Nuffnang

Pengikut

Politiksukusakat

0
sumber :-

Politiksukusakat


Celuparnya mulut dia, tak sangka dengan 'imej' dia

Posted: 11 Nov 2010 09:49 PM PST

Wan Nordin Wan Yaacob

Terkejut dan tak sangka, rupanya telahan ramai pihak selama ini terhadap beliau memang benar.

Mungkin aku dan rakan-rakan aku di Bilik Berita tak pernah tengok aksi dia begitu, masuk-masuk ke bilik berita tanpa bagi salam cakap ikut suka mak bapak dia.

Patutnya sebagai seorang yang 'seharusnya dihormati' dan memimpin kami, dia sepatutnya berkelakuan yang mampu memberi tauladan dan contoh kepada kami.

Kata seorang rakan, patutlah dia kalah masa pilihan raya, sebab dia sendiri tak ada tokoh untuk menjadi seorang yang dihormati.

Aku menyambung, buang sahaja apa yang dipakainya di atas kepala, jika dia tak melambangkang tingkah yang sepatutnya...

Dunia akhir zaman, ada yang sepatutnya menjadi seorang yang seharusnya dicontohi dan boleh memimpin, akhirnya merosakkan diri dengan imej yang tidak seharusnya ditonjolkan kepada orang kebanyakan.

Untuk si dia yang berkulit gelap, gigi besar dan berkaca mata, lupakanlah untuk memimpin jika inilah sikap yang anda sebagai seorang yang kononnya pandai bab agama tonjolkan.

Pesan saya yang tak cerdik ini, "kalau nak bercakap tu biarlah ada manis dan hemahnya, jangan cakap ikut suka, nanti semua orang tak suka"

Leraikan segera kekusutan dalaman KeADILan demi masa depan Pakatan Rakyat, !

Posted: 11 Nov 2010 05:27 PM PST

WAN NORDIN WAN YAACOB
(Analisis)

Keputusan Penyelaras Pakatan Rakyat, Dato' Zaid Ibrahim menarik diri dari
bertanding jawatan nombor dua dalam pemilihan Parti Keadilan Rakyat
(KeADILan) serta melepaskan semua jawatan dalam parti itu membawa lagi
satu lagi polemik kepada parti tersebut.

Malah pembabitan Naib Presiden, Mustaffa Kamil Ayub bersama satu pentas
sidang media dengan Zaid pada 9 November lalu memberi satu lagi tamparan
hebat kepada kepimpinan tertinggi KeADILan dalam menongkah perjalanan
politik hari ini yang semakin 'caca merba'.

Jika sebelum ini Zaid kelihatan bersendirian, namun kini beliau seolah-olah
bersama dengan Mustaffa Kamil yang mahu pembersihan segera dalam KeADILan dilakukan.

Fokus permasalah yang dibincangkan Zaid dan Mustaffa hanya tertumpu kepada soal pengendalian pemilihan yang tidak telus yang didakwanya dimanipulasi pihak tertentu.

Mohamad Azmin Ali menjadi sasaran utama dalam sidang media bersama Zaid dan Mustaffa yang secara serius mahu Azmin dilucutkan kelayakan bertanding.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu mahu melihat perubahan kepimpinan parti dilakukan agar KeADILan kekal relevan dalam politik negara.

Sementara Mustaffa Kamil pula bertegas dengan memberi memorandum menggesa parti menangguhkan pemilihan berikutan terlalu banyak penyelewengan dilaporkan dan pihak jawatankuasa pemilihan pusat (JPP) yang sangat berpihak.

Mustaffa yang sebelum ini dikenali dengan watak sederhana tiba-tiba bertukar menjadi cukup agresif mengeluarkan kenyataan media mendedahkan apa yang disifatkan sebagai kepincangan dalam pemilihan.

Beliau tanpa rasa 'gusar' memberikan masa 48 jam kepada pimpinan untuk memberikan komitmen mengubah segera apa yang sedang berlaku hari ini yang disebutnya sebagai berpunca dari seseorang.

"Saya tidak tolak kemungkinan menarik diri. Ia bergantung kepada jawapan terhadap memo saya berhubung rungutan akar umbi yang melihat sendiri kelemahan dan penyelewengan dalam pemilihan parti," katanya kepada lebih 50 wartawan yang hadir bagi membuat liputan sidang media di rumah Zaid dekat sini.

Mustaffa juga mengulangi gesaannya agar punca kepada segala kepincangan dan kelemahan di atasi segera oleh pimpinan, dan beliau menyatakan apa yang disuarakan itu adalah dari suara ahli.

Beliau akan menyerahkan memo kepada presiden parti, Dato' Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) Dr Molly Chia memberikan butiran teroperinci seperti tarikh dan bentuk 'kepincangan' itu.

Bercakap mengenai kesetiaannya kepada parti, Mustaffayang dikenali sebagai orang kuat Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) dalam KeADILan menyatakan, beliau sesekali tidak akan keluar parti.

"Parti ini sudah 11 tahun saya dukung, kenapa perlu saya keluar?.Soal kesetiaan saya jangan ditanya, kerana saya adalah orang lama dalam parti ini," katanya.

Namun dalam gelodak serangan oleh dua tokoh besar dalam KeADILan itu, Azmin yang menjadi fokus utama serangan hanya menjawab persoalan dengan mudah bahawa keputusan Zaid mengundurkan diri dari bertanding hanyalah satu keputusan 'peribadi'.

Azmin sendiri enggan mengulas apabila ditanya mengenai apakah beliau sebagai dalang dalam segala masalah yang timbul dalam KeADILan mutakhir ini.

Jika satu ketika dahulu, beliau juga disebut sebagai pihak yang terbabit dalam
persengketaan yang menyebabkan bekas Ketua Angkatan Muda KeADILan (AMK), Ezam Mohd Noor keluar parti, kini Azmin sekali lagi menjadi fokus oleh dua nama besar dalam parti.

Kemelut ini berlaku, apabila kemenangan pada pilihan raya 2008 menukar senario dalama KeADILan yang dikatakan menjadi 'orang tengah' antara PAS dan DAP.Seawal kemenangan Mac 2008, Pakatan Rakyat dilihat sebagai pakatan yang sangat mantap dalam soal kebersamaan.

Hingga kini tidak terusik sedikitpun keakraban itu walaupun 'benih' sengketa cuba ditaburkan musuh melalui isu Negara Islam, isu kegagalan '16 September', isu kabinet bayangan dan pelbagai isu lain.

Namun ramai pemerhati bimbang, krisis dalaman KeADILan ini dengan keghairahan Zaid membuka pekung dalaman ditambah Mustaffa yang mula menyerang, sementara Azmin dan Anwar yang selalu dikaitkan dengan saling mempertahankan antara satu sama lain, sedikit sebanyak akan memberi kesan negatif kepada Pakatan Rakyat.

Zaid, Anwar, Mustaffa mahupun Azmin perlu menjadikan iktibar sejarah hitam KeADILan dimana ahli dan beberapa wakil rakyatnya melompat parti dan menyerang semula parti tersebut.

Ianya sedikit sebanyak memberi kesan kepada persiapan KeADILan amnya, dan Pakatan Rakyat khasnya dalam mendepani gerak kerja menjelang pilihan raya umum ke-13.

Rakyat mahu melihat sebuah parti yang benar-benar mantap dalaman, dan mempunyai agenda yang lebih jelas dan bukannya agenda pribadi mana-mana pemimpin.

Apa yang penting, Anwar, Zaid, Mustaffa dan Azmin perlu berlapang dada, duduk semeja membincangkan semasaknya bagi meleraikan sengketa yang sedang menular membaham keyakinan rakyat kepada Pakatan Rakyat.

Namun jika barah semakin menular, kebusukan perlu segera ditangani, jangan sampai rakyat mula hilang keyakinan dengan sikap dan kelemahan yang terdedah hari ini!

Pilihan Raya Umum ke-13 jauh lebih penting dari 'pergeseran' sesama sendiri dalam parti.PAS pernah lalui detik cemas, namun kerana dasar dan pegangan akidah serta wehdatul fikh, akhirnya perbezaan pandangan semasa pemilihan lerai dengan baik.

Sebagai parti baru, PKR harus mendepani segera agar saf dapat diluruskan semula demi melihat perjuangan rakyat dapat didahulukan!

bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


Isu kurafat: DPPN Pk minta penjelasan dari Mufti Perak

Posted: 11 Nov 2010 01:01 AM PST

Khamis 11 Nov 2010 Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) mengesahkan masih belum menerima surat rasmi daripada Tan Sri Dr Haji Harussani Zakaria Mufti Kerajaan Negeri Perak berkaitan upacara meletakkan ancak ke tiang seri program Projek Infra Bina Upaya (IBU) di Kampung Guar,

Manong baru-baru ini walaupun Berita Harian telah mengeluarkan kenyataan Tan Sri Harussani pada hari ini. Berikutan laporan media tersebut, pihak DPPN Pk akan menghantar surat rasmi memohon penjelasan Tan Sri Harussani yang telah berjanji untuk memberikan jawapan setelah berjumpa dengan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Pertamanya, DPPN Pk amat menyokong tindakan Tan Sri Harussani yang telah mengadakan pertemuan dengan Datuk Seri Zambry untuk mendapatkan penjelasan terus dari beliau. Tindakan ini amat tepat bagi mendapatkan kenyataan yang lebih bersifat adil berdasarkan keadaan yang sebenar.

Namun DPPN Pk melihat Tan Sri Harussani seharusnya mendapatkan penjelasan seumpama ini bukan hanya dari pihak Kerajaan Barisan Nasional (BN) tetapi juga melibatkan pihak Pakatan Rakyat (PR) dan lain-lain yang mana perkara ini tidak berlaku sebelum ini.


Yang keduanya, tanpa membahaskan status syirik atau tidaknya Datuk Seri Zambry secara peribadi, syariat Islam secara jelas tidak sesekali membenarkan majlis tersebut untuk diamalkan dalam masyarakat Islam sebagaimana yang ditegaskan sendiri oleh Tan Sri Harussani yang disiarkan di dalam Sinar Harian pada Ahad lepas. Perkara ini amat penting kerana Datuk Seri Zambry,

sebagai seorang Ketua Kerajaan Negeri dan juga seorang EXCO Agama Islam, tidak sepatutnya membenarkan sama sekali amalan tersebut yang jelas boleh merosakkan aqidah umat Islam.
Cumanya, DPPN Pk juga hairan bagaimana aktiviti program tersebut berada di luar pengetahuan Datuk Seri Zambry kerana setiap program-program yang akan dihadiri oleh mana-mana pimpinan kerajaan negeri sudah tentu pegawai-pegawainya mendapatkan maklum balas setiap aturcara yang akan diadakan.

Walaupun Datuk Seri Zambry menafikan penglibatannya pada majlis tersebut, ada gambar yang jelas menunjukkan Datuk Seri Zambry menepung tawar serta mengikat satu daun kepada tiang tersebut dengan kain berwarna merah. Ini juga seolah-olah mencerminkan bahawa majlis khurafat seumpama ini masih subur malah cuba dihidupkan kembali di Negeri Perak ini.

DPPN Pk juga ingin menegaskan, dengan tanpa niat untuk mencari salah mana-mana pihak, bahawa gambar-gambar yang telah diberikan kepada kami jelas menunjukkan perbuatan tersebut adalah amalan khurafat serta syirik yang menjejaskan akidah sebagai seorang yang beragama Islam.

Setelah pihak DPPN Pk menerima satu lagi bahan bukti berbentuk rakaman video, DPPN Pk akan menyerahkan dalam masa terdekat ini kepada Tan Sri Harussani bagi menilai sendiri penjelasan Datuk Seri Zambry. Perkara ini penting agar kekeliruan yang tercetus akibat majlis tersebut akan mendapat penjelasan yang tegas.

DPPN Pk secara tegas tidak mahu budaya khurafat tersebut bakal mengundang ikutan rakyat yang telah lama meninggalkan upacara tersebut kerana ajaran Islam jelas menolak perkara tersebut selama ini.

DPPN Pk secara insaf menyatakan bahawa tindakan ini sedikit pun tidak bertujuan untuk menjatuhkan kedudukan Datuk Seri Zambry tetapi lebih bermatlamat untuk menyelamatkan akidah umat Islam yang selama ini menjadi keliru kembali kerana perbuatan tersebut dilakukan oleh pemimpin nombor satu negeri yang memegang bidang kuasa agama Islam.

DPPN Pk sedar tindakan ini bakal mendatangkan kemarahan banyak pihak, tetapi apa yang penting adalah kebaikan yang akan diperolehi setelah kesamaran selama ini diperjelaskan dan diperbetulkan.


:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::

0
sumber :-

:: RUANG BICARA PRIA MALAYA ::


Umno TERGAMAM: Bank dunia sahkan negeri Sabah paling miskin di Malaysia!

Posted: 11 Nov 2010 08:27 PM PST



Oleh: Pria Malaya

Baru sahaja kerajaan melalui Jabatan Perangkaan Malaysia mengeluarkan perangkaan negeri Sabah sebagai negeri yang paling ramai penganggur di Malaysia...boleh baca pada tajuk "TERBARU: Statistik kadar pengangguran: Kelantan paling rendah, Sabah paling parah!"

Hari ini Bank Dunia pula melaporkan Sabah adalah negeri paling miskin di Malaysia..

Itu pun masih ada penyokong fanatik Umno yg mendakwa segala tuduhan PAS dan PR tentang Sabah adalah keterlaluan, fitnah, tiada bukti dan sebagainya...dituduhnya kembali Kelantan di bawah PAS adalah negeri yang paling miskin dalam serba serbi..

Nah, tak cukup dengan data rasmi dari kerajaan, hari ni kenyataan rasmi dari bank dunia pula ditampilkan...kalau tak boleh juga terima hakikat, sahlah anda (penyokong Umno) adalah kelompok jumudian Umno yang tertutup mindanya...

Akhir kalam, jika blogger Umno berani jawab kenyataan penulis di atas, silakan..penulis tunggu..wallahua'lam...


World Bank confirms Sabah as M'sia's poorest state

The World Bank (WB) in Washington has confirmed through a new study that Sabah is not only the poorest state in Malaysia but it's likely to stay that way for a considerable length of time given current efforts in poverty eradication.

The bottomline was that Malaysia's economic planning in Sabah so far has not been for inclusive growth.

The study contained in the World Bank's 2010 Malaysia Economic Monitor (MEM), the third in its series, was handed over last night to the state government by WB representative Emmanuel Jimenez, also Human Development Sector Director (East Asia and Pacific Region).

"Although efforts by the Government have somewhat brought down the poverty rate, it's still not enough," said Jimenez. "The MEM shows that Sabahans continue to struggle to make ends meet. This is more evident in the outskirts of the towns."

*Baca seterusnya di portal Malaysiakini, klik di SINI...

p/s: Di bawah dilampirkan beberapa foto terbaru keadaan dan suasana di Sabah, negeri jajahan Umno sejak sekian lama..gambar ini dirakam ketika berlangsungnya PRK Batu Sapi baru2 ini..fikir2kan...


















Lagi fitnah Umno berjaya dipatahkan: Hanya 1 rumah Melayu dirobohkan - LGE

Posted: 11 Nov 2010 07:54 PM PST



Oleh: Pria Malaya

Satu persatu fitnah Umno berjaya dijawab dan dipatah balik..terfikir juga penulis mahu menghimpunkan semua fitnah2 penyokong Umno terhadap PP ini dlm satu entry khas, dan serahkan kepada umum untuk menilai...insyaAllah jika ada kelapangan...

Apa yang jelas, Umno dan perkauman tidak dapat dipisahkan...itulah makanan dan sajian mereka sejak sekia lama, perkauman, perkauman, perkauman...kerana itu tidak pelik, Tun Mahathir sendiri mengakui Umno adalah sebuah parti perkauman (rasis)..

Ternyata Umno Pulau Pinang sebagai pembangkang negeri hanya tahu membangkang membuta tuli..cuba tunjukkan mana usaha, program kerajaan negeri PP yg mendapat pujian dari Umno PP, tiada, semuanya tidak betul pada pandangannya...dulu bukan main kata orang, kini diri sendiri tak sedar diri!..fikir2kan...


Hab pendidikan: Hanya 1 rumah Melayu diroboh

Hanya 10 peratus atau 1 daripada 10 rumah yang terlibat dalam rancangan pembinaan hab pendidikan Pulau Pinang di Pondok Upeh, Balik Pulau adalah milik orang Melayu, kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Lim berkata, berdasarkan statistik ini jelas membuktikan Umno sengaja memainkan isu perkauman untuk menghasut orang Melayu membenci kerajaan Pakatan Rakyat yang tidak pernah meminggirkan mana-mana kaum di negeri ini.

"Fitnah dan tohmahan Umno ini terus dilakukan walaupun rancangan murni kerajaan negeri Pulau Pinang itu melahirkan lebih ramai cendiakawan tempatan dan mengelakkan lebih banyak warga tempatan berbakat keluar bekerja di luar negara.



"90 peratus atau 9 buah rumah lagi adalah milik orang bukan Melayu sejak sekian lama dan semua penduduk yang terdiri daripada 10 rumah akan menerima pampasan mengikut nilai pasaran semasa sekitar RM160 juta," katanya pada Persidangan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, hari ini.

Rancangan kerajaan negeri Pulau Pinang untuk membina hab pendidikan di Pondok Upeh itu menjadi isu panas sehingga mencetuskan demonstrasi di hadapan bangunan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang baru-baru ini kerana didakwa kononnya sebahagian strategi DAP untuk mengusir orang Melayu di kawasan berkenaan.

Mengulas lanjut, Lim berkata, isu yang cuba dimainkan oleh Umno mengenai hab pendidikan itu membuktikan secara jelas bahawa kerajaan BN kini ketandusan idea dan bankrap isu untuk menyerang kerajaan Pakatan Rakyat.

Pada 2 November lalu, sekumpulan kira-kira 100 orang mengadakan tunjuk perasaan di hadapan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang membantah isu pengambilan tanah di Balik Pulau untuk pembinaan sebuah universiti swasta.

Perang mulut kemudian tercetus apabila kedua-dua pihak - Pakatan Rakyat dan BN saling menuduh orang yang memanjat pintu pagar sewaktu protes Selasa lalu di luar bangunan DUN Pulau Pinang adalah ahli PAS dan bukannya Umno.

Mengenai keputusan beliau untuk tidak menduduki kediaman rasmi Ketua Menteri, Sri Teratai walaupun telah hampir tiga tahun menduduki kerusi Ketua Menteri, Lim berkata bangunan tersebut masih dalam tempoh pengawasan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Pejabat Setiausaha Kerajaan.

"Apa yang lebih penting, kos yang perlu dibelanjakan untuk pembaikan dan pengubah suaian seharusnya digunakan untuk kepentingan rakyat dan saya rasa bukannya masa sekarang untuk menghabiskan duit rakyat dan saya memilih pun jimat wang dalam hal ini," katanya.

Artikel berkaitan:
- PANAS: Pemimpin Umno Pulau Pinang akhirnya akui Umno punca tanah Melayu PP terhakis!

PANAS: Pemimpin Umno Pulau Pinang akhirnya akui Umno punca tanah Melayu PP terhakis!

Posted: 11 Nov 2010 07:42 AM PST



Oleh: Pria Malaya

Dengan kuasa Allah, akhirnya terpacul juga dari mulut pemimpin Umno sendiri bahawa Ummo adalah PUNCA tanah Melayu di Pulau Pinang telah terhakis tergadai!..

Sungguh aib, terhina lagi memalukan tatkala media ampu kerajaan saban hari menuding jari ke arah DAP dan Pakatan Rakyat...

Sesungguhnya, rakyat telah sedia maklum bagaimana keadaan Melayu ketika Umno dan BN bermaharajalela di Pulau Pinang sebelum ini...bagaimana nasib Melayu dan Islam di Pulau Pinang semasa Umno/BN berkuasa...ternyata, keadaan Melayu ketika itu amat sedih dan memalukan..

Kerana itu kita tidak pelik pemimpin Umno kerap kali menolak dan tidak berani berdebat isu Melayu Pulau Pinang dengan pemimpin2 Pakatan hatta dengan pemimpin DAP, kerana mereka tahu, Umno adalah punca Melayu hina dan 'kecundang' di bumi sendiri..

Akhir kalam, bagi sesiapa yg belum melihat mahligai2 pemimpin Umno Pulau Pinang..apa kata korang lihat kat SINI...kepada blogger fanatik Umno, sila jawab artikel penulis ini..penulis tunggu kalian...wallahua'lam...


Adun BN akui Umno punca tanah Melayu terhakis

JELUTONG, 11 Nov: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pulau Betong, Farid Saad (gambar) mengakui kelalaian dan sikap tidak amanah kepimpinan Umno semasa berkuasa menjadi punca tanah orang Melayu makin berkurangan di Pulau Pinang.

Justeru itu, beliau sebagai generasi muda dalam Umno mahu membaikinya sekaligus memastikan lain-lain tanah yang masih dimiliki orang Melayu tidak diambil untuk pembangunan yang tidak terancang.


(Sekadar gambar hiasan..)

"Sebagai generasi muda dalam Umno, saya rasa ia perlu diperbetulkan apakah kesilapan lalu supaya tidak terus menjadi persoalan siapakah pengkhianat sebenarnya," ujarnya pada Debat Perdana Pengkisahan Tanah Melayu di Pulau Pinang: Apakah Jalan Penyelesaian di Kompleks Masyarakat Penyayang Pulau Pinang, di sini malam tadi.

Justeru, beliau mahu melupakan kisah lama yang ditinggalkan oleh generasi lama Umno yang nyata gagal menyelamatkan kedudukan tanah tersebut.

Dengan niat ikhlas, beliau mengajak semua parti politik Melayu dan badan bukan kerajaan (NGO) Melayu agar duduk semeja berbincang bagaimana cara terbaik menyelamatkannya.

"Soal parti terpulang pada rakyat. Saya tidak menghalang orang Melayu mahu memilih perjuangan mana yang mereka hendak kerana yang penting ialah ia jaga tanah masyarakat Melayu," kata beliau.

Program anjuran Yayasan Bina Ilmu itu membariskan Presiden Teras Pengupayaan Melayu (Teras), Azmi Abdul Hamid, Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusof Rawa dan Presiden Persatuan Melayu Pulau Pinang (Pemenang), Datuk Seri Yusoff Latif sebagai ahli panel. - Harakdaily

BONGKAR: Pegawai kanan Najib ada harta RM200 juta?

Posted: 11 Nov 2010 06:36 AM PST



Chegubard dakwa pegawai JPM ada RM200 juta

Seorang pegawai kanan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak didakwa memiliki harta dan mengumpul kekayaan bernilai RM200 juta.

Perkara ini didedahkan di laman blog Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR, Badrul Hisham Shaharin.

Dalam tulisan di laman blognya, Badrul Hisham atau juga dikenali sebagai Chegubard berkata maklumat dari seorang yang mendakwa 'orang dalam' di Jabatan Perdana Menteri memberikannya dokumen dan fakta mengenai penyelewengan yang memungkinkan pegawai kanan di Pejabat Perdana Menteri itu mengumpulkan kekayaan secara luar biasa.

"(Beliau) mempunyai pengaruh besar di Pejabat Perdana Menteri. Tanyalah kepada sesiapa yang pernah berurusan dengan Pejabat Perdana Menteri mesti mengetahui gelagat dan peranan wanita ini," dakwanya.


(Lagi dokumen bukti pendedahan ini boleh dilihat di blog Chegubard..Klik...)

Menurut Badrul Hisham, pegawai kanan itu dalam diam mengumpul harta bernilai RM200 juta dalam masa tidak sampai tiga tahun menguasai pejabat PM.

Beliau juga dituduh sebagai individu yang memuktamadkan siapa yang mendapat projek melalui runding terus di Kementerian Kewangan.

"(Beliau) membuat keputusan untuk menguasai dan menukar syarikat yang mendapat kontrak kerajaan samada untuk Ketua Umno bahagian, kerabat diraja mahupun kroni-kroni beliau sendiri," katanya.
Badrul Hisham juga membekalkan beberapa dokumen bagi menyokong dakwaannya itu.

Sementara itu, ahli parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayob (bawah, kiri) meminta isu tersebut disiasat secara serius dan konsisten dalam perbahasan baru-baru ini yang menyentuh Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan SPRM.

"Isu-isu yang melibatkan kes rasuah dan disiasat secara serius dan konsisten tanpa karenah birokrasi.

"Penaiktarafan daripada Badan Pencegah Rasuah (BPR) kepada SPRM maka kita harapkan ia lebih efisyen," katanya di lobi parlimen, pagi ini.

Katanya, isu rasuah merupakan isu melangkaui sempadan garisan politik dan merupakan isu rakyat dan nasional dan sewajarnya diberikan keutamaan.

"Apa-apa tindakan yang akan diambil tidak perlu dilingkari oleh elemen politik semata-mata," kata Salahuddin. - MKini

[Kemaskini] Samad Majid: Wartawan RTM yang tak reti bahasa..(video inside)

Posted: 11 Nov 2010 05:40 AM PST



"Jawapan dari YAB Dato Seri Ustaz Azizan Abdul Razak, MB Kedah yang 'Paling Layak' kepada wartawan media seperti RTM & TV3 yang disiarkan Buletin Utama, TV3 semalam.

Hangpa (Media) nak putaq belit & nak perbodoh rakyat Kedah. La ni Baru Hangpa kenai sapa dia Ustaz Azizan!!! "Lain kali nak bekerja, bekerja cara orang Islam!!!"




TERBARU: Mari kita lihat antara contoh rakaman berita RTM dibawah...siapa 'wartawan lokasi' semasa berita ini dilaporkan??..siapa lagi kalau bukan wartawan tak reti bahasa ini, Samad Majid...apa yg cuba ditonjolkan oleh Samad Majid ini dalam laporannya?..semuanya bernada negatif..



Ternyata beliau adalah 'barua' Umno dalam usaha memburuk2kan kerajaan negeri..Tidak cukup dengan itu, semalam beliau telah 'memprovoke' MB Kedah dengan pelbagai soalan walaupun Ust Azizan awal2 lagi sudah memberi amaran lisan supaya tidak dibangkitkan isu banjir dlm press conference semalam..

Media di arah buat liputan pemimpin Umno

Di bawah pula, adalah bukti media talibarut Umno (TV3) bertungkus lumus mempromosi tuannya di setiap penjuru kampung yang dilanda banjir...kerana itu tidak pelik, dalam siaran berita TV3 hanya menyiarkan wakil rakyat Umno/BN kononnya bersusah payah membantu rakyat..

Sementara berita MB Kedah, pemimpin PR yg membantu mangsa banjir tidak pula dihebahkan, bahkan cuba disembunyikan dari pengetahuan rakyat, seolah2 pemimpin PR tidak sensitif dengan nasib rakyat..sungguh zalim lagi hina perbuatan pencacai Umno ini...




Akhir kalam....semoga Allah melimpahkan balasannya yg setimpal ke atas mereka, supaya menjadi pedoman dan pengajaran kepada orang lain...wallahua'lam...

Berita Berkaitan (Harakahdaily):
- Kedah belanja RM2 juta bantu mangsa banjir
- Banjir: Kedah bantu sampai pakaian dalam

Artikel berkaitan:
- Banjir: Gambar bukti media dan Umno sepakat memperbodohkan rakyat
- Menteri setuju Azizan Razak: Akui projek landasan keretapi berkembar punca banjir
- Banjir: Dr Asri selar pemimpin Umno/BN - "Jangan salahkan kerajaan Kedah, kerajaan Perlis pun sama"

"Najib keras kepala..mirip bayi besar.." - Rosmah

Posted: 11 Nov 2010 05:26 AM PST



Najib Razak Disebut "Mirip Bayi Besar"

REPUBLIKA.CO.ID, KUALA LUMPUR - Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak, yang baru sembuh dari cacar air, adalah pasien sulit dan keras kepala, kata istrinya Rosmah Mansor. "Dia seperti bayi besar," kata dia sambil tersenyum.

Najib yang keluar dari rumah sakit beberapa hari yang lalu. "Let me tell you, jauh lebih mudah untuk memelihara anak kecil daripada merawat bayi besar," kata Rosmah pada wartawan pada Selasa.

Dia bilang, dia ,harus selalu mengingatkan Najib tidak makan kacang tanah karena akan memperburuk cacar airnya. "Namun ketika aku pulang, aku menemukan dia makan kacang. Dia keras kepala,"kata Datin Rosmah.

Pantas dia menyebut Najib bayi besar!

Sumber: republika.co.id


kerangeleber

0
sumber :-

dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Untung siapa ada simpanan Dinar Emas Kelantan yang banyak

Posted: 10 Nov 2010 09:40 PM PST

Kerajaan PAS Kelantan dibawah pentadbiran TG Nik Aziz memang telah membuat satu langkah yang tepat lagi bijak bila telah memperkenalkan Dinar Emas Kelantan biarpun mendapat respon negatif dari pihak-pihak lain yang gagal memikirkan apa benda baru yang boleh diperkenalkan demi untuk kemajuan dan kebaikan ummah.

Gurkah-gurkah politik di'port' yang pernah buat kerja tak baik satu ketika dulu dengan membawa masuk emas dan permata dari Laos dan Cambodia secara haram kesini dan menjualnya kepada mamak-mamak kedai emas di sekitar Pitt Street(walaupun bukan beratus-ratus kilogram tetapi memadai utuk buat sedikit keuntungan) telah memberitahu yang harga emas dipasaran akan pasti mencecah sehingga USD 2,000 satu ounce dari sekarang dan sehingga dalam masa satu tahun akan datang.

Dari segi jangka panjang pula, harga emas akan terus meningkat berikutan dengan lemahnya dollar amerika dan disebabkan permintaan yang tinggi untuk komoditi tersebut dan berikutan dengan tindakan kerajaan negeri India yang sedang menambahkan jumlah simpanan emasnya sehingga USD 4-5 trillion.


dollah yankee -
Yang ada cuma Pisang Emas...

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Bapa isu sosej babi akui bukan Islam lagi...Zul Noirdin nak manyalak lagi ke..??

Posted: 11 Nov 2010 08:49 PM PST

Jawatan no 2 PKR: Mustaffa protes tapi terus tanding

Posted: 11 Nov 2010 08:47 PM PST

Pemilihan PKR: Tanggang, Luncai atau Pak Kaduk...

Posted: 11 Nov 2010 08:45 PM PST

Zaid pun Melayu

Posted: 11 Nov 2010 04:08 PM PST

Sekali air bah berkali-kali MB Kedah difitnah..Bah melanda PKR pula entah???

Posted: 11 Nov 2010 03:56 PM PST

Kay Kim: DAP suka buat rakyat marah

Posted: 11 Nov 2010 03:54 PM PST

Surat sokongan: Seorang lagi ahli MPK dipecat

Posted: 11 Nov 2010 03:52 PM PST

CHEGU BARD PECAH PERUT DENGAN SMS INI !!

Posted: 11 Nov 2010 03:50 PM PST

Standing up on principle

Posted: 11 Nov 2010 03:44 PM PST

FATWA YANG DI TUNGGU TUNGGU

Posted: 11 Nov 2010 03:38 PM PST

Isu pemilihan: Utusan sayap muda PKR jumpa Wan Azizah petang ini

Posted: 11 Nov 2010 03:37 PM PST

Kemelut PKR: Shamsul cabar Zaid berdebat

Posted: 11 Nov 2010 03:32 PM PST

Zaid mahu tubuh 'Keadilan Baru'

Posted: 11 Nov 2010 03:28 PM PST

Budaya ‘patronising’ didalam UMNO kini sudah merebak ke dalam PKR

Posted: 11 Nov 2010 03:27 PM PST

Penawaran lebih dari penghunian: Pembinaan menara 100 tingkat tidak praktikal

Posted: 11 Nov 2010 07:33 AM PST

Ketirisan Punca Ekonomi Negara Ketinggalan Berbanding Singapura

Posted: 11 Nov 2010 07:29 AM PST

Politik Wang Galas, Batu Sapi BERSIH Gesa Ambil Tindakan

Posted: 11 Nov 2010 07:28 AM PST

TPM, Shahrizat didesak mohon maaf kepada pegawai Kerajaan Kedah !

Posted: 11 Nov 2010 07:27 AM PST

MP BN: Peniaga Melayu mahu jaminan

Posted: 11 Nov 2010 07:25 AM PST

Tiada lagi rumah ibadat berdekatan kawasan perumahan

Posted: 11 Nov 2010 07:24 AM PST

ITU DIA MUNCUL SUDAH AHLI UMNO DLM PKR...

Posted: 11 Nov 2010 07:09 AM PST

Zaid Ibrahim Semakin Keseorangan

Posted: 11 Nov 2010 07:08 AM PST

PKR yang hebat

Posted: 11 Nov 2010 07:07 AM PST

Kena Tang Anak Buah, Terus Kata Tak Syirik

Posted: 11 Nov 2010 07:01 AM PST

Pegawai forensik sebak ceritakan kedudukan mayat Aminulrasyid

Posted: 11 Nov 2010 06:59 AM PST


Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


Gila ke mamat ni...bukan ke dia dah kena pecat dari PKR??

Posted: 11 Nov 2010 06:26 PM PST

Zul tries goading Anwar into showdown with Zaid
November 11, 2010

Zulkifli accused Anwar of merely paying lip service to democracy. — file pic
KUALA LUMPUR, Nov 11 (Bernama) -- Independent Member of Parliament for Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Nordin today challenged Parti Keadilan Rakyat (PKR) advisor Datuk Seri Anwar Ibrahim to contest for a top party post against Datuk Zaid Ibrahim.

Zulkifli said Anwar should take up the challenge if he really believed in the principles of democracy which he often harped about, and to leave it to the party members of decide.

"He (Anwar) talked about democracy, but he is not contesting (for a post) and he wants to be a leader. The time I had known him... I found him to be egoistic and could not be criticised.

"I challenge Anwar to contest against Zaid, one against one, if he's a real man... we see who'll win. But the list of party members must be cleaned up first to avoid any form of irregularities," he told reporters at the Parliament lobby here.

Zulkifli said the opposition leader did not practise democracy as he led the party without having to go through any party election.

On Zaid's proposal to set up a new Keadilan party, Zulkifli said he need not do that as PKR would manipulate the matter besides accusing him of being an Umno tool.

On Monday, Zaid withdrew from contesting the PKR deputy presidency, citing cheating and abuse of power in the party elections as the reasons. — Bernama

Posted: 11 Nov 2010 01:15 AM PST


WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Anwar: Pembangkang meletakkan calon muka baru dan muda pada PRU-13

Posted: 11 Nov 2010 07:09 AM PST

YA..... YANG MANA DATO-DATO KUTIP AMBIK MASUK PKR..LEPAS TU BILA ADA MASALAH YANG ITU LAH JUGA..YANG BAWAH-BAWAH NI TAK ADA STANDARD LA....SESUAI JADI BARISAN DEPAN BILA DEMONTRASI ,DAN JUGA PILIHANRAYA.

November 11, 2010

SINGAPURA, 11 Nov – Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang beribu pejabat di Malaysia bercadang meletakkan muka baru dan muda sebagai calonnya pada pilihan raya umum ke-13 negara itu akan datang.

Pemimpin umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata ini adalah strategi terbaik parti itu yang akan dilakukan untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang yang dipercayai diadakan tidak lama lagi.

Pilihan raya umum ke-13 Malaysia mestilah diadakan pada 2013 atau sebelum 2013.

Berucap pada ceramah yang dianjurkan oleh Persatuan Koresponden Asing Singapura (FCA) di sini hari ini, beliau berkata calon PKR mungkin berumur dalam lingkungan 20-an atau 30-an kerana mereka akan menjadi tarikan kepada pengundi.

Anwar berkata ini adalah selaras dengan jolokan parti itu sebagai parti "Reformasi", dan juga pengalaman sebelum ini menunjukkan calon muka lama PKR berkemungkinan tewas pada pilihan raya.

Semasa sesi soal jawab dengan kira-kira 50 hadirin yang terdiri daripada wartawan asing yang berpangkalan di Singapura, diplomat dan bukan pertubuhan kerajaan (NGO), Anwar berkata PKR akan mula bekerja keras untuk memenangi pilihan raya umum akan datang dengan menjelajah ke seluruh negara menemui orang ramai mulai bulan depan.

Sambil menyatakan beliau optimistik dengan pilihan raya umum akan datang, Anwar berkata beliau gembira jika pilihan raya itu diadakan tidak lama lagi, berikutan kemenangan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas, Kelantan dan kerusi Parlimen Batu Sapi, Sabah pada 4 Nov lepas.

Beliau yang juga ketua pembangkang berkata campuran pembangkang, terdiri daripada PKR, PAS dan DAP, akan bermesyuarat selepas Hari Raya Haji untuk mengkaji semula keseluruhan program dan strateginya dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Mengenai dakwaan bekas calon timbalan presiden PKR, Datuk Zaid Ibrahim berkaitan penipuan dalam pemilihan parti, Anwar berkata beliau tidak terbabit dengan pemilihan itu dan menggesa Zaid mengemukakan aduan kepada Jawatankuasa Pemilihan parti.

Anwar juga membidas beberapa media Malaysia seperti TV3 dan Utusan serta pemimpin Umno yang menimbulkan ketakutan di kalangan orang Melayu bahawa negara ini akan diperintah oleh bukan Melayu jika pembangkang mengambil alih kerajaan. – Bernama

HANYA SATU RUMAH MELAYU...UMNO BUAT KARUT...TAPI DAH TERLAMBAT UNTUK KEMPEN PILIHANRAYA LEPAS.

Posted: 11 Nov 2010 06:43 AM PST

Hab pendidikan: Hanya 1 rumah Melayu diroboh
Nov 11, 10 6:58pm
Kongsi 16
Hanya 10 peratus atau 1 daripada 10 rumah yang terlibat dalam rancangan pembinaan hab pendidikan Pulau Pinang di Pondok Upeh, Balik Pulau adalah milik orang Melayu, kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Lim berkata, berdasarkan statistik ini jelas membuktikan Umno sengaja memainkan isu perkauman untuk menghasut orang Melayu membenci kerajaan Pakatan Rakyat yang tidak pernah meminggirkan mana-mana kaum di negeri ini.

"Fitnah dan tohmahan Umno ini terus dilakukan walaupun rancangan murni kerajaan negeri Pulau Pinang itu melahirkan lebih ramai cendiakawan tempatan dan mengelakkan lebih banyak warga tempatan berbakat keluar bekerja di luar negara.

"90 peratus atau 9 buah rumah lagi adalah milik orang bukan Melayu sejak sekian lama dan semua penduduk yang terdiri daripada 10 rumah akan menerima pampasan mengikut nilai pasaran semasa sekitar RM160 juta," katanya pada Persidangan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, hari ini.

Rancangan kerajaan negeri Pulau Pinang untuk membina hab pendidikan di Pondok Upeh itu menjadi isu panas sehingga mencetuskan demonstrasi di hadapan bangunan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang baru-baru ini kerana didakwa kononnya sebahagian strategi DAP untuk mengusir orang Melayu di kawasan berkenaan.

Mengulas lanjut, Lim berkata, isu yang cuba dimainkan oleh Umno mengenai hab pendidikan itu membuktikan secara jelas bahawa kerajaan BN kini ketandusan idea dan bankrap isu untuk menyerang kerajaan Pakatan Rakyat.

Pada 2 November lalu, sekumpulan kira-kira 100 orang mengadakan tunjuk perasaan di hadapan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang membantah isu pengambilan tanah di Balik Pulau untuk pembinaan sebuah universiti swasta.

Perang mulut kemudian tercetus apabila kedua-dua pihak - Pakatan Rakyat dan BN saling menuduh orang yang memanjat pintu pagar sewaktu protes Selasa lalu di luar bangunan DUN Pulau Pinang adalah ahli PAS dan bukannya Umno.

Mengenai keputusan beliau untuk tidak menduduki kediaman rasmi Ketua Menteri, Sri Teratai walaupun telah hampir tiga tahun menduduki kerusi Ketua Menteri, Lim berkata bangunan tersebut masih dalam tempoh pengawasan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Pejabat Setiausaha Kerajaan.

"Apa yang lebih penting, kos yang perlu dibelanjakan untuk pembaikan dan pengubah suaian seharusnya digunakan untuk kepentingan rakyat dan saya rasa bukannya masa sekarang untuk menghabiskan duit rakyat dan saya memilih pun jimat wang dalam hal ini," katanya.

Pemilihan yang Mengarut dan Memalukan - Amin Iskandar

Posted: 11 Nov 2010 02:22 AM PST

Pemilihan yang Mengarut dan Memalukan - Amin Iskandar

Posted: Thu, 11 Nov 2010 07:55:00 +0000
KUALA LUMPUR, 11 Nov — Parti Keadilan Rakyat (PKR) tiada pilihan lain kecuali memanggil pemilihan baru bagi mengembalikan kredibilitinya sebagai sebuah parti masa depan, kata pemimpin Institut Kebangsaan Integriti Pilihan Raya (NIEI).

NIEI berpendapat PKR perlu bersikap terbuka dalam mempertimbangkan perkara tersebut, walaupun pedas untuk diterima, memandangkan rakyat khususnya mereka yang pernah mengundi komponen Pakatan Rakyat itu mengharapkan satu pemilihan yang benar-benar sifar masalah dan kepincangan.

Ketika ditemui, Pengerusi NIEI Amin Iskandar berkata, PKR pernah bercakap akan memperkenalkan sistem demokrasi yang lebih baik berbanding Barisan Nasional (BN) jika memerintah negara pada satu masa nanti.


Malangnya kata beliau, PKR kelihatan sudah tidak mampu dan telah gagal mengadakan pemilihan parti tanpa kecacatan dan kelemahan ketara yang didakwa wujud.

"Nampak mengarut... sungguh memalukan, saya cakap terus terang, saya tiada kepentingan dan saya tidak memihak sesiapa, ini yang berlaku dalam PKR sekarang.

"PKR kata hendak memperkenalkan sistem demokrasi yang lebih baik (berbanding amalan BN), tetapi mereka sendiri sudah tidak mampu untuk menunjukkan teladan baik kepada negara dan rakyat," kata beliau ketika ditemui malam tadi.

Kata Amin, sudah semakin jelas yang proses pemilihan secara langsung parti semakin dipertikaikan oleh banyak pihak sama ada mereka dalam dan luar parti.

"Sekarang isunya bukan berapa ramai yang mempertikaikan pemilihan PKR, tetapi sudah ada pihak yang mempersoalkan perjalanan pemilihan raya... sama ada 10 orang, 100 orang, nama parti sudah tercalar," kata aktivis pilihan raya ini.

Misalnya kata Amin, pemilihan semasa boleh ditangguhkan untuk tempoh enam bulan akan datang jika perlu dan parti harus membentuk sebuah jawatankuasa segar dan badan pemantau bagi tujuan tersebut.

"Jawatankuasa pemilihan dan badan pemantau sewajarnya pihak yang berbeza, jangan jawatankuasa pemilihan yang memantau perjalanan pemilihan... kerja mereka mengendalikan pemilihan sahaja," katanya lagi.

Kata Amin, beliau tidak merasakan keputusan penagguhan jika diambil akan berhadapan dengan isu teknikal di bawah undang-undang pertubuhan kononnya Pendaftar Pertubuhan (RoS) akan mengharamkan parti jika tempoh enam bulan, yang berakhir bulan ini, terlajak.

"Saya yakin jika PKR memaklumkan kepada RoS, mereka akan layan, saya tidak fikir isu undang-undang akan menjadi satu masalah dan halangan besar untuk diadakan pemilihan baru," kata beliau.

Dalam pertemuan berasingan, Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Shamsul Iskandar Mohd Akin memberitahu The Malaysian Insider parti sudah tiada ruang untuk menangguhkan pemilihan memandangkan tempoh enam bulan yang diberikan oleh RoS berakhir bulan ini.

"Parti sepatutnya mengadakan pemilihan Mei tetapi ditangguhkan dengan dibenarkan oleh RoS. Jadi, kita menangguhkan, ia melanggar undang-undang dan parti boleh berhadapan dengan kemungkinan tindakan RoS... jadi ini perkara yang perlu diambil kira," katanya.

Beliau yang bertanding mempertahanakn kerusinya memberitahu, sama ada harus ditangguhkan dan diadakan semula, perkara itu perlu diputuskan oleh jawatankuasa pemilihan parti yang diberikan mandat, bukannya Majlis Pimpinan Pusat dan Biro Politik.

Bagaimanapun katanya, "saya mencadangkan semua pihak berlapang dada, gunakan satu formula permuafakatan, yang sangat mustahak daripada pemilihan semula."

"Formula permuafakatan itu lebih penting di mana dalam sistem pemilihan, calon-calon yang bertanding tahu kekuatan mereka dari semasa ke semasa, dan jika mereka merasakan tidak boleh menang, memberikan sokongan kepada calon lain, demi kekuatan parti dan PKR menjadi harapan rakyat," kata Shamsul Iskandar.

"Calon-calon yang bertanding perlu mengambil sikap terbuka, berjiwa besar, jangan hanya kerana marahkan nyamuk kita mahu membakar kelambu," katanya lagi.

Mengenai tenaga kerja untuk mengendalikan pilihan raya, kata Amin, "saya pasti rakan-rakan Pakatan Rakyat seperti DAP dan PAS akan membantu."

"Mereka kata PAS dan DAP kawan mereka, sudah tentu mereka akan menyediakan tenaga kerja sukarelawan," katanya beliau yang turut merasakan bahawa kesan masalah semasa PKR turut memberi tempias ke atas PAS dan DAP.

"Jika soal kewangan menjadi masalah, saya pasti rakan-rakan komponen Pakatan akan membantu," kata beliau sambil menambah, pucuk kepimpinan parti termasuk Penasihatnya Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail perlu melihat manfaat jangka panjang.

"PKR bukan lagi parti untuk ahli PKR tetapi parti rakyat, yang diharapkan rakyat. Saya yakin PKR mengambil langkah ini, ia akan menaikkan imej parti," katanya lagi.

Amin, berpengalaman memantau pilihan raya di negara asing berkata, PKR mempunyai niat yang baik tetapi tidak bersedia dengan mekanisme mantap untuk menghadapi pemilihan langsung ini.

"Nampa niat baik, tetapi (mereka) tidak menyediakan mekanisme, gagal menyediakan kumpulan pemantau yang benar-benar bebas," kata beliau.

"Saya sudah melihat banyak pilihan raya, dan ini satu pemilihan parti yang sungguh memalukan," kata Amin.

Amin mengesyorkan sekiranya PKR tidak bersedia untuk mengadakan pemilihan semula di seluruh negara, ia sekurang-kurangnya perlu diadakan di Sabah dan beberapa cabang yang menjadi pertikaian.

"Apabila ada calon-calon jawatan tertinggi mempersoalkan sistem pemilihan, bermakna pemilihan itu sudah tercemar... bermakna ia wajar diadakan semula," kata beliau.

PKR yang berusia 11 tahun buat julung kali mengadakan pemilihan langsung yang memberikan setiap ahli peluang untuk memilih kepimpinan pusat.

Setakat 87 cabang telah mengadakan pengundian sepanjang lima hari pertama bermula 29 Oktober lalu.

Malam tadi, calon ketua sayap pemuda PKR Badrul Hisham Shaharin mengadakan pertemuan dan meluluskan enam resolusi - antaranya dipercayai mendesak parti menangguhkan dan mengadakan semula pemilihan sebagai langkah keluar daripada isu semasa yang beliau sifatkan sebagai "krisis".

The Malaysian Insider difahamkan resolusi itu antara lain menggariskan siri tindakan untuk diambil setiap hari sekiranya permintaan menangguhkan pemilihan dan memperbaiki segala kelemahan dalam proses tidak diatasi.

Keputusan itu diambil ketika tinggal satu hari lagi sebelum hari keenam pengudian pemilihan pusat PKR - di bawah sistem pemilihan secara langsung - dilangsungkan.

"Kami memutuskan enam resolusi, ia akan disampaikan kepada pucuk kepimpinan parti... presiden dan kesemua anggota MPP dalam tempoh 24 jam," kata Badrul Hisham pada sidang media tengah malam tadi.

Calon ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) itu memutuskan pendekatan itu di sebalik keputusan Datuk Zaid Ibrahim menarik diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden.

Langkah itu disusuli seorang lagi calon jawatan itu, Mustaffa Kamil Ayub menyerahkan memorandum kepada parti kelmarin meminta pemilihan parti harus ditangguhkan sementara segala masalah dan isu yang ditimbulkan diselesaikan.

Bagaimanapun Setiausaha Agung Saifuddin Nasution Ismail menafikan pemilihan parti dicemari manipulasi dan penyelewengan sebagaimana didakwa oleh sesetengah pihak termasuk Zaid.

Sokongan penuh saya kepada Anwar - Mustaffa Kamil

Posted: 11 Nov 2010 02:12 AM PST

Sokongan penuh saya kepada Anwar - Mustaffa Kamil
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 11 Nov: Naib Presiden PKR, Mustaffa Kamil Ayub menegaskan sokongan penuh beliau kepada Datuk Seri Anwar dan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail tidak pernah berubah.

Sehubungan itu, beliau membantah dan menafikan laporan akhbar Berita Harian semalam yang menyiarkan caption tertulis "Mustaffa Kamil (kiri) dan Zaid menunjukkan memorandum mendesak Anwar dan Mohamed Azmin supaya berundur pada sidang media di kediaman Zaid di Kuala Lumpur, semalam".

"Saya membantah sekeras-kerasnya laporan yang salah di dalam caption gambar tersebut kerana memorandum yang ditunjukkan di dalam gambar tersebut bukan sama sekali untuk mendesak Dato' Seri Anwar dan Sdr Azmin berundur," kata Mustaffa Kamil calon timbalan presiden PKR dalam kenyataan medianya hari ini.

Menurutnya, memorandum itu adalah untuk meminta pembatalan dan penjalanan semula Pemilihan Kepimpinan KEADILAN 2010 dan kandungannya diketahui oleh Dato' Seri Anwar dan Dato' Seri Dr Wan Azizah.

"Sidang media memaklumkan penyerahan memorandum mengenai JPP dihadiri oleh Datuk Zaid Ibrahim dan setelah selesai, saya meninggalkan sidang, yang kemudian diteruskan oleh Datuk Zaid Ibrahim tanpa kehadiran saya," katanya.

Bagi Mustaffa, sokongan penuh beliau kepada Anwar tidak boleh dipertikaikan oleh mana-mana pihak dan sedia diakui oleh kebanyakan ahli-ahli parti berdasarkan rekod beliau yang sentiasa konsisten mempertahankan Dato' Seri Anwar Ibrahim sepanjang 12 tahun beliau terlibat dalam perjuangan reformasi.

"Saya percaya bahawa PKR, Pakatan Rakyat dan rakyat Malaysia seluruhnya amat memerlukan kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai tokoh pembaharuan yang mampu membawa perubahan besar kepada negara," katanya.

Menurutnya, memorandum yang dihantar dua hari yang lalu adalah berdasarkan rintihan suara akar umbi yang terbabit dengan proses pemilihan parti 2010 dan memfokuskan kepada masalah dan kepincangan di sekitar perjalanan Pemilihan Kepimpinan 2010 yang dikendalikan oleh Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP).

"Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Dr Wan Azizah telah menyambut baik dan akan mempertimbangkan kandungan memorandum tersebut berdasarkan jaminan yang saya terima dalam pertemuan saya dengan kedua-dua pemimpin tersebut pada hari yang sama," katanya.

Sehubungan itu, beliau memberi amaran agar jangan ada pihak yang mengambil kesempatan untuk menyelewengkan fakta dan menabur fitnah dengan tujuan menjatuhkan kredibiliti Anwar, beliau sendiri dan pemimpin-pemimpin parti yang lain.

"Saya dengan ini menuntut supaya Berita Harian memohon maaf secara terbuka dan membuat pembetulan atas laporan tersebut dalam tempoh 24 jam. Sekiranya pihak berkenaan gagal berbuat demikian, saya terpaksa mempertimbangkan untuk mengambil tindakan undang-undang bagi menegakkan kebenaran," katanya.

AKHIRNYA ZAID DIUNDURKAN DAN UNDIAN DITERUSKAN TANPA BELIAU.

Posted: 11 Nov 2010 02:05 AM PST

AKHIRNYA ZAID DIUNDURKAN DAN UNDIAN DITERUSKAN TANPA BELIAU.




Biro politik PKR telah menerima keputusan bekas pengerusi Wilayah Persekutuan, Datuk Zaid Ibrahim untuk menarik diri daripada persaingan jawatan timbalan presiden.

Ini bermakna nama beliau akan dikeluarkan dari kertas undian yang akan digunakan dalam proses pengundian hujung minggu ini dan minggu depan.

Perkara itu disahkan oleh ketua jawatankuasa pemilihan pusat PKR, Dr
Molly Cheah.

"Saya percaya keputusan telah dibuat (oleh biro politik). Tapi bagaimanapun, jika seseorang menarik diri, kita terpaksa menerimanya.

"Oleh itu, kami tidak akan mencetak lagi kertas undian yang mengandungi namanya," katanya.
Isnin lalu, Zaid mengumumkan menarik diri daripada persaingan jawatan timbalan presiden melalui blognya.

Bagaimanapun, kesahihan pengumumannya itu menjadi tandatanya apabila setiausaha agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail berkata Zaid belum menyerahkan surat rasmi mengenainya kepada ibupejabat parti.

Zaid bagaimanapun berkata tidak perlu baginya menghantar surat rasmi mengenai perkara itu kerana niatnya sudah jelas.

Sementara itu, Molly menolak gesaan supaya pemilihan parti digantung ekoran dakwaan berlakunya penyelewengan dan penipuan.

Pemilihan PKR: Fauzi sedia jadi orang tengah, harap tiada pihak persoal pendiriannya

Posted: 10 Nov 2010 11:28 PM PST

Pemilihan PKR: Fauzi sedia jadi orang tengah, harap tiada pihak persoal pendiriannya

November 11, 2010
KUALA LUMPUR, 11 Nov — Pengerusi PKR Pahang Datuk Fauzi Abdul Rahman menyatakan kesediaan menjadi "orang tengah" bagi mencari penyelesaian ekoran kontroversi kesahihan pemilihan parti tetapi berharap tiada mana-mana pihak mempertikaikan pendirian beliau dalam isu itu.

Bekas timbalan menteri ini berkata beliau sanggup membantu sesiapa sahaja demi memperkuatkan parti itu termasuk bekerjasama dengan calon ketua sayap pemuda PKR Badrul Hisham Shaharin.

Malah menurut Fauzi, beliau sedia bekerjasama dengan Badrul Hisham sambil menegaskan akan bersikap adil kepada parti.

"Pada dasarnya, apa-apa yang baik untuk parti saya sedia beri kerjasama.

"Ini tidak bermaksud saya sokong Dollah ataupun Kassim, bagi saya kalau jadi orang tengah tidak apa-apa kerana yang penting adalah untuk selamatkan parti.

"Sebab itu saya sanggup bekerjasama supaya parti tiada masalah," katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini.

Awal pagi ini The Malaysian Insider melaporkan, Badrul Hisham dalam pertemuan yang dinamakan sebagai "Himpunan Anak Muda Selamatkan Keadilan" melantik Fauzi sebagai "orang tengah" untuk membawa resolusi tersebut kepada pucuk kepimpinan.

Pertemuan yang disertai sekitar 200 ahli AMK, penyokong Badrul Hisham, malam tadi meluluskan enam resolusi - antaranya dipercayai mendesak parti menangguhkan dan mengadakan semula pemilihan sebagai langkah keluar daripada isu semasa yang beliau sifatkan sebagai "krisis".

The Malaysian Insider difahamkan resolusi itu antara lain menggariskan siri tindakan untuk diambil setiap hari sekiranya permintaan menangguhkan pemilihan dan memperbaiki segala kelemahan dalam proses tidak diatasi.

Keputusan itu diambil ketika tinggal satu hari lagi sebelum hari keenam pengudian pemilihan pusat PKR — di bawah sistem pemilihan secara langsung — dilangsungkan.

"Datuk Fauzi sebagai pemimpin yang disegani dalam parti dan tidak terlibat dalam pemilihan, dilantik sebagai perutusan kami untuk membawa resolusi ini ke perhatian kepimpinan parti, dan mencari penyelesaian demi kelangsungan parti dan memenuhi harapan rakyat," kata Badrul Hisham yang juga Ketua PKR Rembau.

Tambah Fauzi, beliau sudah dimaklumkan mengenai perkara itu dan akan membuat keputusan apabila menerima resolusi tersebut.

"Saya sudah tahu mengenai perkara itu dan mereka minta saya untuk sampaikan rintihan mereka kepada pucuk pimpinan parti.

"Saya terima tapi kena tengok dulu resolusi itu. Saya belum lagi terima resolusi itu, saya difahamkan akan terima hari ini," katanya.

Fauzi dimaklumkan secara rasmi keputusan pagi ini.

Justeru, Fauzi berharap tiada pihak yang akan mempertikaikan pendiriannya dalam PKR apabila menerima pelawaan Badrul Hisham.

"Pendirian saya sekarang adalah untuk sokong PKR, untuk kuatkan PKR dan saya sokong mana-mana pihak yang boleh memperkuatkan parti.

"Apa yang perlu dilakukan sekarang adalah kuatkan parti, itu sahaja," tegasnya.

Jawatan ketua AMK disaingi penyandang Shamsul Iskandar Mohd Akin dan Badrul Hisham.

Saingan jawatan ketua Angkatan Muda Keadilan masih didahului Shamsul Iskandar dengan 1,455 undi manakala Badrul Hisham mengekori rapat dengan 1,428 undi.

PKR mahu bukti timbang memo calon timbalan presiden batal pemilihan

Posted: 10 Nov 2010 11:27 PM PST

SETELAH MEMBIARKAN PARTI LAWAN MEMBELASAH AKHIRNYA JPP SETUJU UNTUK MELAKUKAN PENYIASATAN



November 11, 2010

KUALA LUMPUR, 11 Nov — Biro Politik PKR yang mengadakan mesyuarat khas malam tadi untuk membincangkan memorandum kata dua calon timbalan presiden berhubung pemilihan pusat tidak membuat keputusan muktamad atas alasan memerlukan bukti kukuh dan keterangan susulan.

The Malaysian Insider difahamkan mesyuarat itu yang dipengerusikan oleh Presiden parti Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, berlangsung kira-kira dua jam, memutuskan untuk mendapatkan lebih banyak maklumat daripada pengadu.

Memorandum itu diserahkan oleh Naib Presiden Mustaffa Kamil Ayub — salah seorang calon timbalan presiden — kepada presiden dan pengerusi jawatankuasa pemilihan pusat Dr Molly Cheah petang kelmarin.

Memorandum itu menggesa parti mengambil tindakan segera dalam 48 jam — tempoh yang akan berakhir petang ini.

Ia menggesa agar proses pemilihan dibatalkan dan digantikan dengan pengundian baru walaupun 87 cabang sudah selesai mengadakan pengundian sepanjang lima hari pertama, sehingga Ahad lalu.

Sehari sebelum itu seorang lagi calon timbalan presiden Datuk Zaid Ibrahim memutuskan untuk menarik diri daripada bertanding atas alasan wujud banyak kepincangan dan kecacatan dalam proses pemilihan.

Malah Zaid juga melepaskan semua jawatan dalam parti dan menggesa Datuk Seri Anwar Ibrahim dan seorang lagi calon timbalan presiden Azmin Ali keluar parti.

Biro Politik mengadakan mesyuarat mingguan malam tadi tetapi calon-calon yang bertanding pada pemilihan kali ini termasuk Mustaffa sendiri tidak hadir.

Ia hanya dihadiri oleh mereka yang tidak bertanding manakala Dr Wan Azizah sudah menang tanpa cabaran.

Mustaffa dijangka menemui presiden dan pengerusi jawatankuasa pemilihan pusat petang ini.

"Saya sedang berusaha untuk menemui mereka. Saya akan mengumumkan pendirian susulan saya selepas pertemuan dengan mereka, mungkin petang ini atau pagi esok," kata beliau ketika dihubungi hari ini.

Seorang anggota Biro Politik memberitahu The Malaysian Insider bahawa memorandum yang dikemukakan kelmarin tidak mengandungi bukti yang spesifik untuk memperkukuhkan dakwaan.

"Memorandum beliau tidak menyediakan sebarang bukti. Ia satu memorandum umum," kata anggota berkenaan yang enggan dikenali.

Dr Cheah, kata sumber, membentangkan laporan beliau kepada angggota-anggota biro itu.

"Dr Molly Cheah akan melihat soal memandangkan kami memerlukan lebih banyak bukti.

"Kami tidak boleh bertindak hanya berdasarkan pada memorandum," kata sumber itu.

Sebagai contoh kata sumber itu, berhubung dakwaan politik wang memorandum itu tidak menyenaraikan bahagian-bahagian yang terlibat.

Oleh itu kata beliau, mesyuarat semalam tidak membincangkan keperluan mengadakan pemilihan baru.

"Melainkan Mustaffa datang dengan bukti dan jawatankuasa pemilihan pusat mungkin akan mempertimbangkan," katanya lagi.

Dr Cheah juga mengesahkan akan bertemu dengan Mustaffa hari ini tetapi enggan mengulas lanjut.

"Saya tidak akan mengatakan apa-apa sehingga selepas saya menemui beliau," kata Dr Cheah.

MENYUSUL LAGI


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT