Selasa, 8 Jun 2010

TINTA MUTIARA

TINTA MUTIARA


UMNO Menghidap Sawan Tidak Muktamad

Posted: 07 Jun 2010 03:24 PM PDT

Hemah tinggi ialah lambang kualiti, kredibiliti, dan integriti. Lawannya ialah tidak berpendirian tetap. Berdasarkan kenyataan ini, Kerajaan UMNO-BN tergolong dalam kelompok kedua. Sejak akhir-akhir ini, mereka diserang sindrom tidak berpendirian tegas. Hal ini terlihat dalam pelbagai insiden.

Pertama, ketika Najib beriya-iya benar mengemukakan Model Ekonomi Baru (MEB) di hadapan para pelabur yang fokus mereka hanya keuntungan, barisan pemimpin negara semuanya mengangguk kepala menerimanya, mempropagandakannya, dan menjadikannya sebagai satu daripada sebab BN menang di Hulu Selangor. Namun, apabila Kongres Ekonomi Melayu tidak menerima gagasan itu, Najib menukar fikiran dengan menyatakan bahawa gagasan yang dikemukakan tanpa melalui sidang Dewan Rakyat itu belum muktamad. Langkah mengundur ke belakang ini membuktikan bahawa agenda yang dikategorikan sebagai sangat penting itu bukan sahaja tidak dirancang dengan teliti malahan meniru gagasan orang lain. Tarafnya masih belum masak, iaitu sama dengan Konsep 1 Malaysia seperti yang didakwa oleh Saifuddin Abdullah yang sehingga kini tidak sudah-sudah dipertikaikan.

Kedua, respons terhadap kenyataan Idris Jala. Negara akan muflis pada tahun 2019 apabila hutang negara mencapai tahap 100% akibat subsidi yang melampau. Pakatan Rakyat tidak menerima subsidi yang menjadi punca kepada kebankrapan itu sebaliknya disebabkan oleh rasuah, penyelewengan, dan salah guna kuasa. Najib segera menutup kelemahan itu dengan mengatakan bahawa Malaysia tetap menjadi negara maju sekiranya KDNK berkembang 4% setiap tahun. Rakyat terus dibingungkan oleh kenyataan Nor Muhamed Yakcob bahawa negara mampu menjelaskan hutangnya. Semua orang tersentak apabila Ketua Penyelidik Ekonomi, Standard Chartered, Tai Hui menafikan pertumbuhan ekonomi negara pada paras 10.1% dan mengatakan tahapnya hanya 3.5%. Kemunafikan pemimpin-pemimpin kerajaan atas perkara ini tidak berupaya disembunyikan.

Ketiga, hasrat kerajaan memberi 40% hak Kampung Baru kepada bukan Bumiputera ditentang oleh orang Melayu. Kerajaan mula goyah dengan pendirian mereka. Hal inilah yang menjadi sindrom yang melanda pemimpin-pemimpin negara kita pada masa ini.

Keempat, kenyataan terbaru mengatakan bahawa lesen judi yang sedang dihebohkan sekarang ini pun belum dikeluarkan. Hal itu pun belum muktamad juga.

Nyatalah di sini bahawa Kerajaan UMNO-BN diserang sawan tidak muktamad. Walau bagaimanapun, mereka menunjukkan ketegasan tidak bertempat apabila bersekongkol dengan APCO. Kecenderungan mereka terhadap perbuatan-perbuatan mungkar ini merisaukan rakyat. Sikap flip flop ini benar-benar menjejaskan kualiti, kredibiliti, dan integriti kerajaan. Sehubungan itu, keyakinan rakyat terhadap pemimpin akan berkurang. Patutlah Dr. Mahathir kata hanya 20% orang Melayu sokong UMNO. Begitu juga halnya dengan keyakinan para pelabur.

Rakyat perlu bertindak demi menghalang perkara buruk menimpa negara. Tidak perlulah menggadai harapan kepada golongan yang tidak berpendirian ini. Golongan ini gemar membebankan rakyat demi memenuhi kehendak sendiri!!!

Tiada ulasan: