Selasa, 7 Disember 2010

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


BANGLO KHIR TOYO DI JALAN MATI MEMBAWA `MALANG'?

Posted: 07 Dec 2010 10:00 PM PST

Banglo di hujung jalan mati bawa nasib malang

Oleh JUNHAIRI ALYASA, HISHAM IDRIS dan KUMARA SABAPATHY
berita@kosmo.com.my

INILAH rumah bekas Menteri Besar Selangor, Mohamad Khir yang terletak di hujung jalan mati di Seksyen 7, Shah Alam.

SHAH ALAM – Apakah ada kaitan sesebuah rumah dengan nasib seseorang?

Dalam kes kedudukan rumah banglo milik bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo yang lokasinya terletak di hujung jalan mati, sekurang-kurangnya ada pakar Feng Shui percaya ia boleh menyebabkan nasib malang sehingga dua generasi.

Menurut seorang pakar Feng Shui, Joe Choo, terdapat masalah aliran medan tenaga magnetik di kawasan jalan mati menyebabkan pemilik sesebuah rumah mengalami pemikiran bercelaru dan gagal membuat keputusan yang baik.

"Kedudukan rumah di hujung jalan mati menyebabkan tiada aliran tenaga. Ia ibarat sebuah kenderaan yang hanya boleh membuat pusingan U.

"Ia membawa makna orang yang tinggal di rumah tersebut berada dalam keadaan tidak tentu arah," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

GANTUNG DI PARLIMEN, MASA UNTUK ANWAR GEMPUR FELDA PULA

Posted: 07 Dec 2010 08:49 PM PST

Hafiz Baqi

KAJANG, 7 Dis: Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim akan memulakan kempen peneroka saman Felda dalam satu himpunan bertemu peneroka di Bera, Pahang pada 17 Disember ini.

Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman berkata, pihaknya menganjurkan program tersebut yang turut disertai Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man sebagai pesiapan kepada para peneroka yang bakal mengambil tindakan itu (saman Felda) sekiranya tuntutan mereka tidak diberi perhatian.

Dijangka lebih 1,000 yang sudah bersedia untuk menyaman Felda akan hadir dalam majlis tersebut.

"Peneroka akan diberi penerangan mengapa perlunya tindakan saman ini supaya semuanya mengambil tindakan sama," ujar beliau Majlis Makan Malam Rakyat Marhaen di Stadium Kajang, malam tadi.

Kata Mazlan, Pahang merupakan negeri teramai peneroka yang menyatakan bersedia betindak demikian iaitu sekitar 4,000 orang.

Sebelum ini Harakahdaily melaporkan kenyataan Mazlan yang yakin sekurang-kurangnya 5,000 peneroka akan ke mahkamah untuk menyaman Felda atas dakwaan melakukan penipuan.

"Sebahagian besarnya daripada Pahang kerana negeri itu paling banyak Felda di Semenanjung," katanya Mazlan dalam majlis tersebut di hadapan lebih 2,000 orang yang hadir.

Saman besar-besaran peneroka ke atas Felda bergantung kepada dua tuntutan kepada kerajaaan yang diberi tempoh untuk diselesaikan sehingga akhir Disember ini iaitu pembayaran wang tanam semula sebanyak RM17 ribu kepada peneroka yang masih belum menerima pembayaran tersebut dan pengredan perahan buah kelapa sawit dinaikkan kepada 23 peratus daripada sekitar 18 hingga19 peratus ketika ini.

Kedua-dua tuntutan itu dikemukan berdasarkan keputusan mahkamah masing-masing melibatkan peneroka Felda Sungai Koyan, Pahang dan Felda Sungai Kemahang, Kelantan.

Dalam kes peneroka Felda Sungai Koyan, Mahkamah Tinggi Kuantan memutuskan kerajaan perlu bayar RM1,700 seekar kepada peneroka untuk tanam semula manakala kes peneroka Sungai Kemahang terbukti berlaku manipulasi penggredan perahan buah sawit yang merugikan peneroka.

Sementara itu, alumni kakitangan Felda yang ditubuhkan beberapa bulan lalu untuk memantapkan perjuangan menuntut hak para peneroka telah dilancarkan secara rasmi oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (gambar atas).

Badan itu akan berganding dengan Anak, sebuah pertubuhan yang agresif menuntut hak-hak peneroka daripada Felda serta beberapa pertubuhan lagi yang bakal ditubuhkan untuk membentuk jaringan badan bukan kerajaan khusus menangani isu-isu berkaitan tanah rakyat serta tanah-tanah rancangan seperti Felda, Felcra dan Risda.

Pengerusi Anak, Mazlan Aliman berkata, kumpulan yang terdiri daripada bekas pegawai-pegawai Felda ini akan sama-sama turun bertemu rakyat untuk menerangkan penyelewengan-penyelewengan yang berlaku dalam Felda.

Selain itu kata Mazlan, kumpulan tersebut berperanan sebagai penasihat disamping memberi input-input berguna kepada Anak bagi memastikan tindakan-tindakan yang diambil memberi kesan semaksimumnya.

"Mereka sangat arif tentang penyelewengan dan penipuan Felda ke atas peneroka, malah ada antara mereka yang terlibat waktu bertugas dahulu kerana terpaksa (di arahkan) dan kini mereka mahu menebus kembali," katanya.

Turut bersama dalam majlis yang bermula dengan makan malam di Stadium Kajang itu termasuklah para peneroka dan rakyat tertindas daripada Sabah dan Sarawak.

Dalam majlis itu Pengerusi Alumni Bekas Pegawai Felda, Khamis Saat telah menyerahkan 50 borang penyertaan rakan-rakannya yang terdiri daripada bekas pegawai-pegawai Felda kepada Abdul Hadi.

"Dalam masa beberapa bulan lagi mereka mensasarkan 200 hingga 300 pegawai - pegawai Felda yang telah bersara menyertai gabungan ini," ujar Mazlan./Harakahdaily

REKOD PERTAMA KPN, JOM KITA CATATKAN

Posted: 07 Dec 2010 08:00 PM PST

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 7 Dis: Tindakan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang telah menahan seramai 52 orang penunjuk perasaan 5 Disember lepas dan memukul penunjuk perasaan yang lain sewaktu perhimpunan aman Bantah Harga Air Naik membuktikan tahap sebenar ketelusan dan kebertanggungjawaban PDRM dalam melaksanakan tugas.

Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin berkata, insiden buruk itu juga jelas telah mencalarkan integriti PDRM dan kredibiliti ketua barunya, Tan Sri Ismail Omar.

Menurutnya, rekod buruk pertama Ketua Polis baru itumembuktikan bahawa PDRM masih berterusan mengamalkan sikap double standard dalam melaksanakan tugas dan menguatkan lagi dakwaan bahawa kesemua institusi kerajaan kini, termasuk PDRM dan FRU telah diperkudakan demi kepentingan politik BN Umno.

Malah, ujarnya penafian dan sikap angkuh kerajaan Pusat untuk bekerjasama dengan Kerajaan Negeri Selangor demi kepentingan rakyat, menunjukkan seolah-olah kerajaan Pusat turut bersubahat dalam 'rompakan besar-besaran hak rakyat' oleh Syabas.

Sikap tidak adil PDRM, tambahnya apabila penyokong dan warga Selangor yang ingin menuntut keadilan telah ditahan dan disekat secara ganas dengan menggunakan water cannon dan gas pemedih mata, sebaliknya GAPS (Gabungan Anti Penyelewangan Selangor) yang lebih jelas berunsur perkauman dan mencetuskan provokasi dibenarkan berhimpun dan melakukan huru-hara.

"Profesionalisme PDRM juga layak dipersoalkan kerana telah bersikap biadap dengan tidak menghormati Masjid Negara sebagai sebuah premis rumah ibadah apabila berterusan gas pemedih mata dilepaskan di perkarangan masjid sehinggakan menjejaskan orang awam yang sedang bersolat," ujarnya dalam satu kenyataan.

Baginya, perlakuan ganas pihak berkuasa ini benar-benar telah memalukan Malaysia sebagai sebuah negara demokrasi membangun, sekaligus amat bertentangan dengan hasrat bersama untuk memartabatkan Malaysia sebagai sebuah negara bertaraf maju dan kerajaan yang mementingkan rakyat./Harakahdaily

Umno, Perkasa Bacul Gagal Pertahan 'Ketuanan Melayu' Dengan Hujah Kukuh

Posted: 07 Dec 2010 05:00 PM PST

Oleh Suara Keadilan

SNI10KUALA LUMPUR 7 Dis - Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Saifuddin Nasution Ismail berkata Umno dan pertubuhan serpihannya Perkasa (Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia) bersikap bacul apabila tidak berani berhujah mengenai konsep 'Ketuanan Melayu' yang diagung-agungkan selama ini.

Sebaliknya kata Saifuddin, kedua-dua organisasi itu memilih untuk mencaci dan melemparkan kata-kata nista terhadap Presiden KEADILAN Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail serta parti tanpa memberi bukti dan hujah yang kukuh selain sekadar menafsir konsep itu sebagai 'Ketuanan Raja-Raja Melayu'.

"Saya menganggap tindakan Umno dan Perkasa mengheret institusi Raja-Raja Melayu dengan mentaklikkan 'Ketuanan Melayu' sebagai 'Ketuanan Sultan' adalah satu tindakan yang bacul di pihak
Umno dan Perkasa. Mereka tidak mampu berdepan dengan persoalan penting membicarakan kaedah terbaik membela orang Melayu terbanyak seperti yang ditimbulkan KEADILAN, lalu mereka cuba menggunakan institusi Raja-Raja Melayu.

"Tindakan seperti inilah sebenarnya yang menghina institusi Raja-Raja Melayu kerana ia tidak menghormati kedudukan Raja-Raja Melayu yang memayungi seluruh rakyat jelata tidak mengira kaum, agama dan pegangan politik.

"Kaedah sedia ada di bawa oleh Umno - iaitu mengabui mata rakyat mengenai hak mereka (melalui Umno) untuk terus berkuasa tidak kira prestasi mereka dan kebajikan rakyat keseluruhannya, terutamanya nasib orang Melayu.

"Konsep 'Ketuanan Melayu' yang dilaungkan secara terbuka dan dibisikkan secara senyap ini oleh BTN dan agensi-agensi lain, menakut-nakutkan orang Melayu bahawa perubahan kerajaan kepada pakatan
politik yang lain akan menyebabkan orang Melayu hilang kuasa.

Apabila orang Melayu hilang kuasa, maka nasib orang Melayu akan terjejas dan akan tertindas," jelas Saifuddin dengan panjang lebar dalam kenyataannya semalam.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Machang menambah Umno dan Perkasa tidak mampu memyembunyikan wajah perkauman sempit mereka sebenar walaupun pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak melalui kempen 1Malaysia telah membelanjakan puluhan juta ringgit wang rakyat untuk membayar perunding antarabangsa bagi memperelokkan imej mereka yang sudah buruk.

Ini kerana sikap rasis dan perkauman yang menebal sudah menjadi amalan biasa dan sebahagian daripada darah daging pemimpin Umno dan Perkasa.

Ini berbeza dengan gagasan yang di bawa oleh r Wan Azizah pada Kongres Tahunan KEADILAN baru-baru ini di mana beliau mengupas bagaimana 'Ketuanan Melayu' dijadikan alasan dan asas oleh segelintir pemimpin elit Melayu untuk memperkayakan kaum kerabat serta kroni mereka.

"Gagasan tersebut, seperti yang disampaikan oleh Presiden parti Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail, menyentuh mengenai mekanisme terbaik untuk membela orang Melayu.

"Persoalan yang dilontarkan oleh Datuk Seri Dr Wan Azizah adalah mudah; iaitu kaedah bagaimana yang boleh menjamin kelangsungan dan darjat orang Melayu yang akan dihormati dan bermaruah, dalam kerangka masyarakat pelbagai kaum yang ada di Malaysia dan arus globalisasi yang deras meninggalkan kita," tegas beliau.

Menyingkap sejarah penghinaan Umno terhadap insititusi Raja-Raja Melayu, Saifuddin berkata rekod parti itu amat tercemar dan diketahui oleh rakyat.

"Rekod mereka mencalarkan kedudukan institusi Raja-Raja Melayu di mata rakyat sudah diketahui umum. Krisis-krisis perlembagaan yang melemahkan institusi Raja-Raja Melayu dalam tahun 1983 dan 1993 dicetuskan oleh Umno.

"Lebih malang, dalam kedua-dua siri krisis perlembagaan yang disusun oleh Umno itu, berlaku serangan-serangan yang bertujuan mengaibkan Raja-Raja Melayu dalam akhbar-akhbar dan media milik mereka.

"Ada beza yang besar di antara cakap-cakap seorang dua rakyat jelata yang dituduh mempersoalkan kedudukan Raja-Raja Melayu, dengan satu gerakan tersusun yang dilaksanakan secara besar-besaran oleh sebuah parti politik yang mengaku mempertahankan 'Ketuanan Melayu'," ujar Saifuddin.

Justeru beliau memberi amaran supaya Umno dan Perkasa tidak lagi cuba memfitnah KEADILAN dan Pakatan Rakyat berhubung isu ini kerana Dasar Bersama Pakatan Rakyat yang diluluskan pada 19 Disember 2009, secara jelas mempertahankan kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputra dan institusi raja berpelembagaan.

"Ini dinyatakan dalam Fasal 1 Perkara a(i) "Pakatan Rakyat akan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana di negara ini serta melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak serta kepentingan sah kaum-kaum lain sejajar dengan Perkara 153"; dan Fasal 1 Perkara a(ii) "Pakatan Rakyat akan mempertahankan peranan dan tanggungjawab institusi raja berpelembagaan".

"Makanya, KEADILAN ingin membawa kembali polemik "Ketuanan Melayu" ini kepada perkara dasar yang diulas oleh Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail iaitu wacana kaedah terbaik untuk melahirkan anak bangsa Melayu yang beriman, boleh berdikari, berprinsip dan berdaya juang supaya mereka kekal bermaruah dalam kerangka masyarakat pelbagai kaum di negara ini dan arus globalisasi mutakhir.

"Apakah kaedah Umno yang memperkecilkan kebolehan anak Melayu, dengan menakut-nakutkan mereka dan menimbulkan rasa curiga terhadap semua yang bukan Melayu, akan berjaya melahirkan anak bangsa Melayu yang bermaruah?

"Apakah "Ketuanan Melayu" yang berpaksikan kepada sistem kroni dan mendokong rasuah dengan menghamburkan kekayaan negara kepada beberapa kroni rapat Umno (tanpa mengira kaum) akan melahirkan golongan peniaga Melayu yang berdaya maju? Apakah budaya rasuah yang berleluasa di dalam Umno akan menjamin kedudukan istimewa orang Melayu tidak akan dijual suatu hari nanti?

"Apakah anak bangsa Melayu yang membesar dengan perasaan curiga akan dapat mengambil pendekatan positif menunggang arus globalisasi untuk menjadi pemimpin antarabangsa?" tanya Saifuddin kepada Umno dan Perkasa.

Beliau seterusnya menjelaskan persoalan yang diangkat oleh KEADILAN adalah persoalan jatidiri dan kaedah terbaik membina jatidiri tersebut.
Ini berbeza dengan kaedah 'Ketuanan Melayu' a la Umno dan Perkasa bukan sahaja terbukti gagal membina jatidiri orang Melayu, malah menyebabkan kebajikan rakyat terbanyak (terutamanya golongan berpendapatan rendah yang majoritinya orang Melayu) terabai.

Menurut beliau lagi sehingga kini, selepas 30 tahun 'Ketuanan Melayu', 75 peratus dari bilangan keluarga yang pendapatan isi rumahnya di bawah RM2,000 adalah orang Melayu.

Golongan Melayu jugalah yang dikategorikan sebagai golongan 40 peratus paling miskin di Malaysia, seperti yang dihuraikan Perdana Menteri dalam Rancangan Malaysia Ke-10.

"Selepas 3 dekad 'Ketuanan Melayu', rakyat terbanyak juga yang dibebankan dengan pemotongan subsidi sedangkan subsidi korporat sebanyak RM19 bilion setahun (dalam bentuk subsidi gas kepada penjana bebas) tidak disentuh.

"Umno dan Perkasa tidak melahirkan sedikit keluhan pun apabila bantuan kepada rakyat termiskin, yang rata-ratanya orang Melayu ditarik setiap enam bulan untuk menampung perbelanjaan boros kerajaan membayar perunding antarabangsa, sedangkan tidak ada satu mekanisme pun diperkenalkan untuk menyalurkan kembali rasionalisasi subsidi kepada golongan termiskin ini.

"Justeru, KEADILAN yakin bahawa polemik 'Ketuanan Melayu' ini adalah benteng terakhir Umno dan PERKASA yang kian rapuh dan ditolak rakyat.

"Demi melahirkan Malaysia yang majmuk, mengamalkan toleransi dan berdaya saing, KEADILAN akan konsisten membawa gagasan Ketuanan Rakyat melalui bangsa yang bermaruah kerana kami yakin gagasan ini tidak dapat dijawab oleh Umno dan Perkasa," kata Saifuddin.

MENGAPA IKTIRAF ORANG YANG DERHAKA KEPADA ALLAH SEBAGAI TOKOH MAAL HIJRAH?

Posted: 07 Dec 2010 08:42 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

APABILA disebut Maal Hijrah, tentulah berkaitan dengan Islam. Tokoh Maal Hijrah semestinya seorang tokoh yang mengamalkan segala aspek suruhan di dalam Islam di samping mempunyai kehebatan dan menyumbangkan jasa-jasa terhadap pembangunan Islam.

Saya tidak mempertikaikan kehebatan dan ketokohan Gabenor Bank Negara, Zetty Aziz di dalam kerjayanya sebagai Gabenor Bank Negara. Namun, memilih beliau sebagai tokoh Maal Hijrah amat tidak sesuai sekali kerana saya tidak nampak di mana hebatnya Zetty Aziz di dalam membangunkan Islam khususnya di bidang yang beliau ceburi sekarang. Paling tidak melayakkan beliau mendapat anugerah tersebut adalah kerana beliau seorang wanita yang masih kekal membuka auratnya.

Bahkan, sewaktu menerima anugerah tersebut juga beliau tetap tidak menutup auratnya dan perbuatan beliau itu dilihat seolah-olah mempersendakan Maal Hijrah itu sendiri. Bagaimana mungkin beliau boleh mendapat anugerah Tokoh Maal Hijrah, sedangkan beliau sendiri gagal untuk berhijrah dari yang melakukan yang haram (membuka aurat) kepada yang diwajibkan oleh Syarak (menutup Aurat). Apakah aspek yang diutamakan untuk memilih Tokoh Maal Hijrah?

Berbeza dengan di Kelantan, Tokoh Maal Hijrah tahun ini dianugerahkan kepada YAB MB Kelantan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat. Amat tepat dan sesuai sekali anugerah ini diberikan kepada Tuan Guru tersebut kerana beliau bukan sahaja sentiasa memandu rakyatnya di dunia bahkan di Akhirat juga. Keperibadian MB Kelantan ini juga sudah cukup untuk melayakkan beliau dipilih sebagai Tokoh Maal Hijrah kerana beliau boleh dijadikan contoh dan teladan kepada kita semua.

Dalam aspek kepimpinan, beliau juga berjaya mentadbir Negeri Kelantan dengan baik tanpa berlakunya penyelewengan atau rasuah di kalangan pegawai-pegawai Kerajaan Negeri serta Exco atau Wakil Rakyat di negeri tersebut. Pengenalan mata wang Dinar adalah salah satu usaha beliau yang dapat meningkatkan Syiar Islam.

Pemilihan Tokoh Maal Hijrah sepatutnya dilakukan dengan niat yang baik dan telus agar imej Islam terus terpelihara. Jika mahu juga memberikan anugerah kepada orang seperti Zetty Aziz ini, berikan anugerah di dalam bentuk lain bukannya anugerah Tokoh Maal Hijrah. Jangan persendakan atau meremehkan Maal Hijrah dengan mengiktiraf manusia yang derhaka kepada Allah./wfauzdin.blogspot.com

PERHIMPUNAN GAPS YANG MEMALUKAN, SATU PENGAJARAN

Posted: 07 Dec 2010 03:00 AM PST

Oleh: WFAUZDIN NS

KEGAGALAN `Kumpulan Baju Hitam' (GAPS) menyaingi perhimpunan yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri selangor (Baju Merah) Ahad lepas sepatutnya menjadi pengajaran kepada mana-mana pihak yang ingin melakukan sesuatu kerja yang bodoh dan menentang arus.

Ahad lepas, perhimpunan peserta di dalam kempen `Selamatkan Air Kita' yang berpusat di Masjid Negara dan berakhir di Istana Negara, walaupun diancam dengan gelagat pihak berkuasa namun ianya berjaya dilangsungkan. Puluhan ribu rakyat yang hadir menuntut agar kerajaan tidak terus bersubahat dengan puak yang `menghisap darah' rakyat, ternyata menenggelamkan perhimpunan yang dianjurkan oleh GAPS.

GAPS berhimpun kununnya ingin mengadu kepada Istana tentang penyelewengan yang berlaku di Selangor. Apakah penyelewengan itu? Tidakkah kesemua yang mereka katakan penyelewengan di Selangor itu telah pun diadu kepada pihak SPRM? Mana dia siasatan dan mana dia pendakwaan? Pihak SPRM tentu lebih tahu benar atau tidak dakwaan mereka atau sekadar omongan kosong setelah tiada lagi isu yang boleh mereka cungkil di Selangor. Yang jelas sekarang, bekas MB Selangor Khir Toyo yang dapat didakwa oleh SPRM. Tanpa GAPS berhimpun sekali pun, kes Khir Toyo telah pun dibawa ke mahkamah.

Akhirnya, Pengerusi GAPS Hamidzun Khairuddin mengakui bahawa memang tiada sokongan dari rakyat untuk berhimpun bersama kumpulan mereka. Beliau cuma berkata objektif utama perhimpunan kumpulan itu di Stadium Merdeka Ahad lalu adalah bagi menyerahkan memorandum tersebut, telah tercapai. Ini bermaksud sekadar menyerahkan memorandum, jika begitu seorang diri pun yang hadir dikira berjayalah juga.

Berbeza dengan perhimpunan yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Selangor yang rata-rata berbaju merah. Mereka bukan mensasarkan memorandum sampai ke Istana Negara, tetapi kempen ini disertai oleh rakyat jelata dari berbagai kaum dan agama sebagai tanda sokongan. Bayangkan jika tiada sekatan atau ancaman dari pihak berkuasa, tentunya seluruh bandaraya KL dipenuhi dengan baju merah. Di dalam keadaan diancam dan diganggu sedemikian rupa pun, puluhan ribu rakyat turun menunjukkan mereka tidak lagi boleh diperbodohkan.

Semoga apa yang dilakukan oleh GAPS menjadi pengajaran bagi mereka. Perhimpunan yang diadakan di Stadium Merdeka oleh GAPS ternyata memalukan mereka sendiri. Walaupun dikatakan ada `raptai' sebelum itu, namun kehadiran peserta perhimpunan tidak menunjukkan perjuangan kosong mereka mendapat sambutan dari rakyat. Mereka hanya berjaya Justify Fullmengumpul beratus orang yang masih lagi gelap hati dan sanggup diperbodohkan./wfauzdin.blogspot.com

BERHIJRAH LAH WAHAI POLIS....

Posted: 07 Dec 2010 01:00 AM PST

Hijrah dan Polis Raja Di Malaysia

Faisal Mustaffa dan Lingswaran Singh
Dec 06, 2010

Hijrah Itu Pengorbanan, Hijrah Itu Perjuangan, Hijrah Itu Persaudaraan, Hijrah Membentuk Perpaduan - Al Ajiba, Lagu Tema Maal Hijrah

Petikan lirik lagu tema Maal Hijrah bukan semata-mata lirik lagu sahaja. Semangat di sebalik lirik tersebut semalam dizahirkan di hadapan Masjid Negara. 5 Disember 2010, barangkali satu lagi tarikh bersejarah yang menandakan kebangkitan semula anak muda dan rakyat jelata menuntut hak mereka. Umpama suatu kisah Maal Hijrah, suatu kisah peperangan di antara rakyat dan penguat kuasa Negara, kami menyaksikan bagaimana pihak polis yang sepatutnya menjaga keselamatan rakyat, mengancam dan menindas mereka tanpa perasaan.

Bagaikan sudah dirasuk semangat jahat, pihak polis mengejar, memukul dan mengherdik rakyat yang telah berhimpun secara aman untuk melahirkan bantahan terhadap usaha-usaha menswastakan air. Kami bagai tidak percaya melihat polis berbaris rapi di perkarangan Masjid Negara tidak berani untuk menapak di perkarangan tanah suci itu. Bagaikan robot tidak berakal mereka berbaris dan menunggu rakyat untuk menapak keluar supaya boleh dibaham dengan baton-baton FRU dan kasut-kasut polis yang berat.

Di dalam Masjid Negara kelihatan rakyat pelbagai agama dan bangsa mengambil perlindungan daripada kekejaman Polis. Sesungguhnya kami telah meyaksikan apa itu pengorbanan, apa itu perjuangan, apa itu persaudaraan, dan perpaduan di dalam rumah suci itu. Penguatkuasa telah menembak air beracun, dan gas pemedih mata untuk memecahkan perpaduan rakyat berbilang agama dan bangsa, namun mereka hanya mampu sehingga ke perkarangan Masjid Negara. Satu pihak dilindungi Kerajaan Persekutuan (termasuk eksekutif, kehakiman dan legislatif) dan satu lagi pihak berlindung di rumah Tuhan.

Laungan kalimah "Allahhu Akhbar!", "Hidup Rakyat!", "Mahasiswa sudah bangkit!" bergema di perkarangan tanah suci itu. Laungan-laugan yang menerima sambutan daripada satu generasi rakyat Malaysia yang sudah menjangkau jauh daripada sifat perkauman, korupsi dan kezaliman. Mereka bersatu demi Negara, demi masa depan anak cucu-cucu mereka. Pada perhatian kami, tidak ada yang lebih patriotik daripada mereka yang berani bertembung dengan apparatus Negara yang zalim lagi kejam. Terasa seperti satu kisah perjuangan untuk kemerdekaan yang berlaku di hadapan mata.

Pada perkiraan kami, Polis telah melakukan sesuatu yang sangat bertentangan dengan kehendak rakyat dan parti pemerintah akan menanggung akibat kesilapan besar pihak Polis ini. Selama ini kami fikir Barisan Nasional masih mampu untuk memperbetulkan kesilapannya, tetapi semalam kami sendiri menyaksikan rakyat yang langsung tidak menyebut Barisan Nasional, kemudiannya menyumpah-serapah parti yang telah lama berkuasa itu setelah diprovokasi keras oleh pihak Polis.

Ada juga yang menangis dan menyumpah pegawai-pegawai Polis Di-Raja Malaysia yang bagai tidak berakal dan mekanikal. Barangkali sumpahan rakyat sudah berkesan? Adakah pihak Polis sudah tidak boleh bezakan baik dan buruk? Apakah kenaikan harga air tidak akan membebankan pihak Polis? Apakah gaji dan jumlah rasuah yang diperas oleh mereka menyebabkan mereka tidak merasa keperitan kenaikan harga air? Mengapa mereka tidak menyertai rakyat dalam perjuangan? Sanggup mereka mengkhianati sumpah mereka untuk menjaga rakyat.

Apakah Polis Di Raja Malaysia mengharapkan orang ramai menghormatinya sedangkan mereka langsung tidak menghormati rakyat? Menembak sesuka hati, memukul sesuka hati, memeras wang sesuka hati, bagaimana rakyat mahu hormat? Polis harus ingat, mereka milik rakyat, mereka berketuanan rakyat, bukan Perdana Menteri, bukan Ketua Polis, tetapi rakyat. Oleh yang sedemikian mereka harus menghormati rakyat, bukan dengan menembak gas pemedih mata, bukan dengan meriam air, bukan dengan memeras rasuah, tetapi dengan memberi perlindungan kepada rakyat, menjaga keselamatan rakyat, dan bersama perjuangan rakyat.

Kami percaya Polis Di Raja Malaysia bukan Polis Singapura, bukan juga Polis Israel, dan juga bukan Polis Myanmar. Mereka harus menyedari bahawa mereka bukan lawan dalam perjuangan ini, mereka juga mangsa kerakusan pihak-pihak yang korup dan tidak segan merampas hak rakyat. Tempat anda dalah bersama rakyat, jangan jadi tali barut mana-mana pihak yang tidak parwah akan masa depan Negara.

Anda juga minum air, anda juga punyai keluarga, anda juga berakal seperti kami, anda juga merasakan sakit kenaikan harga barang, jangan khianati kami, jangan zalimi kami. Kami mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat meyambut maal hijrah kepada semua muslimin dan selamat menghayati maal hijrah kepada rakan-rakan yang lain.

*Faisal Mustaffa dan Lingswaran Singh ialah penulis bebas./MerdekaReview

Tiada ulasan: