Rabu, 10 November 2010

:: @ AL-BAKISTANI @ ::

:: @ AL-BAKISTANI @ ::


MAHATMA GANDI DAN NASIONALIS

Posted: 10 Nov 2010 10:07 AM PST

Di India dahulu, mahatma Ghandi membawa konsep Satyagraha [bahasa hindi]. Dalam bahasa arab, satyagraha ini diterjemah sebagai "Muwajahah Silmiyyah". Dengan maksud, sebarang pertembungan hendaklah diselesaikan dengan kedamaian, bukan pertumpahan darah.

Di india dahulu, pertembungan antara orang islam dan orang hindu sering terjadi. Dengan konsep Satyagraha, Mahatma Ghandi mendesak agar rakyat India tidak melakukan pertumpahan darah atas slogan kebangsaan India, atau nasionalis india. Sengaja slogan ini digunakan, kerana kedua-dua belah pihak [islam dan hindu] adalah saling berbangsa India.

Memang wajar di India dipamerkan perjuangan nasionalis, kerana jika Mahatma Ghandi mempamerkan perjuangan semangat agama hindu, sudah pasti ia akan mendapat tentangan dari pihak islam. begitujuga, jika dipamerkan perjuangan semangat agama Islam, ia akan mendatangkan penentangan dari pihak hindu [Walaupun perkara ini mustahil dilakukan oleh Mahatma Ghandi kerana beliau beragama hindu].

ternyata, Mahatma Ghandi berjaya meredakan pertembungan agama; antara hindu dan islam di India dengan slogan tersebut. Kejayaan itu mendapat tentangan hebat dari sebilangan puak-puak hindu fanatik, menyebabkan mahatma Ghandi dibunuh oleh mereka. Pembunuh tersebut bernama naturam Vinayak Godse.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg Buloh
11 November 2010 * 2:24 pagi

Tiada ulasan: