Jumaat, 31 Disember 2010

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Melayu pun kena tutup aurat

Posted: 31 Dec 2010 08:31 AM PST

Muhammad Yusri Amin

KOTA BHARU, 31 Dis: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, orang Melayu juga mesti menutup aurat di dalam kawasan surau atau masjid.

Beliau menyatakan demikian ekoran isu yang ditimbulkan media mutakhir ini berhubung senamrobik yang dilakukan masyarakat bukan Melayu di kawasan berkenaan.

"Usahkan di dalam kawasan masjid, di dalam masjid pun tidak apa, termasuklah juga pembelajaran dan persoalan perlantikan ketua negara dan ketua perang serta urusan sakit demam. Semuanya dilaksanakan dalam masjid seperti yang berlaku pada zaman Nabi Muhammad s.a.w.

"Namun dari segi aurat, mestilah dijaga. Usahkan orang Cina, orang Melayu sendiri mesti menutup aurat. Tinggal lagi hendaklah ditegur orang yang tidak menutup aurat dengan sempurna itu," katanya kepada media pada kuliah mingguan di sini, hari ini.


Mengulas komitmen sesetengah masyarakat Cina terhadap rumah ibadah, beliau berkata walau pun kaum Cina, Orang Asli atau warga Afrika yang hitam, namun apabila mereka itu muslim dan muttaqin, maka adalah layak dilantik menjadi imam sembahyang.

"Ini kerana hina atau tidaknya manusia itu bukan terletak kepada tubuhnya tetapi adalah terletak kepada taqwanya.

"Walau pun dia hamba, tetapi apabila dia diangkat menjadi ketua (termasuk imam sembahyang) maka mesti diikuti.

"Oleh demikian, di Kelantan sendiri, saya sudah membina masjid di Rantau Panjang. Saya meminta orang Cina menjadi imam sembahyang dan saya menjadi makmum pada bulan Ramadhan yang lalu," katanya.


HarakahDaily

Perutusan Tahun Baru oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng

Posted: 31 Dec 2010 04:58 AM PST

Komtar, George Twon, Pulau Pinang – 31 Disember 2010

Pulau Pinang mesti mencerap masa depan untuk menjadi Bandaraya Pintar dan Antarabangsa yang membolehkan kita hidup bebas bermaruah dan dihormati

Tahun 2010 berakhir dengan penuh gemilang apabila pasukan bolasepak Malaysia membanggakan kita semua apabila memenangi Piala Suzuki AFF buat kali pertama dalam 21 tahun. Kerajaan Negeri Pulau Pinang menyambut pengumuman Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak dengan mengisytiharkan cuti yang sama kepada semua kakitangan kerajaan negeri sebagai penghormatan kepada kejayaan bersejarah ini.

Semua rakyat Malaysia bangga dengan kejayaan pasukan bolasepak negara kerana kita telah berjaya menewaskan jiran antarabangsa kita. Kita tidak mahu dilihat lagi sebagai jaguh kampung tetapi sebagai wira antarabangsa di rantau ASEAN.

Atas sebab yang sama ini, Pulau Pinang mesti mencerap masa depan. Masa depan Pulau Pinang adalah transformasi diri untuk menjadi sebuah bandaraya pintar dan antarabangsa. Kita boleh berjaya jika kita dapat menanggap bakat insan kita dengan mengumpul kekuatan tenaga mereka, mengasah kemahiran niaga mereka dan mencungkil kepakaran mereka.


Sebagai sebuah negeri tanpa sumber asli, kita perlu membina modal insan kita melalui latihan, latihan semula dan tarikan bakat insan baru. Pulau Pinang tidak ada pilihan lain kecuali menjadi bandaraya pintar yang berpaksikan ekonomi berteknologi tinggi, nilai tambah tinggi dan padat ilmu pengetahuan. Kerajaan PR Pulau Pinang akan menggubal dasar-dasar yang menggalak dan mencetuskan inovasi yang membolehkan kita bersaing menuju ke puncak.

Apa yang semua warga Pulau Pinang mahu adalah supaya anak-anak kita dapat hidup dinegeri yang bersih, hijau, selamat, mengamalkan integiti dan peluang saksama untuk semua. Kerajaan PR Pulau Pinang akan berusaha ke arah melaksanakan semua aspirasi ini dengan memperkuasakan rakyat dengan hak asasi manusia, memperkayakan mereka dengan nilai moral, memperkasakan mereka dengan kemahiran, menyediakan rumah yang mampu dimiliki, mengatasi masalah kemiskinan, memperbaiki jalan-jalan dan pengangkutan awam, meningkatkan jaminan keselamatan dan penggunaan CCTV, membersihkan Pulau Pinang dan melindungi alam sekitar dengan peraturan "Tiada Beg Plastik Percuma".

Kita mahu Pulau Pinang menjadi sebuah negeri di mana kita dan anak-anak kita dapat hidup bebas bermaruah dan dihormati. Dalam mencerap masa depan, kita tidak boleh terperangkap dengan sikap mengabaikan tanggungjawab dan tidak peduli sebagai mana yang berlaku pada masa-masa lalu. Perpaduan kita tidak boleh dipecahkan oleh mereka yang mahu melihat kepelbagaian kita sebagai punca masalah, dan bukannya sumber kekuatan kita. Kita tidak boleh dipesongkan oleh mereka yang mendendangkan mesej dendam, marah dan benci sebagai jalan keluar kepada masalah; sebaliknya kita perlu berkerjasama secara harmoni.

George Town dan Pulau Pinang berpengalaman hampir 225 tahun dalam soal hidup bersama secara harmoni dan saling hormat-menghormati di kalangan kumpulan-kumpulan kaum dan budaya. Ini dicerminkan melalui kewujudan masjid, gereja, kuil Hindu dan Cina yang dibina berdekatan antara satu sama lain. Tradisi harmoni dan saling hormat-menghormati ini telah diiktiraf oleh UNESCO apabila George Town dianugerahkan taraf Bandar Warisan Dunia pada 7 Julai 2008.

Semua warga Pulau Pinang bangga dengan warisan bersama kita yang telah mendapat pengiktirafan dunia. Jangan kita benarkan pembohongan menutup mata kita daripada melihat kebenaran, iaitu kita semua adalah bersaudara, bertekad atas perkongsian kepelbagaian nilai dan ini sudah terbukti kejayaannya – tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan. Pulau Pinang mesti mencerap masa depan di mana kita boleh bersaing di peringkat antarabangsa dengan penuh bermaruah dan dihormati.


Lim Guan Eng

Perogol perlu dibersihkan dari Kabinet

Posted: 31 Dec 2010 03:25 AM PST

Abdul Aziz Mustafa

TASEK GELUGOR, 31 Dis: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar memohon Raja-Raja Melayu bertindak membersihkan nama negara apabila dua orang pemimpin negara ini dikaitkan dengan kezaliman terhadap rakyat asing.

"Perdana Menteri sampai hari ini tidak pernah dilihat bersih ekoran pembunuhan kejam Altantuya Shaariibuu dan ketika Perdana Menteri dilihat begitu gagal membersihkan namanya, tiba-tiba sejak beberapa hari lalu berulang lagi kehebohan tentang seorang menteri kabinet dituduh merogol warga Indonesia yang menjadi orang gajinya.

"Pelbagai peristiwa selepas pembunuhan Altantuya menyebabkan Perdana Menteri semakin dilihat tidak bersih ekoran pembunuhan wanita Mongolia itu manakala dokumen yang mengaitkan menteri berkenaan dengan perbuatan merogol orang gajinya semakin tersebar.


"Kesemua itu membusukkan nama negara dan menyebabkan negara ini dipandang hina," kata beliau kepada pemberita selepas menyampaikan ceramahnya di Karnival Jubli Perak PAS Tasek Gelugor.

Sebelum ini, Harakahdaily dan lain-lain media telah menyiarkan laporan WikiLeaks serta temubual dengan pihak-pihak terbabit tentang menteri kebinet yang dipercayai terlibat memperkosa pembantu rumah warga Indonesianya tiga tahun lalu.

Mahfuz yakin Raja-Raja Melayu tidak sanggup membiarkan nama baik negara terus buruk dan warga negara ini dipandang hina akibat perkara tersebut.

"Sokongan Raja-Raja Melayu amat diperlukan untuk membolehkan rakyat menuntut supaya diadakan suruhanjaya siasatan terhadap perkara itu bagi membersihkan nama baik negara ini," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Ketika para pelabur telah pun diingatkan oleh Bank 0f America Merrill Lynch supaya mengurangkan pelaburan ke negara ini, beliau bimbang keadaan ekonomi negara akan bertambah buruk jika Raja-Raja Melayu tidak bertindak tegas dengan segera untuk membersihkan nama baik negara ini.

Sebelum itu, dalam ucapannya di karnival itu, Mahfuz mengecam keras tindakan Umno yang semakin jelas memperalatkan Raja-Raja Melayu bagi memastikan ia terus berkuasa.

Beliau menyeru Raja-Raja Melayu supaya tidak membiarkan diri mereka diperalat dan menjadi "balang oksigen" yang menyambung nafas Umno yang penuh dengan sejarah kerakusan mengkhianati orang-orang Melayu.

Sebelum ini, Mahfuz mengingatkan bahawa pihaknya akan berkempen secara ofensif dan habis-habisan ke seluruh negara untuk mendedahkan pengkhianatan Umno terhadap orang-orang Melayu.


HarakahDaily

PRK Tenang : PAS Berusaha untuk menang.

Posted: 30 Dec 2010 10:53 PM PST

LABIS, 31 Dis: Boleh ke Pakatan Rakyat melalui PAS menang dalam pilihan raya kecil Tenang? Inilah rata-rata soalan yang dikemukakan apabila diberitahu, "saya baru balik dari Tenang."

Agak sukar tetapi persiapan yang dibuat oleh jentera PAS dan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya kecil ini nampaknya untuk menang. Walaupun pilihan raya kecil itu sebulan lagi, namun PAS sudah mempersiapkan semua keperluan asas yang diperlukan.

Bilik gerakan PAS dan Gerakan yang bersebelahan di pekan Labis

Bilik operasi utama, bilik penerangan, bilik operasi dewan-dewan dalam PAS hatta bilik media juga sudah dipersiapkan dengan keperluan asas untuk wartawan bekerja sudah dipersiapkan oleh PAS.


"Memang agak sukar untuk menang, tetapi kita yakin jika kena caranya, kita boleh menang," kata Mazlan Aliman, AJK PAS Pusat yang Timbalan Pengarah I jentera pilihan raya kecil ini.

Dalam pilihan raya ini, Timbalan Pesuruhjaya II PAS Johor, Dzulkefli Ahmad telah diberikan amanah untuk memimpin jentera PAS iaitu selaku pengarah operasi pilihan raya ini.

Dengan mempunyai enam cawangan, PAS bergerak agak pantas dalam pilihan raya kecil ini. Mungkin semangat petugasnya tinggi memandangkan ini adalah pilihan raya kecil yang pertama di Johor selepas pilihan raya umum 2008 lalu.

Dalam pilihan raya ini, kata Mazlan, PAS akan mengambil pendekatan lembut dan tidak provokatif dalam kempennya.

"Kita akan pastikan semua pemilih yang layak mengundi keluar mengundi dengan selamat dalam pilihanraya ini. Kita akan elakkan tekanan atau kekecohan namun yang kita bimbang adalah provokasi dari lawan kita," kata Mazlan.

Penduduk Felda Tenang mendapat jalan baru apabila pilihan raya kecil hendak diadakan di kawasan mereka

Pilihan raya kecil ini diadakan ekoran kematian Adunnya, Datuk Sulaiman Taha baru-baru ini. SPR telah menetapkan 30 Januari hari mengundi manakala 22 Januari hari penamaan calon.

Tenang adalah DUN yang terletak di bawah kawasan parlimen Labis, dan akan ditandingi oleh calon PAS bagi mewakili Pakatan Rakyat. Dalam pilihan raya umum lalu, PAS menang di kawasan Cina iaitu mendapat undi antara 50% hingga 67% undi.

Misalnya, pengundi Bandar Labis Tengah yang terdiri 96% Cina, PAS memperolehi 66.8% undi. Untuk kerusi parlimen pula, DAP memperolehi 73.8% undi. Di Bandar Labis Timor yang mempunyai 63.5% pengundi Cina, PAS memperolehi 52.5% undi, sementara DAP pula mendapat 57% undi. Di Labis yang mempunyai 58.3% Cina dan 32.4% India, PAS mendapat 50.6% dan DAP mendapat 60.4%.

Statistik menunjukkan bahawa pengundi Cina telah menyokong pembangkang (PAS dan DAP) pada PRU tahun 2008, memandangkan undi pembangkang mendahului BN di kawasan yang majoritinya Cina.

Tenang yang mempunyai 13 unit peti undi keseluruhannya, adalah kawasan campuran, desa-bandar, dan merupakan kubu tradisional BN. Menurut perangkaan PRU tahun 2008, nisbah populasi pengundi adalah 48 % Melayu, 39 % Cina, 12 % India dan selebihnya lain-lain bangsa.

Pengundi Cina terletak di sekitar pekan Labis manakala pengundi Melayu terletak di tiga buah Felda iaitu Chempera, Chempera Barat dan Tenang. Pengundi Melayu juga terletak di kampung tradisi Melayu di sekeling Labis itu.

"PAS akan memberikan tumpuan kepada tiga buah Felda dan kampung tradisi Melayu dan kita harap DAP dan PKR boleh memberikan tumpuan kepada pengundi Cina dan India di kawasan pekan," kata Mazlan yang juga mengendalikan unit penerangan kempen ini.

Batu tanda jalan masuk ke Felda Tenang yang bakal tidak tenang menjelang 30 Januari nanti

Ketiga-tiga Felda yang ada di Dun Tenang ini kelihatan mundur berbanding dengan kawasan Felda yang lain hatta jika dibandingkan dengan kawasan Felda di Johor sendiri. Rumah-rumah yang diberikan oleh Felda kepada peneroka hampir 50 tahun dahulu ketika kawasan ini dibuka masih teguh berdiri.

Ketika kunjungan di buat ke Felda Tenang yang terletak kira-kira 10 km dari pekan Labis, kerja-kerja menurap jalan masuk ke kawasan perumahan Felda ini giat dijalankan. Kalau dalam pilihanraya sebelum ini Perdana Menteri, Datuk Seri Najib pernah memberikan jaminan tidak akan ada projek mee segera menjelang pilihan raya kecil berkenaan, penduduk Felda Tenang sudah menikmati projek mee segera ini hampir sebulan sebelum hari pilihan raya.

Mungkin projek ini adalah sumbangan awal BN untuk pengundi kawasan Felda ini. Tidak dapat disahkan apakah Felda Chempera dan Chempera Barat juga mendapat jalan baru sebagaimana rakan-rakan mereka di Tenang.

Jentera PAS mensasarkan kenaikan undi sehingga 10 peratus untuk kawasan Felda jika mereka mahu menang dalam pilihan raya kecil ini.

Bagaimana ia hendak dicapai tidak diketahui. Yang pasti, hampir semua rumah ada tv dan setengahnya Astro tetapi nampaknya jarang rumah-rumah kawasan Felda ini ada internet. Yang ada hanya pusat cyber komuniti yang dibina oleh Felda dan juga cyber cafe yang dibina oleh ahli-ahli perniagaan.

Memandangkan Felda ini sudah lama dibuka (awal tahun 1960an), para penerokanya sudah lanjut usia iaitu lebih dari 70 tahun umur mereka. Jenerasi kedua Felda ini berumur lebih 50 tahun. Ini bermakna, di sini sudah ada jenerasi ketiga atau ke empat.

Sebab itu, apabila harga komoditi iaitu kelapa sawit dan getah naik, tidak semua warga Felda menerimanya. Yang menerima secara langsung adalah peneroka itu sendiri namun untuk jenerasi kedua dan ketiga, mereka tidak semestinya turut menikmati hasil itu.

"Tumpuan kami adalah jenerasi kedua dan ketiga Felda ini," kata Mazlan yang juga Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak).

Salah satu strategi PAS dalam pilihan raya ini adalah menyerahkan tugasan menjaga kawasan Felda kepada petugas pilihan raya dari negeri-negeri yang agak maju dari segi politiknya.

PAS Terengganu diamanahkan menjaga Felda Chempela, Pahang (Felda Tenang) dan Perak (Felda Chempelak Barat) manakala PAS Kelantan di serahkan menjaga kampung tradisi Melayu.

Mengejutkan, selepas hampir 50 tahun dibuka, ada lagi peserta Felda yang mempunyai rumah semacam ini

Berdasarkan berita angin yang ada, PAS mempunyai lima calon yang berpotensi untuk bertanding dalam pilihan raya ini iaitu Mazlan sendiri, Pesuruhjaya PAS Johor, Dr Mahfoz Mohamad, Setiausaha Pemuda PAS Pusat, Khairul Faizi dan Ketua Penerangan Pemuda PAS, Suhaizan Kaiyat serta seorang calon wanita.

Di pihak BN pula, Timbalan Ketua Umno Bahagian Labis adalah calon paling popular disamping mendapat sokongan penuh isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor. Calon-calon lain adalah Naib Ketua Umno Bahagian dan Ketua Wanita Umno Bahagian.


HarakahDaily

Selamat datang Teo Nie Ching

Posted: 30 Dec 2010 10:29 PM PST

Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching diserang lagi oleh Media UMNO, Jika dulu beliau dikatakan masuk ke ruang solat Surau Al-Huda Kajang Sentral tanpa menutup aurat, sekarang Nie Ching didakwa Media UMNO itu masuk ke pekarangan Masjid Taman Cheras Jaya, Balakong dengan memakai baju ketat melakukan senamrobik bersama-sama jemaah masjid tersebut.


Serangan yang menyebabkan Nie Ching tertanya-tanya setelah hampir 30 tahun beliau tinggal di Negara ini beliau semakin keliru.. samada boleh atau tidak seorang bukan Islam memasuki perkarangan Masjid? Sama ada orang bukan Islam boleh baca Quran? Sama ada orang bukan Islam boleh guna Kalimah Allah atau tidak? Sama ada orang bukan Islam boleh ucap "assalamualaikum" atau tidak? Sama ada orang Muslim tidak sepatutnya menghadiri majlis perayaan agama yang lain atau tidak? Sama ada apabila orang Islam menghadiri majlis perayaan agama Kristian, salib harus disembunyikan atau tidak?


Hakikat sebenarnya ialah Teo Nie Ching ini seorang Ahli Parlimen berbangsa Cina dari DAP oleh kerana itu sebarang tindakannya untuk cuba mendekati masyarakat Islam amat tidak disenangi oleh UMNO/BN, Ianya akan dipandang mulia jika Nie Ching ini seorang Ahli Parlimen berbangsa Cina dari MCA atau GERAKAN.

Rasanya jika beliau dari MCA tak pakai baju masuk Masjid pun orang UMNO tak marah..


Selamat datang Teo Nie Ching
Nasrudin Hassan Tantawi

1. Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching hari ini difahamkan membuat ikrar bahawa beliau akan terus melawat masjid sekalipun dikritik hebat oleh media ekoran tindakan beliau sebelum ini memasuki surau dan membuat ucapan di dalamnya serta mengadakan senamrobik di perkarangan Masjid Taman Cheras Jaya .

2. Saya mengalu - alukan ikrar sedemikian sekaligus menunjukkan Teo Nie Ching telah mula tertambat hati dengan rumah Allah [ samaada surau atau masjid ] dalam keadaan ada sebahagian ummat Islam sendiri rasa tidak berminat untuk mengunjungi surau dan masjid apalagi untuk duduk bersimpuh di dalamnya demi mendalami agama atau i'tikaf mendekatkan diri kepada Allah swt.

3. Mudah - mudahan ikrar itu sebagai permulaan untuk beliau melihat dari dekat bagaimana akhlak dan cara hidup Islam yang murni serta menghakis saki baki rasa keliru terhadap agama Islam . Memahami Islam dari sumbernya yang betul adalah menyelamatkan seseorang daripada keliru setelah melihat sebahagian ummat Islam sendiri tidak mematuhi hukum hakam Islam .

4. Sementara penganjur atau Imam dan AJK masjid - masjid yang bakal dilawati oleh Teo nanti mestilah mengambil langkah pro aktif untuk memberi penjelasan dan gambaran yang tepat mengenai Islam kepada beliau. Bukan hanya kehadhiran Teo untuk menyelesaikan tugasan politik beliau sebagai wakil rakyat atau ahli parlimen tetapi juga sebahagian dari tugas beliau sebagai pemimpin ialah memahami agama dan budaya rakyat yang diwakilinya.

5.Masjid mestilah peka dan aktif menjadi sebuah institusi untuk menyampaikan risalah Islam kepada seluruh ummat manusia samaada muslim atau non muslim .Justeru masjid bukan hanya tempat untuk mengerjakan solat tetapi mestilah menepati sebuah institusi ummah yang lengkap dengan aktiviti atau gerakkerja menyebarkan risalah suci agama Islam yang diwahyukan oleh Allah swt.

6. Malah masjid selayaknya menjadi pusat pengajian akademik , pusat rawatan , pusat kebajikan dan seumpamanya demi menjaga kemaslahatan dan kebaikan ummah. Menjauhkan orang dari masjid adalah suatu yang bertentangan dengan spirit penubuhan masjid itu sendiri . Wajarlah kita bersyukur kepada Allah swt dalam keadaan ramai orang menjauhkan diri daripada masjid tiba - tiba Yb Teo Nie Ching berikrar mahu terus mengunjungi masjid . Saya mengucapkan selamat datang kepada beliau .

7. Namun begitu suka saya tegaskan bahawa Teo Nie Ching pula wajarlah diberitahu beberapa perkara berkaitan adab dan akhlak atau moral yang perlu dipelihara sewaktu beliau melawat atau mengunjungi masjid. Kerana mengunjungi masjid sebagai rumah ibadah dan tempat suci ummat Islam tentunya berbeza dengan lawatan beliau ke pasar atau rumah - rumah kediaman biasa.

8. Antara yang mudah dan asas terlebih dahulu perlu diberi perhatian oleh Teo Nie Ching ialah memastikan tindak - tanduk serta penampilannya tidak mencetus rasa singgung hati dari kalangan ummat Islam seperti cara berpakaian . Selayaknya Teo tidak mengenakan pakaian yang ketat , sendat , singkat serta mendedahkan bahagian - bahagian tubuh kerana ia mencemarkan kemuliaan Islam. Jangan tiru pemakaian yang menjolok mata sekalipun ia dipakai oleh sebahagian ummat Islam . Kerana pakaian sedemikian dicela oleh Islam sekalipun pemakainya adalah orang Islam sendiri . Orang Islam yang memakai pakaian yang mendedahkan aurat apatah lagi menjolok mata akan dimurkai dan dilaknat oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia .

- Sebahagian adab yang perlu diberi perhatian juga ialah , hadhir ke masjid janganlah bermaksud mempersenda rumah Allah dengan perlakuan yang tidak layak dan sopan. Imam dan AJK masjid bertanggungjawab memastikan perkara seperti ini , namun jangan menyukarkan keadaan sehingga tertutup hati orang yang mahu mengunjung dan mendekati diri dengan masjid lantaran itu adalah peluang keemasan untuk pihak masjid berdakwah. Bukan senang nak dapat peluang orang nak datang ke masjid dalam keadaan dunia hari ini ramai pula yang mahu menjauhkan diri dari masjid.

[ kesemua adab atau etika mengunjungi masjid adalah terpakai kepada semua terutama orang Islam sendiri . Jika non muslim tidak boleh berpakaian menjolok mata dan berkelakuan tidak sopan ketika mengunjungi masjid maka demikian jugalah muslim/ah ]

9. Kesempatan ini saya juga mahu menegur pemimpin - pemimpin ummat Islam , tidak kira dari mana parti dia wakili [ terutama parti pemerintah kerana mereka pemimpin negara ] agar tidak mendedahkan aurat atau menjaga agar isteri dan anak - anak mereka tidak mendedahkan aurat serta menjebakkan diri dalam kancah maksiat dan mungkar. Barulah ia menjadi contoh yang baik kepada masyarakat dan orang ramai seperti Teo Nie Ching . Kalau isteri pemimpin negara sendiri tidak menutup aurat , maka bagaimanalah pemimpin itu mahu menegur Teo Nie Ching ? tentu ia suatu yang sangat memalukan .

10. Saya menyeru terutama kepada pimpinan pemuda PAS agar mula aktif dan untuk memberi penjelasan mengenai Islam kepada semua termasuk non muslim . Islam adalah untuk semua . Islam juga adalah penyelesaian kepada masaalah yang dihadapi oleh manusia . Tidak ada sebab manusia mahu menolak Islam agama yang diwahyukan oleh Alllah swt Tuhan yang mencipta manusia itu sendiri .


HarakahDaily

Rogol Amah : Polis mahu sekat maklumat tidak tepat media baru

Posted: 30 Dec 2010 08:25 PM PST

Polis akan mencari inisiatif baru bagi menyekat penyebaran maklumat tidak tepat yang dilakukan oleh media-media baru pada tahun depan, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar.

Siapa agaknya yang mengarahkan polis menyekat penyebaran maklumat oleh media baru ni agaknya?? Tiba-tiba saja tindakan ini hendak dilakukan..

Kenapa tak mahu siasat dulu laporan mengenai seorang Menteri yang didakwa memperkosa amah yang telah berkerja dengan keluarganya selama lapan tahun itu yang disiarkan dalam kebanyakkan blog tu.. siasat samada ianya benar atau tidak..


Polis mahu sekat maklumat tidak tepat media baru

IPOH 30 Dis. - Polis akan mencari inisiatif baru bagi menyekat penyebaran maklumat tidak tepat yang dilakukan oleh media-media baru pada tahun depan, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar.

Beliau berkata, tindakan pihak tidak bertanggungjawab yang memanipulasikan teknologi maklumat (IT) untuk kepentingan sendiri perlu disekat.

"Kita bimbang sekiranya tidak ditangani, ia akan menyebabkan penyebaran fakta-fakta salah yang boleh memesongkan pemikiran rakyat.


"Oleh itu, polis harus ada mekanisme atau struktur prosedur operasi standard (SOP) kerja baru untuk mengatasi ancaman ini," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar sempena majlis serah terima tugas Ketua Polis Perak yang ke-18 di Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) negeri di sini hari ini.

Pada majlis itu, beliau menyaksikan penyerahan dokumen serta tongkat kuasa daripada pemangku, Datuk Zakaria Yusof kepada Ketua Polis negeri yang baru, Datuk Mohd. Shukri Dahlan.

Zakaria yang juga Timbalan Ketua Polis negeri memangku jawatan tersebut selama sebulan empat hari sebelum diserahkan kepada Mohd. Shukri yang juga bekas Ketua Polis Terengganu.

Mohd. Shukri yang pertama kali ditugaskan di wilayah utara itu sebelum ini pernah berkhidmat sebagai Ketua Cawangan Khas di Selangor termasuk bertugas di Sarawak.

Dalam pada itu, Ismail berkata, strategi polis dalam membanteras jenayah secara menyeluruh memerlukan pengukuhan modal insan dan kemahiran anggota.

Katanya, ia selaras dengan konsep 4P iaitu protective (melindungi), performance (kualiti kerja), proactive (proaktif) dan people (rakyat).

Malah, beliau turut yakin usaha membanteras jenayah dapat dicapai dengan kerjasama 'sahabat' polis seperti Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Rela serta polis bantuan.

"Benteng pertahanan juga akan menjadi lebih kukuh melalui integrasi bersama masyarakat melalui sistem rondaan, jalinan hubungan dengan rumah-rumah ibadat seperti masjid dan gereja.

"Anggota perlu fokus, komited dan bersatu hati dalam menjalankan tugas selain perlu amalkan cara hidup sihat termasuk dalam kehidupan sosial, aktiviti sukan dan keagamaan," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berkata, bagi menangani penipuan jenayah kolar putih, polis akan meningkatkan kerjasama dengan pihak bank bagi mencari jalan memperketatkan undang-undang sedia-ada.

Katanya, dua bentuk pencegahan yang perlu diambil bagi mengatasinya ialah melalui aktiviti kerohanian dan skop tugasan secara lebih berkesan.

"Sememangnya kita sudah mempunyai kerjasama dengan Bank Negara untuk mengesan jenayah itu dan usaha positif untuk mengurangkannya," katanya.

Sementara itu, Mohd. Shukri ketika berucap pada majlis tersebut menyedari cabaran bertugas di negeri berkenaan terutama daripada segi politik dan jenayah.

Katanya, pemahaman tentang sosio ekonomi, budaya dan politik akan diberi perhatian bagi menangani pelbagai isu termasuk pengurusan bilangan balai polis memandangkan Perak merupakan negeri yang luas.


Media UMNO

Tiada ulasan: