Selasa, 13 Julai 2010

BRIGED MP SEGAMBUT

BRIGED MP SEGAMBUT


VIDEO SEKS ARIEL:CUT TARI MUNGKIN DITAHAN

Posted: 12 Jul 2010 10:53 PM PDT

Video seks: Cut Tari juga mungkin ditahan


JAKARTA, 12 Julai – Polis Indonesia akan melanjutkan tahanan anggota utama kumpulan Peterpan, Nazriel "Ariel" Irham manakala teman wanitanya, Cut Tari yang dua hari lalu membuat pengakuan terbuka dialah wanita dalam rakaman video, juga mungkin ditahan.

Ariel, suspek dalam skandal video seks membabitkan akstres Luna Maya dan pengacara Cut Tari, kini ditahan polis di bawah undang-undang Informasi dan Transaksi Elektronik dan Antibahan Lucah 2008 dan juga kanun jenayah melibatkan perbuatan tidak senonoh.

Jurucakap polis kebangsana, Komisioner Marwoto Soeto berkata pihaknya juga bercadang untuk menahan Cut Tari, yang bersama Luna Maya kini dianggap sebagai suspek tetapi belum ditahan oleh polis kerana telah memberi kerjasama dan disebut sebagai "mangsa" tindakan Ariel.

"Tidak mustahil Cut Tari diletakkan di bawah tahanan rumah atau tahanan bandar," kata Marwoto dipetik Jakarta Globe hari ini.

Minggu lalu, polis telah menamakan Luna Maya dan Cut Tari sebagai suspek sehari selepas mereka memohon maaf kepada peminat dan anggota keluarga mereka.

Kelmarin, Cut Tari mengakui bahawa dia merupakan salah seorang wanita dalam rakaman video adegan lucah yang tersebar di ruangan siber sejak awal bulan lalu.

Teman wanita penyanyi Ariel ini membuat pengakuan terbuka selepas lebih sebulan menafikan dia adalah salah seorang wanita terbabit.

Sehari sebelum itu polis mengklasifikasikan Cut Tari dan Luna Maya sebagai suspek dalam kes itu.

Mereka disyaki terbabit dalam kes tersebut bersama Ariel.

Dengan status baru dua artis berkenaan, polis sehingga kini telah menetapkan 12 orang sebagai suspek dalam kes itu.

Dalam permohonan maafnya Jumaat lalu, Cut Tari dengan linangan air mata sekali gus mengaku "berselingkuh" (mengadakan hubungan seks) dengan artis dalam video porno itu dan memohon maaf kepada suaminya.

Berbeda dengan Ariel yang ditahan dilokap polis apabila ditetapkan sebagai suspek pada 22 Jun lalu, polis tidak menahan Cut Tari dan Luna Maya kerana mereka dipercayai tidak akan menyukarkan penyiasatan, menghilangkan barang bukti dan mengulangi perbuatan mereka

PELAKON VIDEO LUCAH JEPUN SUKA ARIEL?

Posted: 12 Jul 2010 07:16 PM PDT

Miyabi bela Ariel







Miyabi, yang bernama Maria Ozawa menganjurkan

polisi dan masyarakat terutama di Indonesia dan Malaysia untuk menghakimi Ariel Peterpan, yang video mesumnya telah menimbulkan kehebohan, demikian dikutip asiaone.com.

"Banyak orang yang bertanya tentang 'Peterporn', maaf saya tidak bisa menjawab," ujar Miyabi di Twitter-nya. "Karena saya percaya, kita tidak bisa menilai orang dari sampulnya saja'.

Miyabi, yang juga sempat menimbulkan kehebohan saat akan main film Menculik Miyabi di Indonesia sempat melontarkan pujian. "Ia ganteng, dan gadis-gadisnya sangat cantik," ujarnya sambil menyatakan keinginan untuk mengenal Ariel secara personal.

BALA CERITA APA PADA POLICIA PERANCIS?

Posted: 12 Jul 2010 05:06 PM PDT

Penyiasat Persendirian, Balasubramaniam a/l Perumal telah menerima panggilan rasmi daripada polis Perancis untuk memberi keterangan berhubung kes pengambilan komisen dalam pembelian kapal selam oleh Malaysia daripada Perancis, menurut sumber maklumat yang enggan didedahkan nama.

Saksi penting dalam perbicaraan kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu yang kini melarikan diri ke London ini, akan bertolak ke Paris pada hujung minggu ini, diiringi peguamnya Manjeet Singh Dhillon. Balasubramaniam (gambar kanan) yang telah bersetuju untuk bekerjasama dengan pihak pendakwaraya Perancis, akan diambil keterangan oleh polis pada jam 2 petang (waktu Perancis) di Direction Centrale de la Police (DNIF), Nanterre Prefecture.

Sebagaimana yang diketahui, polis Perancis berminat untuk mengetahui maklumat dalaman yang diketahui Balasubramaniam, dalam kes pembelian kapal selam oleh kerajaan Malaysia daripada Perancis. Balasubramaniam akan menjadi saksi utama polis Perancis.

Pendakwaraya yang bertanggungjawab untuk menyiasat pembelian kapal selam oleh Malaysia ini telah mengarahkan satu serbuan polis ke pejabat DCNS, pembuat kapal selam pada bulan lalu. Polis telah bersedia untuk menyiasat siapakah penerima komisen dalam pembelian ini.

Menurut sumber maklumat, mereka daripada bidang perundangan di Perancis cenderung untuk mempercayai bahawa penerima komisen ini melibatkan ahli politik peringkat tinggi di Malaysia dan Perancis. Selama ini, nama DCNS kurang positif, malah sedang berdepan dengan siasatan dalam kes pembelian senjata oleh Taiwan dan Pakistan.

Malah, penjual-belian peralatan pertahanan antara DCNS dengan Taiwan dan Pakistan telah melibatkan kes pembunuhan. Antaranya, pendakwaraya Perancis mengesyaki satu kes peletupan yang meragut nyawa 11 orang jurutera kapal selam pada tahun 2002, mungkin merupakan dendam yang dibalas kerana Perancis mungkir janji untuk membayar komisen kepada pegawai tentera Pakistan yang bernilai jutaan dolar Amerika.

Siasatan bermula Mac 2009

Perancis memulakan siasatan pembelian kapal selam yang ada hubung kaitnya dengan kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu sejak akhir Mac 2009. Badan bukan kerajaan (NGO) yang memperjuangkan hak asasi manusia, SUARAM (Suara Rakyat Malaysia) telah memfailkan kes pada Mac 2010 di mahkamah Perancis, untuk menyiasat sama ada kontrak pembelian Scorpene dan Agosta ini melibatkan rasuah.

Pada 28 April, peguam SUARAM Joseph Breham berkata, kes ini berada dalam peringkat inkues (inquest), malah yakin bahawa sistem kehakiman Perancis yang bebas mampu menahan tekanan luar.

Perdana Menteri Najib Razak pernah mengeluarkan kenyataan di parlimen bahawa kerajaan Malaysia tidak memberi komisen kepada syarikat Perimekar. Tetapi, syarikat Perimekar dikatakan menerima 114 juta Euro Dollar, atau RM 500 juta sebagai bayaran "penyelarasan dan perkhidmatan" untuk kapal selam Scorpene dan Agosta daripada DCNS.

Institusi kehakiman Perancis berkuasa untuk menyiasat kes yang berunsur rasuah ini kerana DCNS adalah syarikat Perancis.

Kes ini disiasat kerana beberapa perkara. Antaranya, syarikat Perimekar ditubuhkan pada tahun 2001, iaitu beberapa bulan sebelum kontrak pembelian kapal selam ini ditandatangani. Dengan kata lain, syarikat ini tidak mempunyai pengalaman dalam urus niaga kapal selam. Pemegang saham syarikat ini adalah bekas tink-tank Najib, iaitu Abdul Razak Baginda (gambar kanan, kiri) dan isterinya Mazlinda Makhzan (gambar kanan, wanita di tengah).

Perimekar adalah anak syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh KS Ombak Laut Sdn Bhd, yang dikuasai Abdul Razak Baginda dengan isterinya sebagai pemegang saham terbesar.

Baru-baru ini, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) membatalkan lawatannya ke London untuk mengambil keterangan Balasubramaniam, atas alasan masalah perundangan. Soalan bertulis yang ingin diajukan kepada Balasubramaniam diserahkan kepada peguamnya melalui kiriman pos laju.

Balasubramaniam pernah mendedahkan bahawa kos perbelanjaan hidupnya ditanggung oleh Deepak, peniaga carpet yang dituduh berkenalan dengan Rosmah Mansor, isteri kepada Najib Razak.

Latar belakang: Bala dedah ditawar RM5 juta

*Chen Shaua Fui ialah Assistant Editor MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting oleh Lim Hong Siang dari teks asal.

Tiada ulasan: