Rabu, 10 November 2010

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Muhyiddin Dan Shahrizat Cari Publisiti Murahan

Posted: 09 Nov 2010 07:49 AM PST

MB Kedah bidas publisiti murahan banjir BN

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak hari ini membidas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mendakwa kerajaan Kedah 'lepas tangan dan menyerahkan tanggungjawab membantu mangsa banjir kepada kerajaan pusat', lapor Harakahdaily.

Sebaliknya, beliau berkata Muhyiddin dan Umno hanya inginkan publisiti murahan dalam melakukan misi kemanusiaan.

"TPM kata saya lepas tangan. Pernah pejabat saya hantar surat ke KL (Kuala Lumpur) minta selesaikan masalah? Tak ada. Saya tak pernah tulis kepada PM (Perdana Menteri) tolong saya. Saya tak pernah tulis surat Shahrizat mai tolong saya.

"Dia turun pun pi Tunjang bukan tempat banjir. Kaki kasut dia pun tak basah. Nak cakap apa ..." katanya.


Minggu lalu, lebih 40,000 penduduk Kedah terpaksa dipindahkan apabila rumah mereka ditenggelami air akibat banjir terburuk dalam sejarah negeri itu. Malah, rumah Azizan sendiri turut ditenggalami air.

Sebelum ini, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil turut mendakwa bahawa kerajaan negeri 'lembap' dalam memberikan pertolongan kepada mangsa banjir.

Kenyataan Shahrizat dibidas oleh ahli parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar yang berkata dakwaan Shahrizat itu bersifat melampau tatkala semua agensi kerajaan negeri tengah bertungkus lumus menyelamatkan mangsa banjir. Katanya lagi, kehadiran Shahrizat hanya bertujuan untuk mencari publisiti politik.

Di samping itu, Azizan turut mempersoalkan kelewatan Muhyiddin mengunjungi kawasan banjir di Kedah.

"Setelah tujuh hari bencana berlaku, baru (Muhyiddin) datang meninjau mangsa banjir. Air banjir pun sudah surut dan sebahagian (mangsa) balik ke rumah masing-masing. Sepatutnya datang lebih awal, baru nampak situasi sebenar," kata Azizan.

Malah, menurut beliau timbalan perdana menteri juga telah melawat tempat yang salah untuk mendapatkan maklumat yang betul.

"Kita ada Jawatankuasa Bencana Alam peringkat negeri diketuai Setiausaha Kerajaan Negeri, bilik gerakan banjir peringkat daerah termasuk semua agensi terlibat seperti polis, tentera, sektor awam bekerjasama dengan baik. Tiada sentimen politik langsung.

"Saya terkilan kerana apa yang disebarkan tidak betul. Sepatutnya datang negeri orang, kenalah tanya saya dulu mengenai perkembangan terkini. Bukan buat andaian semata-mata," katanya lagi.

Selain itu, Azizan turut mengkritik kehadiran Muhyiddin ke negeri itu yang disambut dengan bendera-bendera BN di Stadium Sultan Abdul Halim.

"Pasang bendera BN di Stadium Sultan Abdul Halim ketika Muhyiddin nak turun. Maka jadilah lebih publisiti daripada misi kemanusian. Saya datang tak ada bendera PAS atau Kedah iring saya," sindir Azizan.

Penipuan Dalam Pemilihan PKR Hanya Mainan Ejen Umno

Posted: 09 Nov 2010 06:24 AM PST

Sebagai membuktikan Parti Keadilan Rakyat (PKR) telus dalam menjalankan proses pemilihan langsung parti berkenaan, semua media dijemput untuk membuat liputan proses pemilihan peringkat pusat parti itu.

Timbalan Setiausaha Agung PKR, Sharifah Shahidah Syed Kamarulzaman melalui email yang dihantar kepada media tempatan kira-kira jam 7 malam tadi memaklumkan hal itu.

" Sila pilih dari 81 Cabang yang bakal mengadakan pengundian minggu ini," tulis Sharifah dalam email yang turut diterima Tv Selangor.

Difahamkan keputusan yang diambil Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) itu bertitik tolak daripada gesaan yang dibuat oleh calon Timbalan Presiden PKR,Mustaffa Kamil Ayub.


Tengahari tadi, Tv Selangor turut menerima satu kenyataan media dari Mustaffa yang memberi amaran kepada Presiden PKR dan pengerusi JPP supaya segera bertindak.

Memorandum berkenaan bagi mendesak pembatalan dan penjalanan semula pemilihan kepimpinan pusat 2010.

Mustaffa dalam kenyataannya turut menyebut lebih 162 aduan telah diterima di samping tindakan JPP yang berat sebelah, namun ia dipertikai oleh JPP yang mendakwa hanya 6 aduan diterima.

Sabtu ini, 13 November, 41 cabang akan mengadakan proses pemilihan antaranya di Pulau Pinang [Nibong Tebal, Bukit Bendera, Bukit Gelugor, Bayan Baru, Balik Pulau], Wilayah Persekutuan [Kepong, Batu, Wangsa Maju, Segambut, Setiawangsa, Titiwangsa, Johor [Segamat, Ledang, Bakri, Muar], Selangor [Sepang].

Manakala Terengganu [Setiu, Kuala Nerus, Hulu Terengganu, Kemaman, Besut, Dungun, Marang, Kuala Terengganu], Sabah [Batu Sapi, Kinabatangan, Semporna, Kalabakan, Labuan], di Perak pula [Gopeng, Tapah, Pasir Salak, Lumut, Bagan Datok, Teluk Intan, Tanjung Malim], Melaka [Kota Melaka, Jasin] manakala di Sarawak [Mas Gading, Petra Jaya, Stampin].

Sementara pada Ahad, 14 November pula, Wilayah Persekutuan [Bukit Bintang, Lembah Pantai, Seputeh, Cheras, Bandar Tun Razak], Johor [Parit Sulong, Sri Gading, Batu Pahat, Simpang Renggam, Kluang, Sembrong].

Cabang di Sarawak yang mengadakan pemilihan pada Ahad pula ialah [Sri Aman, Betong, Julau, Lanang, Bintulu, Miri], Wilayah Persekutuan Putjaya [Putrajaya],

Selangor [Kuala Langat, Kota Raja, Klang, Kapar, Shah Alam, Subang, Petaling Jaya Utara, Petaling Jaya Selatan].

Di Pulau Pinang pula cabang yang akan mengadakan pemilihan ialah cabang Tanjong dan Jelutong.

Baik Kau Berambus Shaitan...

Posted: 09 Nov 2010 05:27 AM PST

Zaid Kembali Ke Zaman Mabuk!

Apalah rasionalnya Zaid menyalahkan Anwar dan Azmin berhubung kemalangan yang diterimanya hari ini? Beliau telah melepas semua jawatan dan menarik diri dari bertanding jawatan timbalan presiden. Kononnya beliau berbuat begitu kerana tidak percaya kepada PKR, tentunya kepada Azmin dan juga Anwar Ibrahim.

Sesiapa pun tidak menafikan Anwar ada melakukan kesilapan, dan begitu juga dengan Azmin. Tetapi apakah orang boleh mempercayai kalau Zaid sekudus ahli syurga yang cuba hendak memperbetulkan PKR? Apakah Zaid tidak ada kesalahan? Sejarah penglibatanya dalam politik sudah diketahui umum. Kalau beliau umpama malaikat Subuh pasti Umno tidak memecatnya. Sejahat-jahat Umno tentulah Zaid lebih jahat dari parti berkenaan.


Sebagai ahli beliau berhak untuk membuat kritikan dan teguran. Tetapi teguran terbuka dan melampau adalah tidak betul dan bukan menggambarkan seorang yang profesional seperti mana profesyen beliau sebagai pengamal undang-undang. Sikap marahkan nayamuk membakar kelambu adalah bodoh.

Pada saya Zaid tidak berhak untuk mengeluarkan kenyataan demikian. Ia bukan satu penyelesaian. Kalau dia masih berharap untuk meperbaiki PKR caranya bukan begitu. Zaid perlu ingat dan sedar diri bahawa sewaktu rumah PKR di bina beliau berada jauh dari pembinaan itu. Bahkan beliau berada di sebelah sana. Sumbangan Zaid kepada PKR dan juga reformasi tidak sampai sekacip pinang pun.
Celaru atau tidak PKR, Anwar, Azmin dan rakan mereka yang lain ternyata bejaya meletakkan PKR ke puncak yang dirundui oleh Zaid. PKR berjaya menawan empat buah negeri bersama Pas dan DAP. Bukankah atas kejayaan itu maka Zaid terkindir-kindir dan terkenyeh-kenyeh untuk memasukinya?

Kerana percaya PKR lebih baik dari Umno itulah maka Zaid hadir untuk menumpang kemudian mengakarkan diri kemudian menguasai diri dalam PKR. Kenapa selepas beliau merasakan hendak kalah dalam pertandingan yang penuh tektikal itu baru nampak yang PKR buruk dan huduh. Tidakkan sepanjang pertandingan itu Zaid juga turut sama melakukan kegiatan yang huduh dan buruk? Cara hanya nampak salah orang dan melindungi salah kita, tidak betul dong.

mso

Tiada ulasan: