Ahad, 14 November 2010

DUNIACACAMARBA

DUNIACACAMARBA


Gadis Buta Kumpul Duit Beli Kuda Penunjuk Jalan

Posted: 14 Nov 2010 06:10 AM PST


Mona Ramouni, 28, ialah pelajar jurusan Psikologi di Michigan State University. Dia mengalami cacat penglihatan sejak dilahirkan. Kecacatan yang dialami Mona sedikit banyak menyukarkannya melakukan aktiviti harian, terutamanya untuk bergerak ke tempat kerja mahupun menghadiri kuliah. Mona keberatan menggunakan khidmat anjing penunjuk jalan kerana faktor agama dan kebersihan.

Walau bagaimanapun, Mona perlu mencari alternatif untuk memastikan dia dapat melakukan tugas harian dengan lancar. Pada April 2008, Mona menggelintar internet untuk mencari kuda kerdil untuk membantunya bergerak. Selepas puas mencari, Mona membuat keputusan untuk menggunakan duit simpanannya selama bekerja di sebuah syarikat bacaan pruf Braille untuk membeli dan melatih seekor kuda kerdil untuk membantu urusan hariannya.    

Kuda kerdil berusia tiga tahun itu digelar Cali dan tingginya hanya kira-kira 2 kaki 6 inci. Kuda yang telah dilatih ini membantu Mona menaiki kenderaan, bergerak dalam kalangan orang ramai, dan sebagainya. Jangan terperanjat kuda ini juga dibenarkan oleh pihak pengurusan universiti untuk berada di sisi Mona ketika tuannya itu mengikuti kuliah.

Biarpun idea Mona untuk membeli dan melatih kuda kerdil ini mendapat kritikan dan bantahan rakan-rakan, namun akhirnya kritikan dan bantahan itu telah berjaya ditepis oleh Mona dengan kejayaan Cali membantu urusan harian Mona. Menurut Mona, sebelum membeli Cali, dia pernah berputus asa dan menganggap hidupnya sudah tidak bermakna. Kehadiran Cali telah merobah segala-galanya.

Ketabahan dan keazamannya mengagumkan saya! Kesungguhannya mematuhi larangan dan ajaran agama wajar kita contohi!


Lanjut di sini.

Dicekup dalam Keadaan MEMBERAHIKAN!

Posted: 13 Nov 2010 11:00 PM PST

Saya petik:
[SH] PANDAN INDAH - Sepasang kekasih yang sedang lena dibuai mimpi terkejut apabila Pegawai Masjid Al-Azim, Pandan Indah dan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menyerbu di salah sebuah unit kondominium di Pandan Perdana, awal pagi semalam kerana disyaki berkhalwat.

Pegawai Masjid Al-Azim Pandan Indah, Ahmad Nawi Osman berkata, operasi kira-kira jam 3 pagi itu dilakukan setelah pihaknya menerima maklumat serta aduan orang awam.

"Setibanya di lokasi, didapati pintu rumah tidak dikunci dan keadaan ruang tamu agak gelap. Setelah lampu rumah dibuka, kami mendapati pasangan tersebut tidur di ruang tamu.

"Anggota penguat kuasa terus memperkenalkan diri setelah mengejutkan pasangan terbabit," katanya.

Menurutnya, sebelum pihaknya menyerbu rumah dipercayai disewa teman wanita pasangan itu, pegawai Masjid Al-Azmin mendapati pintu rumah itu ditampal 'angpow' Tahun Baru Cina dan beberapa tanglong bertujuan bagi mengaburi jiran tetangga dan pihak penguatkuasa.

Ahmad Nawi berkata, ketika tangkapan, lelaki berkenaan tidak berbaju dan hanya berseluar pendek, manakala teman wanitanya berpakaian lengkap dan berseluar pendek.

"Pasangan terbabit dibawa ke Balai Polis Pandan Indah untuk membolehkan pihaknya membuat laporan.

"Kami hanya menjalankan tindakan di bawah Seksyen 29, Enakmen Jenayah Syariah Jais 1995, jika disabitkan kesalahan mereka boleh di denda sebanyak RM3,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya sekali," katanya.

Pada masa sama, pegawai Masjid Al-Azim turut menjalankan Operasi Cegah Maksiat yang bermula pada jam 12.30 malam hingga jam 7 pagi di beberapa kawasan tumpuan seperti di Bukit Langat, Bukit Permai dan pihaknya turut memantau di beberapa kawasan sekitar taman permainan dan padang di Pandan Indah, Pandan Jaya dan Pandan Perdana dalam usaha memerangi aktiviti tidak bermoral.

"Seramai 90 remaja ditahan di dalam operasi itu di beberapa lokasi berasi- ngan, pihak kami turut berhadapan dengan beberapa remaja yang 'keras kepala' ketika kami melakukan operasi di Bukit Langat.

"Bagaimanapun perkara tersebut berjaya dikawal setelah kami memberi penerangan dan taklimat ringkas kepada mereka," katanya.

Sementara itu, Ahmad Nawi berkata, pihaknya telah mengambil maklumat kesemua remaja terbabit dan mereka perlu menghadiri sesi kaunseling di Masjid Al-Azim Pandan Indah.

"Tindakan tegas akan diberikan jika mereka ingkar dan tidak menghadiri sesi kaunseling tersebut," katanya.

Menurutnya, operasi tersebut dijalankan di bawah Seksyen 31, Enakmen Jenayah Syariah Jais 1995, jika disabitkan kesalahan mereka boleh didenda RM1,000 atau enam bulan penjara.

"Kami tidak teragak-agak menyerahkan mereka kepada pihak Jais untuk dikenakan tindakan lanjut apabila didapati melakukan perbuatan yang sama berulang serta ingkar menghadiri sesi kaunseling tanpa memberi alasan kukuh.

"Saya berharap mereka dapat memberi kerjasama atau berhadapan tindakan tegas daripada Jais," katanya.

Nama Najib, Muhyiddin, Tun M Ada?

Posted: 13 Nov 2010 08:44 PM PST

Saya petik:
[SK] SHAH ALAM 13 Nov - Ketua Oposisi Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sekali lagi tersenarai antara 500 Individu Muslim Paling Berpengaruh Dunia untuk tahun 2010.

Buku ' The Most Influential Muslims 2010' yang diterbitkan oleh The Royal Islamic Strategic Studies Centre turut menyenarai Presiden Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada edisi kali ketiga buku itu.

Dalam laporan itu, Anwar disifatkan sebagai seorang ahli politik yang dikenali di peringkat global dengan pendirian Islam serta sangat berpengaruh kalangan generasi muda.

"Empat buah negeri di bawah kerajaan Malaysia berada di penguasaan Anwar. Jika Anwar memimpin dalam pilihanraya yang adil, Anwar akan memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13 akan datang.

"His excellency Dr anwar Ibrahim is a Malaysian politician of global stature. He is the former Deputy Prime Minister of Malaysia, former Finance Minister and is currently the leader of the Malaysian opposition coalition.He is well-known for his liberal Islamic stance on politics, and is incredibly influential as a leader and role model for young people. Ibrahim's coalition now controls four of 13 state governments. If led by Anwar, it would have a fair chance of winning the next national election in 2013."

Buku itu turut mengiktiraf Nik Abdul Aziz pula yang disifatkan sebagai pemimpin yang sudah memerintah Kelantan 20 tahun yang mempunyai sokongan ahli PAS hampir 1 juta ahli.

"Nik Abdul Aziz telah memerintah negeri Kelantan kira-kira 20 tahun dan beliau memegang kuasa yang sangat penting dalam tempoh berkenaan di mana sokongan ahli PAS hampir satu juta ahli"

"Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat is a Malaysian politician, an Islamic scholar and has been the chief minister of the State of Kelantan for the past 20 years. He holds the position of Mursyidul Am-the religious guide-within the Pan-Malaysian Islamic Party (PAS). As the religious guide of the Pan-Malaysian Islamic Party, Nik Mat is the spiritual leader of Malaysian Islamic politics and holds very important sway over the tenor of politics in the nation. Nik Aziz's fundamentalist party has close to one million members and enjoys strong support from the northern rural and conservative states such as Kelantan and Terengganu."

Buku 'The Most Influential Muslim 2010' turut dibahagikan kepada 15 kategori ,antaranya kategori ulama, politik, cendekiawan, pemuda, media, sains, teknologi, perubatan, undang-undang, seni dan radikal.

Penyenaraian tersebut membuktikan kepimpinan politik dan peranan besar ketiga-tiga pemimpin dalam gagasan Pakatan Rakyat yang mendapat pengiktirafan masyarakat antarabangsa.

P/s: Ada sesiapa semak nama Najib, Muhyiddin, Tun M. Mereka nombor berapa?

AC Mizal Jawab Dakwaan Blog Aidid Mu’addib. Namun...

Posted: 13 Nov 2010 04:15 PM PST



Saya bukan mahu berpihak. Namun sebagai orang awam, jawapan yang dilontarkan artis ini agak mengecewakan. Lebih malang, kenyataan yang dikeluarkan oleh artis ini seolah-olah mengiyakan dakwaan blog tersebut terutamanya dari segi harga dan penyelewengan testimoni.

Selepas membaca jawapan artis ini, perkara pertama yang terlintas dalam kepala otak saya ialah "Mudah sahaja jawapan artis ini sedangkan pendedahan yang dibuat begitu terperinci." Bagi saya, isu pertama yang perlu dijelaskan kepada umum/pengguna ialah bukti saintifik/kajian perubatan untuk menyokong dakwaan produknya. Siapakah doktor atau saintis yang telah membuat kajian tentang produknya? Apakah hasil kajian tersebut? Di mana sijil pengesahan ahli perubatan atau saintis? Tunjukkan kepada orang ramai bukti tersebut agar tidak timbul lagi dakwaan bahawa produk ini hanya kelentong.

Yang kedua, orang ramai ingin tahu sumber produknya. Benarkah produknya dari syarikat yang berpangkalan di China? Berdasarkan paparan katalog (disiarkan oleh penulis blog) terdapat banyak persamaan dari segi bentuk dan warna produk syarikat pembekal di China dengan produk artis ini. Yang berbeza ialah harganya. Artis ini perlu menyangkal dakwaan blog itu bukannya hanya sekadar mengatakan bahawa gambar gelang dalam katalog itu telah diubahsuai. Artis ini perlu menyangkal dakwaan bahawa produknya adalah keluaran Hot Time dan syarikat yang seumpama dengannya.

Cuba baca jawapannya, dia seolah-olah tidak menjawab tuduhan blog itu, namun hanya mewajarkan harga RM1000 itu dengan menjelaskan kos-kos yang perlu ditanggung. Gelang itu dijual RM1000, mengikut kata artis ini, daripada jumlah itu, komisen jualan berjumlah RM500 (wow! lumayannya, lumayan kepada ahli, bukan pembeli), tolak pula kos operasi & kotak. Kalau komisen sudah RM500, kos operasi dan kotak berapa? Cuba congak harga sebenar gelang itu? RM100? RM78? Maknanya pembeli gelang ini perlu membayar kos komisen RM500, kos operasi dan kos kotak. Bijakkah anda sebagai pengguna untuk menanggung kos tersebut?

Yang ketiga tentang testimoni palsu, si artis ini menjawab " Testimoni itu dihantar dari London untuk usaha memasuki pasaran di gedung Marks & Spencer. Bukan saya yang menghasilkannya. Manalah saya tahu jika ia ditiru daripada laman web lain." Wow, ringkas dan mudahnya jawapan dia! Maaflah, bagi saya jawapan ini sangat tidak bertanggungjawab. Jika sesuatu berlaku kepada pemakai, apa pula jawapannya?

Fasal lesen jualan langsung dan sebagainya, saya rasa pihak berkuasa yang berkaitan mungkin berminat untuk menyiasatnya. Fasal mahu menjual produknya di Mark & Spenser, err.... Artis ini "memang" berani kerana benar mendedahkan hal ini!

Saya petik:
[HM] SELEPAS beberapa hari membuat laporan polis kerana mendakwa dirinya diugut, malah menjadi bahan cacian di Internet, pelakon, penyanyi dan pengacara, Datuk Mizal Zaini, 39, atau AC Mizal tampil memberi penjelasan berhubung beberapa isu yang ditimbulkan penulis blog, forum tertentu dan laman sosial Facebook, antaranya mendakwa harga gelang AC cuma AS$25 (RM78) tetapi dijual pada harga RM1,000, penjualan gelang AC di gedung Marks & Spencer di London, tiada lesen jualan langsung dan gelaran Datuk tipu.
Beliau yang kini bergelar ahli perniagaan selaku Pengerusi Eksekutif AC Konsortium Sdn Bhd (AC Konsortium) menyifatkan dakwaan terbabit sebagai fitnah dan berniat jahat untuk mencemarkan nama baik dan menjatuhkan perniagaannya.

Akibat keselamatannya turut diancam, AC terpaksa mengambil langkah berjaga-jaga, termasuk mengupah pengawal peribadi bagi melindungi keluarga dan kakitangannya.

Sambil mencabar pihak yang menyerangnya itu tampil, terutama penulis blog yang menggunakan nama Aidid Mu'addib, AC menganggap mereka sebagai pengecut. Atas dasar 'berani kerana benar', AC dengan tenang menghabiskan masa hampir dua jam ditemubual wartawan Metro Ahad, ISMA ISMAIL, ASMIZAN MOHD SAMIRAN dan FIRDAUS SAHAT di pejabatnya di Ampang, baru-baru ini. Ikuti luahan AC.

"SAYA tidak menaruh dendam berhubung fitnah yang dilemparkan kepada saya. Ia sedikit pun tidak melemahkan semangat saya untuk meneruskan perniagaan AC Konsortium.

Saya akan meneruskan tugas selaku Pengarah Eksekutif AC Konsortium. Walau apa saja fitnah dilemparkan, saya ada tanggungjawab terhadap keluarga, kakitangan dan ribuan ahli AC Konsortium.

Saya tidak mahu membuat tuduhan siapa memulakan semua itu, tetapi berdasarkan penggunaan ayat dan maklumat disebarkan itu, terutama membabitkan hal perniagaan, saya dapat agak siapa dalangnya.

Jika diikutkan, serangan terhadap saya bermula sejak tahun lalu tetapi ia semakin menjadi-jadi selepas saya terlepas daripada hukuman penjara berkaitan kes syariah baru-baru ini. Mungkin individu itu tak puas hati sebab saya tidak dipenjarakan.

Jika saya dipenjarakan, barangkali individu itu puas kerana dia memang mahu melihat saya menderita. Apa pun, saya membuat laporan kepada polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dan biar pihak berkenaan melakukan siasatan.

Cuma, kepada penulis blog yang mencetuskan serangan kepada saya, sila tampil ke depan dan dedahkan identiti. Jangan jadi pengecut! Kata orang, berani kerana benar, takut kerana salah.

Jangan sekadar menunjukkan keberanian dengan penulisan. Saya sendiri tampil memberi kenyataan dan membalas dakwaan yang ditimbulkan. Saya bukan mahu meraih simpati, tetapi apa yang dilakukan terhadap saya adalah keterlaluan. Bukan saya seorang yang terpaksa menanggung kesan fitnah, termasuk ugutan dilemparkan, tetapi juga keluarga dan kakitangan AC Konsortium.

Kenyataan 'elok sembelih saja kot' bukan kenyataan yang boleh dibuat main-main. Walaupun penulis blog yang mengeluarkan kenyataan itu mengatakan ia hanya metafora sehari selepas saya buat laporan polis, saya tidak boleh terima.

Penulis yang buat kenyataan itu boleh menganggapnya perkara kecil tetapi tidak bagi sesiapa saja yang ditujukan ayat seperti itu. Terus terang saya katakan, saya, keluarga dan kakitangan AC Konsortium hidup dalam ketakutan.

Saya terpaksa mengambil langkah berjaga-jaga, termasuk mengupah pengawal peribadi. Sudah pasti apabila saya mengupah pengawal peribadi, ada nanti yang mengatakan saya berlagak dan mahu tunjuk hebat, tetapi tiada langsung niat seperti itu kerana saya hanya mahu menjaga keselamatan diri, keluarga dan kakitangan seramai 33 orang.

Akibat fitnah yang dilemparkan, saya akui perniagaan saya merosot dalam tempoh sebulan, tetapi kini ia perlahan-lahan bangkit kembali kerana dalam pada ada yang membenci, masih ramai mengetahui situasi sebenar dan memberi sokongan.

Di sini saya mahu menjawab pelbagai dakwaan yang ditimbulkan:

1) Gelang AC Mizal dibeli dengan harga AS$25 (RM78) tetapi dijual RM1,000

Apa yang dipaparkan di blog hanya gambar yang diubahsuai. Harga RM1,000 yang ditawarkan bukan sebab saya tamak, tetapi ia membabitkan pelbagai kos, antaranya kos kotak, operasi dan pemberian bonus. Malah, daripada RM1,000 itu, sebanyak RM500 diberi kepada ahli sebagai komisen.

2) Tiada Lesen Jualan Langsung

Dakwaan saya tiada lesen jualan langsung juga tidak benar. Lesen jualan langsung syarikat saya memang bukan di atas nama AC Konsortium tetapi anak syarikat AC Konsortium, Ilham Prestij Sdn Bhd. Lesen itu tergantung di pejabat saya. Untuk lebih jelas, saya tidak menjalankan perniagaan jualan langsung pemasaran berbilang tingkat (MLM) tetapi pemasaran satu tingkat (SLM). Lesen diberikan bermula dari 16 Mac 2010 hingga 15 Mac 2011.

3) Penjualan gelang AC Mizal di gedung Marks & Spencer, London

Saya tidak beri apa-apa kenyataan bahawa gelang saya dijual di gedung Marks & Spencer, London. Saya hanya kata akan dijual di gedung berkenaan. Ia masih dalam proses perbincangan sebelum menjadi kenyataan. Memang saya ada kata gelang saya dijual di London tetapi dijual kepada orang perseorangan.

4) Testimoni yang ditiru daripada laman web

Testimoni itu dihantar dari London untuk usaha memasuki pasaran di gedung Marks & Spencer. Bukan saya yang menghasilkannya. Manalah saya tahu jika ia ditiru daripada laman web lain.

5) Gelaran Datuk

Kenapa ada yang mahu mempertikaikannya? Saya bukan mahu berlagak menggunakan gelaran berkenaan, tetapi sememangnya ia adalah penganugerahan daripada Sultan Pahang. Saya ada dokumen pengurniaan kebesaran dan pingat negeri Pahang oleh Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang yang ditandatangani sendiri oleh Setiausaha Kerajaan Pahang, Datuk Muhammad Safian Ismail.

Kini, saya menunggu tarikh untuk menerima pengurniaan itu yang dijadualkan untuk sesi kedua pada bulan ini atau Disember nanti."

Tiada ulasan: