Selasa, 21 Disember 2010

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


KAKITANGAN AWAM MINTA BONUS, BOS PULA YANG DAPAT

Posted: 21 Dec 2010 06:00 PM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

SELAMA dua tahun lepas, termasuk tahun ini CUEPACS merayu-rayu dengan Kerajaan untuk mendapatkan bonus bagi kakitangan awam, namun rayuan tinggal rayuan. Kerajaan sentiasa menggunakan alasan keadaan ekonomi dan kewangan negara tidak mengizinkan untuk memberi bonus kepada kakitangan awam.

Yang peliknya, setiap kali ada pilihanraya Kerajaan mewar-warkan bahawa ekonomi negara kukuh sekali. Tetapi bila kakitangan awam meminta bonus, secara tiba-tiba pula kewangan tidak kukuh. Di dalam keadaan tidak kukuh itu, bangunan 100 tingkat mahu dibina. Sampai bila kakitangan awam mahu dipersendakan?

Di dalam berita TV semalam, sekali lagi kakitangan awam dipermainkan. CUEPACS merayu lagi untuk mendapatkan bonus memandangkan sesi persekolahan akan bermula dan tentunya banyak perbelanjaan akan ditanggung oleh kakitangan awam yang mempunyai anak-anak yang bersekolah. Tambahan pula, baru-baru ini diumumkan kenaikan harga minyak, gas, gula dan terbaru diberitakan kenaikan harga susu pula. Di dalam keadaan sedemikian, Kerajaan seharusnya bersimpati dengan kakitangan awam bukan hanya sekadar memberikan `wang ihsan' sebanyak RM 500. Kakitangan awam bukan peminta sedekah untuk menerima `wang ihsan' seperti itu.

Rayuan CUEPACS tidak mendatangkan kesan kepada Kerajaan, sebaliknya mulut CUEPACS mahu ditutup dengan pengumuman bahawa CUEPACS akan diberi peruntukkan sebanyak RM3 Juta untuk ubahsuai pejabat CUEPACS bagi keselesaan Presidennya dan pegawai-pegawai atau stafnya. RM2 Juta untuk ubah suai manakala RM1 Juta utk pengurusan. Ini diumumkan oleh Najib sendiri di depan Presiden CUEPACS dan semua ahli gabungannya. Kelihatan tersenyum lebar Presiden CUEPACS ketika pengumuman dibuat dan bertepuk sakan semua yang hadir.

Adakah itu perjuangan CUEPACS selama ini? Apa kakitangan awam dapat hasil daripada pengumuman Najib semalam? Adakah Presiden CUEPACS akan menjadi bisu selepas mendapat pejabat baru yang canggih dan selesa itu nanti? Amat malang sekali jika Presiden CUEPACS begitu mudah digula-gulakan oleh Najib.

Bukan kita menentang peruntukan kewangan untuk ubahsuai pejabat CUEPACS, tetapi CUEPACS harus melihat dan fokus kepada perjuangan mereka sebenar. Jangan kerana sudah mendapat keselesaan untuk diri sendiri, maka kehendak dan tuntutan kakitangan awam di luar sana dikhianati. CUEPACS harus berani dan tidak menjual maruah semurah itu./wfauzdin.blogspot.com

1 MALAYSIA CIPTAAN NAJIB ? MENGAPA NAJIB TAKUT UNTUK BERDEBAT?

Posted: 21 Dec 2010 04:00 PM PST

Penafian konsep 1Malaysia tidak ciplak idea 1Israel tidak bermakna apa-apa selagi Perdana Menteri Najib Abdul Razak terus mengelak dari mencabar kesahihan dokumen perjanjian Apco-Israel dan Apco-Malaysia di arena awam.

Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid berkata keengganan Najib satu-lawan-satu dengan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim di Dewan Rakyat hanya membuktikan bahawa ada kebenaran di sebalik dakwaan Pakatan Rakyat.

Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini berkata beliau terluka dengan dakwaan yang mengatakan konsep 1Malaysia diciplak dari konsep One Israel.

Beliau mendakwa 1Malaysia dan slogan Rakyat Didahulukan adalah ciptaannya sendiri.

Najib bagaimanapun tidak menjelaskan kesamaan kempen antara dua konsep itu. Klinik 1Malaysia diperkenalkan sepertimana One Israel membawa mesej akses kesihatan menyeluruh, manakala slogan Rakyat Didahulukan secara kebetulannya sama dengan tema "People First" yang menjadi slogan One Israel.

"Dokumen yang dibawa Anwar menunjukkan bahawa Apco yang sama, orang yang sama yang mewujudkan 1Israel itu ialah orang yang berada dalam pentadbiran Apco itu sendiri, dan dibayar RM70 juta oleh Kerajaan Malaysia," kata Abdullah Sani.

Dua individu, Paul Stadlen, yang mengepalai Apco Kuala Lumpur memeterai perjanjian bersama Kerajaan Malaysia melalui syarikat berjenama tempatan, Mind Teams Sdn Bhd.

Antara pengarahnya adalah Margery Kraus yang mempunyai keterlibatan langsung dengan akaun Apco di Israel.

Perjanjian ini dimeterai Setiausaha Akhbar kepada Najib, Tengku Shariffudin Tengku Ahmad pada 14 Ogos 2009, sebelum konsep 1Malaysia diperkenalkan.

"Penafian RM70 juta, dokumen-dokumen penting, perjanjian dengan syarikat yang didominasi oleh Yahudi-Israel harus dibuktikan. kalau setakat menafikan, itu sekadar retorik," katanya.

Anwar mendakwa salah satu rakan niaga Apco adalah syarikat Asero Worldwide, yang dipimpin oleh Penasihat Apco, Major Jeneral Bersara Doron Bergerbest-Eilon.

Eilon adalah pegawai kanan Shin Bet, yang bertanggungjawab dalam pembunuhan pemimpin Hamas antaranya Nizar Rayan dan Said Siyam.

Nizar dibunuh di Gaza bersama-sama isteri dan 11 anaknya di rumah mereka dalam satu serangan jet pejuang Israel.

(TVSnews)

DEDAH KEKAYAAN KM SARAWAK, LAMAN WEB DIGODAM

Posted: 21 Dec 2010 10:29 AM PST

Lamanweb Sarawak Report 'digodam'

Dis 21, 10

Lamanweb Sarawak Report, yang sering menerbitkan dokumen-dokumen yang didakwanya bukti kekayaan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Taib Mahmud, nampaknya telah digodam.

Menurut satu kenyataan akhbar, yang dikeluarkan melalui seorang ahli politik pembangkang yang tidak mahu namanya disebut, lamanweb itu kini "offline" untuk sementara.

Menurutnya, ini ekoran beberapa ancaman bunuh yang dihantar melalui emel mereka.

Lamanweb ini mendakwa mereka menjadi mangsa serangan 'edaran penolakan perkhidmatan (DDOS), yang mengarahkan laluan besar ke lamanweb tersebut supaya tidak dapat diakses.

Kenyataan itu berkata, tindakan mematikan lamanweb itu dengan menggunakan berjuta-juta hits adalah proses yang sangat mahal, bahkan lebih mahal daripada mendapat khidmat peguam terbaik.

"Jadi ini mengecilkan senarai suspek dalam kes ini terhadap mereka yang sangat kaya dan mempunyai kepentingan langsung untuk menutup (lawanweb) kami, tetapi tidak suka dihadapkan di mahkamah terbuka," katanya.

NONEKenyataan itu juga melampirkan sebuah foto "eksklusif" isteri baru Taib, yang dilaporkan berketurunan Lebanon, yang identitinya masih lagi misteri.

Berasaskan kepada barang kemas yang dipakai pengantin tersebut di majlis perkahwinannya, Report Sarawak mendakwa permata itu "tak ternilai harganya pada saiz berkenaan".

Perkahwinan itu dikatakan berlangsung pada hari Ahad di kediaman mewah peribadi Taib di Demak Laut, Kuching.

Majlis itu dilaporkan dihadiri 200 tetamu eksklusif, yang terdiri daripada tokoh politik Sarawak.

Isteri pertama Taib, Laila, yang berketurunan Polish-Australia, meninggal dunia pada April 2009 kerana kanser./Malaysiakini

SIAPA KATA SEMUA PEGUAM ITU CERDIK? CONTOHNYA ZUL KULIM

Posted: 21 Dec 2010 12:59 AM PST

Justify FullOleh: WFAUZDIN NS

SEORANG peguam seharusnya memiliki kebijaksanaan atau pemikiran yang tajam apabila mahu mengulas sesuatu perkara. Tetapi ini tidak berlaku kepada YB Zul Kulim yang sinonim digelar `firaun besar' walaupun beliau dikatakan seorang peguam. Maka, tidak hairanlah mengapa Zul Kulim tidak mencapai tahap seperti Karpal Singh atau anak beranaknya, kecuali nama YB Zul Kulim ini agak popular sebagai `pembawa fail' peguambela sewaktu kes liwat I DS Anwar dahulu.

Media pencacai hari ini melaporkan kenyataan Zul Kulim yang menuduh DAP mengikuti strategi PAP di Singapura. Beliau menyebut bahawa PAP suatu ketika memperdaya umat Melayu Islam sehingga PAP dapat berkuasa di Singapura sehingga kini. Melayu di Singapura kini tertindas dakwanya sebagai mengulas kenyataan Awang Selamat Utusan Meloya yang juga menyebut perkara yang sama.

Siapa yang mahu ditipu oleh Zul Kulim dan Awang Selamat? Ya, mereka mahu menipu semua pembaca akhbar penacai itu yang boleh dikatakan sering diperbodohkan. Memang wajar akhbar berkenaan menanggung kerugian yang amat tinggi kerana sikap akhbar ini yang mahu melihat pembacanya menjadi bodoh dan tolol. Hanya mereka yang mempunyai ketajaman berfikir, luas minda dan tidak berfikiran sempit sahaja yang boleh membaca akhbar ini tanpa dapat diperdayakan.

Sejarah boleh dilihat kerana sejarah tidak boleh menipu. Sejarah mendedahkan siapakah sebenarnya yang `melelong' Singapura sehingga dapat kepada Lee Kuan Yew. Adakah sejarah boleh menipu dengan mendakwa hilangnya Singapura adalah kerja parti Pembangkang ketika itu? Tangan siapa yang menyerahkan Singapura masa itu? Sama juga dengan P.Pinang yang terus diterajui oleh Gerakan turun temurun sehingga kini dikuasai oleh PR. Begitulah juga yang melepaskan Pulau Batu Putih dengan mudah kepada Singapura. Tangan parti Pembangkagkah? Apabila semua sudah terlepas, baru mereka sedar betapa bodohnya mereka.

Teramat jauh beza DAP dengan PAP seperti yang mereka dakwa itu. Sebagai contoh di Perak, selepas PRU Ke 12, DAP lebih banyak kerusi jika dibandingkan dengan parti PKR dan PAS. Tetapi, DAP akur dengan Perlembagaan dan mereka tidak keberatan untuk memberi laluan kepada PAS sebagai peneraju Kerajaan Negeri. Dakwaan kununnya MB Nizar ketika itu adalah boneka kepada DAP sehingga kini gagal mereka buktikan. Di P.Pinang, DAP berjaya menunjukkan prestasi lebih baik jika dibandingkan dengan pemerintahan di bawah Gerakan yang turun temurun sebelum itu. Lim Guan Eng berjaya menarik minat kaum Melayu dan Islam dan inilah yang menjadi punca Umno semakin tertekan di P.Pinang.

Sepatutnya Zul Kulim memberikan fakta atau hujah untuk menunjukkan di bawah pemerintahan PR khususnya di bawah DAP di P.Pinang, di mana nasib orang Melayu dan Islam yang tertindas dan teraniaya? Jika Zul Kulim cerdik, beliau tidak boleh menuduh sembrono begitu sahaja seperti percakapan orang tua nyanyuk di kedai kopi. Jika ditanya kepada budak-budak sekolah menengah yang belajar sejarah, apatah lagi Pengkaji Sejarah, sudah pasti hujah Zul Kulim dan Awang Selamat ini akan ditertawakan.

Zul Kulim tidak menyentuh MCA dalam hal ini kerana MCA adalah teman Umno. Bukan Zul Kulim tidak tahu mana lebih baik moral Presiden MCA dengan pemimpin DAP seperti Lim Kit Siang, Lim Guan Eng atau Karpal Singh. Umno boleh terima Chua Soi Lek yang pernah menjadi `hero' diranjang itu, dan Zul Kulim pun mungkin boleh terima pemimpin seperti itu. Sasaran Zul Kulim adalah DAP kerana DAP menyokong PAS dan PKR. Itu sahaja. Sebab itu, Zul Kulim akan mencipta hayalannya sendiri seolah-olah beliau mempunyai kuasa membaca niat semua pemimpin DAP. DAP tidak perlu memperdaya orang-orang Melayu dan Islam untuk berkuasa kerana DAP telah pun berkuasa di P.Pinang. Sekarang, kita boleh lihat adakah dengan kuasa yang DAP miliki itu orang-orang Melayu dan Islam di negeri berkenaan tertindas?

Hakikatnya Zul Kulim ingin kita lupakan bahawa kerusi yang beliau duduki sekarang adalah kerusi yang tidak diredhai oleh majoriti rakyat di Kulim Bandar Bharu. Beliau sedar beliau dipilih adalah kerana ketika itu beliau adalah calon dari PKR. Sebenarnya beliau terpaksa menahan malu selagi berada di kerusi tersebut, tetapi apakan daya beliau perlu makan dan menyara anak bininya. Kita lihat selepas PRU Ke 13 nanti, ke mana Zul Kulim akan dicampakkan oleh rakyat di Kulim Bandar Bharu./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan: