarela selepas menyedari parti itu mampu memperjuangkan agama, bangsa dan negara berbanding Pas.

Mohd Zaki berkata, pihaknya yakin walaupun pelbagai dakyah politik dilakukan UMNO semata-mata untuk meraih sokongan rakyat namun masyarakat tidak akan mudah percaya dan terpedaya dengan taktik itu.

Menurutnya, buktinya sudah 20 tahun rakyat Kelantan berada di bawah pimpinan kerajaan Pas dan isu seumpama itu tidak memberikan sebarang kesan kepada Pas negeri.

Mengenai ada kalangan pemimpin Pas yang menyertai UMNO seperti laporan akhbar sebelum ini, beliau berpendapat bahawa mana-mana individu bolah mendakwa diri masing-masing memegang pelbagai jawatan dalam Pas.

"Apabila hendak masuk UMNO, individu terbabit akan mendakwa dirinya bekas pemimpin Pas kawasan tertentu dan bersetuju masuk UMNO dengan sebab-seban tertentu.

"Sesiapa sahaja boleh mendakwa memegang pelbagai jawatan dalam Pas tanpa menunjukkan bukti ini semua taktik biasa. Ia tidak memberikan kesan kepada Pas Kelantan," katanya.

Dalam laporan akhbar ini kelmarin, antara alasan ahli Pas menyertai UMNO termasuk mendakwa projek Ladang Rakyat anjuran Kerajaan Negeri memberi untung lebih kepada orang bukan Melayu dan pemimpin Pas guna agama untuk memancing rakyat.

Selain itu, mereka mendakwa pemimpin Pas lebih pentingkan kedudukan dan parti berkenaan gagal membela nasib rakyat berbanding UMNO./Sinar

TERKINI BERAHIM ALI, RINDU PULA KAT SUARANYA.....

Posted: 29 Nov 2010 06:00 PM PST

Apa kabar Dato Him...

Sejak keluar Hospital Ampang Puteri hujung Oktober lalu, khabar mengenai Ahli Parlimen Bebas Datuk Ibrahim Ali terus sepi. Makanya ada yang pandai-pandai dok tulis kononnya Presiden Perkasa itu kronik dan sebagainya.

Bagi membuktikan Dato Him okay, Ketua Wira Perkasa Armand Azha Abu Hanifah bawa kawan-kawan blogger ziarah Dato Him di rumahnya di Taman Melawati,dekat Kuala Lumpur Sabtu. Menurut Armand dalam pertemuan itu Ibrahim memberitahu bahawa beliau akan kembali aktif dalam politik dan NGO tidak lama lagi. "Dato Him akan buat sidang media dalam masa terdekat untuk jelaskan kepada umum agenda beliau untuk perkukuh ekonomi golongan bumiputera.

Agenda ini adalah ilham yang dikumpulkan oleh beliau sepanjang beliau berehat sejak menjalani pembedahan jantung 18 Oktober lalu," kata Armand. /Agendadaily

KUNUNNYA AKULAH PEJUANG ISLAM......

Posted: 29 Nov 2010 02:25 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

KECOH puak-puak tu apabila seorang Perwakilan PKR bukan berugama Islam membaca terjemahan dari ayat Al-Quran yang tidak tepat. Membaca terjemahan ayat Al-Quran dengan silap, dibandingkan dengan sengaja memutar-belitkan ayat Al-Quran, mana lebih besar salahnya? Jawab sendiri.

Perwakilan tersebut bukan berugama Islam, cuba membaca terjemahan dari ayat Al-Quran tetapi kerana kejahilannya tanpa merujuk kepada yang arif di kalangan orang Islam, maka pada saya salahnya kerana tidak bertanya atau merujuk ayat tersebut terlebih dahulu. Niatnya baik, iaitu ingin memetik apa yang terkandung di dalam Al-Quran itu. Beliau sedikit pun tidak menghina mana-mana hukum atau ajaran yang terkandung di dalam Al-Quran, cuma beliau salah dari segi membaca terjemahan. Itu saja.

Bagaimana pula mereka yang mengaku Islam, arif tentang terjemahan malahan tafsir Al-Quran itu dengan sengaja memutarbelitkan ayat Al-Quran demi politik dan kepentingan mereka? Golongan ini menolak hukum Islam, menghalalkan Akta zalim ISA, tidak menggunakan Mahkamah Syariah di dalam satu-satu kes tertentu seperti kes Qazaf DS Anwar, dan banyak lagi yang mereka langgar ajaran Islam yang terkandung di dalam Al-Quran tersebut.

Bagaimana dengan kerja Khurafat seorang pemimpin politik di Perak? Golongan manakah yang selama ini memutarbelitkan ajaran Islam sehingga tercetusnya isu orang bukan Islam memasuki masjid dan tidak menutup aurat? Ajaran Islam secara terang-terang mengharamkan judi tanpa ada khilaf, tetapi golongan mana yang menyokong dan membenarkan lesen judi ini?

Siapa lebih tidak berakal? Perwakilan bukan Islam tadikah atau golongan ini? Jadi, usahlah cuba menjadi seolah-olah pejuang Islam sedangkan tangan itulah yang membenarkan maksiat berleluasa dan tangan itulah yang menentang hukum Islam dulu, kini dan selamanya./wfauzdin.blogspot.com

PERKASA `PELACUR MURAHAN' - KETUA AMK

Posted: 29 Nov 2010 11:00 AM PST

PERKASA - pelacur murahan

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Shamsul Iskandar Md Akin membalas bidasan PERKASA itu dengan melabelkan pertubuhan pelampau Melayu itu sebagai 'pelacur murahan' kerana menggadaikan maruah bangsa bersekongkol dengan Umno.

Menurut Shamsul yang dipetik oleh TV Selangor kenyataan PERKASA itu jelas menunjukkan kedangkalan pemikiran mereka.

pkr congress 281110 shamsul iskandar"Kalau kedua-dua pemimpin PKR ini dilihat mereka sebagai pelacur politik, Saya kira PERKASA juga bakal digelar sebagai pelacur murahan kerana sanggup lacurkan bangsa sendiri demi kepentingan politik mereka.

"Perjuangan PERKASA ini ibarat tong kosong yang tidak mempunyai isi kerana gunakan istilah yang menunjukkan betapa dangkalnya pemikiran mereka bertujuan mencari publisiti murahan," kata Shamsul petang tadi.

Menurutnya, AMK bakal mengadakan beberapa siri 'dialog ilmiah' berbentuk dua hala dan intelektual bertujuan menerangkan hal itu kepada orang ramai khususnya masyarakat muda.

Shamsul yakin rakyat kini cukup matang untuk berfikir tanpa mengira batasan agama dan kaum./Malaysiakini

SYABAS, MB SGOR BERANI MENASIHATI RAJA-RAJA MELAYU

Posted: 29 Nov 2010 10:23 AM PST

MB S'gor: Raja Melayu perlu awasi 'Si Kitol'

Nov 29, 10

Menteri besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim hari ini memberi peringatan kepada Raja-Raja Melayu supaya berhati-hati dengan "Si Kitoll" yang dikhuatiri akan kembali mempergunakan institusi berkenaan demi kepentingan politik.

sultan selangor and khalid ibrahim 250209Beliau berkata demikian dengan melihat kepada perkembangan sejak tahun lalu yang menyaksikan golongan berkenaan kembali "bermuka-muka" untuk mempertahankan kedaulatan Raja-raja Melayu.

Khalid (atas, kiri) memberi alasan, Krisis Perlembagaan 1983 yang berlaku akibat tindakan para pemimpin negara ketika itu "melakukan beberapa tindakan diluar Peruntukan Perlembagaan, dalam lain perkataan membelakangi Raja-Raja."

Insiden itu juga berlarutan pada tahun 1992 dan 1993, kata Khalid lagi.

"Tiba-tiba, sejak awal tahun 2009, setelah 17 tahun berlalu, kini pihak yang berusaha dan berjaya 'menghapuskan kekebalan dan beberapa hak istimewa Raja-Raja Melayu', kembali bermuka-muka dengan seruan supaya orang Melayu menghormati Raja dan Sultan serta mempertahankan kedaulatan Raja-Raja Melayu," katanya.

dr mahathir visit kuala pilah 020806 leavingJelasnya, pada masa krisis perlembagaan berlangsung, "para pemimpin utama" negara pada ketika itu "melakukan beberapa tindakan secara rahsia" dengan membuat pindaan ke atas Perkara 66(5) dalam Perlembagaan.

Tindakan itu dilakukan tanpa mendapat perkenaan Majlis Raja-Raja, kata Khalid lagi.

"Peruntukan asal berbunyi 'Rang undang-undang akan dikuatkuasakan apabila yang di-Pertuan Agong menandatangani'.

Pindaan ke atas peruntukan itu kemudiannya, antara lainnya, menyebut bahawa sesebuah Rang Undang-undang itu dianggap telah ditandatangani selepas dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong dalam tempoh 15 hari.

conference of rulers majlis raja raja"Contoh kedua, pindaan ialah pada Perkara 10(1), di mana kalau Perdana Menteri mendapati darurat patut diisytiharkan di mana-mana juga di negara ini maka perdana menteri boleh menasihatkan Yang di-Pertuan Agong dan Yang di-Pertuan Agong mesti menerima nasihat tersebut," kata Khalid lagi.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya di majlis perasmian wacana 'Kedaulatan Raja-Raja: Institusi Yang Mesti Dipertahankan' di Shah Alam hari ini yang turut dihadiri Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah./Malaysiakini

DARI MUDA SAMPAI TUA MEREKA TERUS FITNAH TOK GURU NIK AZIZ

Posted: 29 Nov 2010 07:00 AM PST

Bila dah jadi penulis tersohor, jangan buat kerja bodoh


Oleh: batu-api2

"Saya suka membaca blog Mohd Sayuti Omar, tapi saya tak banyak sependapat dengan Sayuti. Saya terima hakitan beliau adalah 'spesis' yang tak ramai lagi boleh mengolah isu-isu negara.

Antara kawan beliau ialah Meli Kapak Jangat, seorang penulis kreatif dan skrip drama. Juga menulis novel yang banyak juga memenangi hadiah pertandingan penulisan novel. Nama sebenar ialah Ramli Abdul Halim menulis di blog http://melikapakjangak.blogspot.com/

Terkini saya baca satu posting ringkas beliau yang ke 856 dengan tajuk "Lain ulu lain parang, lain dulu lain sekarang."










Saya ambil keseluruhan posting tersebut;

SAYA ada terima kiriman gambar berikut yang lengkap dengan cacatan melalui email, lama saya perhatian. Apa ada di sebalik gambar ini. Apa ada kaitannya dengan TGNA.

Terkejut beruk saya bila dijelaskan bahawa gambar hitam putih adalah hari persandingan Nik Aziz Aziz Nik Mat (kini Dato dan Tuan Guru) dengan isterinya Tuan Sabariah Tuan Ishak (kin Datin).

Nampak jauh benar bezanya antara dulu dengan sekarang. Betul kata orang lain ulu lain parang, lain dulu lain sekarang. (Asalnya : http://melikapakjangak.blogspot.com/)

Sedih juga dengan sifat penulis yang dah tersohor boleh terjabak dalam penyebaran fitnah. Takkan Meli tak kenal Nik Abdul masa dia muda dulu. Meli kan banyak "bergadoh" (ore kelete kata gomo) dengan Nik Aziz, sampai sekarang pun dia tak setuju dengan Nik Aziz. Tapi takkan nak sampai fitnah atau menyambung fitnah.

Orang tersohor tak buat kerja bodoh macam ini.



Ini adalah gambar Nik Abdul Aziz semasa muda. Sebagai seorang penulis yang juga menulis di Utusan tak kan Meli tak boleh bezakan muka TGNA masa muda. TGNA tak pernah buang "semutar" (serban). Di bawah ini saya ambil lagi satu gambar Nik Abdul Aziz semasa muda.


Mungkin Ramli Abdul Halim penulis tersohor nak tahu siapa gambar yang disebarkan oleh sebahagian blog penyokong dan pengiat UMNO.

Gambar itu sebenar adalah Nik Abdul Aziz Kamil. Entah siapa aku pun tak kenal. Cerita lama lah Meli, tahun 2009 dia orang dah serang TGNA tapi tak berjaya dipatah dalam forum TKO. Sekarang nampak nak guna semula dan syabaslah blog Kapak Jangak dan Meli menjadi penyambung fitnah ini.

Boleh klik sekiranya nak besarkan

Link gambar ini kerana terlalu lama suda hilang, tapi ditakdirkan Allah saya masih ada menyimpannya. Link asal gambar Nik Abdul Aziz Kamil, http://fhtechnology.biz/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=19

Sebagai manusia yang ada maruah adalah lebih baik Ramli Abdul Halim membetulkan kesilapan ini. Sebaik-baik manusia mengaku akan kesilapan. Maaf saya tegur secara langsung sesuai dengan penulisan blog saudara yang terbuka dan langsung. Saya juga suka mendegar kata-kata sebahagian besar penulis tersohor yang saya kenal, "Jika kita kritik orang, maka orang boleh kritik kita".

Akhir kata, jangan sampai saya sudah tawar untuk melawati blog saudara. Nasihat dan tulisan baik di blog saudara akan menjadi seperti menjirus air di daun keladi. /

http://batuapi-firestone.blogspot.com"

CANSELOR UNISEL - DR SYED HUSIN TOLAK

Posted: 29 Nov 2010 06:00 AM PST

Kata-kata ketika cinta memuncak:
Seorang Syed Husin berundur, seribu Syed Husin akan muncul...

Lim Hong Siang | Nov 28, 2010

Meskipun memetik ayat "apabila cinta sudah memuncak, kata-kata tidak perlu lagi", namun Syed Husin Ali tetap memberi amanatnya yang terakhir kepada perwakilan PKR, sebelum beliau berundur dari pentas Kongres Nasional PKR setelah tujuh tahun menyandang jawatan Timbalan Presiden PKR.

Syed Husin Ali (gambar kanan) tidak menyanyi seperti yang dilakukan pada kongres nasional parti yang lalu, dan beliau berkata dirinya tidak akan menangis walaupun ini kali terakhirnya berucap sebagai Timbalan Presiden PKR. Sebelum mengakhiri ucapannya, beliau berkata, "Saya tak rasa bersedih berundur, kerana saya tahu, seorang Syed Husin berundur, saya tahu sekarang ini seribu orang Syed Husin akan muncul!"

Kesemua perwakilan dan pimpinan PKR memberi tepukan gemuruh sambil berdiri kepada pemimpin politik veteran yang sudah berdekad-dekad berkecimpung dalam politik tanahair, sejurus selepas beliau menamatkan ucapannya yang ringkas.

Tiga perkara diingatkan

Bagaimanapun, Syed Husin Ali memberi peringatan tiga perkara kepada perwakilan partinya.

Pertama, "kenalpasti siapa kawan dan siapa lawan. Jangan sangka lawan itu kawan kita, jangan silap lawan itu kawan kita". Beliau menekankan bahawa lawan dalam perjuangan adalah jelas, iaitu kezaliman, kerakusan dan ketidakadilan pemerintahan zaman ini, yang diketuai segelintir pemimpin yang memikirkan kepentingan diri.

Kedua, "tidak bersalah orang Melayu memperjuangkan hak orang Melayu, sama juga tidak bersalah untuk kaum lain memperjuangkan hak kaumnya". Bagaimanapun, kenyataan ini tertakluk kepada dua syarat. Pertama, jangan gunakan perjuangan orang Melayu itu untuk memperjuangkan segelintir yang kaya dan berkuasa. Perjuangkanlah untuk mereka yang miskin dan tertindas. Kedua, perjuangkan hak kaum sendiri, pada masa yang sama jangan dinafikan hak kaum lain.

Ketiga, benarkan yang benar dan dustakanlah yang dusta. Perjuangan harus diteruskan untuk menegakkan keadilan dan menentang kezaliman.

Menolak tawaran jawatan Canselor UNISEL

Sambil meminta maaf kepada Srikandi, Syed Husin Ali menolak sebulat-bulat cadangan supaya beliau ditawarkan jawatan Canselor UNISEL, sebaliknya mencadangkan Presiden PKR, Wan Azizah Wan Ismail untuk memegang jawatan tersebut.

Sebelum ini, pembahas wakil Srikandi, Farah Afzan Faridi mencadangkan agar Syed Husin Ali yang bakal bersara selepas Kongres Nasional PKR ini, dilantik sebagai Canselor Universiti Industri Selangor (UNISEL) untuk menggantikan isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor. 【Baca: Syor Syed Husin Ali ganti Rosmah selaku Canselor UNISEL

Sepanjang kongres ini, beberapa orang wakil merakamkan penghargaan mereka terhadap Syed Husin Ali. Naib Presiden yang baru, Tian Chua ketika berucap, memuji dan menyanjung Syed Husin Ali kerana tidak berundur daripada perjuangan walaupun tidak menang dalam pilihan raya.

"Dr. Syed Husin Ali adalah seorang tokoh, yang tetap berdiri sungguhpun banyak kali kalah dan kecewa," sambung Tian Chua, "Walaupun beliau tidak pernah menang dalam pilihan raya, tetapi prinsip untuk bersama dengan perjuangan ini tetap sama. Kalau kita berikrar untuk mengikut jejak Dr.Syed Husin Ali, kita harus ingat, kita harus tetap dengan pendirian kita dan menghadapi segala cabaran. Dan kita tidak cepat putus asa."

*Lim Hong Siang ialah Editor MerdekaReview, edisi bahasa Malaysia.

KERANA MEMILIH ALLAH, EZAM SESUMPAH MASUK UMNO ?

Posted: 29 Nov 2010 02:00 AM PST

Ezam sesumpah melutut, Rafidah terlepas......
Oleh: WFAUZDIN NS

APABILA DS Wan Azizah menyebut bahawa DS Anwar adalah anugerah Allah kepada kita, dan disokong pula oleh Tuan Guru Nik Aziz kerana DS Anwar telah melalui berbagai ujian dan fitnah demi membela rakyat, maka merasa sakit dihati pemimpin-pemimpin Umno. Paling terluka sekali adalah bekas anak didik DS Anwar sendiri yang kini `mencari sesuap nasi' dari periuk Umno iaitu Ezam raja sesumpah.

Ezam sesumpah menyangkal bahawa DS Anwar anugerah Allah, tetapi sebaliknya ia adalah ujian dari Allah untuk menguji keimanan rakyat samada memilih Allah atau DS Anwar. Bahkan, beliau berkata beliau telah lulus ujian tersebut. " Kata Ezam, beliau bersyukur ke hadrat Ilahi kerana berjaya melepasi ujian tersebut dengan memilih Allah SWT daripada bekas 'bos' beliau sendiri." (AgendaDaily)

Oleh kerana Ezam sesumpah memilih Allah SWT, maka mamat kotak ini memilih Umno. Hebat sungguh parti pilihan Ezam sesumpah, mungkin padanya Umno lebih hampir dengan Allah daripada Apco. Ezam sesumpah memilih Umno kerana beliau memilih Allah SWT, sebab itulah segala lesen judi dan arak terbesar diluluskan oleh Kerajaan Umno/Bn. Dan, kerana Ezam sesumpah memilih Allah lah maka Ezam sesumpah menjadi Senator lantikan Najib yang mahukan `Hub Hiburan' di negara ini. Tahniah, Ezam.

Ezam sesumpah butakan mata dan telinganya dari melihat dan mendengar apa yang berlaku di dalam mahkamah tentang kes liwat DS Anwar sekarang. Ezam sesumpah tidak peduli bagaimana DS Anwar mahu agar kesnya dibicarakan mengikut Syarie walaupun ada Menteri Umno yang menghalang kes tersebut dari dibicarakan. Ini adalah kerana Ezam sesumpah memilih Allah, maka Mahkamah Syariah tidak perlu bicarakan kes liwat. Sekali lagi Tahniah, Ezam.

Raja Sesumpah ini terus berhujah kununnya Tun Mahathir sememangnya tahu benar perangai buruk DS Anwar itu, sebab itulah beliau memecat DS Anwar. Cuma, Ezam sesumpah `terlupa' mahu bercerita bagaimana Tun Mahathir memujuk DS Anwar meletak jawatan secara terhormat. Mungkin juga Ezam sesumpah terlupa kisah bagaimana tarikh kejadian Liwat 1 telah dipinda sebanyak 3 kali di dalam mahkamah kerana terkantoi apabila tarikh tersebut bangunan atau apartmen tempat yang dikatakan berlakunya liwat itu belum pun siap lagi. Ada Ezam sesumpah cerita kisah ini di dalam ceramahnya. Mustahil, ada.

Oleh kerana memilih Allah lah, Ezam sesumpah kini berada `satu kelambu' dengan Rafidah Aziz, bekas Ketua Wanita Umno yang fail rasuahnya dahulu didedahkan oleh Ezam sesumpah sehingga beliau masuk penjara. Akhirnya, Ezam sesumpah melutut di dalam parti Umno, Rafidah tertawa riang. Tahniah Ezam./wfauzdin.blogspot.com

NAJIB DISOKONG OLEH 0.07 %. KJ PULA 0.0035% AHLI UMNO, BERMORALKAH MEREKA?

Posted: 29 Nov 2010 12:00 AM PST

Azmin akui rapat dengan Anwar… saya tidak apologetik

Oleh: NOOR HASILAH ISMAIL

Sebaik disahkan menang sebagai Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali secara terang-terangan mengakui keakraban dan sokongan tidak berbelah bahagi terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Saya tidak apologetik. Orang nak kata saya rapat, memang saya rapat. Orang nak kata saya sokong, memang saya sokong. Sebab itu bila ada suara untuk berundur, biar saya pergi barisan depan untuk melawan musuh-musuh dan dedalu-dedalu politik di dalam Parti Keadilan Rakyat," katanya ketika membuat ucapan penangguhan Kongres Nasional PKR di Dewan Sivik, Ahad. "Kita pertahankan saudara Anwar Ibrahim bukan kerana batang tubuhnya, Kita pertahankan beliau kerana idealisme dan prinsipnya yang melampaui martabat umat dan bangsa," katanya.

Dalam ucapannya itu Azmin berkata selepas ini beliau akan menghadiri beberapa program di Sarawak selama dua minggu sebagai persediaan menghadapi Pilihanraya Umum (PRU) negeri itu.

Terdahulu, Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail dalam ucapannya pula mengutuk UMNO, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Khairy Jamaluddin. "Memang benar, ahli kita yang mengundi hanya lapan peratus di mana 70,000 mengundi di peringkat cabang dan 30,000 di peringkat pusat. "Tetapi Pemuda UMNO hanya dipilih oleh 0.0035 peratus perwakilan. Dia hanya dapat 300 undi daripada 800,000 ahli Pemuda. "Najib pula mengatakan sistem undian terus kami hanya gimik. Tetapi dia hanya mendapat undi 0.07 peratus daripada 3.4 juta ahli UMNO," katanya.

Sebelum ucapan penangguhan, pada sebelah pagi, Presiden Tetap, Hishammuddin Ismail telah mengumumkan keputusan pengundian Majlis Pimpinan Pusat. Dalam pengumuman itu, Azmin, yang juga Ahli Parlimen Gombak, diumumkan sebagai Timbalan Presiden dengan mendapat 19, 543 undi. Bagi jawatan Naib Presiden, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar mencatat undian tertinggi mendahului Tian Chua di tempat kedua dan Fuziah Salleh di tempat ketiga serta Mansor Othman di tempat keempat.

Untuk jawatan Majlis Pimpinan Pusat, Elizabeth Wong mendapat undi tertinggi, Dia diikuti di belakang oleh Badrul Amin Baharon, Khalid Jaafar dan Hee Loy Sian. Daripada 20 nama yang diumumkan, 15 adalah muka baru dan lapan berusia di bawah 40 tahun./AgendaDaily


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT