Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


SURAT TERBUKA BUAT ANWAR - MENGAPA PERLU UNGKIT JASA LAMPAU ?

Posted: 14 Nov 2010 11:00 PM PST

Megah menunjukkan beliau tidak menyokong Azmin...No hal..

Oleh: WFAUZDIN NS


MUNGKINKAH musim surat terbuka sekarang? Ada surat terbuka untuk Presiden PKR, ada surat terbuka untuk Anwar dan berbagai lagilah bentuk surat terbuka yang telah kita lihat sejak kebelakangan ini. Dr Asri pun rajin mengarang surat terbuka buat Anwar di saat Anwar bergelut di dalam PRK Parlimen Batu Sapi dan Dun Galas. Niatnya baik, katanya. Bila sebut pasal niat, aku tidak mahu komen kerana aku tiada `kasyaf' seperti seorang tua yang `gila kasyaf' di Kelantan tu.

Di dalam banyak-banyak surat terbuka tu, ada satu surat dari seorang yang katanya reformis lama dan begitu banyak jasanya kepada Anwar dan keluarga. Surat itu ditujukan kepada Anwar berkaitan `kemelut' yang dihadapi oleh PKR sekarang. Benarkah ada kemelut yang maha hebat atau di`kemelut'kan oleh media haprak itu saja? Maka, disusunlah segala ayat di dalam surat terbuka beliau itu yang banyak menceritakan segala jasanya kepada Anwar dan keluarga, termasuklah cerita anak Anwar bermain kucing dengan anaknya. Dan, bermacam-macam lagilah si reformis ini mengungkit jasa-jasanya kepada Anwar.

Di dalam suratnya itu juga, beliau sempat `memburukkan' nama Azmin Ali. Wah!!! seperti ada sesuatu pula apabila beliau mengaitkan Azmin Ali dengan jasa-jasanya kepada keluarga Anwar. Maklumlah, Azmin sedang bertanding sekarang. Aku tidak tahu apa maksudnya surat itu kerana seperti yang aku katakan awal tadi aku bukan `ustaz gila kasyaf' seperti yang terdapat di Kelantan tu.

Apabila membaca surat terbuka beliau yang panjang seolah-olah teks khutbah itu, aku mencari di mana isi yang mahu beliau sampaikan. Hampir keseluruhan kandungan surat itu beliau menceritakan susah payahnya beliau menjaga Anwar dan keluarga suatu ketika dahulu. Kisah SMS tidak berjawab pun diceritakan di dalam surat itu. Tentunya kalau aku sebagai Anwar, wajib aku berterima kasih kepada beliau atas segala jasa-jasanya.

Terfikir oleh aku, adakah beliau seorang sahaja yang merasa susah sedemikian? Jika bukan beliau seorang, mengapa yang lain tidak mahu menceritakan atau mengungkit segala jasanya kepada Anwar? Apa yang aku tahu, sampai ada yang masuk lokap dan penjara demi Anwar waktu itu. Mungkin beliau ini salah seorang yang pernah dipukul, diseksa atau dimasukkan ke penjara kerana Anwar. Mungkin juga beliau lebih hebat dari reformis yang lain seperti Nora yang perempuan itu. Sebab itu, beliau menyenaraikan segala jasa-jasanya kepada Anwar dan keluarga melalui surat terbukanya untuk ditatapi umum. Aku amat simpati.

Jikalau niat beliau menulis surat terbuka dengan cara sedemikian semata-mata untuk menyedarkan Anwar tentang pengorbanan orang lain, aku rasa tidak perlu beliau menulis panjang menyenaraikan segala jasanya selama ini. Dan, lebih tidak perlu lagi beliau mengambil kesempatan untuk memburukkan atau mengaibkan Azmin serta beberapa pihak lain. Apabila beliau berbuat seperti apa yang beliau telah lakukan itu, maka aku rasa tiada keikhlasan beliau untuk menegur Anwar agar Anwar memperbaiki apa yang perlu diperbaiki.

Wajar baginya menulis surat terbuka itu dengan hanya memberikan teguran dan cadangan yang baik agar pandangannya itu lebih dihormati. Tidak perlu diulas atau diungkit segala jasa-jasanya kerana semua sudah tahu bukan beliau seorang tetapi ribuan orang yang juga bersusah payah kerana Anwar, bahkan sehingga kini pun masih ada lagi yang sanggup bekorban kerana membantu perjuangan yang dibawa oleh Anwar.

Anwar telah melakukan sedaya upaya untuk membalas segala pengorbanan mereka yang dahulunya bersusah payah. Adakah di dalam ribuan bahkan jutaan rakyat yang merasa susah kerana berjuang bersama Anwar sanggup menuntut pembalasan untuk diri mereka masing-masing? Sudah tentu Anwar tidak mampu membalasnya, sebab itulah awal mula ketika Anwar dibebaskan beliau kerap kali mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang sanggup bersusah kerananya dan beliau mohon agar Allah jua yang dapat membalas segala jasa mereka.

Demi untuk menunjukkan Anwar tidak melupakan pengorbanan rakyat terhadapnya, maka Anwar sanggup memasuki gelanggang politik semula. berpencak dengan mereka yang sedang berkuasa sekarang semata-mata untuk membela nasib rakyat. Bukan sedikit yang Anwar perjudikan untuk membalas jasa rakyat terhadapnya. Anwar memperjudikan maruah diri dan keluarganya akibat mainan fitnah dari penguasa yang zalim sekarang. Adakah yang lebih berharga dari maruah diri? Tetapi, itulah yang Anwar perjudikan untuk kita semua.

Walaupun reformis si penulis surat terbuka itu tidak mahu mendoakan orang lain, aku tetap mendoakan agar Anwar dan keluarganya sentiasa dilindungi Allah SWT. Begitu juga dengan Si Penulis surat terbuka itu, aku doakan agar Allah membalas segala jasa dan pengorbanannya seperti yang telah beliau senaraikan itu. Aku sentiasa percaya, mendoakan orang lain adalah satu amalan yang baik kerana aku bimbang jika aku mati nanti, tiada orang yang mahu mendoakan aku jika aku kedekut untuk mendoakan orang lain. Wallahu Aklam./wfauzdin.blogspot.com

SIAPA TAHU DI MANA BERAHIM `RAJA KATAK' SEKARANG?

Posted: 14 Nov 2010 10:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

APA yang berlaku kepada PKR waktu ini nampaknya memberikan tuah kepada gerombolan katak di luar sana. Tiada seekor pun katak yang di luar sana tidak berpeluang muncul di kaca TV dan di dada-dada akhbar pencacai. Jika ada yang tertinggal, katak itu mungkin terlalu lembab.

Satu makhluk yang bukan jenis katak tetapi sekutu bagi katak ada `firaun besar' dari Kulim Bandar Baru. Beliau pun tidak melepaskan peluang untuk menjadi glamour di kaca TV dan media pencacai walaupun sekadar berkata atau buat kenyataan bagaikan orang `gila babi'. Siapa lagi yang tidak berpeluang muncul di kaca TV? Bahkan, seorang anak muda dari P.Pinang yang pernah memecahkan rekod selaku Timb Ketua Menteri 1 P.Pinang paling pemalas iaitu Fairus Khairudin juga pernah muncul baru-baru ini.

Cuma pada pengamatan saya seorang saja lagi yang sehingga kini belum muncul. Beliau adalah `raja katak' dari Pasir Mas. Kebiasaannya, bila berlaku isu sebegini raja katak ini akan muncul dengan megahnya menghentam Anwar ataupun PKR. Bahkan, raja katak ini tidak malu untuk menghentam PAS yang telah memberikan `sedekah' kerusi Parlimen Pasir Mas kepadanya. Tetapi, kali ini di mana beliau? Terlalu rindu saya akan suara garau sang katak ini.

Inilah saat dan ketikanya gerombolan katak dan mereka yang ingin cari makan serta memperhambakan diri kepada Umno akan merebut peluang terbuka. Bukan senang untuk keluar di depan kaca TV dan boleh bercakap dengan masa yang lama pada waktu `Prime Time' pula. Tokoh-tokoh Umno pun belum tentu dapat peluang itu.

Maklumlah, mereka sendiri sedar selepas Pilihanraya Umum ke 13 nanti, mereka sudah pasti tidak dapat muncul dikaca TV. Tatkala itu, baru mereka tahu dan sedar betapa bodohnya mereka selama ini berada di bawah `kelangkang' Umno./wfauzdin.blogspot.com

MENJAWAB PERSOALAN ZAID DI DALAM AKHBAR PENCACAI

Posted: 14 Nov 2010 07:00 PM PST

Media pencacai pernah lakukan fitnah jahat ke atas Zaid Ibrahim tentang gambar palsu ini, kini Zaid gunakan media pencacai yang sama pula untuk jatuhkan Anwar....Masih mahu bercakap pasal `prinsip'?

Oleh: WFAUZDIN NS

ZAID Ibrahim nampaknya masih tidak berpuas hati dengan Anwar. Dendamnya terhadap Anwar terpaksa diluahkan kepada akhbar pencacai yang dulunya menghina beliau seperti New Strait Times dan Mingguan Malaysia. Apa yang akhbar ini tidak cerita tentang Zaid sewaktu beliau diangkat sebagai `anak emas' oleh Anwar menjadi calon PKR di PRK Parlimen Hulu Selangor, sedangkan ketika itu baru `dua hari' Zaid berada di dalam PKR. Alhamdulillah. manusia pengecut ini tewas juga kerana Allah mahu selamatkan PKR dari menjadi mangsa Zaid yang mempunyai harapan untuk menjadi `MP Katak' sekiranya beliau menang pilihanraya tersebut.

Di dalam wawancaranya, Zaid menyebut kemungkinan besar untuk menubuhkan parti baru. Sekali lagi Alhamdulillah saya ucapkan kerana PKR berjaya menghapuskan `parasit' yang selama ini kita tidak ketahui. Zaid bekas pemimpin Umno yang pernah disabitkan dengan politik wang atau rasuah politik sewaktu pemilihan Umno bercita-cita untuk menubuhkan parti yang melaksanakan demokrasi tulen, telus dan terbuka. Itu saya tidak mahu komen, kerana itu lah juga alasan Zaid apabila menyertai PKR

Beliau selanjutnya memberitahu, beliau tiada pelan besar di dalam politik. Itu pun saya tidak mahu komen kerana itulah juga yang Zaid pernah katakan seawal mula menyertai PKR di mana beliau berkata tiada rancangan atau cita-cita besar beliau menyertai PKR. Tiba-tiba beliau muncul untuk bertanding kerusi nombor dua tinggi di dalam PKR di dalam keadaan putar belitnya dengan berbagai syarat sebelum beliau masuk bertanding. Namun, akhirnya beliau melompat keluar dari gelanggang lebih awal apabila terasa dirinya bakal tewas. Terciptalah berbagai alasan yang tidak masuk akal seperti menyalahkan Anwar dan Azmin.

"Kalau BN salah saya tentang dan kalau betul saya sokong. Dari dulu sampai sekarang saya ikut isu atau dasar. "Saya tidak ada minat untuk jaga siapa yang bakal naik, perdana menteri atau ketua pembangkang. Siapa untung siapa rugi itu adalah nasib mereka," kata bekas menteri di era perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi itu (Mingguan Malaysia). Hebat prinsip Zaid. Ayat itu juga selalu kita dengar dari YB Zul Kulim, YB Zahrain dan beberapa orang lagi yang dari kumpulan Ibrahim Ali itu. Ayat yang biasa dari sesiapa yang keluar atau ditendang keluar oleh parti. Cuma kita ingin tanya, sepanjang Zaid berada di dalam Umno dahulu pernah atau tidak kita mendengar Zaid mendesak Presiden Umno letak jawatan atau bersara dari politik? Mengapa baru dua tiga hari berada di dalam PKR, itu yang diperjuangkan oleh Zaid? Jelas pada kita, apakah hasrat dan niat beliau untuk sertai PKR sebenarnya.

Apabila ditanya mengapa beliau tidak sertai PAS atau DAP, beliau seperi budak-budak dengan nada merajuk berkata,"Imej saya dah macam ini tidak ada siapa yang nak ambil saya. Mereka akan kata Zaid ini pengacau." Baguslah, jika Zaid sedar diri dan mengaku lebih awal.

Satu lagi hujah Zaid yang membuktikan beliau masih tidak kenal rapat Anwar dan PKR adalah apabila beliau menyebut diri Anwar tidak boleh disentuh. Pertamanya, saya ingin tahu sehingga kini adakah Anwar ada menyerang keterlaluan ke atas beliau atau mengambil tindakan terhadapnya setelah beberapa hari Zaid cuba `menghalau' Anwar dari Parti PKR? Anwar pernah dikritik hebat oleh Karpal Singh, tetapi Anwar berani menerima kritikan dari Karpal Singh dan beliau akhirnya berjaya selesaikan isu tersebut dengan bijak tanpa emosi. Dan, banyak lagi kritikan yang Anwar pernah terima, tetapi Anwar bukan `budak-budak' seperti Zaid. Ini bukti jelas bahawa Anwar sentiasa bersedia untuk dikritik tetapi mestilah dengan hujah dan fakta buka seperti `orang mabuk todi' bercakap.

Zaid terus dengan hayalannya menyebut bahawa PKR adalah parti Anwar dan kawan-kawannya. Yang ini saya setuju, kerana PKR adalah parti yang menganggap semua ahli adalah kawan-kawan dan bukan musuh. Sekiranya orang yang tidak suka berkawan atau `gedebe' tentu tidak sesuai berada di dalam PKR. Orang yang gila kuasa, tapi pengecut untuk bertanding dan kuat merajuk perlulah berfikir seribu kali jika ingin kekal di dalam parti ini.

Tidak puas dengan itu, Zaid bercakap pula di dalam sebuah akhbar berbahasa Inggeris New Straits Times. Beliau menyebut bahawa PAS lebih layak terajui PR daripada PKR. Apa hujah beliau? Tiada hujah apa-apa pun diberikan sekadar melepaskan geram kepada Anwar dan PKR. Peliknya, di sebalik beliau mahu PAS terajui PKR, Zaid tidak menamakan Tuan Guru Hj Hadi atau Tuan Guru Nik Aziz sebagai penerajunya. Beliau menyebut Datuk Husam Musa, Dr Hatta Ramli, Dr Mujahid dan beberapa lagi sebagai peneraju. Sekali lagi Zaid menunjukkan beliau bukan tokoh politik yang hebat. Memang wajar beliau ditendang oleh Umno sebelum ini selain dari amalan rasuah politik wang yang diamalkannya sewaktu berada di dalam Umno.

Akhir sekali, Zaid melepaskan hajat sebenar beliau iaitu ingin melagakan PAS dengan PKR pula. Matlamat yang sudah begitu lama dimainkan oleh Umno tetapi gagal itu, kini dibantu pula oleh Zaid. Beliau mahu PAS lebih tegas dan keluar dari bayang-bayang Anwar. Sekali lagi Zaid menunjukkan kedunguannya tentang PAS. Semenjak bila PAS dibayangi oleh Anwar? Dasar PAS jauh berbeza dari dasar PKR. Semenjak bila Anwar berjaya mengubah dasar PAS ? Bila pula PAS dilihat sentiasa dibayangi oleh Anwar?

Nampaknya, Zaid semakin celaru dengan hala tuju politiknya. Sudah sampai masanya Zaid bersara dari politik walaupun beliau lebih muda dari Anwar kerana `nyanyu' (pinjam kata Zaid terhadap Dr Hussin Ali) tidak mengira tua atau muda. Beliau kini meraba-raba tidak tentu hala, asalkan PR musnah. Setelah gagal mendesak Anwar bersara, misinya kini cuba jauhkan PAS dari Anwar.

Mengapa Zaid jadi demikian? Puncanya hanya satu, beliau tidak diberi sokongan kuat untuk menjadi Timbalan Presiden Umno. Itu sahaja./wfauzdin.blogspot.com

BOIKOT MEDIA - PR MESTI IKUT SEPERTI MB KEDAH

Posted: 14 Nov 2010 05:00 PM PST


Oleh: Mandor

TABIK buat MB Kedah kerana bertegas dengan media pencacai lagi haprak itu. Larangan beberapa media yang seringkali berbohong dan berniat jahat itu untuk hadir di dalam Persidangan Dun Kedah amat-amatlah terpuji dan sepatutnya diikuti oleh kesemua negeri di bawah PR.

Sememangnya media balaci ini terlalu `besar kepala' dan ego kerana mereka menganggap mereka mempunyai pengaruh besar. Biarlah Zaid Ibrahim sahaja yang `melutut' dengan media yang pernah mengaibkan maruahnya dengan isu arak dan judi sewaktu PRK Parlimen Hulu Selangor dahulu. Zaid menyanjung kebebasan media sekaligus mungkin mengiktiraf apa yang datang dari media itu `umpama Al-Quran'.

Bukan ahli politik sahaja yang dilihat amat takut dengan media seperti ini. Golongan artis pun selalu takut dengan mereka, biarpun bukan sedikit artis yang telah digossip dengan cerita-cerita yang menjatuhkan maruah mereka. Namun, siapa artis yang berani memboikot media?

Adakah parti kita di dalam PR juga mesti takut dengan media? Sebab kita tidak peka dengan peranan jahat media ini lah yang menjadikan mereka `besar kepala'. MB Kedah telah mengajar kita bagaimana untuk berdepan dengan media haprak berlidah syaitan ini. Sebab terasa sakit dengan tindakan MB Kedah itu, terpekik terlolong pemimpin Umno/Bn mengkritik tindakan MB Kedah.

PR harus bermuafakat dan mengambil satu keputusan muktamad untuk memboikot beberapa media seperti ini. Bertindaklah bersungguh-sungguh jangan seperti `hangat-hangat tahi ayam' sahaja./mandor.blogspot.com

UMNO TERDESAK, ANWAR SEMAKIN KUAT

Posted: 14 Nov 2010 11:59 AM PST

Semakin diasak Anwar Ibrahim terus kuat.

Baca suratkabar Utusan Malaysia hari ini terdapat sepuloh tajuk berhubung dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dengan berbagai bagai berita supaya Dato' Seri Anwar Ibrahim jatuh dan tersyukur dalam gelanggang politik tanahair.

Hari ini adalah sejarah dalam penerbitan Utusan Malaysia menyerang PKR dan Dato' Seri Anwar Ibrahim secara terang-terangan mahu melihat PKR terkubur dan Anwar Ibrahim lupus dan tidak digambarkan sebagai seorang ahli politik yang hebat di Malaysia.

Tajuk-Tajuk berita seperti, Krisis PKR paling getir, Saya mahu penjelasan, Ahli PKR tulis surat terbuka pada Wan Azizah, Nalla sudah tahu 'Azmi anak emas' Anwar, Desak Anwar: Mohd Asri tidak tarik balik mahupun menyesal, Anwar satu bebanan - Zulkilfli Nordin, PKR perlu dibubarkan, 'Saya tak akan undur merebut jawatan timbalan presiden", Parti Keadilan Rakyat ibarat retak menanti belah, Anwar banyak janji dengan Hindraf.

Itulah tajuk-tajuk yang disiarkan dalam UM hari ini bagi mengambarkan bahawa PKR sekarang adalah sebuah parti politik yang teruk, yang perlu dihancurkan kerana Utusan Malaysia tahu bahawa denyut nadi rakyat sekarang mahu melihat Kerajaan BN diganti dengan Kerajaan Pakatan Rakyat selepas PRU ke 13 nanti.

Ini dapat diukur apabila suratkabar diterajui oleh orang yang berkepentingan dengan UMNO, maka berita parti pembangkang disensasikan manakala berita ketidakadilan yang dilakukan oleh UMNO disorot dan tidak disiarkan untuk pengetahuan umum. Rakyat Malaysia kini tidak bodoh untuk menelan berita yang disiarkan oleh UM itu berkaitan dengan berita PKR kerana sudah terang lagi bersuluh bahawa PKR dan Pakatan Rakyat akan terus diterima oleh seluruh rakyat yang cintakan sebuah kerajaan yang Adil, Telus dan Bertimbangrasa.

Manakala suratkabar yang dikuasai oleh UMNO akan terus memainkan propaganda supaya rakyat terus memberi sokongan kepada Kerajaan walaupun sudah terang banyak kecacatan dan kepincangan sudah dan sedang berlaku dalam UMNO dan Kerajaan.

Buat apa minta supaya PKR dibuburkan, biarkan sistem demokerasi hidup berterusan dan biarlah rakyat keseluruhan menentukan masa depan PKR. Pilihanraya UMUM ke 13 yang boleh menentukan sama ada Pakatan Rakyat atau BN yang masih releven./Tranungkite

ZAID SUDAH TARIK DIRI, TETAPI MENGAPA MASIH DISERANG?

Posted: 14 Nov 2010 08:54 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

ZAID..Zaid dan Zaid..ada kutu bertanya mengapa aku asyik cerita pasal Zaid. Jawapannya mudah, selagi Zaid terus bercerita dan memburukkan parti secara terbuka, selagi itulah nama Zaid akan aku `popular'kan.

Bukan kerana aku sokong Azmin maka aku cerita tentang Zaid. Memang aku sokong Azmin, tetapi aku tak banyak cerita pun pasal Sdr Mustafa Kamil, sebab Sdr Mustafa Kamil tidak seperti Zaid. Ada sekali aku sentuh Sdr Mustafa Kamil itu pun kerana aku lihat beliau seolah-olah dijangkiti penyakit seperti Zaid. Nasib baik beliau cepat tersedar.

Patutnya tak perlu lagi aku cerita pasal Zaid kerana beliau sudah pun `surrender' awal, tetapi beliau masih menyerang parti dengan menggunakan media haprak itu. Maka aku masih berminat untuk bercerita pasal Zaid./wfauzdin.blogspot.com

BUKAN PENIPUAN, TETAPI KELEMAHAN - YB NURUL IZZAH

Posted: 14 Nov 2010 08:30 AM PST

Tidak Salah Bagi Kertas 'Chai'- Nurul Izzah
14/11/2010

Oleh : Radzi Razak

KUALA LUMPUR 14 NOV : Proses Demokrasi Parti Keadilan Rakyat (PKR) membolehkan mana-mana calon berkempen dengan bebas selagi tidak menyalahi peraturan yang dibuat oleh Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) menurut Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar.

Beliau menjawab kritikan media arus perdana yang mendakwa cabang Lembah Pantai memanipulasi pengundi dengan mengeluarkan kertas chai atau kertas panduan pengundi yang menunjukkan calon tertentu yang harus diundi oleh ahli cabang.

"Semua ini dari pondok panas, pondok panas nak menggunakan ruang yang ada untuk berkempen, jadi macam-macam 'chai' kita ada. Kita bagi ruang untuk berkempen selagi peringkat pusat dan JPP tidak masuk campur. Ini salah satu proses demokrasi di mana dalam PRU juga diperuntukkan selagi tidak di dalam tempat mengundi," kata beliau kepada wartawan ketika beliau membuang undi bagi pemilihan PKR di cabang Lembah Pantai hari ini.

Kertas panduan atau kertas 'chai' merupakan amalan biasa di pondok-pondok panas semasa pilihanraya di mana para pengempen berkempen bagi memastikan pengundi mengundi calon yang dikehendaki mereka.

Bagaimanapun JPP mengawal ketat tempat membuang undi bagi memastikan tiada penyokong calon tertentu yang dapat mempengaruhi pengundi.

Izzah yang juga ketua cabang Lembah Pantai menafikan beliau berpihak kepada mana-mana calon dan mengeluarkan arahan sebaliknya menyatakan beliau berpihak dan menyebelahi kepada mana-mana calon .

Menurutnya lagi tuduhan menipu pengundi adalah tidak benar kerana setiap calon yang bertanding berhak berkempen di mana-mana Cabang selagi tidak memaksa pengundi kerana yang penting ialah memperjuangkan prinsip demokrasi satu ahli satu undi PKR.

"Pada saya bukan penipuan tapi kelemahan. Itulah bahananya dan kelebihan demokrasi dalam mana-mana sistem.

"Adakah adil kita tidak memberi mereka hak untuk mengundi?Apakah keadilan sebenarnya. Memberi mereka hak datang kemari memilih atau tidak memberi hak sama sekali," tegas beliau./TVNews

ZAID TERUS TERPINGGIR, CHEGU BARD TIDAK SETUJU LANGKAH ZAID

Posted: 14 Nov 2010 07:30 AM PST

Chegubard Sambut Baik Jaminan Presiden
14/11/2010

SHAH ALAM 14 NOV : Calon Ketua Angkatan Muda Keadilan, Badrul Hisham Shaharin menyambut baik kenyataan Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, bahawa Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) sentiasa memberi perhatian serius kepada setiap aduan yang diterima.

Malah ujar Badrul, Rapat Anak Muda berkeyakinan dengan jaminan yang diberikan dan berharap segala masalah yang timbul sepanjang tempoh pemilihan dapat diselesaikan dengan segera. " Rapat Anak Muda sudah bertindak kerana sayangkan parti. Kami minta mesti ada tindakan. Kita tak nak dengar, 'dalam proses', 'masih mencuba', 'akan tengok' dan sebagainya," kata Badrul kepada Tv Selangor.

Khamis lalu, Badrul atau lebih dikenali dengan panggilan Chegubard telah menganjurkan Rapat Anak Muda yang berjaya menggariskan enam resolusi untuk penambahbaikan parti. Memorandum yang mengandungi enam resolusi itu telah diterima oleh Wan Azizah semalam. "Ini merupakan satu proses yang baik mengikut saluran tepat dan menunjukkan kematangan para ahli dalam menangani isu-isu berbangkit," ujar Wan Azizah dalam satu kenyataan media semalam.

Menurut beliau JPP sudah pun memulakan siasatan ke atas aduan-aduan yang diterima dan tumpuan diberikan kepada kes-kes yang mempunyai petunjuk yang jelas. Tambahnya, tindakan tegas juga akan diambil terhadap mana-mana pihak yang didapati menyalahi etika yang digariskan parti. Wan Azizah juga turut mengingatkan bahawa serangan peribadi sesama pimpinan hanya memberi ruang kepada musuh politik parti untuk mengambil kesempatan untuk mengusutkan keadaan. "Apa yang berlaku ini merupakan proses mematang dan memantapkan parti," katanya lagi.

Sementara itu, Chegubard turut melahirkan kekecewaan beliau terhadap bekas Pengerusi PKR Wilayah Persetuan, Datuk Zaid Ibrahim yang sebelum ini bertegas mahu terus bertanding dan mengharapkan calon lain tidak menarik diri serta menasihatkan semua calon supaya tidak membuat kritikan berbentuk peribadi terhadap calon lain. " Apa yang Zaid buat itu benar-benar salah. Saya tak bersetuju langsung dengan tindakan Zaid. "

Bagi saya Zaid perlu menggunakan sepenuhnya ruang dalam parti untuk memperbaiki keadaan. Perlu membuat aduan, perlu bertemu, membuat rapat dengan anggota," tambah Chegubard lagi. /TVNews

ZAID GAGAL LAGI UNTUK PECAH BELAHKAN PAS DAN PKR

Posted: 14 Nov 2010 06:00 AM PST

PAS Tidak Mudah Masuk Perangkap Zaid Kata Dr Dzul
14/11/2010


SHAH ALAM 14 NOV : Bekas calon Timbalan Presiden PKR, Datuk Zaid Ibrahim terus membuat ugutan untuk menubuhkan parti baru walaupun pada masa sama memberi komitmen untuk mendokong perjuangan Parti Keadilan rakyat.

Beliau mengulangi hasrat untuk menubuhkan parti baru dalam satu lagi wawancara ekslusif dengan akhbar kawalan Umno iaitu Mingguan Malaysia dan New Sunday Times hari ini. Dalam wawancara itu, Zaid, seperti yang dijangka, terus menyerang Ketua Umum PKR, Datuk Anwar Ibrahim yang juga Ketua Pembangkang.

Bekas ketua bahagian Umno yang menarik diri dari saingan untuk menjadi Timbalan Presiden PKR itu mahu menubuhkan parti baru yang akan mendokong agenda beliau. Menurut Zaid lagi, beliau mahukan parti politik yang menggambarkan idealismenya, tidak kira sama ada ia berjaya atau pun tidak. Pendirian Zaid untuk menubuhkan parti baru dilihat bercanggah keengganan beliau untuk terus keluar dari PKR sungguhpun beliau lantang mengkritik kepimpinan parti itu.

Zaid sebelum ini mengugut untuk menubuhkan parti baru hanya jika dipecat dari PKR, malah menegaskan beliau masih mendokong perjuangan parti itu. Zaid akur bahawa rekodnya dalam PKR menyukarkan beliau untuk menganggotai DAP dan PAS kerana beliau dilihat sebagai pengacau. "Imej saya dah macam ini tidak ada siapa yang nak ambil saya. Mereka akan kata Zaid ini pengacau," kata Zaid dalam wawancara tersebut.

Dalam wawancara dengan media arus perdana, Zaid cuba mengheret parti komponen Pakatan Rakyat dalam pertikaiannya dengan pemimpin-pemimpin PKR. Beliau mencadangkan supaya PAS mengambil alih teraju Pakatan dari Anwar malah menamakan pemimpin seperti Husam Musa, Dr Dzulkefly Ahmad dan Khalid Samad sebagai calon yang layak. Namun pemimpin-pemimpin muda PAS itu tidak mahu terjebak dalam sifir politik yang cuba dibawa oleh Zaid.

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, Zaid tidak seharusnya mengaitkan parti lain dalam soal pemilihan PKR. " Tidak perlu sabitkan PAS, sabitkan DAP dan tidak perlu juga menjadikan suasana lebih keruh. Tidak perlu nak heretkan dan babitkan yang lain," katanya kepada Tv Selangor. Malah Dr Dzul dalam nada sinis mengucapkan terima kasih kepada Zaid yang mengiktiraf pemimpin parti itu namun menyifatkan PAS tidak mungkin terperangkap dalam jerangkap samar yang dibina oleh Zaid itu. " Terima kasihlah atas cadangan Datuk Zaid Ibrahim bahawa PAS punya pimpinan layak untuk memimpin Pakatan Rakyat tetapi kami sebenarnya dalam Pakatan ini telah mewujudkan satu persefahaman dan permuafakatan politik yang cukup baik.

Memimpin Pakatan dalam semangat satu kepimpinan kolektif. " Kami tidak mudah diperangkap dan terperangkap dengan jerangkap yang mereka pasang untuk pecah dan perintah kami," tambah Dr Dzul lagi./TVNews

MENJAWAB PERSOALAN ZAID DI DALAM AKHBAR PENCACAI

Posted: 14 Nov 2010 04:00 AM PST

Media pencacai pernah lakukan fitnah jahat ke atas Zaid Ibrahim tentang gambar palsu ini, kini Zaid gunakan media pencacai yang sama pula untuk jatuhkan Anwar....Masih mahu bercakap pasal `prinsip'?

Oleh: WFAUZDIN NS

ZAID Ibrahim nampaknya masih tidak berpuas hati dengan Anwar. Dendamnya terhadap Anwar terpaksa diluahkan kepada akhbar pencacai yang dulunya menghina beliau seperti New Strait Times dan Mingguan Malaysia. Apa yang akhbar ini tidak cerita tentang Zaid sewaktu beliau diangkat sebagai `anak emas' oleh Anwar menjadi calon PKR di PRK Parlimen Hulu Selangor, sedangkan ketika itu baru `dua hari' Zaid berada di dalam PKR. Alhamdulillah. manusia pengecut ini tewas juga kerana Allah mahu selamatkan PKR dari menjadi mangsa Zaid yang mempunyai harapan untuk menjadi `MP Katak' sekiranya beliau menang pilihanraya tersebut.

Di dalam wawancaranya, Zaid menyebut kemungkinan besar untuk menubuhkan parti baru. Sekali lagi Alhamdulillah saya ucapkan kerana PKR berjaya menghapuskan `parasit' yang selama ini kita tidak ketahui. Zaid bekas pemimpin Umno yang pernah disabitkan dengan politik wang atau rasuah politik sewaktu pemilihan Umno bercita-cita untuk menubuhkan parti yang melaksanakan demokrasi tulen, telus dan terbuka. Itu saya tidak mahu komen, kerana itu lah juga alasan Zaid apabila menyertai PKR

Beliau selanjutnya memberitahu, beliau tiada pelan besar di dalam politik. Itu pun saya tidak mahu komen kerana itulah juga yang Zaid pernah katakan seawal mula menyertai PKR di mana beliau berkata tiada rancangan atau cita-cita besar beliau menyertai PKR. Tiba-tiba beliau muncul untuk bertanding kerusi nombor dua tinggi di dalam PKR di dalam keadaan putar belitnya dengan berbagai syarat sebelum beliau masuk bertanding. Namun, akhirnya beliau melompat keluar dari gelanggang lebih awal apabila terasa dirinya bakal tewas. Terciptalah berbagai alasan yang tidak masuk akal seperti menyalahkan Anwar dan Azmin.

"Kalau BN salah saya tentang dan kalau betul saya sokong. Dari dulu sampai sekarang saya ikut isu atau dasar. "Saya tidak ada minat untuk jaga siapa yang bakal naik, perdana menteri atau ketua pembangkang. Siapa untung siapa rugi itu adalah nasib mereka," kata bekas menteri di era perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi itu (Mingguan Malaysia). Hebat prinsip Zaid. Ayat itu juga selalu kita dengar dari YB Zul Kulim, YB Zahrain dan beberapa orang lagi yang dari kumpulan Ibrahim Ali itu. Ayat yang biasa dari sesiapa yang keluar atau ditendang keluar oleh parti. Cuma kita ingin tanya, sepanjang Zaid berada di dalam Umno dahulu pernah atau tidak kita mendengar Zaid mendesak Presiden Umno letak jawatan atau bersara dari politik? Mengapa baru dua tiga hari berada di dalam PKR, itu yang diperjuangkan oleh Zaid? Jelas pada kita, apakah hasrat dan niat beliau untuk sertai PKR sebenarnya.

Apabila ditanya mengapa beliau tidak sertai PAS atau DAP, beliau seperi budak-budak dengan nada merajuk berkata,"Imej saya dah macam ini tidak ada siapa yang nak ambil saya. Mereka akan kata Zaid ini pengacau." Baguslah, jika Zaid sedar diri dan mengaku lebih awal.

Satu lagi hujah Zaid yang membuktikan beliau masih tidak kenal rapat Anwar dan PKR adalah apabila beliau menyebut diri Anwar tidak boleh disentuh. Pertamanya, saya ingin tahu sehingga kini adakah Anwar ada menyerang keterlaluan ke atas beliau atau mengambil tindakan terhadapnya setelah beberapa hari Zaid cuba `menghalau' Anwar dari Parti PKR? Anwar pernah dikritik hebat oleh Karpal Singh, tetapi Anwar berani menerima kritikan dari Karpal Singh dan beliau akhirnya berjaya selesaikan isu tersebut dengan bijak tanpa emosi. Dan, banyak lagi kritikan yang Anwar pernah terima, tetapi Anwar bukan `budak-budak' seperti Zaid. Ini bukti jelas bahawa Anwar sentiasa bersedia untuk dikritik tetapi mestilah dengan hujah dan fakta buka seperti `orang mabuk todi' bercakap.

Zaid terus dengan hayalannya menyebut bahawa PKR adalah parti Anwar dan kawan-kawannya. Yang ini saya setuju, kerana PKR adalah parti yang menganggap semua ahli adalah kawan-kawan dan bukan musuh. Sekiranya orang yang tidak suka berkawan atau `gedebe' tentu tidak sesuai berada di dalam PKR. Orang yang gila kuasa, tapi pengecut untuk bertanding dan kuat merajuk perlulah berfikir seribu kali jika ingin kekal di dalam parti ini.

Tidak puas dengan itu, Zaid bercakap pula di dalam sebuah akhbar berbahasa Inggeris New Straits Times. Beliau menyebut bahawa PAS lebih layak terajui PR daripada PKR. Apa hujah beliau? Tiada hujah apa-apa pun diberikan sekadar melepaskan geram kepada Anwar dan PKR. Peliknya, di sebalik beliau mahu PAS terajui PKR, Zaid tidak menamakan Tuan Guru Hj Hadi atau Tuan Guru Nik Aziz sebagai penerajunya. Beliau menyebut Datuk Husam Musa, Dr Hatta Ramli, Dr Mujahid dan beberapa lagi sebagai peneraju. Sekali lagi Zaid menunjukkan beliau bukan tokoh politik yang hebat. Memang wajar beliau ditendang oleh Umno sebelum ini selain dari amalan rasuah politik wang yang diamalkannya sewaktu berada di dalam Umno.

Akhir sekali, Zaid melepaskan hajat sebenar beliau iaitu ingin melagakan PAS dengan PKR pula. Matlamat yang sudah begitu lama dimainkan oleh Umno tetapi gagal itu, kini dibantu pula oleh Zaid. Beliau mahu PAS lebih tegas dan keluar dari bayang-bayang Anwar. Sekali lagi Zaid menunjukkan kedunguannya tentang PAS. Semenjak bila PAS dibayangi oleh Anwar? Dasar PAS jauh berbeza dari dasar PKR. Semenjak bila Anwar berjaya mengubah dasar PAS ? Bila pula PAS dilihat sentiasa dibayangi oleh Anwar?

Nampaknya, Zaid semakin celaru dengan hala tuju politiknya. Sudah sampai masanya Zaid bersara dari politik walaupun beliau lebih muda dari Anwar kerana `nyanyu' (pinjam kata Zaid terhadap Dr Hussin Ali) tidak mengira tua atau muda. Beliau kini meraba-raba tidak tentu hala, asalkan PR musnah. Setelah gagal mendesak Anwar bersara, misinya kini cuba jauhkan PAS dari Anwar.

Mengapa Zaid jadi demikian? Puncanya hanya satu, beliau tidak diberi sokongan kuat untuk menjadi Timbalan Presiden Umno. Itu sahaja./wfauzdin.blogspot.com

HADIS ZUL KULIM BANYAK YANG TIDAK BETUL - HJ HADI

Posted: 14 Nov 2010 02:00 AM PST

Sebaliknya, Hadi juga menyifatkan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Noordin (Bebas) yang mempersoalkan pendirian parti Islam itu sebagai "tidak betul".

"Hadis yang Zulkifli Noordin bawa banyak yang tidak betul, banyak cerita yang tidak betul."Jadi tidak perlulah untuk saya memberikan komen, saya akan dapatkan maklumat dulu sebelum buat keputusan," kata Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang pada sidang media selepas merasmikan program PAS Sedia Ganti Umno di sini.
ha...ha..ha.., akhirnya Haji Hadi bersuara juga.. yes bro... lanyak si nate anjing keparat tu..., isu ini sengaja ditimbulkan oleh anjing nih pasal ianya di bawa oleh PKR, cuba kalau isu ini di bawa oleh umno... cisss.... gua berani jamin nate anjing lidah bewak ni takan bersuara walau sekelumit pun... dasar anjing pencacai..
Nak bercakap soal murtad konon, piiiiraaahhhh mabuk dengan lu punya todi zul kulim oooiiii..., gua masih ingat kenyataan Mufti Perak berkaitan murtad;
Harussani Zakaria :8 July 2006: Beliau mendakwa kira-kira 100,000 orang Islam di Malaysia termasuk seorang yang bergelar 'ustazah' telah murtad. Menurutnya, angka mengenai murtad itu diperolehi dari kajian sekumpulan profesional dan intelektual Melayu yang menjalankan kajian mengenai masalah itu pada tahun lepas.
Jika benar dakwaan Harussanasini Zakaria pada 2006 itu. lu orang agak2 berapakah anggaran kes murtad sehingga ke hari ini (2010). Sepatutnya si nate anjing lidah bewok kulim tu.. perjuangkan isu ini dengan kerajaan bn. Ini segalanya nak di politikkan... memang bangsat punya makhluk.

Lagi satu.. siapa si nate anjing lidah bewok ni, nak cabar Anwar Ibrahim dan Zaid Ibrahim bertanding untuk kerusi Parlimen. Macam haramjadah jer... malaun nih punya ide, itu hal PKR... dan malaun tu siapa...??? Kalau berani kosongkan lah kerusi Kulim Bandar Baru untuk Anwar dan Zaid bertanding, malaun nih cuba nak raih populariti dan simpati, dengan kononnya perjuangkan Islam... niamakahai punya nete anjing nih..

Si nate anjing lidah bewok nih... masih tak tau lagi agaknya apakah hukumnya menipu...!!! Yeaaaa... si penipu yang menipu rakyat/pengundi Kulim Bandar Baru yang mengundi dia atas tiket PKR. Masih nak pegang title YB Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru dengan cara MENIPU PENGUNDI bodoh piang punya lawyer.... hehehe.. lawyer buruk...
Kalau lu anak jantan dan ada teloq... lu si nate anjing lidah bewok Zulkifli Nordin Ahli Parlimen Bebas Kulim Bandar Baru, tolong kosongkan kerusi Parlimen lu... , serahkan kembali kerusi Parlimen Kulim kepada Rakyat/Pengundi... biar mereka menentukan siapakah Ahli Parlimen yang hendak mereka lantik sebagai mewakili Kulim Bandar Bahru.
haaa.. apa dia..???Lu takut nanti tak dapat elaun Ahli Parlimen setiap bulan ka...???/ikutsukaakuisa
`Firaun Besar ' Nasib baik takde kopiah Kassim Baba
Gambar Hiasan (Tiada kena mengena dengan Zul Kulim)

ZAID GAGAL JATUHKAN ANWAR, KINI CUBA HASUT PAS JAUHI ANWAR

Posted: 14 Nov 2010 01:22 AM PST

Media pencacai pernah lakukan fitnah jahat ke atas Zaid Ibrahim tentang gambar palsu ini, kini Zaid gunakan media pencacai yang sama pula untuk jatuhkan Anwar....Masih mahu bercakap pasal `prinsip'?

Oleh: WFAUZDIN NS

ZAID Ibrahim nampaknya masih tidak berpuas hati dengan Anwar. Dendamnya terhadap Anwar terpaksa diluahkan kepada akhbar pencacai yang dulunya menghina beliau seperti New Strait Times dan Mingguan Malaysia. Apa yang akhbar ini tidak cerita tentang Zaid sewaktu beliau diangkat sebagai `anak emas' oleh Anwar menjadi calon PKR di PRK Parlimen Hulu Selangor, sedangkan ketika itu baru `dua hari' Zaid berada di dalam PKR. Alhamdulillah. manusia pengecut ini tewas juga kerana Allah mahu selamatkan PKR dari menjadi mangsa Zaid yang mempunyai harapan untuk menjadi `MP Katak' sekiranya beliau menang pilihanraya tersebut.

Di dalam wawancaranya, Zaid menyebut kemungkinan besar untuk menubuhkan parti baru. Sekali lagi Alhamdulillah saya ucapkan kerana PKR berjaya menghapuskan `parasit' yang selama ini kita tidak ketahui. Zaid bekas pemimpin Umno yang pernah disabitkan dengan politik wang atau rasuah politik sewaktu pemilihan Umno bercita-cita untuk menubuhkan parti yang melaksanakan demokrasi tulen, telus dan terbuka. Itu saya tidak mahu komen, kerana itu lah juga alasan Zaid apabila menyertai PKR

Beliau selanjutnya memberitahu, beliau tiada pelan besar di dalam politik. Itu pun saya tidak mahu komen kerana itulah juga yang Zaid pernah katakan seawal mula menyertai PKR di mana beliau berkata tiada rancangan atau cita-cita besar beliau menyertai PKR. Tiba-tiba beliau muncul untuk bertanding kerusi nombor dua tinggi di dalam PKR di dalam keadaan putar belitnya dengan berbagai syarat sebelum beliau masuk bertanding. Namun, akhirnya beliau melompat keluar dari gelanggang lebih awal apabila terasa dirinya bakal tewas. Terciptalah berbagai alasan yang tidak masuk akal seperti menyalahkan Anwar dan Azmin.

"Kalau BN salah saya tentang dan kalau betul saya sokong. Dari dulu sampai sekarang saya ikut isu atau dasar. "Saya tidak ada minat untuk jaga siapa yang bakal naik, perdana menteri atau ketua pembangkang. Siapa untung siapa rugi itu adalah nasib mereka," kata bekas menteri di era perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi itu (Mingguan Malaysia). Hebat prinsip Zaid. Ayat itu juga selalu kita dengar dari YB Zul Kulim, YB Zahrain dan beberapa orang lagi yang dari kumpulan Ibrahim Ali itu. Ayat yang biasa dari sesiapa yang keluar atau ditendang keluar oleh parti. Cuma kita ingin tanya, sepanjang Zaid berada di dalam Umno dahulu pernah atau tidak kita mendengar Zaid mendesak Presiden Umno letak jawatan atau bersara dari politik? Mengapa baru dua tiga hari berada di dalam PKR, itu yang diperjuangkan oleh Zaid?
Jelas pada kita, apakah hasrat dan niat beliau untuk sertai PKR sebenarnya.

Apabila ditanya mengapa beliau tidak sertai PAS atau DAP, beliau seperi budak-budak dengan nada merajuk berkata,"Imej saya dah macam ini tidak ada siapa yang nak ambil saya. Mereka akan kata Zaid ini pengacau." Baguslah, jika Zaid sedar diri dan mengaku lebih awal.

Satu lagi hujah Zaid yang membuktikan beliau masih tidak kenal rapat Anwar dan PKR adalah apabila beliau menyebut diri Anwar tidak boleh disentuh. Pertamanya, saya ingin tahu sehingga kini adakah Anwar ada menyerang keterlaluan ke atas beliau atau mengambil tindakan terhadapnya setelah beberapa hari Zaid cuba `menghalau' Anwar dari Parti PKR? Anwar pernah dikritik hebat oleh Karpal Singh, tetapi Anwar berani menerima kritikan dari Karpal Singh dan beliau akhirnya berjaya selesaikan isu tersebut dengan bijak tanpa emosi. Dan, banyak lagi kritikan yang Anwar pernah terima, tetapi Anwar bukan `budak-budak' seperti Zaid. Ini bukti jelas bahawa Anwar sentiasa bersedia untuk dikritik tetapi mestilah dengan hujah dan fakta buka seperti `orang mabuk todi' bercakap.

Zaid terus dengan hayalannya menyebut bahawa PKR adalah parti Anwar dan kawan-kawannya. Yang ini saya setuju, kerana PKR adalah parti yang menganggap semua ahli adalah kawan-kawan dan bukan musuh. Sekiranya orang yang tidak suka berkawan atau `gedebe' tentu tidak sesuai berada di dalam PKR. Orang yang gila kuasa, tapi pengecut untuk bertanding dan kuat merajuk perlulah berfikir seribu kali jika ingin kekal di dalam parti ini.

Tidak puas dengan itu, Zaid bercakap pula di dalam sebuah akhbar berbahasa Inggeris New Straits Times. Beliau menyebut bahawa PAS lebih layak terajui PR daripada PKR. Apa hujah beliau? Tiada hujah apa-apa pun diberikan sekadar melepaskan geram kepada Anwar dan PKR. Peliknya, di sebalik beliau mahu PAS terajui PKR, Zaid tidak menamakan Tuan Guru Hj Hadi atau Tuan Guru Nik Aziz sebagai penerajunya. Beliau menyebut Datuk Husam Musa, Dr Hatta Ramli, Dr Mujahid dan beberapa lagi sebagai peneraju. Sekali lagi Zaid menunjukkan beliau bukan tokoh politik yang hebat. Memang wajar beliau ditendang oleh Umno sebelum ini selain dari amalan rasuah politik wang yang diamalkannya sewaktu berada di dalam Umno.

Akhir sekali, Zaid melepaskan hajat sebenar beliau iaitu ingin melagakan PAS dengan PKR pula. Matlamat yang sudah begitu lama dimainkan oleh Umno tetapi gagal itu, kini dibantu pula oleh Zaid. Beliau mahu PAS lebih tegas dan keluar dari bayang-bayang Anwar. Sekali lagi Zaid menunjukkan kedunguannya tentang PAS. Semenjak bila PAS dibayangi oleh Anwar? Dasar PAS jauh berbeza dari dasar PKR. Semenjak bila Anwar berjaya mengubah dasar PAS ? Bila pula PAS dilihat sentiasa dibayangi oleh Anwar?

Nampaknya, Zaid semakin celaru dengan hala tuju politiknya. Sudah sampai masanya Zaid bersara dari politik walaupun beliau lebih muda dari Anwar kerana `nyanyu' (pinjam kata Zaid terhadap Dr Hussin Ali) tidak mengira tua atau muda. Beliau kini meraba-raba tidak tentu hala, asalkan PR musnah. Setelah gagal mendesak Anwar bersara, misinya kini cuba jauhkan PAS dari Anwar. Puncanya hanya satu, beliau tidak diberi sokongan kuat untuk menjadi Timbalan Presiden Umno. Itu sahaja./wfauzdin.blogspot.com

PEMILIHAN PKR - MEDIA PENCACAI PUTAR BELIT

Posted: 14 Nov 2010 01:00 AM PST

PAS Bidas Media Umno-BN Putar Belit Pemilihan Keadilan
13/11/2010


SHAH ALAM 13 NOV : Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membidas tindakan media Umno-Barisan Nasional yang sengaja memperbesar-besarkan isu berhubung perjalanan Pemilihan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang berlangsung ketika ini.

Beliau berkata media Umno-BN sengaja mengambil kesempatan melaporkan secara tidak benar yang menurutnya menjadi tradisi media di negara ini. Malah media kongkongan Umno-Bn mengambil kesempatan memburuk-burukkan imej Parti Keadilan Rakyat untuk mewujudkan persepsi negatif terhadap keupayaan PKR selepas membuat kejutan dalam PRU-12 lepas.

"Noktah yang kecil, mereka jadikan bukit yang besar yang menjadi amalan pengamal media dan seperti yang kita diketahui tidak semua yang dilaporkan benar. Hadi berkata demikian selepas program 'Terus Terang' TV Selangor yang diwawancarakan Dr Aziz Bari di sini hari ini. "Oleh kerana kebanyakkan media daripada awal melaporkan sebegitu rupa maka terdapat tanggapan negatif daripada persepi rakyat tetapi tidak semuanya yang disiarkan media Umno-BN diterima oleh rakyat," ujar beliau.

Abdul Hadi dalam pada itu berkata walaupun terdapat sedikit kelemahan di dalam PKR, ini adalah disebabkan parti itu masih lagi baru dan kebanyakkan anggota parti memerlukan sokongan agar lebih memahami perjuangan membela rakyat yang sebenar. "Apa yang penting, PKR selepas ini diharap akan melakukan reformasi dalaman dan apa yang terjadi dapat memberikan pengalaman berharga bagi PKR membuat pembetulan pada masa yang akan datang," tambahnya./TVNews


PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH

0
sumber :-

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH


KHAS Buat Ahli PKR : Jangan Bakar Kelambu

Posted: 14 Nov 2010 12:16 AM PST

Ini Parti Rakyat...ini parti kita. Ini bukan parti orang-orang kenamaan atau elit. Kita lah yang bakal menentukan halatuju parti dan perjuangan. Pejuang tidak akan berhenti dek kerana ragam2 orang.

Yang nak menentukan pemimpin jugak adalah kita. Dan nak meruntuhkan pemimpin dan parti jugak, adalah kita.

Pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari yang turut memberi ucapan dalam pertemuan tertutup Rapat Anak Muda berkata, beliau menasihatkan anggota parti berkenaan supaya bersabar dan "tidak mengikut rentak orang luar."

"Walaupun ada kelemahan saya tengok ini satu keberanian di pihak parti untuk kemukakan cara baru (melalui pemilihan langsung)

"(Memang) ada masalah tetapi itulah sebenarnya kekuatan dia supaya pemimpin itu naik dengan cara yang terbuka yang telus.

Walaupun saya tak nafikan ada pemimpin yang gunakan cara yang tak sihat tapi lama kelamaan orang ini akan terkeluar juga.


"Mungkin sekarang tidak, jadi saya katakan tadi kena bersabarlah, jangan sampai bakar kelambu kerana ada satu dua masalah.

Kena bersabar dan gunakan saluran yang ada, saya katakan tak ada benda yang tak ada kelemahan. Ini kali pertama, kena bersabarlah.

Tambahnya, PKR perlu menghadapi masalah yang timbul dalam pemilihan kali ini "dengan berani."


Politiksukusakat

0
sumber :-

Politiksukusakat


PAS dan Pakatan Rakyat 'jangan dilihat seperti Umno'!

Posted: 14 Nov 2010 09:53 PM PST

WAN NORDIN WAN YAACOB
(analisis)
Menjengah hampir tiga tahun Pakatan Rakyat menerajui beberapa kerajaan negeri, dan dalam usia PAS yang sudah menjangkau lebih 50 tahun, PAS dan gabungan Pakatan Rakyat harus menilai selama mana lagi gagasan ini mahu membiarkan kerajaan Umno/BN terus menerajui kerajaan pusat.

Sejak bercerai dengan kerajaan Perikatan bersama BN pada awal 1970-an, PAS meneruskan dasar Islam dan misi dakwahnya mengikut kelangsungan demokrasi yang dijalankan BN secara pincang.

Media-media milik Umno/BN mencanangkan seolah-olah PAS sebagai sebuah pergerakan yang sangat ekstrem, tertutup dan tidak mampu mentadbir negara.

Namun segara kritikan itu tak memudarkan semangat PAS menyertai lentera demokrasi yang dilukiskan Umno/BN, dan natijahnya kesabaran PAS dibayar dengan kemenangan pada tahun 1990 di Kelantan dengan bantuan Semangat 46.

Maka naiklah nama-nama seperti Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Dato' Abdul Halim Rahman dan Dato' Omar Mohammad yang sejak dahulu menjadi tulang utama menggerakkan PAS di Kelantan.

PAS kemudiannya menang di Terengganu pada tahun 1999, dalam era reformasi, dan Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dinobatkan selaku Menteri Besar memimpin kerajaan yang membawa dasar Islam sebagai terasnya.

Namun, pada tahun 2004, PAS hilang kuasa di Terengganu, dan hampir jatuh di Kelantan akibat 'tsunami' imej Tun Abdullah Ahmad Badawi yang menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri.

PAS bersama teman-teman pembangkang lain terpaksa meniti arus demokrasi songsang lakaran Umno/BN, namun apapun zaman ini mengkehendaki PAS terus menatap wajah demokrasi yang sugul dan bisu.

Lantaran itu PAS dan beberapa NGO serta parti pembangkang meraikan himpunan Gabungan Pilihan Raya Adil dan Bersih (BERSIH) pada akhir 2007 bagi membangkitkan semangat menentang demokrasi songsang ajaran Umno/BN.

Natijahnya, PAS menang di Kelantan, Kedah dan Pakatan Rakyat yang terbentuk hasil dari tahaluf siyasi pasca Pilihan Raya Umum 2008 memberikan Pulau Pinang ditadbir DAP, sementara Perak (PAS) dan Selangor oleh Parti Keadilan Rakyat (KeADILan).

Namun selepas menang besar pada PRU-2008, pelbagai ujian datang menjelma bagi mengusik sejauhmana keterbukaan, keadilan dan kesaksamaan yang boleh dijalankan parti-parti dalam Pakatan Rakyat terutamanya PAS selaku 'abang sulong'.

KeADILan sendiri dipukul dengan isu-isu membabitkan pemilihan dan pengurusan kerajaan negeri Selangor pimpinan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang sering mendapat perhatian media arus perdana untuk dipolemikkan.

Di Pulau Pinang, kerajaan DAP dihentak dengan isu-isu perkauman, kononnya kerajaan tersebut mendiskriminasi Melayu di sana, walhal sejak sekian lama kerajaan tersebut sebelum ini ditadbir oleh BN melalui Gerakan yang hampir kesemua pimpinannya berketurunan Tiong Hua.

Asakan terakhir menjengah kerajaan PAS Kedah dalam isu bantuan banjir dimana media arus perdana menggelapkan laporan bantuan kepada mangsa banjir yang dibuat oleh kerajaan negeri, sebaliknya melaporkan kononnya kerajaan negeri mengabaikan tanggungjawab.

Objektifnya satu, Umno/BN menggunakan media untuk terus menghentikan gerakan dan sokongan rakyat untuk Pakatan Rakyat menerajui kerajaan pusat pada pilihan raya umum akan datang.

Pandangan AJK PAS Pusat, Mazlan Aliman ada benarnya, PAS dan parti dalam Pakatan Rakyat harus mengambil langkah terbaik hari ini bagi meyakinkan rakyat akan kewibawaan komponen ini menerajui Putrajaya.

Apa yang sebelum ini dilihat rakyat seolah-olah pakatan tiada dasar yang jelas dalam banyak perkara seperti pelan bertindak dalam isu Felda, Felcra, isu tanah, isu ekonomi, isu-isu pendidikan, agama, isu kebudayaan, kebajikan dan sebagainya harus diperbaiki.

Seperti kata Mazlan PAS mahupun parti lain dalam Pakatan Rakyat, harus meminimakan 'negatif imej' di kalangan kepimpinan seperti yang berlaku hari ini bagi mencerminkan kepada rakyat bahawa gagasan ini mempunyai kepimpinan yang benar-benar mantap dan berintegriti.

PAS sendiri harus mendepani cabaran baru dengan pendekatan dan perubahan yang jauh lebih boleh diyakini rakyat, bukan sahaja capaiannya di bandar, tetapi di luar bandar.

Mungkin PAS perlu mencari pendekatan dan strategi baru tanpa perlu mengubah dasarnya kerana pendekatan lama bukan sahaja boleh menggagalkan hasrat PAS menggantikan Umno dan merencatkan perjalanan ke Putrajaya dalam pilihan raya umum akan datang.

Mungkin pandangan Mazlan Aliman boleh diambil kira bahawa PAS harus bersedia berubah mengikut kehendak masyarakat tanpa perlu mengubah dasar Islam yang diperjuangkan.

Paling penting, Mazlan dan beberapa pimpinan seperti AJK PAS Pusat, Mohamad Sabu sering mengingatkan kepimpinan agar 'tidak dilihat seperti Umno' dalam misi menuju Putrajaya.

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)

0
sumber :-

Blog Ahmad Tarmizi (بلوڬ احمد ترمذي)


Hakikat sebenar di sebalik harga sebatang rokok

Posted: 09 Nov 2010 05:39 PM PST

klik gambar untuk paparan lebih jelas


Aku tujukan pada rakan & taulan yang masih merokok, cuba lah berhenti merokok. Kalau tak nak berhenti kerana sebab kesihatan, berhenti lah kerana separuh harga rokok tersebut pergi kepada kerajaan dalam bentuk cukai. Kecuali lah kalau anda memang suka menyumbang untuk kerajaan, maka teruskan lah merokok.

Sekian

Get Paid To Read Emails. Free To Join Now! http://www.emailcashpro.com

:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::

0
sumber :-

:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::


KEMUNCAK isu banjir: Sultan Kedah pertahan kerajaan negeri, murka media pro-Umno!

Posted: 14 Nov 2010 06:04 AM PST



Oleh: Pria Malaya

Nah, satu persatu kebenaran akhirnya muncul dlm isu banjir di Kedah..satu pukulan maut utk pemimpin dan utusan (media) Umno...

Ternyata amaran dan titah sultan Kedah sebelum ini agar mana-mana pihak tidak mempolitikkan isu banjir tidak diendahkan para pemimpin Umno..mereka semakin galak merangka kenyataan dan laporan yg berat sebelah untuk memburuk2kan kerajaan negeri..

Hari ini, sultan Kedah telah melahirkan perasaan dukacita dan murkanya terhadap pihak yg mempertikaikan dan tidak menghargai sumbangan serta perngorbanan dari kerajaan negeri Kedah dlm membantu mangsa banjir..

Siapa lagi kalau bukan ditujukan kepda barisan pemimpin Umno dan media2nya yg saban hari menghina, menfitnah dan memburuk2kan kerajaan negeri..



(Sekadar gambar hiasan: Sifat Umno sebenar, media perdana diperkuda semaksimum mungkin utk memperbodohkan penyokong2nya...)

Kepada seluruh pencinta kebenaran, penulis mohon agar berita ini disebarkan..bersama pertahankan kebenaran dari dilacurkan oleh 'regim' Umno dan sekutunya..

Utk yg terakhirnya, sila baca dan sebarkan berita/artikel yg berkaitan di bawah..wallahua'lam..


1. Banjir: Dr Asri selar pemimpin Umno/BN - "Jangan salahkan kerajaan Kedah, kerajaan Perlis pun sama"
2. Banjir: Gambar bukti media dan Umno sepakat memperbodohkan rakyat
3. Menteri setuju Azizan Razak: Akui projek landasan keretapi berkembar punca banjir
4. [Mesti tengok]Samad Majid: Wartawan RTM yang tak reti bahasa..(video inside)
5. [TERBARU]Isu bantuan banjir: Pengakuan JKM Kedah bukti pembohongan Umno dan media perdana!


Nafi sumbangan negeri, Sultan Kedah dukacita

ALOR SETAR, 14 Nov: Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah kecewa dengan pihak-pihak yang tidak menghargai sumbangan dan pengorbanan kerajaan negeri membantu mangsa banjir besar baru-baru ini.

"Namun, beta dukacita kerana ada suara sumbang yang tidak menghargai sumbangan dan pengorbanan kerajaan beta serta semua pihak yang terlibat di dalam membantu mangsa banjir," titah baginda.


(Gambar terbaru 14 November: Gambar ceria MB ketika mengiring sultan Kedah..)

Baginda bertitah demikian ketika berkenan merasmikan Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Kedah, Penggal Ketiga, dekat sini, pagi tadi.

Gambar: Pemeriksaan perbarisan PDRM oleh Tuanku Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah ketika perasmian Sidang Dun Kedah.

Sementara itu, baginda juga merakamkan penghargaan kepada semua pihak yang menyumbang dana, saling membantu dan bekerjasama memberi bantuan tanpa mengira sempadan agama, bangsa dan fahaman politik semasa negeri menghadapi bencana banjir terburuk itu.

"Beta merakamkan penghargaan kepada semua yang terlibat membantu mangsa banjir dan keadaan ini jelas menggambarkan semangat persaudaraan dan perpaduan yang kukuh di kalangan rakyat beta yang berbilang kaum dalam menghadapi bencana, titah baginda lagi.

Ucapan tahniah turut dirakamkan kepada Menteri Besar (Datuk Seri Azizan Abdul Razak) yang berjaya menerajui kerajaan negeri secara adil, beramanah dan proaktif.

"Rakyat di negeri ini telah diberi layanan yang adil, hubungan antara kaum semakin erat melalui pelbagai aktiviti yang telah dijalankan. Beta dapati kerajaan negeri telah memberikan sepenuh daya usaha dan kerjasama dengan semua pihak bagi memajukan negeri ini," titah baginda. - Hrkh

Berita terdahulu 1..

MB KEDAH sumbang RM10 ribu setiap keluarga mangsa mati lemas

ALOR SETAR, 13 November – YAB Dato' Seri Ustaz Azizan meluangkan masa menziarahi dua keluarga kanak-kanak dikhuatiri lemas selepas terjatuh ke dalam tali air di kawasan sawah padi di Tanjung Bendahara di sini petang tadi.


(Gambar MB Kedah melawat dan menghulurkan sumbangan kpd keluarga mangsa kematian banjir..)

Dalam kejadian jam 12.30 tengah hari itu, mangsa Nur Irshah Rosli, 9, dan rakannya Awwad Hakimi Rudaini, 7, dikatakan sedang bermain-main di kawasan sawah tersebut yang dipenuhi air.

Bapa Nur Irshah, Rosli Ismail, 45, berkata anak ketiga daripada empat beradik itu pada mulanya bermain bersama beberapa rakan di halaman rumahnya di Taman Sultan Abdul Halim, Tanjung Bendahara dekat sini.

Mayat Nur Irshah telah dijumpai manakala Awwad Hakimi yang dipercayai turut lemas masih belum dijumpai.

YAB Menteri Besar melahirkan rasa simpati dan menasihati kedua-dua keluarga supaya bersabar. Seterusnya YAB Menteri Besar menyampaikan sumbangan Kerajaan Negeri Kedah sebanyak RM10 ribu setiap keluarga.

YAB Dato Seri Ustaz Azizan seterusnya menziarahi satu lagi keluarga yang kehilangan dua anak sekaligus di Kampung Telaga Emas, Daerah Pokok Sena.

Dua beradik yang dikhuatiri lemas terseut telah dijumpai oleh pasukan penyelamat kira-kira pukul 1 tengah hari dan 2 petang hari berikutnya.

Mayat Sharifah Syukor, 8, dijumpai kira-kira pukul 1 tengah hari manakala mayat kakaknya, Siti Nadia Syukor, 13, dijumpai sejam kemudian.

Dalam kejadian tersebut, dua beradik itu dikatakan membonceng motosikal yang ditunggangi oleh kawan mereka, Intan Malik, 14.

Ketika mereka melalui jalan batas ban tali air di kampung itu, tiba-tiba air beralun kuat menyebabkan Intan yang membawa motosikal tersebut tidak dapat mengawal kenderaan itu menyebabkan mereka terjatuh ke dalam tali air dan dihanyutkan arus.

YAB Menteri Besar turut malahirkan rasa simpati kepada keluarga mangsa dan menyampaikan sumbangan RM10 ribu kepada bapa mangsa daripada Kerajaan Negeri.

Keluarga terakhir yang di ziarahi adalah keluarga seorang lelaki kurang siuman dikhuatiri lemas selepas dikatakan terjun ke dalam sebuah sungai berhampiran wat Siam di Jitra.

Mangsa, Ahmad Hamizan Ahmad Suhaimi, 24, dari Taman Seri Utama di sini dikatakan terjun ke dalam sungai itu kira-kira 12.15 tengah malam dan dilihat oleh orang awam.

Orang awam terus menghubungi polis memaklumkan kejadian itu kerana mereka tidak sempat menyelamatkan mangsa disebabkan arus sungai tersebut deras.

YAB Ustaz Azizan meluangkan masa bersama keluarga mangsa yang masih bersedih diatas kehilangan ahli keluarga. YAB Menteri Besar seterusnya menyampaikan sumbangan daripada kerajaan negeri sebanyak RM10 ribu.

Berita terdahulu 2

Kenduri Rakyat selepas banjir

ALOR SETAR - Kerajaan Negeri akan menganjurkan kenduri kesyukuran kepada rakyat di setiap daerah terbabit banjir minggu lalu, sebagai tanda penghargaan kepada semua sukarelawan yang menghulur bantuan selain bersyukur musibah telah berakhir.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, kenduri itu dicadangkan setelah terdapat lebihan bekalan makanan yang disumbangkan pelbagai pihak untuk mangsa banjir.


(380 ekor lembu diagihkan untuk ibadah korban sumbangan kerajaan negeri tahun ini..)

"Kita masih ada stok bekalan makanan itu dan saya syorkan buat kenduri rakyat sebagai tanda kesyukuran dan penghargaan kepada semua pihak. Kita akan arahkan Pejabat Daerah Padang Terap, Pokok Sena, Kota Setar dan Kubang Pasu adakan kenduri ini pada masa yang sesuai," katanya selepas penyerahan 380 lembu sumbangan Kerajaan Negeri kepada kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN), agensi dan jabatan kerajaan sempena sambutan Aidiladha.

Azizan berkata, penyatuan yang ditunjukkan semua pihak ketika menghadapi bencana banjir baru-baru ini harus dijadikan iktibar dan perpaduan itu harus didukung dalam semua aspek.

"Semua pihak termasuk keluarga diraja sehingga ke peringkat bawahan bersatu hati menangani isu banjir di negeri ini, kita telah buktikan perpaduan di Kedah adalah unik dan tidak seperti yang digambarkan," katanya.

Rakyat juga diminta mengambil iktibar daripada peristiwa banjir dan mengingati semula kisah Nabi Nuh. - SH

Isu bantuan banjir: Pengakuan JKM Kedah bukti pembohongan Umno dan media perdana!

Posted: 14 Nov 2010 05:04 AM PST



Oleh: Pria Malaya

Jelas dari pengakuan JKM Pendang, kerajaan Negeri telah awal-awal lagi menghulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa banjir, malah telah dikeluarkan sejak beberapa minggu yg lepas...

Bukan itu sahaja, dilaporkan juga bantuan yang diberikan kerajaan negeri jauh melebihi cukup, dan langsung tidak timbul masalah kekurangan bantuan sepertimana dilaporkan media ampu Umno...

Namun amat mendukacitakan, berita ini tidak langsung keluar di dada2 akhbar media perdana, tidak keluar dalam kaca televisyen pro kerajaan, tidak direncanakan dalam siri2 rakaman bantuan mangsa banjir Kedah..

Akibatnya, rakyat khususnya penyokong dan blogger Umno menjadi semakin dungu dan kurang bermaklumat...mereka semakin galak menghentam dan menfitnah kerajaan negeri..

Sungguh kejam pemimpin Umno dan talibarut (media) nya memainkan isu politik tatkala rakyat Kedah diuji dengan musibah banjir, arahan Sultan Kedah supaya tidak mempolitikkan isu banjir tidak diendahkan mereka..

Kita doakan supaya Allah membalas perlakuan hina pemimpin Umno dan media2nya...semoga menjadi pengajaran...wallahua'lam...


RM 50,000 disalur bantu mangsa bah

Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) daerah Pendang, Azhar Ismail berkata, hampir RM50,000 bantuan di salurkan Kerajaan Negeri melalui jabatan terbabit untuk membantu mangsa banjir di daerah itu.

Menurutnya, peruntukan itu disalurkan Kerajaan Negeri untuk membantu semua mangsa banjir ketika ditempatkandi pusat Kompleks Sukan Pendang hampir seminggu. Selain itu, peruntukan berkenaan juga di gunakan untuk membantu mangsa rebut.

"Bantuan itu disalurkan melalui JKM untuk membantu mangsa banjir seperti keperluan makanan, kelengkapan tidur dan beberapa barang lain.

"Seramai 244 mangsa banjir ditenpatkan di sini menerima sumbangan barang keperluan makanan melalui wang peruntukan yang diberikan itu dengan masing-masing memperoleh sumbangan bernilai lebih RM100," katanya kepada Sinar harian.

Beliau berkata, mangsa banjir di sini tidak mengalami masalah kekurangan bantuan kerana bantuan Kerajaan Negeri melalui jabatannya mencukup.

"Bukan sahaja bantuan dari Kerajaan Negeri juga badan bukan kerajaan (NGO) turut membantu mangsa banjir dengan memberi pelbagai bentuk sumbangan kepada mangsa banjir," katanya ketika ditemui.

Beliau berkata, kini JKM sedang menyiasat mana-mana rumah yang mengalami keroskan teruk untuk dibaiki melalui peruntukan Kerajaan Negeri.

"Siasatn permohonan itu akan dihantar kepada Kerajaan Negeri untuk dipertimbangkan dan diluluskan untuk membantu mangsa banjir," katanya. - SH

Anwar dan Tok Guru Nik Aziz Diiktiraf Antara Individu Muslim Berpengaruh Di Dunia

Posted: 13 Nov 2010 11:38 PM PST



SHAH ALAM 13 Nov - Ketua Oposisi Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sekali lagi tersenarai antara 500 Individu Muslim Paling Berpengaruh Dunia untuk tahun 2010.

Buku ' The Most Influential Muslims 2010' yang diterbitkan oleh The Royal Islamic Strategic Studies Centre turut menyenarai Presiden Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada edisi kali ketiga buku itu.

Dalam laporan itu, Anwar disifatkan sebagai seorang ahli politik yang dikenali di peringkat global dengan pendirian Islam serta sangat berpengaruh kalangan generasi muda.


(Buku Edisi terbaru 2010 dikeluarkan oleh The Royal Islamic Strategic Studies Centre ...)

"Empat buah negeri di bawah kerajaan Malaysia berada di penguasaan Anwar. Jika Anwar memimpin dalam pilihanraya yang adil, Anwar akan memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13 akan datang.
"His excellency Dr anwar Ibrahim is a Malaysian politician of global stature. He is the former Deputy Prime Minister of Malaysia, former Finance Minister and is currently the leader of the Malaysian opposition coalition.He is well-known for his liberal Islamic stance on politics, and is incredibly influential as a leader and role model for young people. Ibrahim's coalition now controls four of 13 state governments. If led by Anwar, it would have a fair chance of winning the next national election in 2013."
Buku itu turut mengiktiraf Nik Abdul Aziz pula yang disifatkan sebagai pemimpin yang sudah memerintah Kelantan 20 tahun yang mempunyai sokongan ahli PAS hampir 1 juta ahli.

"Nik Abdul Aziz telah memerintah negeri Kelantan kira-kira 20 tahun dan beliau memegang kuasa yang sangat penting dalam tempoh berkenaan di mana sokongan ahli PAS hampir satu juta ahli".
"Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat is a Malaysian politician, an Islamic scholar and has been the chief minister of the State of Kelantan for the past 20 years. He holds the position of Mursyidul Am-the religious guide-within the Pan-Malaysian Islamic Party (PAS).

As the religious guide of the Pan-Malaysian Islamic Party, Nik Mat is the spiritual leader of Malaysian Islamic politics and holds very important sway over the tenor of politics in the nation. Nik Aziz's fundamentalist party has close to one million members and enjoys strong support from the northern rural and conservative states such as Kelantan and Terengganu."
Buku 'The Most Influential Muslim 2010' turut dibahagikan kepada 15 kategori ,antaranya kategori ulama, politik, cendekiawan, pemuda, media, sains, teknologi, perubatan, undang-undang, seni dan radikal.

Penyenaraian tersebut membuktikan kepimpinan politik dan peranan besar ketiga-tiga pemimpin dalam gagasan Pakatan Rakyat yang mendapat pengiktirafan masyarakat antarabangsa. - SK

Berita terdahulu:
- TGNA Tersenarai Top 50 Muslim Paling Berpengaruh Di Dunia 2009


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT