Selasa, 22 Jun 2010

DUNIACACAMARBA

DUNIACACAMARBA


Taliban Dibiayai oleh Cukai AS?

Posted: 22 Jun 2010 03:00 PM PDT

Bagaimana Cukai AS membiayai Taliban? Sila baca berita di bawah ini. Namun begitu, tiada sumber Taliban yang mengesahkan hal ini. Berita ini hanya berdasarkan laporan House Subcommittee for National Security. 

Jadi nilaikanlah berita ini, sebelum anda membuat penilaian. Saya petik:  


Taliban funded by US taxes
The US military has been giving tens of millions of American taxpayer dollars to warlords in Afghanistan, through logistics firms in the war-torn country.

Investigators say as much as $4 million per week end up in the hands of the Taliban via local security companies in return for not attacking convoys carrying supplies to American troops based across Afghanistan.

The money allegedly ensures a safe passage for the Pentagon transport contractors in dangerous Afghan regions.

If the mafia-style protection payments are not made, the trucks responsible for transporting food, water, fuel and ammunition will allegedly come under attack.

The report carried out by the House Subcommittee for National Security further adds that armed groups are not the only beneficiaries of the hefty sum.

Bribes and kickbacks are reportedly paid to nearly every Afghan governor, police chief and local military commander unit whose territory the convoys pass through.

These agreements, made by security companies hired under the Host Nation Trucking contract, violate laws on the use of private contractors, as well as US Department of Defense regulations, the document said.

One of these security companies in question is allegedly owned by relatives of the Afghan President Hamid Karzai.

The Host Nation Trucking contract is an essential part of US efforts to sustain more than 200 military combat outposts throughout Afghanistan.

Pentagon's Army Criminal Investigation Command has confirmed the six-month-long inquiry and is to report its own findings on the issue to the congressional committee later on Tuesday.

The latest report comes amid a deteriorating security situation in Afghanistan.

The 2001 US-led invasion was launched with the objective of brining peace and stability to Afghanistan. Nine years on, however, Taliban militancy has reached new heights and civilians continue to pay the price.

Goenawan Mohamad Pulangkan Anugerah Kerana Kecewa

Posted: 22 Jun 2010 08:02 AM PDT

Saya pasti banyak orang Malaysia tidak tahu tentang Goenawan Mohamad, tokoh sastera terkenal di Indonesia. Bagi yang tidak mengenalinya, beliau dilahirkan pada 29 Julai 1941 di Batang, Jawa Tengah. 

Antara karya awalnya termasuklah Potret Seorang Penyair Muda Sebagai Si Malin Kundang (1972) and Seks, Sastra, Kita (1980). Manakala karya terbarunya termasuklah  Pariksit dan Interlude (2001), Setelah Revolusi Tak Ada Lagi (2001), dan Kata, Waktu (2001).

Antara penghargaan yang diterimanya termasuklah  International Editor of the Year oleh Majalah World Press Review. Pada tahun 1998, beliau menerima CPJ International Press Freedom Awards, manakala pada tahun 2006, beliau menerima  Dan David Prize Award.

Goenawan juga merupakan editor dan pengasas majalah Tempo di Indonesia. Beliau turut mempunyai kolum, iaitu "Catatan Pinggir" dalam majalah tersebut.  Blognya boleh anda baca di sini.

Media Indonesia melaporkan bahawa Pak Goenawan telah bertindak memulangkan Ahmad Bakrie Award yang diterimanya pada tahun 2004 kerana kecewa dengan pemimpin itu dalam beberapa perkara yang diperincikan dalam berita di bawah ini.

Persoalannya, wujudkah tokoh yang sanggup bertindak seperti Pak Goenawan demi mempertahankan prinsip dan keprihatinan terhadap sesuatu perkara di Malaysia pada hari ini? Saya petik:

JAKARTA, KOMPAS.com — Setelah empat bulan berpikir dan bertukar pikiran dengan rekan-rekannya, tokoh sastra dan pers Indonesia, Goenawan Mohamad, memutuskan untuk mengembalikan penghargaan Ahmad Bakrie Award atau yang biasa disebut Bakrie Award yang diterimanya tahun 2004.

Goenawan mengembalikan piala dan hadiah uang senilai Rp 100 juta berikut bunganya sejak tahun 2004 dalam bentuk cek. "Totalnya Rp 154 juta. Bunga dihitung menurut SBI. Saya kembalikan melalui teman ke Freedom Institute. Saya kira diterima langsung oleh Rizal Mallarangeng," tuturnya dalam keterangan pers di Kedai Tempo Utan Kayu, Jakarta, Selasa (22/6/2010).

Goenawan mengatakan, pengembalian penghargaan ini didorong oleh kekecewaannya terhadap Ketua Umum Partai Golkar dan Ketua Harian Setgab Aburizal Bakrie sebagai tokoh bisnis dan politik. Dia melihat tidak ada kesesuaian antara cita-cita pemberian penghargaan ini dan apa yang dilakukan Bakrie dalam dunia bisnis dan politik.

"Saya tak dapat meredakan rasa kecewa saya kepada Saudara Aburizal Bakrie karena hal-hal yang dia lakukan selama ini. Semula saya berusaha untuk memisahkan Bakrie Award dari apa yang dijalankannya sebagai tokoh bisnis dan politik. Tetapi makin lama pemisahan ini semakin mustahil karena saya melihat ada diskrepansi, bahkan kontradiksi yang makin membesar," paparnya.

Pengembalian ini merupakan akumulasi kekecewaannya terhadap Aburizal sejak kasus lumpur Lapindo menyeruak dan memuncak ketika Sri Mulyani dan Boediono dijadikan kambing hitam dalam kasus Bank Century. "Dimanipulasi sedemikian rupa sehingga mereka seolah-olah dihukum. Bukan masalah Sri Mulyani dan Boediono saja, tetapi bagaimana menganiaya orang yang tak bersalah dan Bakrie ada di belakang itu," tandasnya.

Pemicu lainnya adalah pernyataan Aburizal dalam Obrolan Langsat 1 Juni lalu bahwa dirinya tak merasakan penyesalan mendalam dalam kasus lumpur Lapindo.

Lelaki Ini Bunuh & Makan Paru2 Rakan Sebilik di Penjara Perancis

Posted: 22 Jun 2010 12:00 AM PDT

Banduan "kanibal" memberitahu mahkamah bahawa dia membunuh rakan sebiliknya di penjara dan memakan sebelah paru-parunya kerana "he gave me a dirty look".

Tertuduh Nicolas Cocaign, 38, berhadapan dengan hukuman penjara seumur hidup kerana mendera dan membunuh Thieerry Baudry, 41, di dalam sebuah bilik di penjara yang terletak di Rouen, Perancis.

Menurut Cocaign, punca pertelingkahan mereka adalah disebabkan oleh isu kebersihan diri. Cocaign juga berang kerana Baudry sering menghalang tandas yang dikongsi oleh mereka berdua dengan kertas.

Pergaduhan tercetus dan Cocaign dikatakan telah menumbuk mangsa bertubi-tubi di muka dan di perut sebelum menikam mangsa dengan gunting. Cocaign kemudiannya telah melemaskan mangsa dengan plastik sampah sebelum memakan organ mangsa.

Semasa perbicaraan di mahkamah, Cocaign mendakwa dia teruja dengan "inner workings of Baudry's personality" dan "wanted to take his soul", kemudiannya mengaku bahawa dia tertanya-tanya akan "rasa" mangsanya itu.

Menurut keterangan mahkamah, Cocaign cuba memakan organ tersebut secara mentah sebelum bertindak menggorengnya bersama-sama dengan bawang, minyak zaitun, garam, dan lada hitam dengan menggunakan peralatan memasak yang dibekalkan kepada banduan.

Seluruh kejadian ngeri ini disaksikan oleh rakan sebilik ketiga Cocaign, iaitu David Lagrue, 36, yang sebelum itu mencuba untuk meleraikan pergaduhan antara Cocaign dengan Baudry. Lagrue akhirnya membunuh diri pada November 2009 kerana tekanan dan trauma terhadap kejadian yang berlaku.

Cocaign sebelum kejadian ini ditahan atas kesalahan rompakan bersenjata dan sudah berkahwin serta memiliki dua orang anak. Peguam bela Cocaign menegaskan bahawa anak guamnya mengalami "severe psychological problems" dan sepatutnya berada di institut psikiatrik dan bukannya di penjara.

Kalau anda fikir anda ganas dan kejam, ada orang lagi ganas dan kejam daripada anda! GILA!

Lanjut sila rujuk di sini.

Haji Anshori Rela Anak Murtad Demi Kebahagiaan..."Dunia”

Posted: 21 Jun 2010 06:30 PM PDT

Berita di bawah ini merupakan berita terjemahan yang disiarkan dalam HM semalam. Kisah seorang bapa (Muslim) yang merelakan anaknya Mellisa Aryani menjadi murtad dan berkahwin dengan lelaki bukan Islam, seorang pengacara, iaitu Choky Sitohang.

Kata Haji Anshori ""Saya yakin, umpama tidak diberikan kebebasan sekarang toh nanti akan menikah juga. Saya Muslim, jadi saya serahkan ke keluarga, jadi tidak ada masalah."

Katanya lagi, ""Itu sudah ketentuan Allah, apapun yang terjadi saya yakini Allah. Kita semua sudah ada ketentuan. Semua itu bukan kehendak kita masing-masing. Akhirnya kembali pada keyakinan dan kita mengharapkan mana yang benar."

Seisi keluarga Haji Anshori menghadiri majlis perkahwinan tersebut.

Perkara-perkara sebegini agak biasa berlaku di Indonesia, sama juga perkahwinan antara agama yang kerap berlaku di sana. Jangan terkejut jika di sana kubur orang Islam dan bukan Islam letaknya hanya bersebelahan. Jangan juga terkejut, ada pendakwah yang menegaskan bahawa umat Islam di negara yang mempunyai umat Islam paling banyak di dunia itu kini hanya sekitar 70% sahaja berbanding dahulu 92% (anggaran).

Inilah fenomena Muslim liberal. Produk "Pancasila". Saya petik:

JAKARTA: Seorang bapa sanggup membiarkan anaknya menukar agama untuk membolehkan si anak berkahwin dengan pelakon yang juga pengacara televisyen tempatan.
Lebih buruk lagi, keluarga Haji Anshori sanggup meraikan majlis perkahwinan anaknya yang sudah murtad itu di Jakarta Barat, kelmarin dengan alasan kononnya untuk kebahagiaan si anak. - Agensi

Saya petik beberapa berita daripada media/blog Indonesia:

* Choky Sitohang Married With Aryani Melissa
Pernikahan Choky Sitohang. Choky Sitohang married with Aryani Melissa on June 18, 2010. Wearing a white gold diamond ring, the two were married in a nuanced concept of modern Batak purple and gold.


"The concept of a modern and elegant wedding with purple and gold. His favorite Purple, gold symbolizes something timeless, classic," said Choky accompanied by his future wife, Melissa Aryanyi, when found in Wisma 76, Slipi, West Jakarta, Friday (11 / 6 ) night.

However, Choky and Melissa did not leave the indigenous Batak tribe. Choky said, "I wear the customary modern Batak. Clothes nuanced but no indigenous Batak Batak complete because not enough time. Why Batak? Since this has been born in my blood. I was born there." He added, "Oh, yeah, we wear the ring, white gold diamond ring."

Choky Sitohang dan Melissa Aryani resmi menikah pada 18 Juni 2010. Namun kabar beredar, pernikahan itu tak direstui ayah Melissa, Anshori.

* Keluarga pasrah, istri Choky Sitohong pindah agama
PRESENTER Choky Sitohang melepas lajang dengan menikahi kekasihnya, Melissa. Kabarnya istri Choky itu pindah agama dan keluarga pun hanya bisa pasrah.


"Saya yakin, umpama tidak diberikan kebebasan sekarang toh nanti akan menikah juga. Saya Muslim, jadi saya serahkan ke keluarga, jadi tidak ada masalah," ujar ayah Melissa, Haji Anshori ditemui di tempat resepsi, Gedung Wisma 76, Jl S Parman, Jakarta Barat, Jumat (18/6) malam.

Choky yang akan dimintai keterangannya tidak memberikan kepastian akan berbicara pada pewarta. Hanya keluarga Melissa yang tampak ramah.Meskipun merelakan putri bungsunya pindah agama, ayah Melissa tidak ingin menyesal. Keluarga Melissa hadir dalam pernikahan untuk mendukung kebahagiaan putrinya.

"Itu sudah ketentuan Allah, apapun yang terjadi saya yakini Allah. Kita semua sudah ada ketentuan. Semua itu bukan kehendak kita masing-masing. Akhirnya kembali pada keyakinan dan kita mengharapkan mana yang benar," jelas Anshori.

Kisah percintaan presenter Choky Sitohang dengan Melissa Aryani tidak banyak diketahui publik. Namun ternyata Choky menikah dengan perempuan yang sudah dipacarinya selama lebih dari empat tahun itu.

Pembawa acara Happy Song itu mengaku sudah siap menikahi sang pacar bukan karena lamanya mereka berhubungan. Tetapi Choky yakin bahwa Melissa adalah sosok perempuan yang memang pantas untuk mendampingi hidupnya.

Dikisahkan Choky, awal pertemuannya dengan sang pacar adalah saat mereka mempunyai kegiatan yang sama disebuah komunitas anak muda. Hanya butuh waktu satu bulan, mereka pun resmi berpacaran.

"Saya ketemu Caca (panggilan Melissa) sejak awal membangun karier," tuturnya. Bagi lelaki kelahiran Bandung, 10 Juli 1982 itu, Melissa adalah sosok perempuan yang setia.

PBB: "Polis Malaysia Kejam"

Posted: 21 Jun 2010 04:58 PM PDT

Jangan marah pak polisi! Saya hanya memetik berita di bawah ini daripada media Indonesia. Berita seumpama ini sememangnya tidak akan disiarkan oleh media Malaysia. Apa agaknya komen KPN dan Menteri KDN?
KUALA LUMPUR, KOMPAS.com — Polis Diraja Malaysia (PDRM) dinilai kejam dalam menangani tersangka dan tahanan. Pendapat itu disampaikan Komisi HAM PBB yang meninjau kondisi para tahanan PDRM di Malaysia.

"Penyiksaan menjadi prosedur standar. Keterangan diperoleh dari tahanan yang ditemui tim PBB dalam kunjungan ke Malaysia," kata El Haji Malik Sow, Ketua Delegasi HAM PBB, Jumat (18/6/2010) di Kuala Lumpur.

Para tahanan yang disiksa terkait kasus subversif, terorisme, imigran gelap, dan pencari suaka. "Sebagian tahanan mengaku dipukuli, ditendang, ataupun disiram air kotor," El Haji Malik Sow menerangkan.

Beberapa tahanan ada yang dikurung dan dibiarkan kelaparan. Sebagian besar tahanan tidak diberikan kesempatan menghubungi keluarga atau pengacara.

Sejumlah oknum polisi terlibat dalam pembunuhan seorang fotomodel Mongolia yang dikabarkan memiliki kedekatan dengan petinggi Malaysia. Fotomodel itu ditembak mati.

Kasus yang diduga terkait pemberian suap dalam pembelian kapal selam Perancis yang dilakukan Pemerintah Malaysia beberapa tahun lalu itu kini menghilang dari pemberitaan.

Komisi HAM PBB, mengutip keterangan para tahanan, mengatakan, mereka lebih memilih berada di penjara daripada di dalam tahanan polis ataupun imigrasi Malaysia.

Komisi HAM PBB datang atas undangan Pemerintah Malaysia yang berusaha melakukan reformasi hukum.

Raja Azahar Abdul Manap, seorang pejabat senior Departemen Dalam Negeri Malaysia, mengatakan, pemerintah berusaha memperbaiki kondisi tahanan imigrasi. Namun, Raja juga menyalahkan pemerintah negara asal imigran gelap. (Reuters/AFP/ONG)

Tiada ulasan: